Noudattaako joku oikeasti noita "karanteenisuosituksia"?
Helsingissä ainakin elämä jatkuu kuten ennenkin ja ihmisiä on kadut ja kaupat pullollaan. Luultavasti vielä enemmänkin kuin normaaliarkena, kun ollaan kaikki lomautettuina tai "etätöissä" ja muksut koulusta vapaalla.
Kommentit (239)
Paljon vähemmän Helsingissä ihmisiä liikenteessä, huomaa joka aamu töihin mennessä ja iltapäivällä kotiin palatessa sekä kaupassa käydessä.
Noudatan kaikkia ohjeita, olen käynyt naapurin riskiryhmäläiselle kaupassa & en itse hamstraa ruokaa, vaan jätän sen sitä tarvitseville. Desinfioin & pesen käsiä ahkerasti aina ennen & jälkeen koiran lenkityksen /kaupassa käynnin.
N27 Tampere
Vierailija kirjoitti:
Minä. Kaupassa käyn ehkä n. parin viikon välein, jos jotain tärkeää puuttuu saatan kipaista pienestä lähikaupasta jossa ei yleensä samaan aikaan ole muita. Näen ainoastaan parasta ystävääni, joka elää yhtä eristäytyneenä kuin minäkin ja asuu naapurissa, eli samoille pöpöille altistutaan joka tapauksessa. Muiden kanssa yhteydenpito puhelimitse tai netissä. Koirien kanssa käyn metsälenkeillä normaalisti, pois poluilta umpimetsään niin siellä voi olla tunteja ketään muuta näkemättä vaikka kaupungissa ollaankin.
Pesen kädet aina ennen ja jälkeen kauppareissun, kaupassa käytän käsidesiä jos siellä sellaista tarjolla on, omaa en ole ostanut vaan jätin ne käsidesihamstraajille. Minä osaan käyttää saippuaa, joka on tehokkaampaa :) En mene kauppaan jos on vähänkin epänormaali olo, enkä silloin tapaa myöskään ystävääni.
Ei ole mitenkään vaikeaa. Olen nuori, perusterve, mutten ikinä voisi antaa itselleni anteeksi sitä, jos tartuttaisin viruksen jollekin jolle se olisi hengenvaarallinen. Iso osa lähipiiristäni kuuluu riskiryhmään ja syksyllä eräs läheiseni oli monta viikkoa teholla. En halua sitä epätietoisuutta ja menettämisen pelkoa kenellekään.
Opiskeletko tai käytkö töissä?
On tässä sekin huomioitava, että miten näistä rajoituksista on tiedotettu? En ole itse ainakaan nähnyt minkäänlaista virallista määräystä. Missä siitä edes tiedotettaisiin? Kirjeillä kotiin?
Voidaanko olettaa että kaikki suomen ihmiset lukevat iltasanomia?
Vierailija kirjoitti:
On tässä sekin huomioitava, että miten näistä rajoituksista on tiedotettu? En ole itse ainakaan nähnyt minkäänlaista virallista määräystä. Missä siitä edes tiedotettaisiin? Kirjeillä kotiin?
Et sitten ole radiosta, sanomalehdistä tai tv-uutisista kuullut?
Meidän perhe noudattaa. Aikuiset etätöissä, lapsi kotona. Lapsi saa tavata harkitusti ehkä ensiviikolla tervettä kaveria leikkipuistossa JOS molemmat lapset terveistä eikä kaverilapsikaan ole koulussa vaan kotiopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Asia on lehdissä, TV-uutisissa, ylimääräisissä erikoislähetyksissä TV:ssä jos katsot YLEä, joka on suomen virallinen tiedotuskanava (ei FOX, ei AVA, ei JIM tms.)
ASiaa kerrotaan joka ikinen päivä myös YLEN radiokanavilla. Mutta olipa hyvä että asia selvisi nyt täältä vauva-palstalta sulle. MUtta siis: ihan todella tästä on annetty suomen hallituksen virallinen määräys: pysy kotona jos voi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjeet on tulossa, mutta tilanne muuttuu jatkuvasti, eli ei niitä voi koko ajan lähettää.
Neuvontapuhelin on perustettu niille, jotka eivät voi vaikka netistä seurata asiaa.
Kannattaa lukea tai katsoa niitä uutisia. On vuosi 2020, ei voi olla kellekään vaikeaa.
Olen perusterve opiskelija ja en poistu kotoa kuin kauppaan ja lenkille. Opiskelut sujuvat itseltäni jopa paremmin etänä ja olen todella introvertti, joten tämä on mulle helppoa. Harvoin voi auttaa yhteiskuntaa ja kanssaihmisiä vain sillä, että jää kotiin katselemaan Netflixiä ja lukemaan kirjoja, joten miksipä en tekisi tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjeet on tulossa, mutta tilanne muuttuu jatkuvasti, eli ei niitä voi koko ajan lähettää.
Neuvontapuhelin on perustettu niille, jotka eivät voi vaikka netistä seurata asiaa.
Kannattaa lukea tai katsoa niitä uutisia. On vuosi 2020, ei voi olla kellekään vaikeaa.
Voi olla ja on tosi monille, etenkin ikääntyneille vaikeata. Luuletteko että he paljon nettiä selailee?
Sitä paitsi viralliset määtäykset pitäisi antaa tiedoksi. Esim. Matkailijoiden karanteenista joks toinen ministeri käyttää eri ilmaisuja. Milloin se on karanteeni ja milloin karanteenia vastaavat olosuhteet. Ero valtava.
Minä palasin ulkomailta Suomeen keskiviikkona ja olen poissa töissä 14vrk ja minun pitäisi olla karanteenissa neljän seinän sisällä, mutta olen torstaina, eilen ja tänään käynyt ruokakaupassa, kun on tullut jotain tärkeää ostettavaa. Lisäksi kävin kerran Ostamassa ruokaa kotiin Mäkkäristä ja kahvilasta. Minulla ei ole mitään oireita enkö usko tartuttavani ketään kun en yski tai aivastele enkä näe siinä silloin mitään riskiä. Sitä paitsi minulla ei ole ketään kaveria joka voisi minulle tuoda ruokaostokset ja ja jos tilaa ruokakassin kaupasta kotiin maksaa se 10€.
Jotkut ihmiset melskaa että vankilat on mukavia hotelleja joissa konnat loikoilee mukavissa oloissa ja se on tietty väärin että ovat liian kivoja paikkoja. Nyt melkoiselle joukolle on liikaa olla himassa ja käydä vain hakemassa ruokaa tai apteekissa tahi lääkärissä sekä käydä töissä (tahi etätöissä) sekä yksin tai perheenjäsenten kanssa ulkoilemassa.
Minun oli käytävä tänään hkin keskustassa hakemassa/etsimässä yhtä tiettyä tuotetta X joka nyt on saatava ehdottomasti koska edellinen hajalla. Liikkeellä n. 12-14 ja oli älyttömän hiljaista. Kävin parissa suuressa vaatekaupassa etsimässä asiaani ja olin ainoa asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Aika pullossa pitää elää, jos ei ole suosituksia kuullut. Mutta pitää toki muistaa, että meillä on myös niitä pässejä, joille pitäisi ihan henkilökohtaisesti ja kädestä pitäen kertoa kaikki ja jotka siltikin ovat sitä mieltä, että ei ole kerrottu, kukaan ei ole sanonut.
Noudatan. Kuulun ikäni puolesta riskiryhmään, mutta olen ainakin toistaiseksi terve. Ruokakaupassa käyn tarpeen vaatiessa eli noin kerran viikossa, ja ehkä apteekissa. Ulkona käyn viedessäni roskapussit ja hakiessani postin laatikosta. Monena vuorokautena olen kotona 24 h. Se miksi käyn itse kaupassa (hiljaiseen aikaan!), johtuu siitä, että olen perheetön eikä tuttavissakaan ole nuorempia. En ole myöskään löytänyt tietoa, toimiiko paikkakunnallamme jonkinlainen kotiinkuljetus kaupoista. Tässä suhteessa paikallislehtikin on ollut hiljaa.
Eiköhän ikäihmiset katso TV:stä uutisia. Isäni 86v katsoo TV:tä paljon ja osaa käyttää myös teksti TV:tä. Äitini 79v osaa surfata myös netissä. Hyvin ovat perillä asioista. Siskoni aikoo etsiä kuinka heidän paikkakunnalla saa ruokaostokset kotiin kuljetettuna. Vanhempamme ovat meille tosi rakkaita. Nyt soitellaan usein.
"(19.3.2020) Helsingissä ainakin elämä jatkuu kuten ennenkin ja ihmisiä on kadut ja kaupat pullollaan. Luultavasti vielä enemmänkin kuin normaaliarkena, kun ollaan kaikki lomautettuina tai "etätöissä" ja muksut koulusta vapaalla."
Tämän ketjun aloittaja ei ainakaan Helsingistä ole. Ehkä jostain muualta on mukavaa provosoida, mutta kuka tahansa Helsingissä asuva tietää, että jo toista viikkoa kaupunkilaisia ei ole katukuvassa tai muilla julkisilla paikoilla juurikaan liikkunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä. Kaupassa käyn ehkä n. parin viikon välein, jos jotain tärkeää puuttuu saatan kipaista pienestä lähikaupasta jossa ei yleensä samaan aikaan ole muita. Näen ainoastaan parasta ystävääni, joka elää yhtä eristäytyneenä kuin minäkin ja asuu naapurissa, eli samoille pöpöille altistutaan joka tapauksessa. Muiden kanssa yhteydenpito puhelimitse tai netissä. Koirien kanssa käyn metsälenkeillä normaalisti, pois poluilta umpimetsään niin siellä voi olla tunteja ketään muuta näkemättä vaikka kaupungissa ollaankin.
Pesen kädet aina ennen ja jälkeen kauppareissun, kaupassa käytän käsidesiä jos siellä sellaista tarjolla on, omaa en ole ostanut vaan jätin ne käsidesihamstraajille. Minä osaan käyttää saippuaa, joka on tehokkaampaa :) En mene kauppaan jos on vähänkin epänormaali olo, enkä silloin tapaa myöskään ystävääni.
Ei ole mitenkään vaikeaa. Olen nuori, perusterve, mutten ikinä voisi antaa itselleni anteeksi sitä, jos tartuttaisin viruksen jollekin jolle se olisi hengenvaarallinen. Iso osa lähipiiristäni kuuluu riskiryhmään ja syksyllä eräs läheiseni oli monta viikkoa teholla. En halua sitä epätietoisuutta ja menettämisen pelkoa kenellekään.
Opiskeletko tai käytkö töissä?
Opiskelen, kaikki opinnot olleet etänä jo monta viikkoa. Lisäksi tehnyt osa-aikatyötä, mutta korona vei homman mennessään ja todennäköisesti minut irtisanotaan, nyt lomautettuna. Paikallisessa naapuriapuryhmässä olen ja jos joku lähellä tarvitsee apua, silloin saattaa tulla joku ylimääräinen kauppareissu. Vielä ei ole kenelläkään ollut tarvetta.
Kaikki sukulaisenikin ovat onneksi nyt etätöissä, yksi huolehdittava asia vähemmän kun kukaan ei ole suuressa sairastumisriskissä.
Erittäin kusipäist* ja itsekästä levittää koronaa ympäriinsä kun ei olla yhtään valmiita tinkimään omasta mukavuudestaan.