Noudattaako joku oikeasti noita "karanteenisuosituksia"?
Helsingissä ainakin elämä jatkuu kuten ennenkin ja ihmisiä on kadut ja kaupat pullollaan. Luultavasti vielä enemmänkin kuin normaaliarkena, kun ollaan kaikki lomautettuina tai "etätöissä" ja muksut koulusta vapaalla.
Kommentit (239)
Kiitos kaikille jotka välittävät! t. kuolemaansa odottava riskiryhmäläinen
Joko toi video on huijausta tai sitten porukat ei oikeasti ole olleet liikenteessä.
Joo, kyllä noudatan karanteenisääntöjä. Läheisiä riskiryhmässä, oma ja heidän elämänsä kiinnostaa. Lisäksi on tuoretta näkemystä mm.läheisten osalta Suomen julkisesta terveydenhoidosta ja sen verran välinpitämätöntä menoa siellä on osin, että kannattaa itse ennaltaehkäistä sairastumista mahdollisimman paljon. Ihan aikuisten oikeesti suosittelen.
Ulkonaliikkumiskielto tulee varmasti. Kaikilla kun ei ole päätä toimia itse järkevästi. Kannattaa muistaa, että tämä on kuitenkin väliaikainen tilanne vaikka kestäisikin kuukausia. Suhteellisen lyhyt aika nauttia kotielämästä ja luonnossa liikkumisesta siis. Jaksamista ja terveyttä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Erehdyin menemään Prismaan eilen, ajattelin että on väljää eikä tarvitse olla lähellä muita kun suorittaa ostokset reippaasti ja nopeasti. Mitä vielä, joka hyllyvälikössä oli jengiä seisoskelemassa kärryjen kanssa, perheet levittäytyivät ja laahustivat ilman mitään kiirettä. Kassoilla tungetaan persuksiin kiinni. Kyl on mänttiä porukkaa.
Todistin samaa. Päiväkoti-ikäisiä lapsia ja pikkukoululaisia piisasi vanhempien kanssa kauppailemassa, lelujakin käytiin tutkimassa (= koskettiin kaikkeen mahdolliseen) jne. Itse jätin (todella tylsistyneen) eskarilaiseni kotiin, vaikka tämä kinusikin mukaanpääsyä. Ymmärrän, että esim. yksinhuoltajien voi olla pakko ottaa taaperot ym. pikkuiset mukaan kauppaan, mutta mielestäni koululaiset ja sitäkin nuoremmat voisi jättää kotiin! Kauppaan ei ole tarkoitus muutenkaan jäädä haahuilemaan, ostetaan vaan pakolliset ja sitten ulos.
t. kolmekymppinen pariskunta kera eskarilaisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyin menemään Prismaan eilen, ajattelin että on väljää eikä tarvitse olla lähellä muita kun suorittaa ostokset reippaasti ja nopeasti. Mitä vielä, joka hyllyvälikössä oli jengiä seisoskelemassa kärryjen kanssa, perheet levittäytyivät ja laahustivat ilman mitään kiirettä. Kassoilla tungetaan persuksiin kiinni. Kyl on mänttiä porukkaa.
Todistin samaa. Päiväkoti-ikäisiä lapsia ja pikkukoululaisia piisasi vanhempien kanssa kauppailemassa, lelujakin käytiin tutkimassa (= koskettiin kaikkeen mahdolliseen) jne. Itse jätin (todella tylsistyneen) eskarilaiseni kotiin, vaikka tämä kinusikin mukaanpääsyä. Ymmärrän, että esim. yksinhuoltajien voi olla pakko ottaa taaperot ym. pikkuiset mukaan kauppaan, mutta mielestäni koululaiset ja sitäkin nuoremmat voisi jättää kotiin! Kauppaan ei ole tarkoitus muutenkaan jäädä haahuilemaan, ostetaan vaan pakolliset ja sitten ulos.
t. kolmekymppinen pariskunta kera eskarilaisen
Huippuna porukka jotka tunkevat hissiin kun liukuportaita kulkiessa kauppaan pääsyyn menisi pari minuuttia enemmän.
Ei näytä noudattavat vaan tosiaan kerjätään sitä ulkonaliikkumiskieltoa ainakin täällä pohjois-helsingissä. Nytkin näkyy olevan porukkaa kuin pipoa ulkoilemassa ja oikeasti on siis niin ruuhkaista että ihmiset kulkee jonoissa..
Jotenkin ihan käsittämätöntä suomalaisten käytös kun käsketään pitämään etäisyyttä niin ensin tungetaan kauppaan ja sitten ryysitään ulkoilemaan yhdessä. Ei tuolla ole normaalistikaan noin paljoa ihmisiä liikenteessä, mutta nyt kun on poikkeustila ja erikseen on käsketty pysyä kotona niin tottahan sitä pitää uhmata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ketkä tunnette itsenne sairaaksi ja lähdette jonnekin markettiin, niin kai te ymmärrätte että teidän takianne voi kuolla ihmisiä?
Te jotka ajatte autoa, niin kai te ymmärrätte että teidän ajovirheenne takia voi kuolla ihmisiä? (Kukaan ei aja täysin virheettömästi.)
Jne. Jne.
Elämä on vaaroja täynnä. Pitäisikö kaikki riskit minimoida aina ja kaikkialla? Jos ei, miksi korona on poikkeus?
Oikeastiko? Voiko joku olla noin piittaamaton bacgabää??
Missä päin kaupunkia aloittaja asuu? Asumme Kalliossa, ja täällä on koiranulkoiluttajia lukuun ottamatta kyllä hiljaista. Mies kävi eilen autolla keskustassa, koko kantakaupungin alue oli kuulemma ihan autio vaikka sää on mitä mainioin.
Me aikuiset olemme etätöissä ja 3 lk. lapsi on kotikoulussa, sillä emme työskentele yhteiskunnan kannalta kriittisillä aloilla. Käymme kaupassa ja koirapuistossa, muuten makaamme kotona siivoillen ja sometellen.
Eihän täällä ole vielä kielletty liikkua ulkona, ainoastaan vältellä kokoontumista ja läheistä kanssakäymistä. Meillä kyllä käydään koiran kanssa lenkillä ja kaupassa tarvittaessa. Yritän pitää etäisyyttä ihmisiin, ei aina onnistu täysin. Lapset etäopiskelevat, käyvät ulkoilemassa päivittäin ja näkevät kavereitakin.
Liikkumisrajoitukset tulevat varmaankin lähiviikkoina, sitten on aikaa olla vain sisällä tai käydä ulkona ainoastaan pakolliset menot. Onneksi on koira ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tässä sekin huomioitava, että miten näistä rajoituksista on tiedotettu? En ole itse ainakaan nähnyt minkäänlaista virallista määräystä. Missä siitä edes tiedotettaisiin? Kirjeillä kotiin?
Voidaanko olettaa että kaikki suomen ihmiset lukevat iltasanomia?
Kirjeet on tulossa, mutta tilanne muuttuu jatkuvasti, eli ei niitä voi koko ajan lähettää.
Neuvontapuhelin on perustettu niille, jotka eivät voi vaikka netistä seurata asiaa.
Kannattaa lukea tai katsoa niitä uutisia. On vuosi 2020, ei voi olla kellekään vaikeaa.
Silti ihmettelen sitä, ettei Helsinki-Vantaalla pari päivää sitten tiedotettu millään tavalla karanteenin tarpeesta. Ulkomailla saattaa olla rajoitettu mahdollisuus lukea uutisia, tai joitakin ei lomalla niin vain kiinnosta seurata kotimaan asioita. Itse toki olin matkalla seurannut hyvinkin tarkkaan tilannetta, mutta yksikin tuntematon känniääliö tuli passintarkastuksessa halailemaan, joten epäilen vahvasti onko tuollainen kaveri mitenkään tietoinen vaadittavasta karanteenista. Onneksi minulla on ihania ystäviä, jotka ovat tehneet täydessä kotikaranteenissa pysymisen todella helpoksi. Aion sitä myös 14 päivän jälkeen jatkaa lukuun ottamatta sitä että voin sitten jälleen itse käydä kaupassa.
Tässä on havainnollistava kuva miks kannattais noudattaa suosituksia.
https://thespinoff.co.nz/politics/22-03-2020/siouxsie-wiles-toby-morris…
Vierailija kirjoitti:
Minä teen etätöitä ja käyn kerran päivässä ulkona (päivästä riippuen) 30-90min lenkillä. Kaupassa käyn normaalisti, mutta kotona on parin viikon varastot siltä varalta jos sairastun.
Jos joutuisin ns. viralliseen karanteeniin, varmaan 1-2 kertaa pyytäisin jotain tuttua tuomaan "jotain" puuttuvaa, esim. tuoreita hedelmiä tmv. ja kävisin lenkillä (ihmisiä vältellen, kuten jo nyt) mutta muuten olisin kotona.
.
Nämä on aina "kivoja" kommentteja. Kaikki "tutut" miettii mielessään nyt että hitto jos joku pyytää/vaatii kaupassa käymään ja tuomaan jotain ruokaa. Miksi eivät itse ole varautuneet pitemmäksi aikaa ja miksi minun pitää altistua taudille toisen saamattoman vuoksi. Kaikki jotka eivät viitsi hamstrata olettavat automaattisesti että mystinen "joku tuttu" tuo ruokaa kun vain pyytää ja kaupathan on aina auki ja ruokaa riittää. Joku tuttu voi myös sairastua itse, myyjät ja kauppiaat voivat sairastua, rahtarit, keskusvarastot ja elintarviketuottajat voivat sairastua ja sulkea putiikkinsa. Itse olen varautunut 2 kk ruokavaroilla ja ennen pääsiäistä haen varmaan lisää että pärjään vielä kaksi kk siitä eteenpäinkin. Siis jos ruokaa on kaupoissa vielä. Epidemian huippu on ennustettu toukokuun alkuun tai puoliväliin ja silloin en enää kaupoissa käy.
Miehen kanssa molemmat riskiryhmässä perussairauksien johdosta. Käymme vain kaupassa, noin kerran viikossa ja äärimmäistä varovaisuutta noudattaen. Käymme normaalista poiketen pienessä kaupassa, jossa useimmiten meidän lisäksemme ei ole kuin yksi tai kaksi muuta asiakasta.
Ulkona kävelyllä käymme samoin sellaisena ajankohtana, jolloin muut eivät. Juuri nyt kaduilla on paljon ihmisiä päiväkävelyllä kainiina aurinkoisena päivänä, meidän vuoromme tulee sitten illalla.
Jos oikein alkaa ahdistaa, käymme ajelemassa autolla pienen lenkin maisemia katsellen.
Kävin torstaina kaverin luona ja samana iltana kaverille nousi 39.5 kuume ja muut oireet. Itsellä nyt pientä yskää ja vain ärsyttää että lähdin kotoa pois. Mulla on astma enkä todellakaan oo tartuttamassa muihin jos tämä tästä pahenee.
Ollaan lasten kanssa oltu puolitoista viikkoa kotona ja ulkoillaan lähinnä metsässä. Mies joutuu käymään töissä. Tietysti noudatan ohjeistuksia. Ottaa tosiaan koville kuulla, kuinka osa bailaa baareissa ja laskettelukeskuksissa! Kun toiset ovat solidaarisia, peruvat kylpyläteissunsa ja pysyttelevät omissa oloissaan.
Tähän suositeltuun "self isolationiin" eli turhan liikkumisen välttämiseen ja kotona työskentelyn suosimiseen ja jopa yli 70 vuotiaiden karanteeninomaisen oleskelun velvoitukseen kuuluu oikeus käydä kaupassa ja apteekissa tarvittaessa, vaikka suositellaankin että joku muu toimisi heidän puolestaan. Hallitus, kaupat, lääkeviranomainen ym. pyytävät ihmisiä olemaan hamstraamatta turhaan => jos ei hamstraa, kaupassa täytyy käydä n. kerran viikossa kuten aina. Ulkona saa toistaiseksi käydä kävelyllä jos on oireeton, kunhan pitää etäisyyttä muihin ihmisiin: jos ohitat kahden metrin päästä oireettoman ihmisen kadulla ei korona mystisesti yhtäkkiä hyppää sinuun. Kun pitää järjen kädessä, pysyy kotona jos mitään flunssan/koronan oireita, eikä mene kokoontumaan julkisille paikoille tai ruuhkaisille paikoille ja välttää turhaa ramppaamista, ja huolehtii mennen tullen yskimis- ja käsihygieniasta, se on mielestäni vielä ihan vastuullista. Jos on terve voi mielestäni myös ihan hyvin mennä kauppaan jonkun toisen puolesta, jonka on tärkeämpi olla karanteenissa riskiryhmään kuulumisen tai vanhuuden vuoksi, vaikka toki auttaminen on jokaisen oma päätös. Joku vanhus ei välttämättä ole pystynyt edes tuomaan sitä kahta kärryllistä ruokaa kuukauden tai parin eristäytymistä varten jos on yksin, hauras ja ei aja autoa, vaan käy ostamassa kerralla vain muutaman päivän tarpeet, joten ihmisten tuomitseminen sen takia että ei ole hamstrannut, mitä tässä keskustelussa olen välillä havainnut, menee minusta vähän metsään, etenkin kun julkiset tahot ovat jatkuvasti puhuneet hamstrausta vastaan
Vierailija kirjoitti:
Ollaan lasten kanssa oltu puolitoista viikkoa kotona ja ulkoillaan lähinnä metsässä. Mies joutuu käymään töissä. Tietysti noudatan ohjeistuksia. Ottaa tosiaan koville kuulla, kuinka osa bailaa baareissa ja laskettelukeskuksissa! Kun toiset ovat solidaarisia, peruvat kylpyläteissunsa ja pysyttelevät omissa oloissaan.
Näitä idiootteja on laumoittain matkustamassa lappiin, kuinka tyhmiä ja aivottomia voi nämä ihmiset olla.
Poliisi ja armeija käännyttämään jokainen turisti takaisin, tiesulut vaan pystyyn jokaiselle lappiin menevälle tielle.
Vierailija kirjoitti:
Missä päin kaupunkia aloittaja asuu? Asumme Kalliossa, ja täällä on koiranulkoiluttajia lukuun ottamatta kyllä hiljaista. Mies kävi eilen autolla keskustassa, koko kantakaupungin alue oli kuulemma ihan autio vaikka sää on mitä mainioin.
Me aikuiset olemme etätöissä ja 3 lk. lapsi on kotikoulussa, sillä emme työskentele yhteiskunnan kannalta kriittisillä aloilla. Käymme kaupassa ja koirapuistossa, muuten makaamme kotona siivoillen ja sometellen.
Kaivari sun muut rantsut täynnä porukkaa. Puistonpenkit täynnä, leikkipuistot täynnä.
Kauppakeskuksissa edelleen kiva nähdä porukkaa taas ryhminä seurustelemassa muitta mutkitta.