Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle Uutiset: Vanhemmat eivät enää jaksa lapsiaan kotona etäopiskelemassa, nyt haluavat heidät takaisin kouluun

Vierailija
19.03.2020 |

Kyselyitä tullut paljon että voisiko lapset palata kouluun.

Kommentit (295)

Vierailija
121/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä tilanne edes hieman kasvattaa opettajien työn arvostusta.

Vierailija
122/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveiden lasten suhteen ei mitään ongelmaa. Teini-ikäinen erityislapsi (kehitysvamma ja autismi) onkin sit ihan oma lukunsa.. Toivon vaan, että selvitään hengissä ja mahdollisimman pienillä fyysisillä vaurioilla. Henkisestä puolesta en uskalla sanoa mitään.

Erityislapset saavat mennä kouluun.

Ei saa ainakaan mun. Toisen asteen opinnoissa sulkivat kaikki oppilaitokset ja myöhemmin ilmoittivat että saa tulla jos on yhteiskunnan kannalta kriittisissä töissä.

Tylysti vaan ilmoittivat että taksiin laittavat.

Meillä hyvä tilanne koska olen kotona.

Olen vihainen muiden puolesta.

Mielestäni kyllä sanottiin että kaikki pääsee kouluun jos vanhemmat töissä.

Sanoivat vielä että toivovat ettei kukaan tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti. Käsi sydämelle. Moniko muistaa kouluajoilta, miten lasketaan pallon tilavuus? Tai miten taipuu jokin espanjan verbi? Jos teinille annetaan x kpl tehtäviä matikasta, jotka pitäisi laskea itsenäisesti, ja opettajalta ei saa apua ja teini tulee vartin välein kysymään apua vanhemmalta, joka yrittää tehdä omia töitään, niin kyllä se hermo alkaa kiristyä jo kahden päivän jälkeen.

Vierailija
124/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ekat lähiopetuspyynnöt tuli tänään.... Olen erityisopettaja. Ja kyllä, menen klo 8 maanantaina opettamaan ensimmäistä.

Vierailija
125/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten pitäisi tavata kavereitaan edes välillä, ei tämä nykyratkaisu ole kestävä kenenkään mielenterveydelle tai kehitykselle. 

Viimeksi Suomessa oli valmiuslaki voimassa sota-aikaan. Eivät tainneet silloin mammat valittaa hallitukselle, että voitaisko me jo antautua ry.ssill.e, kun ei tää tykkien jylinä, pommikoneiden ujellus ja isien, isoveljien ja sukulaismiesten hautaaminen ole kestävää kenenkään mielenterveydelle ja kehitykselle.

Eiköhän nyt olisi aiheellista olla aivan hemmetin onnellisia siitä, että ei olla sodassa ja silti yrittää jostain kaivaa esiin se sodanaikainen yhteishenki? Tiedän kyllä että me ollaan sitä pullamössösukupolvea, joka on tottunut saamaan purkkiruokansa tiettyyn kellonaikaan, mutta kun kansakunnan terveys ja yhteiskunnan kantokyvyn suojeleminen on kyseessä, niin kai pikkuisen voisi jokainen edes yrittää sietää pikkuhankaluuksia? Ja kyllä, pikkuhankaluuksia nämä ovat siihen verrattuna, mitä se meistä edeltävä valmiuslain alla elänyt sukupolvi joutui kestämään.

Vierailija
126/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveiden lasten suhteen ei mitään ongelmaa. Teini-ikäinen erityislapsi (kehitysvamma ja autismi) onkin sit ihan oma lukunsa.. Toivon vaan, että selvitään hengissä ja mahdollisimman pienillä fyysisillä vaurioilla. Henkisestä puolesta en uskalla sanoa mitään.

Ei saa ainakaan mun. Toisen asteen opinnoissa sulkivat kaikki oppilaitokset ja myöhemmin ilmoittivat että saa tulla jos on yhteiskunnan kannalta kriittisissä töissä.

Näinpä juuri. Erityislapset jatkaa vielä peruskoulun jälkeenkin opiskelua ja ammattikoulut on nyt kiinni. Itse saan ongelman ratkaistua sillä, että kieltäydyn työvuoroista ja jään kotiin. Rahaahan ei tietysti mistään tule, mutta minkäs teet.

Vierailija
127/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee, kuinka kermaperseisiä nykyiset vanhemmat ovat.

Niin naurattaa... ihan kun ennen vanhemmat olis nauttinut lastensa seurasta enemmän. Pas kan marjat!

Vierailija
128/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai stana että on herkullllinen tilanne: kerrankin saavat vanhemmat nauttia omien tekojensa tai pitäisikö sanoa tekemättömyyksiensä hedelmistä. SIis a) että ovat ylipäänsä tehneet lapsia b) että ovat kasvattaneet niistä sellaisia, ettei niitä ilmaiseksi kukaan oikein jaksa eli siis vanhemmat ovat jättäneet kasvattamatta, kun ei jaksa, ei viitti, ja mä haluun olla semmonen kiva, vapaamiälinen kaveri, en mikään vtun iskä tai äiskä. 

Voi kun tulisi ulkonaliikkumiskielto ja tätä jatkuisi tuonne syksyyn. Tulisi niin nautinnollinen kesä, ei rääkyviä pentuporukoita tuolla leppeässä kesäyössä. Mitä luksusta!

Et olisi sinäkään siellä leppeässä kesäyössä jos olisi ulkonaliikkumiskielto.

Vierailija
129/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti. Käsi sydämelle. Moniko muistaa kouluajoilta, miten lasketaan pallon tilavuus? Tai miten taipuu jokin espanjan verbi? Jos teinille annetaan x kpl tehtäviä matikasta, jotka pitäisi laskea itsenäisesti, ja opettajalta ei saa apua ja teini tulee vartin välein kysymään apua vanhemmalta, joka yrittää tehdä omia töitään, niin kyllä se hermo alkaa kiristyä jo kahden päivän jälkeen.

Ehkä tällöin kannattaisi ottaa yhteyttä opettajaan sen sijaan että haluaa vaarantaa kansanterveyden ja terveydenhuollon kantokyvyn? Sanopa sille teinille, että unohdetaan nyt ne asiat, joita ei osata ja sitten alat yrittämään yhteyttä opettajaan.

Vierailija
130/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat jotka ei tee mitään niin niiltä palkka pois. Kela maksaa sitte vanhemmille opettamisesta.

Vierailija
131/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahahaha mua nii naurattaa mun kuspää sukulainen joka meni ja pyöräytti olikse nyt 8 lasta. Aina uus vuoden välein. Ja ne kaikki on nyt kouluikäsiä HAHAAHHAHAHAHAHAHAAAHAAA

Vierailija
132/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kavereiden ja siskoni juttujen perusteella huomannut, että tätä toteutetaan todella erilailla ei paikkakunnilla ja eri kouluissa.

Siskoni lapsilla esim. koulupäivä alkaa klo 9 jollain etäyhteydellä ja kaikkien pitää olla paikalla. Sovelluksen kautta on normaali oppitunti. Välitunti ja ruokavälkkä normaalin mukaan. Koulupäivä päätyy klo 13.30 ja koko ajan pitää olla paikalla.

Yhdellä kaverilla tulee Wilmaan sivunumerot oppikirjasta mitä pitää tehdä, mutta ei valvota sen kummemmin.

Meillä tulee Wilmaan aamulla tehtävät, opetusta ei ole.

Uskon, että vanhemmilla menee hermo, jos pitää oma työ hoitaa etänä ja muksuilla on tehtävää tunniksi jonkun Wilma-viestin välityksellä, että tee sivut 34-35 tehtäväkirjasta. Pitää muistaa, että niillä vanhemmillakin on työ hoidettavana, ei he ole opettajan hommissa opettajan paikalla omistautumassa sille. Jos opettajat on töissä, kyllä heidät pitäisi tavoittaa avuksi tai opetus pitäisi olla verkossa muutakin kuin kertoa, että tee pari sivua tehtäviä.

on mummeja ja pappoja eläkkeellä ja osa hyvin kouluttautuneet niin apua heiltä. Monilla on tietokoneet ja älykännykät.

Vierailija
133/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä juuri. Erityislapset jatkaa vielä peruskoulun jälkeenkin opiskelua ja ammattikoulut on nyt kiinni. Itse saan ongelman ratkaistua sillä, että kieltäydyn työvuoroista ja jään kotiin. Rahaahan ei tietysti mistään tule, mutta minkäs teet.

Tästä niin pirun vihainen muiden puolesta. Toisia ei voi jättää yhtään yksin ja saattaa olla yksinhuoltajan lapsi ja äiti ei voi tehdä etätöitä.

Moni ollut totaalisesti lirissä.

Toki moni saanut hoidettua asian mutta ei varmasti kaikki.

Vierailija
134/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan 2 päivää takana...En tee niin kuin meidän aina oletetaan tekevän, enkä nyt keksi tähän teidän puolestanne mitään ymmärtävää löpinää ja muita tekosyitä. Totean vain, että toivon että minun ei tarvitse enää koskaan kuunnella vähättelyä koskien ammattiani, itseäni tai kollegoitani. En siitä kuinka tuohon työhön pystyy kuka vain. Tai siitä että taas olemme "itkemässä" paremman palkan perään vaikka nykyinen 2500€ kk vastaa oivasti työn vaativuutta.

Vierailija
135/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on mistäkin syystä lirissä muutaman taudintuojan vuoksi.

Mitähän sille sydänkirurgille ja altistamilleen kollegoille ja hoitajille kuuluu? Taisi olla jokunen potilas ja omainenkin porukassa tuossa.

Se tyyppi pitäis puhutella isoilla kirjaimilla, että lopettais kukkoilemisen.

Vierailija
136/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi pitänyt tehdä alueittain. On aivan järjetöntä että niissäkin alueissa jossa ei ole mitään Koronaa koulut on kiinni. Nyt olisi riittänyt pääkaupunkiseutu ja ehkä esim Oulu

No ennen tätä monet kouluthan jo sulkivat ovensa juurikin epidemia-alueella, mutta vanhemmat (ihan oikeutetusti) olivat sitä mieltä, että tilanne on epätasa-arvoinen ja sekava. Sitten päästiin siihen tilanteeseen, ettei Suomessa enää ole sairaanhoitopiiriä, jonka alueella ei olisi todettu koronaa ja valmiuslaki vihdoin viimein saatiin aikaiseksi. Joten nyt JU.MALA.UTA turvat tukkoon ja opetelkaa vihdoin viimein olemaan aikuisia!!!

Vierailija
137/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hankalaa jos pitää itsekin tehdä etätöitä ja samalla vängätä laiskottelevan lapsen kanssa. Työpäivän katkaisee myös ruuanlaitto ja lasten tappelu keskenään

Kasvatustyö puutteellista. Jääpähän työaikana juoruilu vähemmälle ainakin.

Musta aika hassua, että sä irvailet kasvatustyön puutteellisuudesta, kun itse käyttäydyt noin huonosti. Sama pätee kaikkiin tämän ketjun haukkujiin. Haukutaan ja irvaillaan toisten kasvatusta rumasti. Pitäisikö ensin panostaa siihen omaan käytökseen myös näissä nettikeskusteluissa ennen kuin arvioidaan muiden käytöstä?

Joo, on todella raskasta, kun kaikki ovat koko ajan kotona eikä ole muuta seuraa kuin oma perhe. Vanhemmilla koko ajan stressi päällä siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jos ette osaa kommentoida aihetta muuten kuin rumasti ja irvaillen, putoaa kyllä kritiikiltänne pohja pois.

Kyllä te totutte omaan perheeseenne, veikkaan, että olette olleet yhteisellä lomallakin joskus. En pysty edes käsittämään, kuinka voi kyllästyä perheeseensä viikonlopun pituisella ajanjaksolla. Minä ainakin nautin tästä, ei meinaa vain tajuta, kun oravanpyörä on ollut muutaman päivän tauolla, että miksei stressaa yhtään.

Joo, ei minuakaan stressaa oman perheen kanssa oleminen, vaan se, että joudun tekemään täyden työpäivän ja hoitamaan samalla paljon, paljon sellaisia asioita jotka normaalisti hoitaa joku muu. Kuopus herättelee vielä öisin, joten teen ensin töitä iltamyöhään, sitten nukun pätkissä muutaman tunnin ja taas alusta. Minulla on vaativa duuni ja ei kovin perheystävällinen työnantaja. Työt on hoidettava tai tulee potkut, ja vuokra on maksettava jos haluaa jatkossakin asua jossain. Minulla tämä on nimenomaan sitä hullua oravanpyörää. Toki normaalikin  arki on ajoittain raskasta, mutta tämä on paljon raskaampaa. Tottakai olisi ihanaa olla vapaalla lasten kanssa, mutta kun EN OLE VAPAALLA. 

Vierailija
138/295 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa opettajien syyllistäminen.

Tilanne on täysin uusi ja tuli päälle todella nopeasti. Mitään varsinaisia ohjeita ei ole ylemmiltä tahoilta saatu. Suunnitelma piti polkaista pystyyn yhdessä päivässä. Joka koulussa on tehty erilaisia ratkaisuja, joiden yhdessä miettimiseen on ollut aikaa vain tunteja.

Ihmisten toiveet ovat keskenään hyvin ristiriitaisia. Osa odottaa, että pitäisi olla käytännössä samaa kuin tavallisesti eli tunnista tuntiin lukkari ja jatkuva yhteys opeen. Osa taas toivoo, että nyt saa kerrankin tehdä omaan tahtiin, kunhan urakka tulee valmiiksi. Teet niin tai näin, joku aina valittaa.

Nyt ei ole oikea aika asettaa oppimisen ja opettamisen tavoitteita korkealle. Ei ole myöskään järkevää nyt ottaa kerralla käyttöön ohjelmia ja alustoja, jotka eivät ole kaikille oppilaille, vanhemmille ja opettajille tuttuja.

Etäopettaminen reaaliajassa on kuormittavaa sekä ihmisille että verkolle. Nyt jo monin paikoin ovat laganneet Wilmat ja Pedanetit, kun kaikki ovat niissä yhtä aikaa. Ei ole realistista, että kaikkia Suomen oppilaita ja opiskelijoita opetetaan reaaliaikaisesti verkossa koko ajan seuraavat kolme kuukautta.

Joka tapauksessa toivoisin sieltä kotoakin jotain ymmärrystä. Ihan varmasti jokainen ope olisi tänäänkin ollut mieluummin töissä koulussa oppilaiden kanssa kuin kotona ihmettelemässä, miten tästä selvitään ja mikä olisi järkevin tapa toimia.

Vierailija
139/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rakkaat vanhemmat! Opettaisin kovin mielelläni omia, itselleni rakkaita oppilaitani samassa huoneessa, tai edes etäyhteyden välityksellä. Valitettavasti työnantajani on sekä köyhä että hieman saamaton, joten meillä ei ole olemassa konseptia tämän kriisin hoitoon. Jos teitä yhtään lohduttaa, niin teen 10-12 tunnin päiviä, jotta lapsenne voi katsoa edes opetusvideoita aiheista. Lisäksi yritän kaikin saatavilla olevin konstein elävöittää tätä hommaa ja pitää lasten mielialaa korkealla, jotta he jaksaisivat tänä vaikeana aikana. Toki minulla on kotona samaan aikaan myös omat päiväkoti-ikäiset lapseni, joille yritän olla samaan aikaan hyvä äiti.

Vierailija
140/295 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten pitäisi tavata kavereitaan edes välillä, ei tämä nykyratkaisu ole kestävä kenenkään mielenterveydelle tai kehitykselle. 

Mä en tajua näitä valittajia. Tälläinen tilanne päällä ja elämän pitäisi olla vaan kivaa ja kivaa. Uskomatonta..