Miulta oikeasti leviää pää täällä! Itselläni on adhd, samoin lapsilla ja nyt minun pitää olla kokki, siivooja JA OPETTAJA
Emmekä saa poistua kotoa tai saamme, mutta lapsen astman ja oman reuman takia on parempi ettei mennä.
Kun mies tulee illalla kotiin täällä on alkoholisminpa rtaalla oleva vaimo, itkevä lapsi, huutava lapsi, tekemättömät läksyt ja likainen kämppä. Kun en minä pysty tähän ! On haaste jo saada imuroitua ja pestyä pyykkiä kerran päivässä, nyt siihen päälle kahden lapsen läsjyt.
Tämän päivän läksy oli vielä askartelu jonka piti ola rentouttaa ja kivaa voi vi""u!
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Haloo, erityislapsilla on oikeus käydä koulussa nytkin.
Eilen Li Anderson linjasi, että vain pidennetyn oppivelvollisuuden oppilailla on oikeus, muilla erityisen tuen oppilailla vain jos vanhemmat kriittisillä aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityislapset tarvitsee rutiineja ja kunnon ravitsevaa ruokaa, ei sokerihättöä!
Herätät aamulla, teette läksyt kuin olisivat koulussa, sitten laitat lapset ulos "välitunnille" ja teet esim. kasvskeiton ja täysjyväsämpylöitä. Sitten kutsut lapset sisään, syötte ja teette loput läksyt. Sitten vaikka lautapelejä.
"Laitat lapset ulos"? Ei erityislapsia voi päästää valvomatta pihalle. Siellä pitää olla mukana.
Eipä kai pieni happihyppely kerran päivässä tekisi pahaa äidillekään?
Lasten pitää käydä ulkona kyllä todella monta kertaa päivässä.
Toki. Mutta aloittajalla tuntui olevan vaikeuksia saada lapsia ulos edes sitä yhtä kertaa päivässä, niin ajattelin josko se kuitenkin onnistuisi ilman kohtuuttomalta tuntuvaa ponnistusta ulkoilemalla lasten kanssa yhdessä. Jospa se lasten isä kävisi töiden jälkeen vielä uudestaan lasten kanssa ulkona, että ap saisi siinä vaiheessa vähän vetää henkeä. Siinä tulisi sitten jo kaksi ulkoilua per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Adhd on tekosyy laiskuudelle eli sille, että ei olla valmiita tinkimään itsekkyydestään. Esimerkiksi alkoholin käyttö tietenkin pahentaa tilannetta. Aloittaja haluaa vain makoilla ja olla tekemättä yhtään mitään tai tehdä vain itsekseen asioita, hän haluaa, että kaikki tuodaan hänelle valmiina eteen. Laiskuus ja huono fyysinen kunto. Ja tietysti se, että syyllisiä ovat aina muut kuin hän itse, esimerkiksi adhd on erinomainen tekosyy tähänkin asiaan.
Kaikki ADHD-ihmiset eivät ole laiskoja tai huonossa kunnossa. Mä käyn aamuisin ennen duunia kävelyllä, jotta saisin pidettyä pään kasassa. Se on mun "työmatka", vaikka käyn vaan kiertämässä vähän metsää ja tulen kotiin. Lisäksi mulla on useampia rautoja tulessa kuin keskimääräisellä ihmisellä, koska kaikki jutut on vaan niin mielenkiintoisia.
Hmm. sama mulla. paitsi että olen yh. ja sairaanhoitaja. mut tsemppiä enivei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä te olette pärjänneet lasten loma-ajat, kun parissa päivässä pakka hajoaa noin totaalisesti nyt?
No en aloittajasta tiedä, mutta kun tässä on omat työt samalla täysillä päällä, niin onhan se vähän eri juttu kuin loma. Myöskään ei tarvitse olla vahtimassa lapsen koulutehtäviä ja oppimista lomilla.
Ohis, mutta onko ne koulutehtävät niin aikataulutettuja, että ne on pakko kaikki tehdä päivällä? Eikö toinen vanhemmista voisi toimia koulutehtävien ohjaajana oman työnsä jälkeen illalla? Ja vaatiiko ne tehtävät tosiaan siis vanhemman jatkuvaa opettajana toimimista? Eikö tuosta kannattaisi pistää viestiä opelle ja rehtorille ja vaikka koulutoimen johtoon, että etätöitä tekevien vanhempien pitää oikeasti tehdä niitä omia töitään, joten kyllä koulujen pitää etäopetusta suunnitellessaan huomioida se. Tehtävien pitäisi olla siis sellaisia, että lapset selviäisivät niistä mahdollisimman pitkälle omatoimisesti.
Jos et osaa auttaa lapsia läksyissä (herranjumala mitä teet työksesi jos ala/yläastematikka tuottaa ongelmia?!) Niin nythän on hyvää aikaa opiskella itsekin ja sivistää itseään. Lapsistakin on varmaa kivaa kun äiti auttaa ja sanoo et hei tähän en tiedä vastausta mutta selvitetään yhdessä!
Keksi parempaa. Kaikki tietää, että et tee mitään noista mainitsemisista asioista. Muut hoitaa perheen asiat.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin kaunista katseltavaa
Kun kunnolla vituttaa.
.
,
Jatkakaa. Saan suurta nautintoa näistä tällaisista aloituksista tänne eristykseen. t. lapseton nuori sinkkumies
Ketään kiinnosta linkitykset. Se on sinun päivähoitohommia.
Mä ainakin heivaisin hittoon askartelut, ompelut, liikunnan jne jos opettaja käskee. Ja jokapäiväinen imurointi - mitä hittoa?
Perustarpeet: ruokaa pöytään ja sekin voi olla einestä tai kotiin tilattua ja koulutehtäviä siinä tahdissa kun ehditte. Opettakoon opettaja loput sitten kun koulu alkaa taas.
Ja samoin niiden omien töiden suhteen - vain pakolliset ja sitä rataa..
Ja kun se toinen puoliso tulee töistä tai on käytettävissä niin hommia vaan hänellekin kouraan.
Hoitomuotona paskan kirjoittaminen sivustolle 24/7. Voitko kirjoittaa artikkelin sen positiivisista vaikutuksista mieleen, kehonkieleen, ajatuksiin?
Nyt AP ottaa ja tempaisee tekemällä lukujärjestyksen jääkaapin oveen. Ja lopettaa uikuttamisen av:lla.
8-9 herätys ja aamutoimet
9-10 matematiikka
10-11 äidinkieli
11-12 biologia/ympäristöoppi
12-13 kielet
Noita sitten kierrätät joka päivälle vähän eri väliin laitettuna ja vaihdat aineita mikäli tarvitsee. Väliin taukoja aivan kuten koulussakin, eli älä tulkitse tunnintarkasti ym. järjestystä. Puhelimeen laitat herätyksen jokaisen tauon ja tunnin alkamisen kohdalle. Opetat jokaista lasta samassa aineessa yhtäaikaa jos ovat eri luokilla. Homma helpottuu, kun toinen ei tee äidinkieltä ja toinen matematiikkaa samaa aikaa.
Ympäristöön liittyvät aineet käytet kirjasta ja sitä voi laajentaa lähtemällä luontoon käytännönoppimaan asioita. Nyt on hyvä hetki preppailla, miltä vaikka Suomen puulajit näyttävät ennen lehtiä. Kuusi, mänty, koivu, pihlaja, haapa, paju. Eri sammaleet mikäli ette asu paikassa jossa on vielä lunta massa. Jos on tai jos osaamista on tai jaksaa nähdä vaivaa, niin erilaisia talventörröttäjiä on hieno hetki vielä opiskella. Lintuja tai vastaantulevia eläimiä voitte bongailla, orava, harakka, varis, pulu, talitiaiset, lokki ja arvuuttelette, mikä voi olla se pieni ruskea lintu joita tuolla aina lentää.
Käsityötä ja kotitaloutta saa valmistamalla erinäköisiä aterioita (sämpylät, aurinkoiset teeleivät) ja laitat lapset tekemään kotitöitä kuten tiskaus, pölyjen ja pintojen pyyhintä, astioiden kattaus. Vaikka lautasliinoja pistät vääntämään tai opetat heille, miten pestään pyykit ja miten konetta käytetään.
Osalla lapsistahan on vaihtelevasti mahdollisuus/pakko osallistua koulun etäopetukseen, eli laitat lapsoset näiden ajaksi siihen ruudun ääreen töröttämään.
Pihalle löytää tekemistä seuraavilla: helpot pihapelit, vinkkejä kerhoon/partioon/luontoretkelle.
Jos lapsia on päättänyt tehdä, niin silloin on sitoutunut ottamaan vastuun heidän kasvatuksestaan ja sivistämisestään tämänkaltaisissa poikkeustilanteissa. Tämäkään ei kestä ikuisesti ja on ihan varmaa, että nyt kun et anna erivapauksia vaikka oma kuuppa meinaakin revetä liitoksistaa, homma taittuu helpommaksi tämän ensimmäisen viikon jälkeen. Poikkeustilanteen jälkeen sulla on parhaassa tapauksessa lapsia jotka pystyy käytännössä itsenäisesti pesemään pyykit ja erottaa puulajit toisistaan. Ja muista, että jos et itsekään osaa ALA-ASTEEN opetuksen taitoja, et kyllä pysty vaatimana sitä lapsiltasikaan, siispä itse opettelet kertotaulut, jakolaskut ja pääpiirteet äidinkielestä: mikä on adjektiivi, substantiivi ja verbi. Ja ne muut, mitä teidän perheen lapset nyt opettelevatkaan.
(Herranjumala, yksi vatipää-vanhempi oli facebookissa jo aamusta alkaen möykkäämässä että pitäisi kaikkien vanhempien vaatia palkkaa lastensa kasvatuksesta, opetuksesta ja syöttämisestä. Älä sinä alennu tuolle tasolle)
Lisäksi jos teillä on sielä isä, niin hänen lulee osallistuvan opetukseen ynnä muuhun kun kerran olette lepsetkin yhdessä osanneet vääntää. Jos molemmat tekee etätöitä, sitten vuorottelette. Tämä tilanne ei kuitenkaan jatku loputtomiin, eikä turha napina väistämätöntä vastaan kuin kuluta voimavarojanne. Olkaa aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä te olette pärjänneet lasten loma-ajat, kun parissa päivässä pakka hajoaa noin totaalisesti nyt?
No en aloittajasta tiedä, mutta kun tässä on omat työt samalla täysillä päällä, niin onhan se vähän eri juttu kuin loma. Myöskään ei tarvitse olla vahtimassa lapsen koulutehtäviä ja oppimista lomilla.
Jännä kun minä olen kokenut että ne koulutehtävät tuovat hyvää rutiinia ja pitävät lastenkin aikataulut kurissa. Lomilla päinvastoin välillä tuntuu, että homma leviää kuin jokisen eväät, kun penskat heräävät miten sattuu ja tekevät mitä sattuu. Meidän lapsilla toisaalta tehtävät ovat sen verran helppoja, että selviävät aika hyvin itsekseen ja opettajakin on päivällä nettiyhteyden päässä neuvomassa. Toki minä ja mieheni tarkistetaan ne vielä, mutta usein vasta illalla. Tarkastamme läksyt joka ilta normaalioloissakin.
Mieheni on päivisin töissä ja minä teen etätöitä. Kotityöt jaetaan tasan niin kuin normaalistikin, ja mies katsoo iltaisin enemmän lasten perään, jotta mä voin keskittyä töihin mitä päivällä jäi tekemättä. Tässä kun pörrää nyt kotona vielä päiväkoti-ikäinenkin, niin kovin aktiivisesti en pysty päivällä omiin töihini keskittymään, kun pitää huolehtia siitä, että koululaiset saavat työrauhan. Mulla onneksi työ mahdollistaa sen tekemisen pitkälti omassa aikataulussa. Kerran viikossa on n. tunnin palaveri. Sen aikaa lapset saavat katsoa videoita, pelata tms. mihin vaan jaksavat sen tunnin keskittyä. Tänään kyllä piti käydä koululaisille kesken palaverin ärähtämässä metelöinnistä. 4,5-vuotias osasi käyttäytyä hienosti. 😂
Isommat lapset osaavat askarrella itsekin materiaaleista ja opiskella kirjoista tietyt sivut. Pieni lapsi leikkii, lepää tai pitää seuraa. Siivouksen voi tehdä pieni osa kerrallaan ja kokata. Liian vaikeasti ei kannata tehdä mitään. Onko sukulaisia avuksi tai kumppani
53 tässä vielä, anna lapsille ruutuaikaan niin perhanasti sitten kun ovat päivän koulunsa hoitaneet (muista tosin mainostaa, että tämä on niin kauan kun te olette kotona:D). Helpotat samalla omaakin taakkaa. Siivoamiset ja pakolliset asiat teetä lapsilla kanssasi jos vaan suinkaan mahdollista. Kehitysasteen mukaan jokainen hoitaa oman tonttinsa: yksi kerää kovat/pehmeät lelut omiin paikkoihinsa, yhdelle ja/tai toiselle opetat miten imuria käytetään ja kuinka tiskikonetta ajetaan. Hommaan saa lisäpuhtia vaikka ostamalla suklaamunapussin kaupasta. Tarkasta jokaisen jälki ja kiitä jokaista kun hommat on tehty asiallisesti (siis vaikka jälki nyt ei niin hyvää olisikaan, pääasia tässä on tekeminen). Älä huolestu jos nyt sattuu olemaan tavanomaista sotkuisempaa kun kaikki ovat koko ajan paikalla.
Te ja teidän perheenne ei tässä tilanteessa ole todellakaan yksin, vaan yhtäaikaa kymmenien, ellei satojentuhansien perheiden kanssa. Kun on hetki aikaa, avatkaa facebook tai muu yhteisö ja selatkaa meemejä kotiopetus/he*vetti aihepiiristä. Voitte yllättyä positiivisesti siitä, miten samankaltaisia asioita kaikki omalla tahollaan oikeastaan käyvätkään läpi ;)
Jätä ne siivoukset väliin. Haittaako tuo, jos koti on sotkussa väliaikaisesti? Suomalaiset ovat siivoushulluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityislapset tarvitsee rutiineja ja kunnon ravitsevaa ruokaa, ei sokerihättöä!
Herätät aamulla, teette läksyt kuin olisivat koulussa, sitten laitat lapset ulos "välitunnille" ja teet esim. kasvskeiton ja täysjyväsämpylöitä. Sitten kutsut lapset sisään, syötte ja teette loput läksyt. Sitten vaikka lautapelejä.
"Laitat lapset ulos"? Ei erityislapsia voi päästää valvomatta pihalle. Siellä pitää olla mukana.
Ei adhd tee kenestäkään "erityislasta", se on vaan luonteenpiirre. Koen erityislapset omaishoitajien tukea tarvitseviksi, loukkaa ei erityisiä tuollainen lokerointi.
T. Add, joka leikki eläinten kanssa metsissä yksin lapsena.
Äidin "adhd " ei ole syy luistaa lasten rutiineista, terveellisestä ruuasta ja koulunkäynnistä. Niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin heivaisin hittoon askartelut, ompelut, liikunnan jne jos opettaja käskee. Ja jokapäiväinen imurointi - mitä hittoa?
Perustarpeet: ruokaa pöytään ja sekin voi olla einestä tai kotiin tilattua ja koulutehtäviä siinä tahdissa kun ehditte. Opettakoon opettaja loput sitten kun koulu alkaa taas.
Ja samoin niiden omien töiden suhteen - vain pakolliset ja sitä rataa..
Ja kun se toinen puoliso tulee töistä tai on käytettävissä niin hommia vaan hänellekin kouraan.
Siinäpä taas yksi järjenjättiläinen!
Kun koulun lähiopetus taas jatkuu, ei opetussuunnitelmassa todellakaan ole turhaa aikaa jäädä kertaamaan etäopetusta. Oletus on että lapset ovat nämä asiat opiskelleet, jos ei vanhempia sen vertaa jälkikasvun tulevaisuus kiinnosta niin ihan oikeutettua on luokalle jääminen tai vaihtoehtoisesti kesäkoulu.
En kyllä ihan ymmärrä miksi lapsille pitää antaa kotiin jotain askarteluita. Huolehdittaisiin nyt tärkeimmät perusteet matikkaan, äidinkieleen ja kieliin, askartelut sun muut voi kyllä jättää väliin.
Joku valinnainen taito/taideainetehtävä voi olla, mutta senkin voisi ideoida kodin jokapäiväisiin rutiineihin, tyyliin leivo pullaa tai sämpylöitä, jotain mistä on iloa perheelle.