Vuoroviikot ja korona
Mietin tässä kun lapsia kehotetaan pysymään kotona niin entäs kun täytyy vaihtaa kotia joka toinen viikko/viikonloppu? Eikö siinä riski ole edelleen olemassa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset eivät saa pelata muiden lasten kanssa palloa, niin miten saisivat tavata aikuisia?
Minusta ohjeistus on selkeä. Vain pakolliset liikumiset. Ja kenenkään ei ole pakko tavata sen enempää isää kuin mummoakaan.
Kuka olet, joka tätä alapeukutat?
Lähiäiti, joka haluaa lapsistaan eroon?Isä, joka ei halua lapsistaan viikoiksi tai jopa kuukausiksi eroon. Eivätkä lapset isästään. Pallon pelaamisen vertaaminen oman vanhemman kanssa asumiseen on täysin järkijättöisen ääliön sekoilua. Ansaitsee kaikki alapeukut, mitä maailmassa on.
Kukaan ei halua tätä tilannetta, mikä on. Ota ne lapsesi sitten itsellesi, jos kärsit noin. Tai näe heitä ulkona turvavälin kera. Tai keksi jotain virtuaalista. Tärkeintä on, ettei lapset vaihda paikkaa. Jos et tätä tajua, niin olet itse järkijättöinen. Ja läheisriippuvainen, kun olet noin kiinni lapsissasi.
Lasten paikanvaihdossa ei ole minkäänlaista ongelmaa tai riskiä. Sen sijaan siitä kärsivät KAIKKI, jos ei vaihdeta. Vuoroviikkosysteemi on vähemmän riskaabeli kuin saman porukan ydinperhe. Jos toinen aikuinen saa taudin jostain, se ei tartu heti kaikkiin muihin. Ennenkuin näin käy, ei ole mitään syytä pidättäytyä paikanvaihdoista.
Minusta tässä on hyvin iso riski. Selvitän vielä meidän kuviota enemmän:
Meillä on uusperhe. Miehellä 4 lasta, minulla 2.
Minun eksälläni on uusperhe. Eksällä nämä 2, uudella vaimolla 2, ja yksi yhteinen.
Tämän uuden vaimon eksällä on uusperhe, joss on nuo kaksi ja uuden vaimon 2 lasta.
Minun miehelläni on vain eksä.
Jos me vaihtelemme näitä lapsia, niin altistamme vähintään 17 ihmistä.
Jos emme vaihtele lapsia, niin altistus on 3-6 ihmisen välillä perheestä riippuen.En yhtäön tajua tätä keskustelua.... mikä tässä matikassa on niin vaikeaa...? Ja ihmiset vouhkaavat vain mummoista.
Sinä elät jossain suspergamiassa jossa kaikki naivat ja hankkivat lapsia joka vuosi eri kumppanin kanssa. Siitä toki muodostuu ihmissuhdehelvetti vailla vertaa, jossa leviävät tauditkin.
Noin yleensä ottaen sekä avaaja puhuu vain ainoastaan vuoroviikkojärjestelystä, ilman välttämättä tuollaisia uusiohelvettejä. Esimerkiksi itselläni on kyse siitä, että kaksi aikuista asuvat kumpikin yksin erillään ja lapset vuorotellen eri vanhemmalla. Ei ole mitään muuta eroa aiempaan ydinperheasumiseen, paitsi että nyt vanhemmilla ei ole suoraa kontaktia vaan ainoastaan lasten välityksellä. Tautivaara on siis suorastaan pienentynyt.
Jos sulla onkin perhekuviot kuin supermarketin pyöröovi, niin koeta laajentaa ymmärrystäsi siihen, että kaikilla niin ei ole. Heillä ei ole mitään järkevää syytä muuttaa normaalia elämää kaikille ikävämmäksi.
Ei tuo nyt kummoinen pyöröovi ole, jos molemmat avioliitot ovat pitkiä. Ensimmäinen kesti 19 vuotta ja tämä jälkimmäinen lähestyy samaa. Minun lapseni ovat jo aikuisia, eivätkä enää vuoroviikkolapsia. Annoin tuon havainnollistavana esimerkkinä.
Se nyt ei ole lapselle ikävää, jos saa kerrankin olla vaihtamatta paikkaa. Minun lapseni ja miehen lapset olivat vuoroviikkolapsia aikanaan, ja se kaikista sosiaalisinkin tapaus sanoi, että paikan vaihtaminen ei ollut kivaa.
Entä jos hänet olisi erotettu vaikkapa äidistään puoleksi vuodeksi pakolla? Olisiko sitten sanonut, että nyt olikin kivaa?
Erolla on seurauksensa. Se ei ole kivaa, mutta se on elämää. Kaikki ei aina voi olla kivaa. Onnellisessa ydinperheessäkin on juttuja, jotka ei lapsesta ole aina kivaa. On kotiläksyt ja vuode pitää pedata, lelut kerätä jne. Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Oma vanhempi = mahdollinen tartuttaja. Jos on älyä, niin tajuaa.
Ei muuta kuin ydinperheetkin hajalleen, ihan varuiksi?
Tottakai lapsi saa tulla omaan kotiinsa. Ja eroperheissä niitä on kaksi. Sitäpaitsi parempi lapsen mennä isälleen kuin päiväkotiin, koska itse en voi hoitajana olla töistä pois.
Samaa minäkin mietin. Ei ehkä ihan vielä ole hätää, mutta jos tulee se ulkonaliikkumiskielto, saako lapsia roudata vanhemmalta toiselle, koska se ei periaatteessa ole ihan välttämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
Samaa minäkin mietin. Ei ehkä ihan vielä ole hätää, mutta jos tulee se ulkonaliikkumiskielto, saako lapsia roudata vanhemmalta toiselle, koska se ei periaatteessa ole ihan välttämätöntä?
Riippuu tapauksesta. Jos on työtä molemmilla, voi se olla ihan välttämätöntäkin. Muutenkin kyllä lasten asumisjärjestelyt aika korkealla prioriteettilistalla ovat. Tärkeämpi kuin vaikkapa koiran ulkoilutus.
Kaikkien etu olisi, että lapset eivät nyt vaihtelisi asuinpaikkaa, vaan pysyisivät yhdessä kodissa. Sen toisen vanhemman kanssa voi kyllä soitella, viestitellä, "tavata" skypessä jne. ja sitten olojen normalisoituessa viettää vaikka pidemmän aikaa toisessa kodissa. Se kummassa kodissa lapset asuvat, valitaan olosuhteiden perusteella. Jos toinen vanhempi on töissä terveydenhuollossa, kaupassa tai muussa korkeamman tartuntariskin paikassa, lapset asuvat toisen vanhemman luona. Jos toinen vanhempi on riskiryhmää ja pystyy välttämään sosiaalisia kontakteja etätöitä tekemällä, lasten on parempi asua toisen vanhemman luona. Tai oli tilanne mikä tahansa, valitaan se vaihtoehto missä on vähemmän riskejä. Poikkeustilanteessa ei kannata takertua liikaa tapaamissopimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
exäni on hullu? kirjoitti:
Tässä saman asian kanssa pähkäilen ja toisessa ketjussa keskustelin. Lasten pitäisi tulla mun luokse viikonlopuksi mutta ehdotin siirtoa, johon exä sai primitiivireaktion ja sanoi että rikon tapaamissopimusta. Toisella lapsellani menossa vielä lääkekuuri flunssaan (jossa melkein kaikki koronan oireet).
Olet siis etä?
Sinulla ei muutenkaan ole pakkoa ottaa lasta luoksesi, joten et mitään sopimusta riko. Jos eksä lähtee siitä riehumaan lastenvalvojalla, niin leimautuu vain itse hulluksi.
Juu, viikonloppuvanhempi olen. En todellakaan haluaisi olla näkemättä lapsiani mutta exänihän puhuu lapsille paskaa ja sanoo, että isä ei välitä, vaikka tässä on paljon isommat asoat kyseessä. Miten hiton itsekäs voikaan ihminen olla?!?
Sinä käännät asiat nyt ihan nurin niskoin. Minä en tuomitse, halveksu enkä määräile muiden elämästä mitään, toisin kuin nämä pyöröovivastuulliset joiden mielestä lapset pitäisi eristää muun sosiaalisen ympäristön LISÄKSI vieläpä peräti puoliksi omasta perheestäänkin!
Jos jokainen huolehtisi omista asioistaan, ei minun tarvitsisi kiukutella asiasta. Mutta kokeilepa erottaa karhuemo pennuistaan ja katso, miten tämä vastaa. Sitä samaa tämä nyt on. Joku hysteerikko ei suostu ymmärtämään että toisilla se tilanne on ihan erilainen, eikä heidän oma ratkaisunsa sovellu alkuunkaan tai ole edes hyödyllinen toisilla.
Avaaja ei missään vaiheessa ole puhunut uusperheistä joissa jengiä ramppaa ristiin rastiin joukkueittain. Puhe oli ainoastaan vuoroviikkojärjestelystä, joka sinällään myöskin jo kertoo vanhemmuuden olevan jokseenkin tasan jaettu ja kummankin siten olevan lapsille tärkeässä roolissa, ei vain jonain satunnaisesti tavattavana etäsukulaisena. Tällaisina aikoina niiden läheisimpien perheenjäsenten merkitys vain kasvaa lasten turvallisuudentunteen suhteen. Toisaalta myös esimerkiksi alakoululaisten etäopiskeluvelvoite kuormittaa myös yksinäistä, ehkä itse työssä käyvää tai opiskelevaa vanhempaa samalla merkittävästi ja siksiKIN on hyvä jakaa taakkaa.