Hevostallit-eläinrääkkäystä?
Ratsastustallien hevoset. Siellä karsinoissa isot komeat eläimet.
Tehtävänä löntystellä maneesissa.
Onko tuo hienoa.
Entä ravit.
Kommentit (19)
Hevoset ovat vamasti parhaiten pidettyjä eläimiä mitä löytyy. Eniten aikaa ja panostusta eläinyksilöä kohti
Oon miettinyt kanssa, että talleilla on yleensä joku 20-30 heppaa tuntikäytössä. Sitten ne kiertää samaa kehää milloin kenenkin ratsastajan alla.
Monellakohan tunnilla päivässä esim yksi hevonen on?
Ei siinä, hevonen kaipaa liikuntaa tietysti paljon, mutta jos on vaikka jonkun alkeiskurssilaisen potkittavana joka päivä...
Olipas perusteltu ja hyvin muotoiltu mielipide ap:lla.
No ei ole eläinrääkkäystä. Ota selvää asioista ja kirjoittele vasta sitten.
Parempaa huolta niistä pidetään kuin suurimmasta osasta koiria.
Hevosilla on asiat hyvin. Hevosen hoitaminen on tarkkaa, siihen ei voi ryhtyä tuosta vaan. Ruokinta ja kaikki on tarkkaa.
Joo hevosia kasvattaa ja pitää erityisesti niitä vihaavat sadistit.
Ap on huono provo joka heittää pa*kaa seinään ja katsoo mikä tarttuu.
Ystävälläni on hevonen.
Hevosella käy hieroja kerran viikossa. Se saa uudet kengät (160€) kuuden viikon välein, eläinlääkäri hoitaa ja tarkistaa hevosen puolen vuoden välein, hammaslääkäri myös 6kk välein, hevosen ruokinta on laskettu tarkemmin kuin varmaan yhdenkään tänne kirjoittavan ruoka, heinäkin on analysoitu. Hevonen tarhaa eli ulkoilee 12 tuntia päivässä, sillä on aina uudet, säähän sopivat takit eli loimet, jotka maksaa vähintään sen 100€. Satula on teetetty juuri tälle hevoselle ja maksoi 5000€. Käyvät valmennustunneilla suomen parhailla valmentajilla jotka myös voivat ratsastaa ja kouluttaa hevosta. Yöt hevonen lepää karsinassaan, joka siivotaan joka päivä ja kuivitetaan puhtaaksi.
Minusta on ihan hullua, miten hyvää huolta noista kavioeläimistä pidetään, vaikka olenkin eläinrakas. Esim. suomen vanhustenhuolto on huonommalla tolalla.
Noinhan kasvissyöjät ja eläintensuojeluaktivistit haluaisivat, että lehmiä ja kanoja ja sikojan pidettäisiin.
Ei tuntihevosen elämä varmaan olekaan kaikkein parasta hevosenelämää, mutta moniin muihin lemmikki- ja kotieläimiin verrattuna niilläkin on asiat todella hyvin.
Mulla on omassa kotipihassa hevoset ja niiden elämä ainakin on niin hyvää kuin vaan voi olla.
Kommentoija nro 10, ei ole ollenkaan hullua pitää hevosista hyvää huolta. Hevonen on erittäin herkkä eläin ja sairastuu/loukkaantuu verrattain helposti. Hevonen ei pysy "käyttökelpoisena" jos sen hampaista, kavioista ja lihaksistosta ei huolehdita.
Tuntihevoset saa riittävästi liikuntaa ja niitä hoitavat ammattilaiset :)
Ravitalleilla ainakin hevoset ovat huippu-urheilijoita ja niitä kohdellaan ja hoidetaan sen mukaisesti.
Eli hoito on ihan loistavaa!
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt kanssa, että talleilla on yleensä joku 20-30 heppaa tuntikäytössä. Sitten ne kiertää samaa kehää milloin kenenkin ratsastajan alla.
Monellakohan tunnilla päivässä esim yksi hevonen on?
Hevonen on tunneilla max. 3 h/pv.
Totta se on, että moni noista hevosista ei oikein saa viettää läheskään lajityypillistä elämää jos ainoat vaihtoehdot ovat postimerkin kokoisessa tarhassa/karsinassa kököttäminen ja ratsastajan alla tai kärryn edessä juokseminen. Harrastin aikoinaan aktiivisesti ratsastusta ja joka tallilla missä olen käynyt, oli ainakin yksi hevonen joka harrasti "kutomista" tms. pakkomielteistä toimintaa ja pari muuta, jotka olivat muuten vain ahdistuneita ja käytöshäiriöisiä.
Onneksi monissa paikoissa kuitenkin pääsevät isoihin tarhoihin ja laitumille suurimmaksi osaksi ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Totta se on, että moni noista hevosista ei oikein saa viettää läheskään lajityypillistä elämää jos ainoat vaihtoehdot ovat postimerkin kokoisessa tarhassa/karsinassa kököttäminen ja ratsastajan alla tai kärryn edessä juokseminen. Harrastin aikoinaan aktiivisesti ratsastusta ja joka tallilla missä olen käynyt, oli ainakin yksi hevonen joka harrasti "kutomista" tms. pakkomielteistä toimintaa ja pari muuta, jotka olivat muuten vain ahdistuneita ja käytöshäiriöisiä.
Onneksi monissa paikoissa kuitenkin pääsevät isoihin tarhoihin ja laitumille suurimmaksi osaksi ajasta.
Ei saa sen puoleen ihmisetkään joten kyy-nel.
Minä harrastin päälle kymmenen vuotta ratsastusta ja nyt parin vuoden tauon jälkeen (oma ajatusmaailma toki samalla avartunut) en voisi kuvitellakaan palaavani. Eihän se ratsastuskouluhevosen elämä ole kauhean hyvää, jopa 4-5 eri ihmistä hyppää päivässä selkään, kierretään kehää, revitään ohjista suu ruvelle, paukutetaan kylkiin vauhtia.
Mitä se hyvä elämä sitten olisi kun villihevosenakaan eivät voi elää, en osaa sanoa. Ehkä islanninhevosilla on tällä hetkellä parhaat oltavat, kulkevat vaelluksia luonnossa eikä tarvitse tehdä temppuja tai ratsastajan koittaa "ohjastaa", kun ovat vaellushevosina tottuneet seuraamaan laumaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä harrastin päälle kymmenen vuotta ratsastusta ja nyt parin vuoden tauon jälkeen (oma ajatusmaailma toki samalla avartunut) en voisi kuvitellakaan palaavani. Eihän se ratsastuskouluhevosen elämä ole kauhean hyvää, jopa 4-5 eri ihmistä hyppää päivässä selkään, kierretään kehää, revitään ohjista suu ruvelle, paukutetaan kylkiin vauhtia.
Mitä se hyvä elämä sitten olisi kun villihevosenakaan eivät voi elää, en osaa sanoa. Ehkä islanninhevosilla on tällä hetkellä parhaat oltavat, kulkevat vaelluksia luonnossa eikä tarvitse tehdä temppuja tai ratsastajan koittaa "ohjastaa", kun ovat vaellushevosina tottuneet seuraamaan laumaa.
Mä en voisi kuvitella, että meidän ratsastuskoulussa saisi repiä hevosen suun ruvelle ja paukuttaa kylkiä. Talutan alkeistunneilla, ja eikä sielläkään paukuteta tai revitä.
Aika pitkän yhdyssanan sait tehtyä, mutta mitä tuo tarkoittaa?