Tutkumus: Veriryhmä A on eniten altis vakavalle coronainfektiolle. Ryhmä O riski sairastua puolestaan pienin. Mitä veriryhmää olette?
Mielenkiintoista
https://www.sciencefocus.com/news/blood-type-a-more-vulnerable-to-coron…
https://www.newsweek.com/blood-type-coronavirus-covid-19-1492890
Kommentit (269)
Ja O+ veriryhmä taitaa olla se yleisin. Semmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veriryhmä A on yleisin ja O taas harvinaisin...
Koko maailman mittakaavassa O-ryhmä yleisin. Mutta Suomessa A
Suomessa O veriryhmä on yleisin. Voi tätä disinformaatiota.
Järjestys Suomessa yleisyyden mukaan:
O
A
B
AB
Vierailija kirjoitti:
O Rh Negative veriryhmään kuuluvat ovat alienien jälkeläisiä.
Tiede ei ole tähän päivään mennessä pystynyt selittämään Rh-negatiivinen veriryhmän alkuperää. Rh veriryhmä tulee sanasta rhesus, joka viittaa rhesus apinaan. 96% maailman ihmisistä omaa veressään tämän apinageenin. 6% maailman väestöstä on Rh-negatiivisia ja heiltä tämä apinageeni puuttuu kokonaan verestä. Selitystä tälle ei ole, että miten se on mahdollista. Jos Rh-negatiivinen nainen on tullut raskaaksi Rh-positiivisen miehen kanssa, voi lapsella olla Rh-positiivinen veriryhmä jolloin naisen keho kokee vauvan veriryhmän vieraaksi ja kehon puolustusmekanismit hyökkäävät vierasta ainetta vastaan. Ovatko rh-negative ihmiset alien jälkeläisiä?
Äitini A- isäni B+ minä AB+. Olen esikoinen joten äidin miinus ei vaikuttanut minuun, seuraava sisarukseni sai valohoitoa keltaisuuteen, toinen oli allerginen äidin maidolle, kolmannella kalkkeutunut istukka ja kuoli synnynäisiin sisäelinvikoihin vauvana.
Vierailija kirjoitti:
En itse asiassa tiedä, ja vanhempani eivät enää muista. En ole koskaan joutunut sairaalaan eikä minulta ole jouduttu ottamaan verta, eikä missään syntymäasiakirjoissakaan lue. Missä tuo tieto yleensä lukee?
En minäkään tiedä lasteni veriryhmiä, oma AB+ selvisi raskausajan tutkimuksissa. Verenluovutuksessa tiedon saa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raamattu sanoo että veressä on sielu, ja verta ei tunneta kovin hyvin yhäkään. Uskon tuon.
Ja eräs toinen satukirja sanoo, että paha noita pani Hannun ja Kertun uuniin. Uskotko tuonkin?
Typerys Jeesus eli oikeasti myös. Olet paha ihminen.
"Typerys Jeesus"? Ei ole kovin nätisti sanottu.
Eli siis koska Jeesus eli, niin raamattuun täytyy luottaa? Upea logiikka... ai joo sori, eihän logiikalla ole uskonnon kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis kotona kirja veriryhmistä. Ostettu Yliopiston kirjakaupasta aikoinaan. Mitä haluatte tietää?
Kaiken. Kerro kumpi on vanhempi veriryhmä A vai O.
Kuten jo tuossa aiemmin vastasin: O on vanhin. ORIGINAL.
Itse kirjoitin tänne jo pari päivää sitten (ennen bannejani) epäilyksestäni veriryhmien ja koronan liittyvän jotenkin toisiinsa. Epäilyni heräsi Afrikan tartuntatilanteesta. Miksi siellä, alkeellisissa oloissa, on niin vähän tartuntoja ja nekin lähinnä turisteilla? Toinen seikka, mikä tukee teoriaani, ja minkä olen oppinut juurikin tuosta kirjastani, on että tietyt tartuntataudit ovat olleet yleisempiä tietyillä veriryhmillä.
Eilen kirjoitin toiselle keskustelupalstalle lisää aiheesta, kun löysin netistä kiinalaisten tutkineen samaa asiaa!!!
https://www.verkkouutiset.fi/veriryhma-voi-altistaa-ihmisen-koronaviruk…
Missä B ja AB?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko maailman mittakaavassa O-ryhmä yleisin. Mutta Suomessa A
Suomessa O veriryhmä on yleisin. Voi tätä disinformaatiota.
Järjestys Suomessa yleisyyden mukaan:
O
A
B
AB
Suomalaisten veriryhmäjakauma Veripalvelun mukaan:
A+ 35%
O+ 28%
B+ 16%
AB+ 7%
A- 6%
O- 5%
B- 2%
AB- 1%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas olikin varsinainen tutkimus! Tutkivat peräti 206 tautiin kuollutta — tuolla otannalla ei kyllä paljon voi mennä sanomaan. Ja jos noinkin pienen eron löysivät (O-tyypin osuus kuolleista 41%, kun koko populaatiosta O on 34%:lla) niin itse en vetäisi yhtään johtopäätöstä tuosta. Eivät ilmeisesti ole mitään tilastomatematiikan neroja ainakaan tuo tutkimusryhmä.
Taitavat kuule olla. Ovat ilmoittaneet itsekin, että asiaa pitää tutkia lisää.
"Wuhanissa tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin kolmessa sairaalassa hoidettuja 2173 potilasta, joista 206 menehtyi koronavirukseen. Kuolleista 41 prosenttia kuului veriryhmään A ja 25 prosenttia veriryhmään O.
Alueen väestöstä 34 prosenttia kuuluu veriryhmään A ja 32 prosenttia O-ryhmään. Kaikkien infektioiden osalta osuudet olivat 26 prosenttia O-veriryhmän ja 38 prosenttia A-ryhmän osalta."
Hyvin noista lukemista jo alkaa kuvion näkemään. Luonnollisesti lisä parantaa tarkkuuta mutta ei tuota voi enä tyrmätä otosten pienuudella.
Korrelaatio kyllä, kausaliteetti ei. Ihminen on aina jotakin veriryhmää mutta lisäksi paljon muuta. Mikään ei osoita, että juuri veriryhmä olisi ollut relevantti tekijä tässä.
Eri
Törmäsin sattumalta toiseen keskusteluun liittyen tähän. Veriryhmä voi selittää sydän- ja verisuonisairauksien kuolleisuutta. Toisaalla oli sitten että sydän- ja verisuonisairaudet on diabeteksen kanssa suurin riskitekijä koronan kanssa.
"People whose blood type is A, B or AB have an increased risk of heart disease and shorter life spans than people who have type O blood, according to a new study."
https://www.sciencealert.com/your-blood-type-could-be-linked-to-a-highe…
"CVD and diabetes top that list, at case fatality rates of 10.5% and 7.3%"
https://www.medscape.com/viewarticle/925681
Tiedän, nämä ei ole mitään varmoja vielä mutta ainakin voisi olla selittävä tekijä.
Ei mitään käsitystä. Varmaan se kyllä pitäisi tietää, mutta mistä?
Jotkut luulevat veriryhmän korreloivan jopa luonteenpiirteiden kanssa. Minusta se on taikauskoa. Mitä mieltä olette?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut luulevat veriryhmän korreloivan jopa luonteenpiirteiden kanssa. Minusta se on taikauskoa. Mitä mieltä olette?
Mun pitäisi olla sitten Marilyn Monroen kopio, sama veriryhmä ja syntymäpäiväkin :D
Enpä usko.
hmm auttaako verensiirto taudin sairastaneelta tautia sairastavalle? ikäänkuin rokotteena toimisi
Vierailija kirjoitti:
Mulla täsmää niin yks yhteen, jopa lempiharrastusten suhteen, että uskon.
Ab miinuksia ei voi kloonata ainoina eli uniikkeja aidosti! Miten Ab plussa?
Vierailija kirjoitti:
AB on harvinaisin.
Hyvä sulla on kuparikuorellinen verisolu ja korona ei tykkää kuparista! Miinustekijä estää myös viruksia.
Eli paras mahdollinen veriryhmä!