Rikkaat ja rahattomat Official
Mielenkiintoinen formaatti! Aiotteko katsoa? Mä kattelen tässä juuri karanteenissa.
Kommentit (1107)
Kyllä todellakin ällöttää tämä ohjelma. Jos tämän oli tarkoitus jotenkin avata silmiä, ettei rikkaidenkaan elämä ole yhtään sen kummallisempaa ja että ovat ihan tavallisia ja lämpimiä ihmisiä, kyllä on mennyt pahasti pieleen. Tässäkin jaksossa tuli todella paha olo, kun köyhän perheen nainen purskahti itkuun kun näki viikkobudjetin. Tuokin yritetään peitellä jotenkin sellaiseen, että ovat jotenkin kiitollisia ja hämmentyneitä siitä rahamäärästä, mutta todellisuudessahan tuossa hierotaan köyhän kasvoille todella rumasti se tosiasia, miten köyhiä he oikein ovat ja miten epäreilua elämä on. En voisi koskaan mennä tuollaiseen ohjelmaan, koska tuosta syntyisi minulle vain loputon katkeruus ja se itse asiassa tulee pelkästään katsoessa tätä ohjelmaa. Ja nämä rikkaat eivät kyllä ylimielisyydessään mitenkään korjaa sitä vaikutelmaa, että röyhkeät ihmiset pärjäävät parhaiten.
Oksettaa myös tuo rikkaiden ikuinen mantra, että "kato kun pitää laittaa aina puolet tuloista osakkeisiin ja jättää niitä kivoja asioita sitten vähemmälle". no hyvähän se on sanoa, jos ne "kivat asiat" ovat itselle jotain moottoripyöriä ja 17 000 euron kelloja ja ne köyhän kivat asiat ovat ihan peruskauraa, joita ei edes huomaa.
Ja vielä vaahtoan, kun pääsin alkuun. Todella alentuvaa käytöstä tuokin, että mies osti 8 eurolla kirpputorilta jonkun budjettikirjan muka lahjaksi. Kertoo kyllä niin syvästä halveksunnasta ja tyhmyydestä.
Se budjettikirjan osto oli kyllä törkeyden huippu. Olisi ostanut omalle muijalleen jonkun lommoisen kattilan.
Minusta se koruteline kuului sarjaan "turhat härpäkkeet". Sellaista roinaa, joka kerää pölyä ja vie tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se koruteline kuului sarjaan "turhat härpäkkeet". Sellaista roinaa, joka kerää pölyä ja vie tilaa.
Oliko koruteline lapsen äidille? Puhuiko jossain kohtaa "Rosasta"? Tuli mieleen joku kodinhoitaja. Jos olisi ollut lapsen äiti kyseessä, kai olisi puhunut äidistä...? Harvoin kai isät puhuvat lapsilleen näiden äidistä nimellä.
Muisti vissiin Maijan nimen väärin
Äsken tuli uusintana Sukari-jakso Rikkaista ja rahattomista. Jaksossa ollut Fanni Maliniemi on saanut mediataidettaan Turun Kaupungin taidekokoelmaan.
https://www.turku.fi/uutinen/2020-02-07_uutta-mediataidetta-kaupungin-t…
Valitettavasti nämäkään rikkaat eivät kerro, mistä heidän varallisuus on alun perin hankittu. Suurin osa ei ole itse hankkinut omaisuuttaan. Rikkaat ovat vaurastuneet perimällä suvulta rahaa, talletuksia, kiinteistöjä ja yrityksiä. Vain Topi Sukari on itse ansainnut omaisuutensa.
Olemme seuranneet Rikkaat ja rahattomat-ohjelmaa raivon vallassa! Kyllä pistää vihaksi nämä muutkin röyhkeät ja ylimieliset "rikkaat"! Pappa betalar-nuoret, pariskunnat ja lapsiperheet. Nämä "rikkaat" ovat ihmisiä, jotka asuvat ilmaiseksi vanhemmilta tai sukulaisilta perityissä asunnoissa. "Rikkaat" perivät sukulaisiltaan velattoman omakotitalon, tontin, kerrostalo- tai riviasunnon, kesämökin, metsätilat, rantatontit, pörssiosakkeet ja rahaa. Saavat omaisuutensa ilmaiseksi tekemättä itse mitään!
Köyhä lapsiperhe maksaa Suomessa ihan itse talonsa ja asuntonsa pankin lainalla! Ensin kituutat vuosia ASP-säästäjänä ja säästät pienistä tuloista rahaa. Sitten maksat asuntolainaa, säästät, nuukailet, kituutat, kyttäät kaupoissa päiväysalennettua ruokaa, et harrasta mitään maksullista. Hankit perheelle vaatteet, kengät ja harrastusvälineet kirpputoreilta tai Torista. Ei ruokailla ravintoloissa eikä asuta hotelleissa. Ei matkustella Lapissa eikä ulkomailla. Ei pelata jääkiekkoa, ei lasketella eikä golfata. Sen sijaan murehdit ja stressaat rahasta jatkuvasti ja menetät yöunesi. Ja iso osa näistä köyhistä tekee Suomessa ne raskaimmat ja matalapalkkaisimmat työt eli pitää yhteiskuntaa pystyssä!
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmassa pitäisi myös kertoa, ovatko nämä "Rikkaat" perineet omaisuutta ja kuinka paljon. Rikkaitten vanhempien aikuiset lapset perivät omaisuutta: Omakotitaloja, kerros- ja rivitalo-osakkeita, sijoitusasuntoja,kesämökkejä, rantatontteja, metsätiloja, maatiloja, perheyrityksiä, pörssiosakkeita, pankkitalletuksia ja muuta varallisuutta.
Köyhien vanhempien aikuiset lapset eivät peri vanhemmiltaan mitään. Edesmenneitten vanhempien perukirjassa voi olla ulosottovelkaa. "Rahattomat" ovat yleensä rahattomien lapsia.
Varallisuus kulkee suvuissa. Suuret ikäluokat ovat enimmäkseen rikkaita. Suomessa rikkaat ovat rikastuneet yleensä perimällä omaisuutta vanhemmiltaan ja suvultaan. He ovat rikastuneet täysin ilman omaa ansiotaan. Ohjelman ensimmäisessä jaksossa ollut Topi Sukari on tässä suhteessa poikkeus. Topi on lähtöisin köyhästä ja suuresta perheestä. Topi on itse hankkinut varallisuutensa. Ehkä hän vaikuttaa siksi ystävälliseltä ja nöyrältä rikkaalta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti nämäkään rikkaat eivät kerro, mistä heidän varallisuus on alun perin hankittu. Suurin osa ei ole itse hankkinut omaisuuttaan. Rikkaat ovat vaurastuneet perimällä suvulta rahaa, talletuksia, kiinteistöjä ja yrityksiä. Vain Topi Sukari on itse ansainnut omaisuutensa.
Ei pidä paikkaansa. Ainakin Marko Varalahti ja Pöyhölä ovat aloittaneet pienestä ja itse tehneet omaisuutensa ilman mitään pesämunaa. Eikä Kinnanen(?) ja Marja-Leenakaan ole syntyneet hopealusikka suussa.
En ole tässä ohjelmassa nähnyt vielä ainuttakaan oikeasti köyhää.
Mietin miksi "rikkaat" osallistuvat tähän ohjelmaan? Mitä he siitä oikeasti saavat...
Vierailija kirjoitti:
Mietin miksi "rikkaat" osallistuvat tähän ohjelmaan? Mitä he siitä oikeasti saavat...
Elämyksen varmaan. Niinkun köyhätkin. Esim siinä opiskeliaperheessä kellä ei ollut rahaa ruokaan vaikka pieni lapsi joka ei osannut puhua edes niin varmaan olivat onnellisia kun pääsivät nauttimaan muustakin kun nuuskasta. Rikkaat taas pääsivät huomaamaan ettei se jääkaapin/pakastimen sisältö ole niin itsestäänselvyys. Tosin.. Tossa perheessä taisi köyhät olla enempi laiskoja kun oikeesti köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Firmalle mainosta
Joo valitettavasti ei raha tuo sydämen sivistystä. En missään nimessä haluaisi esim. seurustella tuon Markon kanssa vaikka kuinka on rikas, mieluummin seurustelisin köyhän mutta luonteeltaan ja arvoiltaan viehättävän ihmisen kanssa.
Itsekin jäin ihmettelemään, mihin se aika oikein menee, jos ei pojan kanssa yhtään ehdi olla ja vain 15min tekee töitä päivässä. Ei tuntunut olevan edes pahoillaan asiasta, hieman mielestäni jo sietäisi melkein hävetä. Useinhan uraisät uhraavat perheaikaa työlle, kun painavat pitkää työpäivää mahdollistaakseen perheelle tietyn elintason, ja moni on siitä yhteisen ajan puutteesta aidosti pahoillaan ja myöhemmin jopa katuu sitä ja pahoittelee asiaa myöhemmin aikuisille lapsilleen. Miten tuo Marko pahoittelee asiaa tulevaisuudessa pojalle? ”Anteeksi etten viettänyt sun kanssa enemmän aikaa, koska tein niin paljon ???”
Ja tuo poika vielä nimenomaan vaikuttaa pojalle joka kaipaisi isän kanssa oloa ja ihan tavallisten asioiden puuhasteluta. Kannattaisi panostaa asiaan nyt, niin välit voisivat syventyä ja säilyä yli pojan teini-iän. Teininähän lapsi helposti etääntyy vanhemmistaan jos eivät välit ole olleet niin läheiset tai lämpimät siihen saakka.
Ihan tuli suru pojan puolesta, ei raha tuo onnea siinä mielessä. Lämpimämmiltä näyttivät Petran ja Maijan välit.
Katsoin just telkusta sen jakson, jossa olivat Kotkassa Karhuvuoressa. Mulla tuli lopuksi ihan itku, kun pari sai sen 1000 euron lahjakortin.
Tiedän itse, miltä tuntuu olla köyhä. Kun odotin ensimmäistä lastani, lapsen isä sairastui ja jäin jo 20-vuotiaana ensiodottajana yksin. Sain kokea paljon ennakkoluuloja ja, koska rahaa ei ollut niin asenne oli se ”mitä hankkiuduit raskaaksi noin nuorena ja jäit vielä yh:ksi”. Kukaan ei tiennyt tarinani todellista puolta.
Vaikka palasin töihin lapsen ollessa vasta vähän päälle vuoden, niin kaikki mikä tuli, niin myös meni. Jouduin lainaamaan isältäni rahaa muutaman kerran, jouduin ostamaan laskulle muutamia kodinkoneita. Minulla oli vanha tv, jota häpesin, huono kannettava tietokone, liikuimme vain julkisilla, koska minulla ei ollut varaa ostaa edes alle 1000 euron romuautoa, mutta lapselle ostin kaiken mitä hän tarvitsi.
Aloin sitten jossakin vaiheessa säästämään ja lukemaan sijoittamisesta, opiskelin toisen ammatin ja vielä kolmannenkin ennen kuin täytin 30.
2011 tuloni olivat alle vähän päälle 9000 e vuodessa. 2020 palkkatuloni ovat n. 36 000 e ja pääomatuloja kertynyt jo tähän mennessä 15 000 e (kaikkia osinkoja en ole edes laskenut tuohon, nuo ovat treidaamisesta kertyneitä myyntivoittoja, osinkoja saan kuukausittain 50-300 e), lisäksi saan kuukausittain tuloja sivutyöstäni, jota en ole laskenut tuohon mukaan.
Mutta raha ei tuo onnea. Se helpottaa stressiä, kun ei tarvitse laskea kaikkia senttejä. Se mahdollistaa uusia kokemuksia. Muistoissani palaan aina siihen aikaan, kun asuin pienen lapseni kanssa kamalassa lähiössä. Muistan, kun makasin lattialla katsoen hänen leikkimistään ja sanoin itselleni hiljaa ”tässä on kaikki mitä tarvitset, katto pään päällä, ruokaa, laskut saanut just ja just maksettua, mutta sulla on maailman ihanin lapsi, me pärjätään, koska me ollaan kaikesta huolimatta onnellisia”. Just nyt tätä onnea kukaan ei voi viedä meiltä pois.
Ps. Olen edelleenkin aika tarkka rahankäytöstäni ja sen takia saankin säästettyä paljon rahaa. Itselleni ostan usein vaatteet pelkästään kirpparilta tai superalesta. Ainoa ”iso juttu” mitä olen tehnyt rahoillani on käteisellä vuosi sitten ostettu 8 vuotta vanha vähän ajettu Volvo sekä ulkomaanmatkat. Näitä en olisi voinut kymmenen vuotta sitten kuvitellekkaan tekeväni. Ja täytyy kyllä sanoa, mut oli varmaan leimattu jonnekin ”ikuinen kortistotapaus”, koska monen tutun ja puolitutun naamat ovat olleet näkemisen arvoiset taloudellisen tilanteeni kohenemisen jälkeen, koska eihän kukaan ”köyhä, epäonnistunut yh voi menestyä, sen on pakko elää loppuelämänsä niillä mitä on saanut, se ansaitsee sen! Se ansaitsee olla luuseri ja luuseriksi sen kuuluu jäädä”.
Muistakaa aina oma asenteenne, kun kohtaatte köyhiä tai muita elämänmurjomia ihmisiä. Ja muistakaa, maailma muuttuu ja ihmiset kehittyy. Köyhä ei välttämättä aina tule olemaan köyjä ja myös rikas voi huonolla tuurilla menettää kaiken omaisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tässä ohjelmassa nähnyt vielä ainuttakaan oikeasti köyhää.
No ei ole "rikkaatkaan" kuin keskituloisia pienyrittäjiä.Yhden ylistetty Lexus n. 15v. vanha.
Vierailija kirjoitti:
Eikö rikkaita nolota käydä jossain Lidlissä ruokaostoksilla?
Tää on kyl niin tyhmä ajatus, mutta kuulemma joitakin todellakin nolottaa. Luulisi, että halpa ruoka tuo säästöä niin köyhälle kuin rikkaallekkin 🤔
Suomalainen äiti/vaimo.