Lasten etäopiskelu on vanhemman kidutusta
Vasta yksi päivä takana kotikoulua ja mä olen aivan poikki. Olen laitoshuoltaja ja en siis etätöitä tee. Kotona on nyt kaksi erityislapsta kahdestaan, 4 luokkalainen ja 7 luokkalainen. Adhd ja oppimisvaikeuksia mutta normaalilla luokalla ovat ja siis samat tehtävät saavat kun kaikki muutkin. Vaikka kuinka ohjeistan ja soittelen ja aikataulutan, nämä nukkuu ja pelaa sen ajan kun olen töissä, kerrankin kun siihen pystyvät! Nyt sitten illat menee kaikki työpäivän jälkeen siihen kun ensin kiireellä teen ruokaa ja sitten käydään tehtävien kimppuun, tänään oli 7 luokkalaisella 7 eri aineesta tehtäviä ja nelosella kolmesta. Seiskalainen vaatii kokoaikaisen vieressäolon et saa mitään tehdyksi, rutiinien rikkoutuminen sotkee täysin.
Miten tätä voi jaksaa kuukauden ehkä ylikin? Millä mä saan nuo lapset selviytymään tehvistään ilman että jäävät luokalleen ja ilman että oon ite suljetulla.
Kyllä, vanhemman velvollisuus huolehtia että hommat tulee tehdyksi. Kyllä, varmasti monella onnistuu suit sait vaan kun on ihanat täydelliset reippaat lapset. Meillä näin ei ole.
Kommentit (65)
Ah mitä auvoa on velan elämä! Saatte valintani kuulostamaan koko ajan paremmalta!
Luen tätä jälkikäteen, olen 18, ja minulla on add, ihan hirveitä kommentteja täällä D: adhd:ssa keskittyminen ja toiminnanohjaus on todella puutteelista verrattuna normaalilapsiin, ja siis ihan sama onko pelit ja vehkeet, kyllä adhd-oireinen lähtee vaikka haaveleimaan tai tekemään välipalaa jos ei muuta keksi, etäopiskelu on minulle ihan hiton hankalaa, ja adhd-oireiset usein tarvitsee sitä että joku auttaa vieressä, koska toiminta katkeaa ihan huomaamatta, sympatiat AP:lle :/
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksi johdot irti telkkarista ja tietokoneesta päiväksi (elleivät tarvitse kouluhommiinsa). Tee selväksi, mitä kummankin pitää tehdä aamupäivän aikana. Anna vastuuta lapsillekin, älä vain holhoa - tämä on yleensä aika hyvin toimiva konsti. Sopikaa, että soitat lounasaikana ja silloin tsekkaatte tehtävät x ja y puhelimitse. Iltapäiväksi sovitte seuraavat tehtävät. Ja sillä ajatuksella, että kun tulet kotiin, ne pitää olla tehtynä, jotta voitte katsoa ne. Ja mikäli ei ole tehty, niin siitä on seuraamuksia. Ei tietokonetta, kavereita, telkkaria jos tehtävät ei ole tehtynä. Ja mikäli viikolta jää rärtiin koulujuttuja, niin ne tehdään sitten kaikki viikonloppuna ennen kun mitään kivaa on tiedossa.
Ei siihen tällä hetkellä muu auta kun olla napakkana ja tehdä selväksi, että etäopiskelu ei tarkoita lorvimista vaan annetut tehtävät hoidetaan ihan kuten koulussakin.
Minä lisäisin tähän sen, että jälkikasvu potkitaan sängystä ylös ennen töihinlähtöä.
Mutta eihän ap näin tule tekemään. Kurinpito lapsille edellyttää sitä, että vanhemmalla on johdonmukaisuutta ja itsekuria. On paljon helpompi vaan antaa lasten elää kuin pellossa ja vedota siihen, että ne ovat niin kovin erityisiä.
Tyypillistä muuten, että matalapalkka-ala, erityislapsia eikä isää mailla halmeilla. Lieneekö edes sama isä lapsilla.
Käyvätkö lapset tavallisessa opetuksessa vai jopo-luokassa?
Ota yhteyttä opettajaan.
Ai. Minä juuri toivoisin tätä tilannetta. Ärsyttää, kun pitää säätää opettajien kanssa. Mielestäni kotona laaditaan kotona toimivat aikataulut ja opettajat antaa tehtävät, se riittää ja kaikki muu on turhaa. En kaipaa opettajan puheluita tai aikatauluja. Niistä on vaan riesaa.