Lasten etäopiskelu on vanhemman kidutusta
Vasta yksi päivä takana kotikoulua ja mä olen aivan poikki. Olen laitoshuoltaja ja en siis etätöitä tee. Kotona on nyt kaksi erityislapsta kahdestaan, 4 luokkalainen ja 7 luokkalainen. Adhd ja oppimisvaikeuksia mutta normaalilla luokalla ovat ja siis samat tehtävät saavat kun kaikki muutkin. Vaikka kuinka ohjeistan ja soittelen ja aikataulutan, nämä nukkuu ja pelaa sen ajan kun olen töissä, kerrankin kun siihen pystyvät! Nyt sitten illat menee kaikki työpäivän jälkeen siihen kun ensin kiireellä teen ruokaa ja sitten käydään tehtävien kimppuun, tänään oli 7 luokkalaisella 7 eri aineesta tehtäviä ja nelosella kolmesta. Seiskalainen vaatii kokoaikaisen vieressäolon et saa mitään tehdyksi, rutiinien rikkoutuminen sotkee täysin.
Miten tätä voi jaksaa kuukauden ehkä ylikin? Millä mä saan nuo lapset selviytymään tehvistään ilman että jäävät luokalleen ja ilman että oon ite suljetulla.
Kyllä, vanhemman velvollisuus huolehtia että hommat tulee tehdyksi. Kyllä, varmasti monella onnistuu suit sait vaan kun on ihanat täydelliset reippaat lapset. Meillä näin ei ole.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyhmät lisääntyy?
Niimpä! Käy kysyyn sun äitiltä ja isältä ne varmaan kertoo sulle
Se kirjoitetaan "niinpä"
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ehkä nyt alatte kunnioittamaan opettajien työtä.
Miksi? Opet eivät käy ensin toisessa työssä ja sen jälkeen vasta tule opettamaan lapsia. Opeilla on yksi työ.
Meillä mies on töissä ja minä etätöissä = kotona. Mun päivät menevät teams-kokouksissa, enkä siis ehdi paimentaa lapsia kouluhommien kanssa. Meillä samanikäiset lapset kuin ap:llä. Mutta ei kannata rakentaa ongelmaa siitä, mikä ei ole ongelma. Meillä lapset nukkuvat pitkään (=mulla työrauha) ja kun heräävät, menevät ulkoilemaan. Kun mun työpäivä loppuu, hoidetaan kouluasiat. Ja siinä samalla teen ruuat. Tämä rytmi menee nyt näin, koska se on ainoa tapa, jolla hommat rokkaa. Sitten illalla on vielä koulujuttujen jälkeen peliaikaa.
Ei kannata tehdä draamaa kellonaikojen suhteen.
PS. meilläkin toinen keskittymishäiriöinen ja omaa vielä fyysisen sairauden, mutta ei se kyvyttömäksi tee
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on töissä ja minä etätöissä = kotona. Mun päivät menevät teams-kokouksissa, enkä siis ehdi paimentaa lapsia kouluhommien kanssa. Meillä samanikäiset lapset kuin ap:llä. Mutta ei kannata rakentaa ongelmaa siitä, mikä ei ole ongelma. Meillä lapset nukkuvat pitkään (=mulla työrauha) ja kun heräävät, menevät ulkoilemaan. Kun mun työpäivä loppuu, hoidetaan kouluasiat. Ja siinä samalla teen ruuat. Tämä rytmi menee nyt näin, koska se on ainoa tapa, jolla hommat rokkaa. Sitten illalla on vielä koulujuttujen jälkeen peliaikaa.
PS. meilläkin toinen keskittymishäiriöinen ja omaa vielä fyysisen sairauden, mutta ei se kyvyttömäksi tee
Mieskin keskittymishäiriöinen, kun ei pysty lainkaan osallistumaan?
Epäilen että näitä luokalleen jääviä voi tulla aika paljon. Haittaako se sitten jos näin käy. Ei ota turhaa stressiä jos se kotiopiskeleminen ei onnistu.
Ei tämä tilanne ole mitenkään ihanteellinen opettajallekaan... Tiedän, että joukossa on niitä lapsia, jotka eivät pysty opiskelemaan itsenäisesti. Yleensä heidän kanssaan onkin koulussa ohjaaja. Kotona se ei ole mahdollista. :( Varsinkin parin tietyn lapsen vanhempia säälin, kun joutuvat kaitsemaan heitä koko ajan. Ihania lapsia siis, en minä sillä, mutta kun on niin pahat keskittymisongelmat.
Ehkä ap:n tilanteessa voisi ajatella, että jättää lapset opettamatta, ja jäävät sitten luokalleen ja koronatilanteen rauhoituttua käyvät luokkansa uudelleen.
Työkaverin (mies) vaimo on nyt kotona 4 kk vauvan kanssa, jota pitää imettää ja vaipat vaihtaa, siellä on myös 3-vuotias ja ekaluokkalainen, jota pitäisi opettaa. Mahdoton yhtälö.
Niin on, nimittäin opettajien takia. Turhanpäiväistä liirumlaarumia wilmassa viestitolkulla. Tänään on tullut kolmisenkymmentä viestiä ja siltikin puuttuu yhden lapsen huomiset tehtävät. Lapsia minulla siis kolme ja viestit yhteensä heidän opettajilta tuon verran. Lisäksi haluavat lasten puhelinnumeroita ja uhkaavat soitella lapsille ja vanhemmille 3-5 kertaa viikossa. Täysin turhaa touhua, antaisivat ne tehtävät ja sen jälkeen opiskelurauhan ja vanhemmille rauhan organisoida hommat kotona.
Sama täällä. Koko ajan tulee vaatimuksia wilmaan. Molemmat lapset vahdittavia. Kauheasti tehtäviä, eikä minulla mitään erityisopettajan koulutusta ole. Tehtävät on kyllä itselle helppoja, mutta kun lapsista toinen ei ymmärrä, ja toinen vielä vähemmän. Onneksi en ole kokoaikatyössä. Jotenkin tuntuu, että taviksien vanhemmat pääsevät niin paljon helpommalla. Mulle tulee ensin tehtävät, sitten lisätehtävät ja vielä ohjeet mitä pitää painottaa. Tämä on täysin typerää, eikä kyllä edesauta oppimista.
Tee niille lukujärjestys, mitä tekevät päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Heillä ei ole erityisen tuen päätöstä?
Silloin ei ongelmaa olisi. Äiti vain haluaa pitää heidät kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap:n tilanteessa voisi ajatella, että jättää lapset opettamatta, ja jäävät sitten luokalleen ja koronatilanteen rauhoituttua käyvät luokkansa uudelleen.
Työkaverin (mies) vaimo on nyt kotona 4 kk vauvan kanssa, jota pitää imettää ja vaipat vaihtaa, siellä on myös 3-vuotias ja ekaluokkalainen, jota pitäisi opettaa. Mahdoton yhtälö.
No ei ole mikään mahdoton. :D
Opettaa voi vaikka samalla, kun imettää.
Mieti AP millaista sillä opella on ollut, kun avustajia ei ole ja normiluokalla useampui tuollainen lapsi, jotka häiritsee koko luokan opetusta. Lyövät, ovat levottomia, vaativat kädestä pitäen opetusta ja samalla 25 muuta normioppilasta vaatisi opetusta.
Tässä on lukukautta jäljellä enää reilu 2 kuukautta ja kaikki ovat samassa tilanteessa. Uskallan luvata, että kukaan ei tämän takia luokalle jää.
Kaikki sympatiani sinulle kyllä, saa tämä teksti ymmärtämään kuinka helppoa on hoitaa päiväkoti-ikäisiä samalla itse tehden etätöitä vaikka aiemmin tänään meinasi vähän hermo mennä. Heiltä ei kuitenkaan mitään varsinaisesti jää välistä, vaikka katsovat telkkaria suuren osan työpäivästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS. meilläkin toinen keskittymishäiriöinen ja omaa vielä fyysisen sairauden, mutta ei se kyvyttömäksi teeMieskin keskittymishäiriöinen, kun ei pysty lainkaan osallistumaan?
Ei, mies ei ole keskittymishäiriöinen, vaan valtion töissä ja työvelvoitteet päällä. Ei ole ns. vapaalla iltaisinkaan. Ja jos on, niin hoitaa kyllä osansa. Mikä sinua vaivaa?
Onko teidän koulussa erityisopettajaa? Voisitko soittaa hänelle ja keskustella tilanteesta? Erkkaopeilla on yleensä virkapuhelin, jonka numero löytyy koulun yhteystiedoista. Meillä erkkaopet auttaa puhelimitse oppilaita koronankin aikana. Voitte esim. sopia, että hän soittaa pojalle päivällä ja patiatelee hommiin sekä auttaa jos poika ei ymmärrä jotain tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelit pois. Jos ei peliajan rajoittaminen onnistu ajatuksien kautta, pelit pois konkreettisesti. Kun vihdoin heräävät, koulutyöt alta pois. Pelaavat sitten illalla, jos on työt tehty. Ei se nyt kummempaa ole.
Jos kuitenkin "ajastuksien".
Huomaa että äikänopettajilla aikaa lorvailla.
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä vaippaa minuutin välein yleensä tarvii vaihtaa. Keittiön pöydän ääreen imettämään, kolmevuotias piirtämään/leikkimään, ekaluokkalainen lukemaan ja tekemään tehtäviä. Välillä breikkiä, välipalaa, ulkoilua. Talossakin varmaan tilaa kun jo kolme lasta hommattu, ei tarvii koko ajan kylki kyljessä nököttää.
Kaikki perheet ovat nyt poikkeustilanteessa uuden edessä. Muista että kyse on kuiten loppujen lopuksi vain 17 koulupäivästä kun niitä koko lukuvuoden aikana on melkein 200. Tuossa ajassa ei ehdi paljoa pilaamaan. Teette parhaanne. Kysy opettajilta jos ne kaikkein haastavimmat tehtävät voi jättää tekemättä.
Eka päivä on varmasti ollut vaikea monin tavoin. Eiköhän se helpotu, kun tulee rutiini.