Selittäkää miksi riskiryhmäläiset ovat töissä?
Puoliso kuuluu riskiryhmään joten siksi asia kiinnostaa, ja kun tutkin asiaa niin totta tosiaan, riskiryhmäläiset nuoret, ja aikuiset (siis ei-vanhukset) käyvät ihan normaalisti töissä.
Nyt ei mennyt ihan oikein. Mun mielestä pienten lasten riskiryhmä-äiti olisi paljon tärkeämpi suojella kuin riskiryhmä-vanhus. Tai pientä riskiryhmä-lasta (näistä ollut juttua iltiksessä) tärkeämpi suojella kuin harmaita panttereita.
Miten tässä nyt taas kävi näin että riskiryhmä-lapset, riskiryhmä-nuoret ja riskiryhmä-työssäkäyvät ovat vailla mitään suojaa tai oikeutta saada siirto turvallisiin työtehtäviin? Ainako ja iänkaikkisesti suomen tärkeimmät ihmiset on vanhuksia?
Kommentit (62)
Kaikki riskiryhmät olisi tullut suojata ja suojauksen mahdollistaa jo heti alkuunsa.
Ihminen kun panikoi varsinkin massassa unohtuu järkin, näin pääsi nyt käymään.
No siksi, että ilman heitä ei yhteiskunta/ palvelut toimi
Vierailija kirjoitti:
On totta, että tiedottamisessa unohtuu kaikki muut riskiryhmät kuin vanhukset. Ne mainitaan nopeasti perussairaina ja sitten puhutaan vain vanhuksista.
No suurempi ongelma on se että unohtui PÄÄTÖKSENTEOSSA. Kun noita satavuotiaita hyysätään niin paljon tärkeämpi olisi ollut suojella riskiryhmälapset ja riskiryhmänuoret.
Vierailija kirjoitti:
Niin että tuottavat työntekijät voi uhrata koronalle, mutta tuottamattomia eläkeläisiä pitää syystä X suojella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että tiedottamisessa unohtuu kaikki muut riskiryhmät kuin vanhukset. Ne mainitaan nopeasti perussairaina ja sitten puhutaan vain vanhuksista.
No suurempi ongelma on se että unohtui PÄÄTÖKSENTEOSSA. Kun noita satavuotiaita hyysätään niin paljon tärkeämpi olisi ollut suojella riskiryhmälapset ja riskiryhmänuoret.
Ei vain lapset ja nuoret, vaan riskiryhmäläiset, jotka ovat työelämässä.
No koska varmaan puolet suomalaisista ovat riskiryhmäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että tuottavat työntekijät voi uhrata koronalle, mutta tuottamattomia eläkeläisiä pitää syystä X suojella?
Ymmärrän sen niin että kun vanhuksia saadaan pysymään enemmän (toivon mukaan jos ymmärtävät) kotonaan, riski sairastuttaa töissä olevia riskiryhmään kuuluvia on pienempi.
Mulla ei ole mitään vanhuksia vastaan mutta pitääkö nyt joka vuosi julistaa poikkeustila kun influenssa.aika alkaa
esim. 400 000 suomalaisella on diabetes (mukana 1-tyyppi ja 2-tyyppi) plus siihen kaikki muut sairaat päälle! Suomi menis pahemmin sekaisin jos jokainen joutuis jäämään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sen niin että kun vanhuksia saadaan pysymään enemmän (toivon mukaan jos ymmärtävät) kotonaan, riski sairastuttaa töissä olevia riskiryhmään kuuluvia on pienempi.
Eivät pysy siellä kuitenkaan vaan kulkevat tartuttamassa muita, itse taas pysyisin visusti kotona jos saisin. Nyt suojellaan vääriä ihmisiä.
Olen 30-vuotias riskiryhmäläinen, jonka sairaus johtaa edetessään elinsiirtoon. Työterveydestä neuvottiin välttämään ihmisjoukkoja, mutta työskentelen ihmisjoukossa asiakaspalvelussa. En ole hysteerinen enkä peloissani, mutta huolestuttaa silti. Etätyömahdollisuutta ei ole, mutta saattaisi olla mahdollista siirtyä yksinäisempään työhön. Pomotkaan eivät vielä tiedä, tuleeko meille lomautukset vai miten tehdään. Ei tässä auta alkaa hysteeriseksi. Edetään päivä kerrallaan ja katsotaan sitten, mitä tehdään. Siihen asti olen päättänyt olla ajattelematta koko asiaa.
Diabetes on 0,5 miljoonalla suomalaisella, verenpainelääkkeitä käyttää 1 miljoona suomalaista, astmaa yli 0,5 miljoonaa suomalaisella, syöpää ym muita riskiryhmään kuuluvia sairauksia on x määrä ja tupakoivia on 14% suomalaisista.
Jääkö paljon perusterveitä jäljelle, jos lapsia ei lasketa mukaan?
Vierailija kirjoitti:
esim. 400 000 suomalaisella on diabetes (mukana 1-tyyppi ja 2-tyyppi) plus siihen kaikki muut sairaat päälle! Suomi menis pahemmin sekaisin jos jokainen joutuis jäämään kotiin.
Miksi eläkeläisen diabetes on tärkeämpi kuin työikäisen? Kuollut työntekijä ei tuota mitään, elävä eläkeläinen kuluttaa vain resursseja.
Vierailija kirjoitti:
No koska varmaan puolet suomalaisista ovat riskiryhmäläisiä.
Tämä. Taitaa olla enemmänkin. Sairaudet, tupakointi, runsas ylipaino, vanhukset.
Ihmettelen ihan samaa. Heidät voidaan uhrata? Ei jaeta edes kunnon suojia töihin. Siinä näkee ihmisen arvon.
Tätäpä ihmettelen itsekin. Olen riskiryhmään kuuluva työssäkäyvä perheenäiti. Olen odottanut, että joku havahtuisi tähän, olen yrittänyt käynnistää keskustelua, mutta kun mitään muuta ei ole seurannut kuin vanhuksista vouhotusta, niin olen tehnyt oman ratkaisuni ja saikutan, vaikka sellainen ei yleensä tapoihini kuulukaan.
Henkeni ei ole mulle ihan niin halpa kuin se tuntuu olevan päättäjille.
Samaan kannustan itse asiassa kaikkia muitakin riskiryhmäläisiä. Meistä ei huolehdi kukaan muukaan, itse on ajateltava omaa etua.
Vetoan tässä muuten kaikkiin: lähettäkää vaikka Iltalehteen uutisvinkki, että kirjoittaisivat tästä aiheesta. Kukaan ei kiinnitä koko juttuun mitään huomiota, ja moni alkaa oikeasti olla epätoivoinen. Jospa julkinen paine pakottaisi ottamaan asian puheeksi.
Meillä riskiryhmäläisille ilmoitettiin, että palkatonta vapaata saa juuri niin paljon kuin haluaa. Pitää vain ilmoittaa esimiehelle, mistä alkaen on kotona.
Jostain syystä kukaan ei jäänyt pois töistä.
Miksi riskiryhmässä ei ajatella omaa etua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eläkeläisen diabetes on tärkeämpi kuin työikäisen? Kuollut työntekijä ei tuota mitään, elävä eläkeläinen kuluttaa vain resursseja.
Diabetesliiton mukaan nuoret ja työikäiset diabeetikot ilman muita sairauksia ei ole niin suuressa vaarassa kuin vanhat. Kaikkien henki on yhtä arvokas! Uskon, että jokainen riskiryhmään kuuluva tiedostaa tilanteen ja pystyy tarvittaessa tekemään päätöksiä työnsä suhteen. Olen siis itse dibeetikko, mutta olen työssä jonka voi tehdä etänä.