Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää miksi riskiryhmäläiset ovat töissä?

Vierailija
18.03.2020 |

Puoliso kuuluu riskiryhmään joten siksi asia kiinnostaa, ja kun tutkin asiaa niin totta tosiaan, riskiryhmäläiset nuoret, ja aikuiset (siis ei-vanhukset) käyvät ihan normaalisti töissä.

Nyt ei mennyt ihan oikein. Mun mielestä pienten lasten riskiryhmä-äiti olisi paljon tärkeämpi suojella kuin riskiryhmä-vanhus. Tai pientä riskiryhmä-lasta (näistä ollut juttua iltiksessä) tärkeämpi suojella kuin harmaita panttereita.

Miten tässä nyt taas kävi näin että riskiryhmä-lapset, riskiryhmä-nuoret ja riskiryhmä-työssäkäyvät ovat vailla mitään suojaa tai oikeutta saada siirto turvallisiin työtehtäviin? Ainako ja iänkaikkisesti suomen tärkeimmät ihmiset on vanhuksia?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun mielestä pienten lasten riskiryhmä-äiti olisi paljon tärkeämpi suojella kuin riskiryhmä-vanhus. Tai pientä riskiryhmä-lasta (näistä ollut juttua iltiksessä) tärkeämpi suojella kuin harmaita panttereita.

Miten tässä nyt taas kävi näin että riskiryhmä-lapset, riskiryhmä-nuoret ja riskiryhmä-työssäkäyvät ovat vailla mitään suojaa tai oikeutta saada siirto turvallisiin työtehtäviin? Ainako ja iänkaikkisesti suomen tärkeimmät ihmiset on vanhuksia?"

Nyt pitää kyllä kysyä, että mitä suojaa vanhukset ovat saaneet ja minkä perusteella heitä on pidettävä Suomen tärkeimpinä ihmisinä?? En muista mistään lukeneeni/kuulleeni vanhusten suojauksesta/suojelusta/tms., heidän pitäisi vaan pysyä kotonaan.

Melkein vanhus

Vierailija
42/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä riskiryhmäläisille ilmoitettiin, että palkatonta vapaata saa juuri niin paljon kuin haluaa. Pitää vain ilmoittaa esimiehelle, mistä alkaen on kotona.

Jostain syystä kukaan ei jäänyt pois töistä.

Miksi riskiryhmässä ei ajatella omaa etua?

Terveydenhuollossa on loma kielto ja palkattomien vapaiden kielto. Riskiryhmään kuuluva työntekijä ei saa vapaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

esim. 400 000 suomalaisella on diabetes (mukana 1-tyyppi ja 2-tyyppi) plus siihen kaikki muut sairaat päälle! Suomi menis pahemmin sekaisin jos jokainen joutuis jäämään kotiin. 

Miksi eläkeläisen diabetes on tärkeämpi kuin työikäisen? Kuollut työntekijä ei tuota mitään, elävä eläkeläinen kuluttaa vain resursseja.

Diabetesliiton mukaan nuoret ja työikäiset diabeetikot ilman muita sairauksia ei ole niin suuressa vaarassa kuin vanhat. Kaikkien henki on yhtä arvokas! Uskon, että jokainen riskiryhmään kuuluva tiedostaa tilanteen ja pystyy tarvittaessa tekemään päätöksiä työnsä suhteen. Olen siis itse dibeetikko, mutta olen työssä jonka voi tehdä etänä.

Tässä muuten erehdyt. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä juuri minkäänlaisia päätöksiä työnsä suhteen. Tai no ainahan sitä voi irtisanoutua, mutta siinähän sitä sitten ollaan, ilman tulonlähdettä.

Terveydenhuollossa korotetaan valmiuslainnojalla irtisanomisaikaa. Lisäksi riskiryhmään kuulumista, edes keuhkosairautta, ei huomioida työhönsijoittelussa. Vaikka korona iskee keuhkoihin ja on nopeasti kyse hengenvaarallisesta tilasta. Nyt vaarannetaan perussairaiden työikäisten hoitajien terveys ja henki yhteisen hyvän vuoksi. Ei auta vaikka moni on yksinhuoltaja, pienten lasten äiti, omaishoitaja työntekijän lisäksi.

Vierailija
44/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä riskiryhmäläisille ilmoitettiin, että palkatonta vapaata saa juuri niin paljon kuin haluaa. Pitää vain ilmoittaa esimiehelle, mistä alkaen on kotona.

Meille terveydenhuollossa toimivilla riskiryhmäläisillä on tilanne, että töissä on pakko olla. Vapaita tai lomia ei saa pitää. Ei edes palkattomia.

Vierailija
45/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin, että Italiassa lähes kaikilla koronaan kuolleilla (myös niillä vanhoilla) on ollut vähintään kaksi sairautta jo ennen koronaa. Sensijaan Kiinassa jopa yli 100 vuotiaat, joilla ei ole mitään sairautta ennen koronaa, ovat selvinneet taudista hengissä.

Tästä voimme päätellä, että nuori, jolla on krooninen sairaus, on suuremmassa riskissä kuin vanha, jolla ei ole mitään sairauksia.

Kuolemantapauksia on vanhoissa enemmän kuin nuorissa, koska vanhoilla on enemmän kroonisia sairauksia kuin nuorilla.

Vierailija
46/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona tulee vaan leviämään koska ei testata kaikkia kenellä oireita. kevyesti oireellisetkin menee töihin siinä pelossa, että joutuu lomautetuksi ilman Kelan tartuntatautipäiväraha, ilman palkkaa.

Vierailija
47/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluaa maksaa asuntolainat,ostaa ruokaa perheelle ja itselleen niin kauan kun on mahdollista. Ihan selvä syy miksi kukaan ei jää palkattomalle tuosta noin vaan. Mieluummin näin kun jättää perhe pulaa mahdollisen kuoleman takia

Vierailija
48/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin alaiseni on itse ilmoittanut kuuluvansa riskiryhmään, tosin jostain syystä ei kertonut mihin riskiryhmään kuuluu.

Molemmille järjestetty oma työhuone.

Vierailija
49/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikin alaiseni on itse ilmoittanut kuuluvansa riskiryhmään, tosin jostain syystä ei kertonut mihin riskiryhmään kuuluu.

Tartuntariski on silti.

Vierailija
50/62 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pari päivää sitten THL:n listauksessa riskiryhmäläisiä koronan suhteen olivat kuta kuinkin samat potilasryhmät kuin kausi-influenssan osalta. Sitten listaa karsittiin huomattavasti. THL:n mukaan siis kausi-influenssa on riski lähes kaikille, joilla on kroonisia sairauksia, mutta korona ei käytännössä juuri kenellekään riskiryhmäläiselle. Naurettavaa.

Tehyn sivuilta löytyy linjaus tähän: työterveyshuollon pitää ottaa kantaa, vaikka minunkin tapauksessani yrittivät pestä kätensä asiasta. Meidät kroonisesti sairaat työntekijät todellakin uhrataan.

Vierailija
51/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä pari päivää sitten THL:n listauksessa riskiryhmäläisiä koronan suhteen olivat kuta kuinkin samat potilasryhmät kuin kausi-influenssan osalta. Sitten listaa karsittiin huomattavasti. THL:n mukaan siis kausi-influenssa on riski lähes kaikille, joilla on kroonisia sairauksia, mutta korona ei käytännössä juuri kenellekään riskiryhmäläiselle. Naurettavaa.

Tehyn sivuilta löytyy linjaus tähän: työterveyshuollon pitää ottaa kantaa, vaikka minunkin tapauksessani yrittivät pestä kätensä asiasta. Meidät kroonisesti sairaat työntekijät todellakin uhrataan.

Kiinnitin itsekin huomiota tähän. Aivan julkeaa toimintaa. Välillä tuntuu, että onkohan THL:llä käsitetty jotakin väärin: yritämme siis HILLITÄ epidemiaa, emme lietsoa sitä.

Vierailija
52/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun mielestä pienten lasten riskiryhmä-äiti olisi paljon tärkeämpi suojella kuin riskiryhmä-vanhus. Tai pientä riskiryhmä-lasta (näistä ollut juttua iltiksessä) tärkeämpi suojella kuin harmaita panttereita.

Miten tässä nyt taas kävi näin että riskiryhmä-lapset, riskiryhmä-nuoret ja riskiryhmä-työssäkäyvät ovat vailla mitään suojaa tai oikeutta saada siirto turvallisiin työtehtäviin? Ainako ja iänkaikkisesti suomen tärkeimmät ihmiset on vanhuksia?"

Nyt pitää kyllä kysyä, että mitä suojaa vanhukset ovat saaneet ja minkä perusteella heitä on pidettävä Suomen tärkeimpinä ihmisinä?? En muista mistään lukeneeni/kuulleeni vanhusten suojauksesta/suojelusta/tms., heidän pitäisi vaan pysyä kotonaan.

Melkein vanhus

Juurikin se kehotus pysyä kotona, jota kukaan  vanhus ei noudata. Itse riskiryhmäläisenä HALUAISIN pysyä kotona, mutta työn vuoksi ei ole mahdollista. Tai toki voisin ottaa lopputilin, joka johtaa talousvaikeuksiin, mutta eläkeläisille juoksee eläke mistään riippumatta joten heillä ei ole pakollista tarvetta juosta pitkin kyliä.

Vierailija
53/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, kuulun riskiryhmään ja pomoni järjesti minulle etätyömahdollisuuden. Niin niitä pomojakin on erilaisia...

Vierailija
54/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisempaa olisi ollut, että vanhukset ja vakavasti riskiryhmäläiset olisivat lukittautuneet kotiin ja muu maailma elänyt normaalisti.

Mä oon sairaanhoitaja ja moninkertaisesti riskiryhmäläinen. Mulla on sekä astma että toiseen sairauteen hoitona kaksinkertainen immunosuprimoiva (vastustustuskykyä heikentävä lääkitys) Ei silti tulisi pieneen mieleen jäädä pois töistä koska olen muuten ihan terve (ei yskää, nuhaa, kurkkukipua, kuumetta). Oma yksikkö ei ole ihan koronaviruksen etulinjassa, meille luultavasti tulee hoitoon niitä potilaita joita muualla ei pystytä hoitamaan korona-epidemian takia. Suojaan itseni töissä niin hyvin kuin osaan. Ja teen töitä niin kauan kuin itse olen terve. Jos sitten sen Koronan saan niin sillehän en varmaan mitään sitten voi. En jaksa pelätä.

Vierailija
55/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt oikeasti jo tämä vanhusvihan lietsominen. Olisit voinut esittää kysymyksesi ilman vertailemista vanhusten ihmisarvoon. Kaikkia riskiryhmiä pitää suojella, ei tarvetta laittaa sairaita ja vanhuksia vastakkain. Muutoin kysymys siis ok. Miksi riskiryhmien odotetaan kyvän töissä yms?

t. itsekin riskiryhmään kuuluva nuorehko aikuinen

Vierailija
56/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä mitä kävisi jos kukaan ei kävis töissä?

Vierailija
57/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietipä itse, että kuuluisit riskiryhmään, kaikkialla puhuttaisiin kovaan ääneen riskiryhmien suojelemisesta, ja sinä joutuisit joka päivä vastoin kaikkia ohjeita raahautumaan töihin johonkin kauppakeskuksen kukkakauppaan tai kioskiin vaarantamaan itsesi tehdäksesi jotain, mikä ei millään tavalla ole välttämätöntä ihmisten perustarpeiden turvaamisen kannalta.

Kyllähän nytkin ihan todella moni käy töissä. Etätöissä. Samaten monia paikkoja on suljettu, kuten esimerkiksi kaupungin museot, teatterit ynnä muut vastaavat. Juuri tässäkö se raja mielestäsi menee? Ei-välttämättömiä töitä tekeviin riskiryhmäläisiin?

Vierailija
58/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä leikattaisiin, vihdoinkin.

Vierailija
59/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetes on 0,5 miljoonalla suomalaisella, verenpainelääkkeitä käyttää 1 miljoona suomalaista, astmaa yli 0,5 miljoonaa suomalaisella, syöpää ym muita riskiryhmään kuuluvia sairauksia on x määrä ja tupakoivia on 14% suomalaisista.

Jääkö paljon perusterveitä jäljelle, jos lapsia ei lasketa mukaan?

Minä!

Vierailija
60/62 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kohta on vuorossa yt:t ja lomautukset. Silloin katsotaan työkuntoiset ja -haluiset. Eikä taatusti muistella mitään riskiryhmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi