Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa
Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.
Tästä tulee hieno kuukausi.
Kommentit (586)
Ilmeisesti ei ole yhtään suunniteltu vaikka tämä mahdollisuus on ollut näköpiirissä viikkoja
Onko AP niin tyhmä ettei selviä kolmannen luokan tehtävistä ja niiden opettamisesta?
Ai nyt odotetaan lammaslaumassa yhtenäisiä lisenssejä. Just. Ei oma pää osaa keksiä MITÄÄN tilalle? Justhan yhdessä ketjussa joku ope sanoi ettei kouluja voi sulkea ja aloittaa etäopetusta kun heillä ollaan innovatiivisen luovia että repäistään kesken matematiikan tunnin näytelmä tai kerätään kasveja.
Kuinka kännissä te oikeesti keksitte näitä juttujanne? Eihän kukaan voi olla noin jäykän ahdistava moukuja?
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitat? Tietenkin vanhemmat hoitavat lapsensa opetuksen. Kaikki ovat samassa veneessä.
Kuinkas se lukion pitkän matikan opetus sujuu? 😂
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei ole yhtään suunniteltu vaikka tämä mahdollisuus on ollut näköpiirissä viikkoja
Vaikka KAIKKI illat, lomat, vapaa-aika ja universumin tuhka menee niiden tuntien suunnitteluun? Edelleenkin epäilen valehtelua asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Telkkarissa ministeri korosti, että meillä on huippu ammattitaitoiset opettajat, kyllä ne hoitaa homman. Meillä ei ole tullut edes tuota tehtävälistaa wilmaan tälle päivälle, kun opettaja viestitti eilen, että ei tarvitse ihan heti aamusta herätä... Pitäisköhän ne lomauttaa, jos ei työ maistu?
No, odotellaan nyt muutama päivä, joskos ne opiskelisivat itse ensin työkalunsa ja saisivat jotain suunniteltua. Ylemmältä taholta voisi tulla jonkinlaiset raamit, muuten on kyllä oppilaat todella eri-arvoisessa asemassa, mutta opettajan takia.
Sitten on vielä se vaihtoehto, että jatkavat kesällä opettamista, jos se nyt kokonaan jää...
Tästähän minä moneen kertaan täällä valitin, mutta ketju poistettiin, koska opettajia ei saa arvostella eikä hallituksen päätöksiä.
Opet ja niiden puolisot ovat täällä palstailemassa ja puolustamassa opettajien lomaa kun muut tekevät työt ja itse saavat palkan. Opettajusta varmaan 30% tekee työnsä ja muut makaa.
Pitää olla systeemit, jotka toimivat oppilaiden sekalaisilla laitteilla. Pitää saada opettajille työnantajan laitteet kotiin ja ne toimimaan. Oppilaille pitää saada jaettua laitteita, jos omat eivät toimi. Samalla pitää seurata, mitkä sovellukset ja palvelut pystyvät toimimaan tässä uudessa kuormitustilanteessa. Ei kannata valita sellaista, joka on jatkuvasti nurin.
Osa kunnista määräsi tänään opet kokoustamaan (!) ja suunnittelemaan yhdessä.
Opet ovat pyörittäneet ihan tavallista koulua, samaan aikaan on haasteellista valmistautua mahdollisesti ehkä tulevaan sulkemiseen.
Älkää hätäilkö.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan ettei kovin monella vanhemmalla ole resursseja ruveta leikkimään opettajaa.
En halua kehua, mutta pystyisin kyllä antamaan opetuksen 3-luokkalaiselle oppikirjan avulla, ei ole vielä mitään rakettitiedettä tuolla tasolla..
Minä tein päätöksen, etten opeta.
Eilen haukuttiin vanhukset, tänään opettajat. Kyllä on vihaavaa ja katkeraa väkeä. Itse ei kuitenkaan haluta osallistua mitenkään. Ei tämä nyt ole mikään maailmanloppu, vähemmällä narinalla tämäkin menee paljon helpommin.
Miksei etäopeteta netin välityksellä? 3-luokkalaiset ja sitä vanhemmat kyllä pystyisivät seuraamaan etäopetusta. Meidän yliopisto ainakin siirsi kaikki luennot/opetuksen verkkoon päivän varoitusajalla.
Ihan kuin jotain aivokirugiaa olisi kolmasluokan tehtävät. Haloo nyt vanhemmat, yritystä kehiin.
Minulle jäi peruskoulusta päähän laskeminen, lukeminen ja perustiedot millainen maailma ja luonto on ja miten se toimii. Tämän kaiken oppii lapsi kuin lapsi noin kahdessa viikossa kun asian tiivistää ja päivässä opiskellaan 12 tuntia. En pysty tajuamaan mikä näiden asioiden veivaamisessa meni 9 vi tun vuotta. 1-2 tuntia kerralla samasta aiheesta ei jätä suurimmalle osalle päähän yhtään mitään ja kokeen jälkeen kaikki unohtaa kaiken oppimansa.
Eilen joku opettaja tilitti Iltalehdessä kuinka hänen täytyy mennä koululle, vaikka koulu on suljettu ja vieläpä matkustaa julkisilla ja altistua koronalle. No niin täytyy suurimman osan muistakin työikäisistä. Harvalla on etätyömahdollisuus. Kaikesta ne opettajat viitsivätkin valittaa.
Ja ei mene oikein, että opettaja antaa vain listan tehtäviä ja oppilaiden tulee itse selvitä. Kaikilla vanhemmilla ei ole aikaa ja osaamista opettaa. Käyttäisi vaikka Skypeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitat? Tietenkin vanhemmat hoitavat lapsensa opetuksen. Kaikki ovat samassa veneessä.
Kuinkas se lukion pitkän matikan opetus sujuu? 😂
sujuis hyvinkin, mutta ei ole lapsia. tykkäisin pitää kotikoulua, sitäpaitsi vaikee muutenkin ymmärtää vanhempia,jotka jatkuvasti valittaa vanhemmuuteen kuuluvista asioista
Ei tämä nyt kyllä kamalan helppoa ole, 5. luokkalaisella pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja wilmassa pitkä lista tekemistä tälle päivälle. Itseopiskelu hankalaa, varsinkin tehtävän aloittaminen. Minäkö istun vieressä ja vahdin, että tehtävät tulee tehtyä?
Poikkeusoloissa täytyy olla luova. Olen myös terveydenhuollon ammattilainen. Olen nyt karanteenissa, joka sattui nyt hyvään saumaan. Yksinhuoltajana opetan lapselle karanteenin aikana etäopetuksen. Takaisin töihin mennessä lapseni joutuu omatoimisesti opiskelemaan, mutta saa apua opettajalta ja sukulaisilta etänä. Töitä on minulla nyt runsaasti ja varmasti joudun venymään ylitöihin, mutta selvittävä tästä on. Nyt tarvitaan sitä kuuluisaa suomalaista sisua! Mennään läpi vaikka harmaan kiven.
Voin sitten vanhana muistella ylpeänä, että tulipa tehtyä jotakin yhteiskunnan hyväksi ja pelastettua ihmishenkiä.
Kyllä itsekin vähän ihmettelen, että tosiaan vaan lista tehtäviä, joista osa palautetaan nettiin, osan tarkastaa vanhemmat. Ei etäluentoa, ei edes mitään chattia tms, mistä opettajaan saisi yhteyden tiettyinä aikoina.
Kyllä minusta joka tunnin voisi alustaa videoneuvottelulla ja pyytää vaikka lapsia sitten ottamaan kuvan vihostaan ja palauttamaan sinne verkkoalustalle.
Ei tämä meillä nyt mikään ongelma ole, mutta poika teki koko päivän jutut alle tunnissa ja se siitä. Kertoo tietysti paljon siitä, että koulussa aikaa menee kaikkeen turhaan paapomiseen ihan valtavasti. En ihmettele, että hyvin osaavat tuskastuvat.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan ettei kovin monella vanhemmalla ole resursseja ruveta leikkimään opettajaa.
Tai sitten on kun vanhemmilla loppuu työt koronan takia. Näin on monelle käymässä.
MInusta on ihan naurettavaa laitta lapsi muutenkin kouluun, koska aivan hyvin voit kertoa sille totuudet maailmasta ja arkielämästä kotona ja wikipediaa luettaa aiheesta kuin aiheesta ja sitten tenttailla. Nykyajan koulu on vitsi.