Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
"Useiden taloyhtiöiden järjestyssäännöt ovat varsin vanhakantaisia ja pohjautuvat enemminkin aikaan, jolloin ihmiset kävivät töissä kello 8–16. Osa järjestyssäännöistä on jopa yli 50 vuoden ikäisiä.
" Elämä painottuu monessa perheessä ja kotitaloudessa yöaikaan, kun on monenlaista työn tekemisen rytmiä. Tavanomaista elämää on oikeus viettää myös yöaikaan. Siksi suihkussa saa käydä ja WC:n saa vetää, vaikka ne nimenomaan olisivat järjestysmääräyksissä kielletty." Kiinteistöliiton päälakimies, Jenni Hupli.
Voisko joistain kerrostaloista rakentaa kunnolla äänieristettyjä ja sitten markkinoida niitä selkeästi, kuten allergiataloja?
on kyllä jännä ketju.minä oon asunut kerrostalossa parikymmentä vuotta ja minusta on mukavaa kun ympäriltä kuuluu ääniä!
Jos ei olis niin asuisin omakotitalossa.
minusta on mukavaa kun rapussa tulee ihmisiä vastaan ja ikkunan ohi kävelee naapurit töihin.äsken alakerrassa joku teki jist sen pahamainesen smoothien.ei häirinnyt.
minusta jos asuu kerrostalossa voi pitää oletuksena että naapureista kuuluu ääniä.eilen joku teki jotain remontintapaista 21.30 mutta onneksi tänään on vapaapäivä niin lapsetkin oli vielä hereillä siihen aikaan. Lähinnä mietittiin että mitähän siellä tehdään.
Meistä lähtee varmasti myös ääntä,mutta klo 21 eteenpäin täältä ei varmasti enää kuulu mitään naapureihin.minusta jos kaikki rauhottuis iltaa kohti ja noudattais hiljaisuutta niin päiväaikaan eläminen ainakin minusta saisi olla aivan normaalia.ei mua häiritse lainkaan jos joku naapuri laulaa tai jotain puhetta kuuluu tai remontoidaan tai pestään pyykkiä ja kävellään tai mitä näitä nyt onkaan.nämä on enemmän ollut oletuksia silloin ku oon kerrostaloon muuttanut.
Kaikille ei kerrostaloasuminen vain sovi.
"on kyllä jännä ketju.minä oon asunut kerrostalossa parikymmentä vuotta ja minusta on mukavaa kun ympäriltä kuuluu ääniä!"
Ilmeisesti olet ollut niin onnekas, että olet välttynyt hardcore-häirikkönaapurilta (joita tämä ketju käsittelee, ei niitä rauhallisesti ja normaalisti eläviä). On ääniä ja ääniä; en minäkään häiriinny esimerkiksi puhelimessa puhumisesta ja pianon soitosta, mutta taukoamaton jytke ja kolistelu ja edestakaisin tamppaaminen sadan desibelin voimakkuudella aiheuttaa ärsytystä. Se ei ole normaalia elämää, kuka jaksaa kuunnella tuollaista joka päivä ja monen tunnin ajan. Et varmasti sinäkään jaksaisi, jos osuisi omalle kohdalle. On aika vinkeä tunne kun lamput heiluu katossa, kun yläkerran asukas pääsee oikein kunnolla vauhtiin. Mäiskis, paiskis, kolin kolin, pam, räiskis!
Ärsyttävintä on vapaapäivänä herätä siihen yläkerrasta tulevaan juoksutöminään! Joo joo, hiljaisuus on ohi silloin, mutta ei sitä pitäisi naapurin kakaran määrittää, koska alakerrassa herätään.
Vähän tein aamulla maastavetoa ja saattoi vähän jytistä, tarpeetonta melua yritän kyllä välttää, ts..en hakkaa pattereita vasaralla yms.
Vierailija kirjoitti:
Pakon edessä olen joutunut viettämään kohtuuttoman paljon aikaa kotona jo viime syksystä lähtien, sairaslomalla ensin odottamassa leikkausta ja sitten toipumassa siitä. Tämän 70-luvun talon äänieristykset ovat pelkkä vitsi, kaikki kuuluu yläkerran naapurista. Nykyisin on pakko pitää joku taustamelu päällä koko päivän kun ei jaksa hiljaisuudessa kuunnella yläkerran lapsiperhettä alkaen klo 6.00. yleensä aamut alkavat he**etimoisella ravaamisella ja rääkymisellä, laminaattilattia ja kopisevat sisätossut on tosi kiva yhdistelmä.. eivät ulkoile ilmeisesti juuri koskaan niin eipä se ihme ole että ipanat menee pitkin seiniä?! Pattereita hakataan, leluja viskotaan aamusta iltaan, pienemmän nukutus kuulostaa myös olevan aina monen tunnin show iltaisin..
Aikaisemmin olen aina yrittänyt huomioida mihin aikaan esimerkiksi aamulla viitsii hurauttaa blenderin käyntiin, ei enää kiinnosta, enkä myöskään viitsi keskellä päivää kieltää koiraa haukkumasta jos naapurissa huudetaan ja hakataan patteria, ihan sama..
Samat fiilikset. Olen ollut pari viikkoa karanteenissa ja nyt alkaa lopullisesti mennä hermot seinänaapureihin, joiden kakarat vinkuu, huutaa ja kiljuu yhteen asti yöllä aivan asuntojemme välisen seinän kupeessa niin, että kaikki kuuluu kristallinkirkkaasti läpi. Lapset ovat 1,5-, 4- ja 7-vuotiaita, mitä ihmettä ne edes tekevät hereillä noin myöhään joka ikinen yö?? Aikaisemmin olen ollut tarkkana omien äänteni suhteen, mutta nykyään annan koiran haukkua huoletta etenkin juuri tuon väliseinän vieressä ja katson samaisessa huoneessa Youtubesta karkealla kielenkäytöllä varustettuja pelivideoita volyymit kaakossa. Ei vaan jaksa enää kiinnostaa.
Varsinkin näinä aikoina on tärkeää olla häiritsemättä naapureita. Sillä jos naapurit eivät jaksa kuunnella ja lähtevät jonnekin muualle, niin sen tietää mitä siitä voi seurata.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin näinä aikoina on tärkeää olla häiritsemättä naapureita. Sillä jos naapurit eivät jaksa kuunnella ja lähtevät jonnekin muualle, niin sen tietää mitä siitä voi seurata.
Niin, käyvät hengailemassa kauppakeskuksessa ja sitten palaavat aivastelemaan rappukäytävään. Ja lopputuloksena olet entistä pahemmin jumissa asunnossasi.
Yks ärsyttävimmistä piirteissä asukkaassa on se jos se muuttaa samaan kerrokseen joko yläpuolle tai SeinäNaapuriin, ei siinä mitään, mutta se voi tapahtua se muutto KESKELLÄ YÖTÄ KLO 23.00-01.00 välillä hirveän ryminän ja paukkeen kera, ei siinä mitään MUTTA KUKA TAUKKI TEKEE ASUNTOON MUUTTOA KESKELLÄ MYÖHÄISTÄ ILTAA, EI NORMAALIA MIELESTÄNI
Kivikennoissa asuu köyhät tai muuten saamaton kansanosa. Ostakaa maalta talo nii ei tarvihe kuunnella pirinaapurin öisiä juhlia.
Kaikille tiedoksi: vessassa ja suihkussa saa käydä juuri silloin kun huvittaa ja olla siellä niin kauan kuin haluaa. Näistä on jopa oikeudessa väännetty ja tähän tulokseen tultu.
Vierailija kirjoitti:
Kivikennoissa asuu köyhät tai muuten saamaton kansanosa. Ostakaa maalta talo nii ei tarvihe kuunnella pirinaapurin öisiä juhlia.
Kukaan normaali ei halua muuttaa maalle johonkin mörskään lantavarpaiden kytättäväksi kun teillä ei ole muuta elämää ja tekemistä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Tilalle muuttaa 12-henkinen s0maliperhe!
Helpointa on itse muuttaa pois, jatkuvat valitukset isännöitsijälle ei tepsi, isännöitsijät tokaisee vaan ettei voi mitään tai kukaan muu ei valita
Aika yllättävää kun isännöitsijät hoilottaa tota yhtä ja samaa lausetta ettei kukaan muu valita
Itse haluan muodostaa kaikki ne äänet jotka on tullakseen ja niihin aikoihin vuorokaudesta kuin on tarvis, haluan soittaa pianoa fiiliksen mukaan, pitää hauskaa miesystäväni kanssa estoitta, pelata pallopelejä lapsen kanssa sisällä, soittaa musiikkia tai laulaa kotikaraokea tunteella, kokata lettuja klo.23 niin, että palohälytin alkaa soimaan jne... Siksi annan naapurillekin vapauden omiin omituisuuksiinsa, naapuri on esim. säännöllisesti alkanut imuroimaan pesemään pesukoneella pyykkiä ja siirtelemään huonekaluja klo.2-3.30 työviikollakin. Viva la elämä!
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävintä on vapaapäivänä herätä siihen yläkerrasta tulevaan juoksutöminään! Joo joo, hiljaisuus on ohi silloin, mutta ei sitä pitäisi naapurin kakaran määrittää, koska alakerrassa herätään.
Jep. Minä heräsin tänään ennen kahdeksaa tästä syystä. Luulenpa, että aika moni muukin haluaisi _sunnuntaina_ vielä kahdeksalta nukkua! Vaikka mikä hiljaisuus olisi virallisesti ohi, niin ei se estä kohteliaisuutta ja muiden huomioimista. Tietty jos sitä ei osaa muutenkaan...
Pakon edessä olen joutunut viettämään kohtuuttoman paljon aikaa kotona jo viime syksystä lähtien, sairaslomalla ensin odottamassa leikkausta ja sitten toipumassa siitä. Tämän 70-luvun talon äänieristykset ovat pelkkä vitsi, kaikki kuuluu yläkerran naapurista. Nykyisin on pakko pitää joku taustamelu päällä koko päivän kun ei jaksa hiljaisuudessa kuunnella yläkerran lapsiperhettä alkaen klo 6.00. yleensä aamut alkavat he**etimoisella ravaamisella ja rääkymisellä, laminaattilattia ja kopisevat sisätossut on tosi kiva yhdistelmä.. eivät ulkoile ilmeisesti juuri koskaan niin eipä se ihme ole että ipanat menee pitkin seiniä?! Pattereita hakataan, leluja viskotaan aamusta iltaan, pienemmän nukutus kuulostaa myös olevan aina monen tunnin show iltaisin..
Aikaisemmin olen aina yrittänyt huomioida mihin aikaan esimerkiksi aamulla viitsii hurauttaa blenderin käyntiin, ei enää kiinnosta, enkä myöskään viitsi keskellä päivää kieltää koiraa haukkumasta jos naapurissa huudetaan ja hakataan patteria, ihan sama..