Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Kävin sanomassa yläkerran i***lle että kakaran jatkuva juoksu häiritsee, varsinkin nyt kun teen etätöitä kotona.
Sanoin myös sille, että se (mies) kävelee niinku norsu ja että herään öisin tän takia vaikka mulla on korvatulpat päässä. Melkein joka yö sieltä kuuluu tavaroiden putoilua ja huonekaluiden siirtelyä..
Reaktio oli : oletko siis nyt tosissasi? Nauroi mulle päin naama ja laitoi oven kiinni. Että sellainen mul**
Miten saisin naapureilta allekirjoituksen, jos tämä on päätyasunto ja voi olla, että melu kuuluu vain meille?
Haluan uskoa, että karma is a bitch ja sellaiset pa*** joutuvat maksamaan kovaa hintaa jolla toisella tavalla
Järkeä voi tässäkin asiassa käyttää. Itse yritän ainakin yleisenä nukkumaanmenoaikana olla hiljaa, koska en tykkää itsekään siitä, että joku luukuttaa teknoa klo 2 yöllä ja seuraavana aamuna töihin. Päivällä saa meluta. Asumisesta tulee tosi kurjaa, jos menee välit naapurien kanssa.
Ei yritetä. Muuttakaa metsään jos ette elämäm ääniä kestä öli öli!
Eiköhän niissä savimajoissa ollut ovia, vai mistähän johtuu, että naapurin kymmenpäinen perhe paiskoo ulko-oveaan myöhään yöhön niin, että viinilasit helisevät kaapissani ja rappu raikaa? Oikein miellyttävää, kun aamulla on aikainen herätys ja olen juuri nukahtamaisillani.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän niissä savimajoissa ollut ovia, vai mistähän johtuu, että naapurin kymmenpäinen perhe paiskoo ulko-oveaan myöhään yöhön niin, että viinilasit helisevät kaapissani ja rappu raikaa? Oikein miellyttävää, kun aamulla on aikainen herätys ja olen juuri nukahtamaisillani.
Ei niissä ole ovia. Sama täällä, kaikkia ovia paukutetaan, päivät ja yöt. 😩
Vierailija kirjoitti:
Ei yritetä. Muuttakaa metsään jos ette elämäm ääniä kestä öli öli!
Sinä voit muuttaa yysäätiön roskasakin kolhoosiin!
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran nuorehko akka rymistelee taas kolmatta tuntia. En käsitä mitä h*vettiä se muija touhuaa kaiket päivät kotona ollessaan, kun se ryminä on ihan käsittämätön! Todellinen hirviönaapuri. Ei mielenterveys kestä sitä, että joutuu joka ikinen päivä kuuntelemaan tuntitolkulla sellaista käsittämätöntä rymistelyä, kun kolistelee tuolin jalkoja ihan jatkuvasti, hakkaa listoja, raahaa jotain sohvaa jnejne. Olen romahduspisteessä tuon rymisijän takia. Ei siis hetkenkään hiljasuutta!
Pyydä taloyhtiön tai isännöitsijän edustaja käymään ja todistamaan omin korvin tätä mekkalaa. Minulla oli aikoinaan vastaava rymistelijä yläpuolen asunnossa naapurina, mutta mainittujen tahojen yhteistyöllä hänet saatiin hiljennettyä. Tai ei hän lopettanut kokonaan elämäntyyliään, mutta käyttäytyi jatkossa huomattavasti edeltävää hillitymmin. Ei siis enää paukuttanut ja kolistellut ja juossut ympäriinsä kuin ylivirittynyt Duracell-pupu.
Saako kerrostalossa kuunnella normaalin puheen voimakkuudella musiikkia ja tv päiväsaikaan jos se huonosta äänieristyksestä johtuen kuuluu häiritsevästi naapuriin?
Entä saako ottaa päiväsaikaan sillon tällöin 30min suihkuja koska ne rentouttaa?
Jos ei saa, niin tarkoittaako tämä sitä että kerrostalossa normaali elämä on kielletty ja kaikki pitäisi tapahtua hiipimällä?
Täytyykö normaalista elämästä luopua jos se häiritsee naapuria?
Koetteko ikinä henkiseksi väkivallaksi sitä, että kotona täytyisi tehdä kaikki hiipien ja varpaillaan että mitään ei kuulu naapuriin?
Onko se teidän mielestä oikein että täytyy elää hiipien ja varpaillaan?
Miksi tavallista elämää elävää henkilöä haukutaan häiriköksi, jos siis kuuntelee muutaman tunnin musiikkia tai tv normaalin puheen voimakkuudella. Vaikka todellinen häirikkö on juoppo, narkomaani, rikollinen, tappeleva pariskunta, bilettäjä, ihminen joka ei kunnioita hiljaisuusaikaa?
Osa ei ymmärrä täällä et nyt ei kysymys ole siitä et siivotaan, tiskataan, kuunnellaan musiikkia, porataan yms kun päivisin nuo asiat tapahtuu, mutta tarpeetonta meteliä on silti tarpeen välttää, ei se tarkoita sitä että kun ei ole hiljaisuus aikaa et tarvitsee huudattaa bassoa, teknoa tms, tai huutokiljutömistellä, yms, fiksut naapurit kyllä osaa elää "normaalisti"
Olen itse sitä mieltä että muut pitää ottaa huomioon, jos asutaan niin lähellä toisia.
Omia kokemuksia: asun vanhassa kivitalossa, jossa pienikin puhe kuuluu läpi. Naapureiksi on valikoitunut lapsiperhe, ilmeisesti yksinhuoltaja, kun lapset/meteli katoavat silloin tällöin. Mutta kun meteliä on niin sitä kans tulee; jatkuvaa huutoa, ulvomista, kiljumista, edestakas ravausta, ja sitten sitä kohdanneiden vanhempien riitelyä, kiroilua, karjumista. Lisäksi lapset saavat ”laulu”-opetusta. Ihanaa kuunnella tuntikaupalla Mii-ree-dooo... ja sitten muksu perässä mIi-ReE-DoOoOo!! Ja lauluharjoittelu jatkuu sen opetustunnin jälkeen, tietenkin. Sama perhe riitelee myös hyvin usein. On sellaista kiljumista kuullut että olen muutaman kerran oikeasti harkinnut soittavani poliisin, kun kuulostaa että jotain hakataan tai murhataan. Aina se on rauhottunut ajallaan, mutta pelottaa istua 2 tuntia miettimässä pitääkö puuttua, entä jos on perhe/parisuhdeväkivaltaa... Ja sitten ne naapurit jotka kopistelee korkkareilla joka päivä, ilmeisesti joku fashion show joka päivä meneillään...
Itse teen aika vähän meteliä, mutta voin kertoa yhdestä tilanteesta joka olisi voinut häiritä naapureita: kerran heräsin yöllä vessaan, ja lähdössä huoneestani napsautin valot päälle. Silloin kattolamppu päätti räjähtää pillan palasiksi ja säikähdyksestä pääsi kiljaisu, kun lasinsirut lenti selkään. En muista mitä kello oli, mutta pakko vetää imuri ulos ja siivota. Itselläni myös kaksi kissaa (jotka ei huoneessa ollut onneksi), eikä itseäni houkuta nukkua lasinsirujen keskellä.
Ymmärrän jos naapureilla on pieniä taaperoita, niitä ei voi aina hiljentää, mutta vituttaa kun ne 9-15 vuotiaat ölisee ja mölisee päivästä toiseen, eikä vanhempia kiinnosta. Samoin ne vanhemmat ölisee myös aikanaan, niin ei ihmetytä lapsien käytös.
Karanteenin takia melu on pahentunut, ja ehkä on pakko laitettava lappu käytävään, että turvat kiinni.
Jos asuu kerrostalossa, pitää ottaa huomioon muut, jos on minkäänlaista myötätuntoa tai empatiakykyä. Vituttaa kun tuijotetaan omaa napaa aina, eikä mietitä että asutaan kuin normaalit ihmiset, jotta muutkin voi asua rauhassa.
Ainahan elämisen ääniä kuuluu kerrostalossa. Mutta joskus kyllä vähän sapettaa nuo öisin bileitä pitävät.
Jos on porukkaa paljon kylässä, silloin on ääntäkin.
Mutta se on kyllä hullua, että kyttäämällä kytätään, mistä saisi vain valittaa.
Ne jotka ei siedä kerrostalo elämää, on muutettava kauaksi kerrostaloista.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ottanut naapurit huomioon silleen että kuuntelen päivittäin korkeintaan 2h musiikkia tai tv normaalin puheen voimakkuudella (bassoja en käytä) ja 30min oon suihkussa päiväsaikaan. Molemmat asiat tapahtuu siis päiväsaikaan, musiikin ja tv kuuntelu rajoittuu yleensä klo 12-19 välille eli olen ottanut huomioon myös niin etten laita heti klo 7 musiikkia tai tv päälle jos jotkut haluaa nukkua pidempään... Muuta "melua" minusta ei lähde. Melu heittomerkeissä siksi koska en nää tavallista elämää meluamisena, meluaminen on mielestäni tahallista kiusaamista esimerkiksi pattereiden hakkaamista. Niin kuinka paljon mun täytyy vielä venyä? Et voi ajatella mua empatiakyvyttömäksi sen takia että elän fiksusti. Eikö se ole ennemmin empatiakyvytöntä että minulta halutaan kieltää tälläiset pienet ilot kun kuuntelen muutaman tunnin telkkaria tai musiikkia ja suihkussakaan en saa olla sitä aikaa kun haluan vaikka hygieniatavat on erittäin henkilökohtainen asia ja maksan veden itse!?
Ei kai kenenkään elämä tarvitse olla pelkkää muiden mielyttämistä? Saa kai tehdä myös niitä asioita joista itse nauttii?
Miten tän sais sinulle ja noille muille suihkusta löpisijöille tavutettua? Kun kyse EI ole suihkussa käymisestä, tv:n katsomista tai musiikin kuuntelusta normaali volyymilla. KUKAAN täälläkään ei ole kieltänyt tai edes pyrkinyt rajoittamaan noita asioita. Nuo on täysin normaaleja elämisen ääniä ja voit käydä siellä suihkussa yölläkin, jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Vessan saa vetää mihin aikaan vuorokaudesta vain.
Miksi pitää ymmärtää asiat väärin tahallaan? Täällä puhutaan häiritsevistä äänistä, kuten joka päiväisestä kovaäänisestä kolistelusta, huonekalujen raahaamisesta, lasten kiljumisesta ja hyppimisestä.
Suomessa pitää tehdä laaja kerrostalokiusaamisen tutkimus!
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun naapuri hakkaa sitten seinään vaikka päiväsaikaan katson tv tai kuuntelen musiikkia 2h normaalin puheen voimakkuudella?
No sitten et varmaan katso "normaalilla puheen voimakkuudella". Tai sitten naapurisi voi olla vain seko. Älä sekoita naapurisi ja sinun toimintaa tässä ketjussa puhuttuihin asioihin.
Minä katson tv:tä varmaan kymmenen tuntia päivässä nyt lomautusten aikaan eikä kukaan hakkaa seiniä tai valita ja meillä on kuitenkin pahviseinät (kuuluu mikron hurina, imurin hurina (sen suuttimella kolistelunkin läpi jne) ). Kuulen myös, kun naapurin mummo avaa radion aamulla.
Tietysti, jos on asunnossaan aivan hiljaa, niin kyllähän silloin väkisinkin kuuluu äänet toisista asunnoista. Minun tapauksessani naapurin metakka kuuluu oman telkkarin äänen yli ja jopa bluetooth-kuulokkeiden läpi.
Silloin se ei ole normaalia ääntä.
Mulle on ainakin aivan sama mitä mölyä ja kolinaa kuuluu toisten asunnoista, kunhan se tapahtuu säädylliseen aikaan. Fakta on, että kerrostaloihin nyt vaan kuuluu elämisen äänet.
Ainoastaan koiran räksytys on ääni, jota en siedä mihinkään kellonaikaan.
Huomaa kyllä tässä langassa ettei osata asettua toisten kenkiin yhtään. Mikäli valitset kerrostalo elämän niin huomioi että naapureilla on oma elämä joka ei sinun elämäntapoja noudata. Joko sopeudut tai muutat muualle. Mikäli hiljaisuus aikoja rikotaan kokoajan niin voit valittaa. Olisi myös hyvä kysellä niiltä tulevilta naapureilta kokemuksia ennen kun kaupat/vuokrasopimuksen kirjoittaa.
Mun yläkerrassa asuu vanhuspariskunta jotka laittaa kuulolaitteet pois iltasin parituntia ennen ku menevät nukkumaan. Ei haittaa meidän eloa yhtään vaikka valvoisivat yli 00 ja tvtä katsosivat ilman laitteitaan. Varmasti korvaa painaa kun kokopäivän pitäny sellasta.
Tässä asuu myös lapsiperheitä joiden lapset elää vapaata lapsuuttaan ja uhmailee rajoja. Sellanen 2-5 vuotias ei osaa ajatella sitä että hänen touhukkaat leikit muualle kuuluu. Eikä sellasen kuulukkaan osata olla täydellinen robotti. Se vasta opettelee elämään. Patterin hakkaaminen on ohimenevä vaihe (koettu myös) ja varmasti vanhemmat siittä eroon koittaa päästä. Ärsyttää se niitäkin. Se kolisee kotona enemmän kuin naapureilla. Se vaan pitää kestää.
Eikä meitä haittaa edes satunnaisesti yöllä käyvä pesukone. Varmaan on kriittistä pyykkiä pesussa. Lapsilla kun niitä oksennustauteja ja ripuleita on niin ne 10 lakanat ja 10 pussilakanat voi 10 oksennuksen jälkeen pesussa olla. Harvemmin kuitenkaan sellaista tapahtuu. Myös muut saattaa joutua elämän tilanteeseen missä pari yöllistä koneellista joutuu pesemään.
Sitte tämä ilta/yö pika suihkussa käyminen. Pitäisikö se lapsi nukuttaa oksennuksen keskelle ja olla pesemättä lasta jos ripulia on niskassa asti? Mitähän mahtaa lastensuojelu tähän sanoa? Tai duunarin mennä 21 töistä päästessään öljysenä, hikisenä ja pölysenä nukkulaan sen takia et hiljasuus alkanu kun kotiin pääsee? Jotkut pääsee töistä 00 tai jopa vasta 04. Tunnetusti kaikki voi vaatia työaikojaan ja määrätä niitä itse. Ja niitä töitä voi vain valita liukuhihnalta.
Vanhuksilla on virtsanpidätys ongelmia. Niitä ongelmia on nuorillakin. Nämä käy yöllä vessassa tai päästävät alleen. Mutta niin. Moni siittä yöllisestä vessassakäymisestäkin valittaa koska se on itselle ongelma. Sillä toisella ei voi olla mitään ongelmia koska AINUT jolla niitä voi olla on valittaja itse. Muistuttaisin myös niistä ihmisistä jotka tekee yötöitä. Ne nukkuu silloin kun muut pyykkiä pesee, kolistelee ja metelöi. Nämä ei toisten arkipuuhista valita.
Mikäli sinua häiritsee naapurien normaalit elämän äänet ja toimet niin muuta muualle. Sinä olet se ongelma.
saman sanoi minun isännöitsijä minulle joten aloin itse metelöimään öisin ,huudatin kostoksi musiikia öisin ,ajattelin jos minäkään en voi valittaa toisen metelöinnistä niin niin tuskin voi se minun häirikkönaapurinikaan valittaa minusta
isännöistijät ovat kaikki täysiä mulkkuja
Kyllä kuule kuuluu! Pierut, yskinnät ym. normaalit äänet myös.