Koko maa ajautuu lamaan, että pidetään vanhukset hengissä - eikä ne itse edes noudata karanteeniohjeita!
Miten itsekkäitä voivat kurittomat mummot ja papat olla, kun uhmaavat nyt ohjeita pysyä kotona. Koko Suomi pistetään kiinni heidän suojelemisekseen, mutta he itse valittavat pitkästyvänsä kotona! Mitä hyötyä tästä kaikesta on, jos nuo suojeltavat eivät ota yhtään itse vastuuta!
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 800 000 vanhusta. MItä sitten jos 3200 kuolee? Ei meistä kukaan elä ikuisesti. Tässä estetään luonnon valintaa.
Kuolema ei ole se ongelma vaan se, että voivat tarvita tehohoitoa pari kolme viikkoa ennen sitä ja nämä laite ja henkilöstöresurssit on poissa kaikilta muilta hoitoa tarvitsevilta.
Eikö se ole selvää, että priorisoinnin vuoksi vanhus jää viimeiseksi kun ollaan tilanteessa jossa työikäinen vs vanhus on tehohoidon tarpeessa. Työikäinen saa tehohoidon.
Luulen myös, että vanhukset tietävät tuon. Ei tarvitse erikseen tuomita ja syyttää vanhuksia.
Yksi syy ongelmaan on se, että harva nykyisistä 70-75 -vuotiaista on ns. vanhus, vaan ovat sensijaan aktiivisia yhteiskunnan toimijoita. Siihen on nojannut jatkuvasti noussut eläköitymisikäkin. Kun sitten valtiovalta määrää, aivan oikein perustein, nämä ihmiset jäämään koteihinsa, niin vaikealtahan se tuntuu hyväksyä. Lisäksi tämä sukupolvi kaipaa selviä käskyjä eikä nykytyylistä "toivotaan" ja "kehoitetaan" jargonia joltain kolmekymppiseltä naiselta.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy ongelmaan on se, että harva nykyisistä 70-75 -vuotiaista on ns. vanhus, vaan ovat sensijaan aktiivisia yhteiskunnan toimijoita. Siihen on nojannut jatkuvasti noussut eläköitymisikäkin. Kun sitten valtiovalta määrää, aivan oikein perustein, nämä ihmiset jäämään koteihinsa, niin vaikealtahan se tuntuu hyväksyä. Lisäksi tämä sukupolvi kaipaa selviä käskyjä eikä nykytyylistä "toivotaan" ja "kehoitetaan" jargonia joltain kolmekymppiseltä naiselta.
Vanhus = vanhuuseläkkeellä oleva henkilö.
Toivuin reilun 18 päivän koronasta. Olen siis maannut sohvalla yskien keuhkoni hajalle kovassa kuumeessa ja ääni poissa. Välillä tuntui miltei pelottavalta kun pelkäsin että happi loppuu.
Nyt olen kai jo terve. Uupunut kuitenkin. Tänään pitäisi käydä kaupassa (ruoka on loppu), en kai enää tartuta?
Toivon kuitenkin ettei kovin montaa ikäihmistä matkustaisi bussissa tai pyörisi kaupassa. En halua että he altistuvat. Minulla nimittäin on ollut niin kova pelko siitä että keuhkoni eivät enää kestä ja siksi tajuan että tämä tauti voi olla näin kamala myös nelikymppiselle perusterveelle että vieläkin pelkään keuhkojen puolesta. Ja toivon että pääsen sairaalaan jos tarve tulee.
Tässä on se ongelma, että kun vuosia on hoettu mantraa aktiivisista seniorikansalaisista ja teräsmummuista ja -vaareista, jotka ovat fyysisesti paljon parempikuntoisia kuin monet nuorempansa, niin nykyeläkeläiset eivät enää hahmota olevansa ihan oikeasti nyt niitä vanhoja ihmisiä, jotka tämän vieraan taudin edessä ovat riskiryhmää.
Ja kun viesti on, että ikäihmisten tulisi oman turvallisuutensa nimissä pysyä nyt pirtissä, niin nämä jääräpäät tuumaavat, että ei minua tarvitse suojella, minua ei pienet flunssat pelota.
Pitäisi tehdä selväksi, että määräyksellä ei suojella vain tai ensisijaisesti ikäihmisiä, vaan meitä aivan kaikkia. Jokaisen velvollisuus on tehdä kaikkensa sen eteen, että ei hanki tai levitä tartuntaa. Eläkeläisille se on helpointa, kun säännöllisiä pakollisia menoja ei juurikaan ole.
Ei auta mummojen hyvä perusterveys, koska sydän ym. heillä ovat ikääntyneitä kuitenkin. Tätä eivät tajua.
Lisäksi on naurettavaa, miten moni on sitä mieltä, ettei ole "mikään vanhus"- sori nyt vaan, mutta kaikki seitsemänkymppiset OVAT vanhuksia! Tuntui siltä tai ei. Eivät se nuoria tai työikäisiä aikuisiakaan ole.
Klo 10.50 tulee taas lisämääräyksiä vanhuksille. Oppisivat jo tottelemaan...
Kaikki yli 70-vuotiaat ovat vanhuksia. Monella yli 70-vuotiaalla on myös perussairauksia kuten astma, sydän- ja verisuonisairaus, diabetes jne. eli he kuuluvat kahteen riskiryhmään - korkea ikä ja perussairaus. Osa vanhuksista on tupakoinut kymmeniä vuosia ja tupakointi on pilannut keuhkot.
Suomessa koronavirukseen kuolleiden keski-ikä on noin 81 vuotta. Vanhukset ovat riskiryhmässä. "Tämänhetkisen tiedon perusteella yli 70-vuotiaat henkilöt ovat muita alttiimpia saamaan vakavan koronavirusinfektion." (THL): https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…
Vierailija kirjoitti:
Kylkelpaa kirjoitti:
Voin pysyä kotona. Ilmoittakaa kuka käy minulle kaupassa, kuka vie roskat ja kuka hoitaa muut päivittäiset menoni. Paikkakunta ja puhelinnumero tähän:
Otat yhteyttä omsn kunnan sosiaalitoimeen. Kunta on vastuussa asukkaistaan ja heidän tehtävänänsä on tämä kauppa-apu/elintRvikkeet/lääkkeet teille hourioille hoitaa.
Mikä on hourio?
"Kun sitten valtiovalta määrää, aivan oikein perustein, nämä ihmiset jäämään koteihinsa, niin vaikealtahan se tuntuu hyväksyä."
Valtiovalta ei ole määrännyt ketään jäämään koteihinsa, vaan välttämään tarpeettomia kontakteja. Käytetty slogan tosin on "Pysykää kotona", mutta käynti välttämättömillä ostoksilla kaupassa ja apteekissa on edelleen sallittu joskin suositeltavaa on käyttää kauppojen kotiin toimituksia, jos sellaisia on saatavissa.
Ulkoilu on myös sallittu ja jopa suotavaa, kunhan turvaetäisyydestä pidetään huolta.
Ainakin minun asuinympäristössäni Vantaalla näitä ohjeita noudatetaan todella hyvin ikäluokasta riippumatta.
Ps. tällä palstalla on säännöllisesti kirjoituksia, tämä keskusteluketju mukaan lukien, jotka uhkuvat suorastaan raivokasta vihaa erityisesti suuria ikäluokkia kohtaan. Voisiko joku kertoa perusteet tälle vihalle?
..kuitenkin nykyiset työssä käyvät maksavat heidän eläkkeensä ja jäävät itse ilman. Sellaisen systeemin ovat luoneet.
”Eläkkeiden maksuun tarvittavat varat kerätään pääasiassa kunkin vuoden työeläkemaksuilla. Niitä maksavat työnantajat ja työntekijät sekä yrittäjät. Näin työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet.”
https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/elakkeet-rahoitetaan-maksuilla…