Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iäkäs äiti ja korona

Vierailija
17.03.2020 |

On riskiryhmäläinen ja monia sairauksia. Ei tahdo/halua uskoa, että tilanne on nyt se, että kotona olisi pysyttävä. Suuttuu, että.enkö tule käymään ja pelkäänkö hänen tartuttavan minut. Kauppaan, postiin yms olisi asiaa joka päivä. Vähättelee, tiuskii jne. En mä kohta jaksa häntä ohjeistaa ja vahtia. Jos sanon jättäväni ostokset oven taa niin loukkaantuu verisesti. Onko muilla tällaista?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Koska en stressaa tuollaisesta. Voi edelleen olla vastuussa vain itsestäsi et muista.

Vierailija
2/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

+70v isäni ei selkeästi ymmärrä tilanteen vakavuutta. Kiukuttelee että "luuletko että istun sohvalla kesään asti?" Ahdistaa ja vituttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on meille kaikille uusi tilanne, joillakin kestää hetken ymmärtää asian vakavuus. Sano äidillesi, että tämä kaikki on vain hetkellistä ja tehdään ihmisten suojaamiseksi. Vielä ei ole riittävästi näyttöä siitä miten huonoon kuntoon riskiryhmään kuuluva henkilö voi joutua. Eikä esimerkiksi tieto Italiassa kuolleista riitä... havahtuminen tapahtuu, kun omassa maassa tai lähipiirissä sairastutaan ja nähdään tilanne läheltä.

Vierailija
4/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tajua yksinkertaista asiaa. Kukaan ei voi kieltää välttämättömiä kaupoissa käyntiä.

Ranskaankin on laitettu ulkonaliikkumiskielto tietylle ajalle päivästä, mutta välttämättömät ostokset saa käydä tekemässä

Vierailija
5/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmoittaisin kylmästi, että emme voi tavata, koska suhtaudun erittäin suurella vakavuudella karanteenisäädöksiin. Ne on tehty työiän ohittaneiden turvaksi muun maailman ja yleisen lääketieteellisen kokemuksen perusteella.

Kaupassa tarjotuisin käymään ja samalla ovenavauksella voisimme jutella metrin välimatkalla.

Tuskinpa äitisi vanhemmat sodastakaan marisivat. Tässä t.appaja on näkymätön.

Vierailija
6/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita Saulille. Kun Sauli jyrähtää että nyt pysytte kotona, niin kyllä Hilma ja Eino uskovat?

Vierailija
7/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita Saulille. Kun Sauli jyrähtää että nyt pysytte kotona, niin kyllä Hilma ja Eino uskovat?

No siis nimenomaan tuon ikäluokan ihmiset näyttävät tarvitsevan Saulin antamat tiukat ja selkeät ohjeet. Suositukset eivät riitä. 

Vierailija
8/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 75 ja 77-vuotiaat vanhemmat ei myös piittaa tuon taivaallista koronasta ja siihen liittyvistä kielloista ikäisilleen. Yritin keskustella asiasta, koska kuvittelin etteivät ymmärrä riskejä, mutta kyllä he ymmärtävät, eivät vaan välitä. Ovat sitä mieltä että jos siihen kuoleekin niin onpahan mukavampi kuolema kuin vanhainkodissa vaipoissa 10 vuotta hitaasti pois kituen (miten esim. äidin äiti aikoinaan lähti). Eli ovat valmiita kuolemaan ennemmin kuin luopumaan vapaudestaan ja mukavuudestaan.

Ja mikäpä minä oikeastaan siihen olen mitään sanomaan. Itse en kyllä mene kylään, koska en ikinä selviäisi syyllisyydentunnosta, jos he saisivat minun vierailuni jälkeen koronan ja siinä kävisi huonosti. Mutta en enää aio jäkättää hyvinkin aikuisille ihmiille siitä ettei heitä tuossa iässä huvita osallistua karanteenitouhuihin jne, kun pitävät sotavuosien jälkeisiin aikoihin nähden ihan turhana kriisinä. Ovat tottuuneet siihen jo nuoruudessaan että ihmisiä nyt välillä vaan kuolee ja se on ihan luonnollista, ei mitään kauhisteltavaa.

Vierailija
9/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 75 ja 77-vuotiaat vanhemmat ei myös piittaa tuon taivaallista koronasta ja siihen liittyvistä kielloista ikäisilleen. Yritin keskustella asiasta, koska kuvittelin etteivät ymmärrä riskejä, mutta kyllä he ymmärtävät, eivät vaan välitä. Ovat sitä mieltä että jos siihen kuoleekin niin onpahan mukavampi kuolema kuin vanhainkodissa vaipoissa 10 vuotta hitaasti pois kituen (miten esim. äidin äiti aikoinaan lähti). Eli ovat valmiita kuolemaan ennemmin kuin luopumaan vapaudestaan ja mukavuudestaan.

Ja mikäpä minä oikeastaan siihen olen mitään sanomaan. Itse en kyllä mene kylään, koska en ikinä selviäisi syyllisyydentunnosta, jos he saisivat minun vierailuni jälkeen koronan ja siinä kävisi huonosti. Mutta en enää aio jäkättää hyvinkin aikuisille ihmiille siitä ettei heitä tuossa iässä huvita osallistua karanteenitouhuihin jne, kun pitävät sotavuosien jälkeisiin aikoihin nähden ihan turhana kriisinä. Ovat tottuuneet siihen jo nuoruudessaan että ihmisiä nyt välillä vaan kuolee ja se on ihan luonnollista, ei mitään kauhisteltavaa.

Itse sanoin isälleni, että olisi todella itsekästä hankkiutua nyt sairaaksi kun voi olla, että joku jää ilman hoitoa kun hoidetaan jotakuta joka omaa piittaamattomuuttaan hommaa itsensä sairaaksi.

Vierailija
10/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä totesivat että kehittyy immuniteetti. Ja kukaan ei ole Suomessa kuollut. Tosin nyt on mutta siihen sanoisivat että vain yksi kuollut.

Vierailija
11/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoin isälleni, että olisi todella itsekästä hankkiutua nyt sairaaksi kun voi olla, että joku jää ilman hoitoa kun hoidetaan jotakuta joka omaa piittaamattomuuttaan hommaa itsensä sairaaksi.

Jos hengityskoneista ja tehohoitolaitteista tulee pulaa, niin eiköhän siinä priorisoida porukkaa iän mukaan. 77-vuotias kytketään irti ja annetaan kone nuoremmalle.

Itsekin kuolisin kyllä mieluummin koronaan kuin makaisin vaipat jalassa osastolla vuosikausia. 

Vierailija
12/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia ei ole määrätty karanteeniin vaan karanteenimaisiin olosuhteisiin.

Siinä on ero.

Ja saa liikkua ulkona, käydä kaupassa ja apteekissa.

Mutta vieraita jvanhustan luona on vältettävä ja heidän vierailujaan muiden kotona on tiukasti välteltävä.

Vierailija
13/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+70v isäni ei selkeästi ymmärrä tilanteen vakavuutta. Kiukuttelee että "luuletko että istun sohvalla kesään asti?" Ahdistaa ja vituttaa.

Minua ei kiinnosta oman isäni toilailut. Kropassaan sen tuntee tai on lopulta tuntematta. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Vierailija
14/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa ole ongelmana alkava dementia tai Alzheimer. Oletko ap ottanut yhteyttä isäsi kunnan sosiaalitoimistoon? heillehän vanhusten hoito kuuluu.

Kysy myös onko isäsi nähnyt tv-uutisia ja mitä siellä kerrotaan? Varsinkin tänään kannattaa katsoa uutiset tarkkaan.

Kerro myös että vaikka iäkäs sukulainen ei välittäisi omasta turvallisuudestaan, hän voi sairastuessaan viedä tärkeitä resursseja ja lisäksi tartuttaa myös omat ystävänstä ja tuttavansa.

Kannattaa myös tolkuttaa että säääntöjä on noudatettava. Kysy miten voit auttaa ikäkästä sukulaistasi noudattamaan niitä. Jos valittaa vaikka miten ruokaa voi saada kaupasta, lupaa että tilaat hänelle netinkautta ruoat, jne...

Vierailija
15/15 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuossa ole ongelmana alkava dementia tai Alzheimer. Oletko ap ottanut yhteyttä isäsi kunnan sosiaalitoimistoon? heillehän vanhusten hoito kuuluu.

Kysy myös onko isäsi nähnyt tv-uutisia ja mitä siellä kerrotaan? Varsinkin tänään kannattaa katsoa uutiset tarkkaan.

Kerro myös että vaikka iäkäs sukulainen ei välittäisi omasta turvallisuudestaan, hän voi sairastuessaan viedä tärkeitä resursseja ja lisäksi tartuttaa myös omat ystävänstä ja tuttavansa.

Kannattaa myös tolkuttaa että säääntöjä on noudatettava. Kysy miten voit auttaa ikäkästä sukulaistasi noudattamaan niitä. Jos valittaa vaikka miten ruokaa voi saada kaupasta, lupaa että tilaat hänelle netinkautta ruoat, jne...

Sori siis äitisi, joku taisi mainita isänsä.