Asuntojen hinnat tulevat romahtamaan korona-laman vuoksi
- Koronan taloustuhot näkyvät saman tien – jo nyt ”hyvin paljon” yt-ilmoituksia
- Ensimmäiset merkit epäluottamuksesta pankkien välillä: Libor-korko nousussa
- Työttömyyskassojen ansiopäivärahamenot kasvavat - eikä koronakriisi edes vielä näy tilastossa
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Tajuaakohan landlordit äänestää vasemmistoa vaaleissa?
Eiköhän. Isoimmat asuntosijoitusfirmat ovat ay-liikkeen omistuksessa.
Sellaisia ne suomalaiset kommunistit ovat. Muiden raha kelpaa aina. Pääasia, ettei ole omalla työllä tienattu!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Pankki voi irtisanoa lainan jos vakuusarvo romahtaa.
Eihän mikään pankki nykyään myönnä lainaa 100 %, vaan pitää olla omia säästöjä se 30 %. Miten näissä tilanteissa voi romahtaa asuntojen arvo?
Kaiken lisäksi uusissa ja uudehkoissa asuntoyhtiöissä muhii valtava velkapommi: Yhtiölaina.
Niitä pitäisi alkaa kohta myös lyhentämään alun pelkkien korkojen lisäksi. Tämähän sopii yhteen kasvavan työttömyyden kanssa kuin nyrkki pers...
"Tajuaakohan landlordit äänestää vasemmistoa vaaleissa?"
Hyvä kysymys! Tältä osinhan kiinteistösijoittajien ja vasemmistolaisten näkemykset ovat tosiaan yhteneväiset!
Uudet asunnot ovat ne, joissa on pakkomyyntitilanne. Itse seuraan tuleeko alennusmyyntejä vai kippaavatko grynderit eläkevakuuttajien taseeseen vaivihkaa?
Se on varmaa, että aloitukset tippuvat pystysuoraan alas, myös hintatasossa mennään alaspäin jos vain tulevia nippukauppoja päästetään tilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat tippuu koska
1) asuntoja on valmistunut viime vuosina ennätyspaljon = tarjonta on kasvanut
2) Asuntojen hinnat ovat kaikkien aikojen ennätyksessä
3) pörssi on jo romahtanut. Yksittäisen yrityksen osake voi olla jo ennätyshalvoissa hinnoissa. Halpa hinta tarkoittaa hyvää spekulatiivista tuottoa tuleviksi vuosiksi. Eli jos sijoittaja pohtii laittaako euronsa pörssiin vai asuntoon, hän valitsee pörssin
4) lama, konkurssit ja lomautukset. Asuntosijoittajiksi on ryhtynyt kaiken maailman Matti Meikäläisiä jotka ei tiedä välttämättä tarpeeksi markkinoista ja joiden henkilökohtainen talous voi olla hyvinkin velkavivutettu ja asunnot voivat olla jopa kassavirtanegatiivisia.
5)riittää että kaksikymmentä ihmistä joutuu pakkomyymään asuntosalkkunsa syystä tai toisesta, tästä lähtee lumipalloefekti joka johtaa hintojen laskuun
6) vuokralaisten vuokrien maksu tulee viivästymään lomautuksien ja konkurssien takia. Toki saavat asumistukia Kelasta mutta että raha on kädessä niin siihen voi mennä lähes kaksi kuukautta aikaa.
7) kukaan ei tiedä kauanko epidemia kestää, ja luottamus tulevaisuuteen on heikkoa.Oletko itse nyt ostamassa asuntoa halvalla? Kuinka paljon tulee tippumaan hinnat? Saako Hgin keskustasta kohta kaksion 50 000:lla?
Uskon että oman asuntoni markkinahinta tulee tippumaan 300 000 noin 200 000 eli 30%, omaani en myy koska jossain on asuttava mutta vinkkinä vaan jäitä hattuun niille jotka pohtivat ostamista.
Unohdin kohta 8) jos Suomessa kuolee epidemian seurauksena 4000 vanhusta niin varmasti heiltä vapautuu markkinoille vähintään 300 asuntoa myyntiin. Suomessa vanhuksilla on suurin osa asunnoista hallussaan.
Päinvastoin. Kun pörssi notkuu, sijoittajat panevat rahansa asuntohin. Asuntojen hinnat esim Helsingin kantakaupungissa on nousseet tasaisesti koko maamme historian ajan.
Pitää muistaa, että nyt ei ole pankkikriisiä ja korot ovat matalia.
Isoin ongelma on tunnelman romahtaminen taloudessa. Kuplaantunut asuntomarkkina elää sentimentistä. Me ollaan nyt bear-markkinassa ja työllisyys tulee heikkenemään.
Jos hinnat notkahtavat ja pankista saa halpaa lainaa, kannattaa lähteä ostoksille!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
"Kelan piikki on auki."
Tämä on ydinkysymys kiinteistösijoittajien kannalta nykytilanteessa.
En itse näe vasemmistohallituksen vallassa ollessa minkäänlaista halua puuttua asumis- ja toimeentulotukien tasoihin.
.
Valtion korkoihin saattaa tulla melkoinen pomppu ylöspäin. Italialle pitää luvata valtava apupaketti, samoin Espanjalle.
Vasemmistohallitukselta ei tulla kysymään mihin sitä rahaa suvaitaan käyttää. Rahaa ei tule olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa niihin, jotka joutuvat myymään kiireen vilkkaa asuntonsa. Ei heihin, joilla edelleen riittää maksukykyä suoriutua lainoistaan.
Juurikin näin, tai täysin velaton asunto ja pieni hätävara 30000€ löysää rahaa pankkitilillä.
Vihdoinkin.
Terveisin vakituinen työ, netto 2500, lainaa ei herunut kun pyysin 90000. Yksineläjä olen.
"Rahaa ei tule olemaan."
Aina valtio voi ottaa lisää syömävelkaa.
Ja hox: Kaikki euromaat voivat yhteisesti päättää devalvoida euron.
Uskon, että tätä hox-kohtaakin mietitään nyt tai lähiviikkoina...
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin.
Terveisin vakituinen työ, netto 2500, lainaa ei herunut kun pyysin 90000. Yksineläjä olen.
Tässä on kaksi skenaariota: asunnot halpenevat ja/tai lainaa myönnetään vielä nihkeämmin. Ikuinen vuokraloukku voi olla edessä monille hyväpalkkaisillekin.
Onko aloittaja se sama persaukinen, joka on täällä ennustanut (toivonut) jo pari vuotta asuntojen hintojen romahdusta.
Myin oman omakotitalon pois jo vuosikausia sitten ja siirryin vuokralle, koska en halunnut mitään asumiseen liittyvää stressiä. Nämä vuodet olen katsellut kun kaverit ja tuttavat ovat vaihdelleet asuntojaan isompiin ja prameampiin, ottaneet lisää velkaa ja hankkineet velkavivulla sijoitusasuntoja. En haluaisi olla heidän housuissaan nyt.
Eräskin tuttava yritti puoliväkisin saada minua kimppaan ostamaan kokonaista vanhaa rivitaloa sijoitusasunnoiksi. Uskomaton pölvästi. Ilman koronaakin kaikki asuntokuplan puhkeamisen merkit olivat jo ilmassa, kun tavan tallaajatkin ovat ostelleet kilvan sijoitusasuntoja ja somessa pikeepaitaiset kakarat mainostelevat asuntosijoittamisvalmennuksia.
Vuoden päästä alkaa olla ostajan markkinat kun typerien asuntosijoittajien ja muiden maksukyvyttömien asuntovelallisten unelmia on pakkomyynnissä pilvin pimein ja pilkkahintaan. Tuskin maltan odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkavipu-landlord joutuu työttömäksi. Ei kukaan maksa entisenlaisia vuokria kun asuntojen hinnat ovat -50%. Hän menettää myös vuokralaisen. Hänellä on maksettavanaan sekä oman asunnon että sijoitusasunnon kulut. Pankki kolkuttelee ovelle...
Ööö... miten vuokrat tipahtavat? Miten niiden tippuminen menee käytännössä?
Ei rahaa maksaa vuokraa, joten tarjonta sopeutuu markkinahintaan?
Jos on työtä, on varaa maksaa itse. Jos ei ole, sossu maksaa.
Vuokrat tippuvat vasta, kun asumistuki poistuu.
Kaverilla on kaksi sijoitusasuntoa ja molemmista lähti juuri vuokralaiset, nyt on hätä kädessä kun pitäisi maksella vastikkeita eikä tule vuokratuloja 😂 vielä viime kesänä äijä oli vakaasti sitä mieltä, että on typerää olla hankkimatta sijoitusasuntoja 😂
Oletko itse nyt ostamassa asuntoa halvalla? Kuinka paljon tulee tippumaan hinnat? Saako Hgin keskustasta kohta kaksion 50 000:lla?