Ei saa mennä mökeille!!!!!! Juuri oli uutisissa juttua
Mökkikunnilla ei ole resursseja hoitaa vieraiden kuntien ihmisiä!
Kommentit (236)
Voi sinne mennä mutta omalla vastuulla. Itse menisin ainoastaan sen verran suurella porukalla, että siinä on useampi, joka pystyy ajamaan muut takaisin kotikuntaan, jos porukassa alkaa olemaan sairastuneita.
Siinä on puolensa ja kerrostalossa pääkaupunkiseudulla kököttämisessä on omat hyvät puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkopaikkakuntalainen sairastuu mökkeillessään, niin mielestäni kunnalla ei tässä tilanteessa ole velvollisuutta hoitaa mökkeilijää.
Itsekin olin menossa pääsiäiseksi lappiin omalle mökille, mutta nyt en mene. On pakko ajatella sikäläisiä ihmisiä.
En arvosta yhtään näitä julkkiksia jotka menee sinne tartuttamaan paikallisia. latvalat ja vastaavat joilla itsellä hyvä kunto ja voivat olla oireettomia kantajia.
Juupa juu, kyllä on mukava ,kun mökkeilijät kantaa rahaa mökkikunnan ruokakauppoihin ja maksaa 500-700e kiinteistöveroa ym ym. Mutta ei heitä hoitaa tarvitse , jos apua sattuvat tarvitsemaan.
Sitähän se on ollut aina.
Tulepa mökkikuntaan tekemään muutakin kuin loikoilemaan. Tule vaikka lääkärin töitä tekemään, niin katsotaan sitten uusiksi, voitaisiinko myös sinut hoitaa.
Mitenköhän mahtaisivat ottaa tällaisen IT-ihmisen lääkärin hommia tekemään? Osaisin toki buranaa määrätä.
Työni kautta tiedän erään noin 70 v pariskunnan ja näin heidät tänään täällä mökkipaikkakunnallansa, ja tuskinpa ovat ainuita. En ihan kauhean lämpimiä ajatuksia ajatellut. :(
Kyllä mä lähtisin jos voisin. Eiköhän itsensä kotikuntaan saa jollain konstilla ja jos eristyksissä elää niin millä sitä sairastuukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tollot menevät myös laskettelemaan pohjoiseen. Tuskin Kittilällä on tarpeeksi lääkäreitä ja hoitajia.
Kyllä pitää olla. Laki määrittelee yleisötapahtuman tai liikekeskuksen osalta järjestyksenvalvonnan ja ensiapuhenkilöstön määrät. Ei se niin voi mennä että joku 1000 asukkaan Kittilä voi houstata 20000 vierasta ilman että nuo palvelut on mitoitettu 21000 hengen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki samalla paikkakunnalla, missä on vakituinen asunto. T. Ammattivalittaja
Annas kun arvaan, katto vuotaa ja hirvi on muuttanut kamariin?
Vierailija kirjoitti:
Kummasti maalaisille kelpaa yliopistollisten sairaaloiden hoito kaupungeissa kuitenkin. Sovitaanko, että jos me emme mökkeile, saamme pitää yliopistosairaaloiden resurssit kokonaan kaupunkilaisten käytössä?
Minkäs kukaan sairaanhoitopiirien rajoille voi? On varmaankin sullekin selvää, ettei muutaman tuhannen asukkaan kunnassa voi olla omaa sairaalaa.
Tai sille, että täältä kunnista on esimerkiksi viety ennen toimineet ilta- ja viikonloppupäivystykset sinne keskus- ja yliopistosairaaloihin.
Sille kuitenkin voi tehdä itse ja paljon, ettei tällaisen tilanteen iskiessä tule sieltä kaupunkien tautipesäkkeistä tänne pienille paikkakunnille, joissa tartuntoja ei vielä ole, ja joissa kunnan asukkaista on iso osa iäkkäitä.
Että lähikaupan kautta mökille vaan...
Vähän myöhäistä, täällä ollaan jo ja pois en lähde kuin väkisin. En kyllä ajatellut sairastua, 2vk jo ollut karanteenissa ja ruokaa riittää vielä pariksi kuukaudeksi niin ettei tarvitse kaupassa käydä joten melkoinen ihme on jos tässä joltain pihassa silloin tällöin pyörähtävältä porolta koronan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkopaikkakuntalainen sairastuu mökkeillessään, niin mielestäni kunnalla ei tässä tilanteessa ole velvollisuutta hoitaa mökkeilijää.
Itsekin olin menossa pääsiäiseksi lappiin omalle mökille, mutta nyt en mene. On pakko ajatella sikäläisiä ihmisiä.
En arvosta yhtään näitä julkkiksia jotka menee sinne tartuttamaan paikallisia. latvalat ja vastaavat joilla itsellä hyvä kunto ja voivat olla oireettomia kantajia.
Juupa juu, kyllä on mukava ,kun mökkeilijät kantaa rahaa mökkikunnan ruokakauppoihin ja maksaa 500-700e kiinteistöveroa ym ym. Mutta ei heitä hoitaa tarvitse , jos apua sattuvat tarvitsemaan.
Tulepa mökkikuntaan tekemään muutakin kuin loikoilemaan. Tule vaikka lääkärin töitä tekemään, niin katsotaan sitten uusiksi, voitaisiinko myös sinut hoitaa.
Mitenköhän mahtaisivat ottaa tällaisen IT-ihmisen lääkärin hommia tekemään? Osaisin toki buranaa määrätä.
Ei ihmisiä ammattititteleillä hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä lähtisin jos voisin. Eiköhän itsensä kotikuntaan saa jollain konstilla ja jos eristyksissä elää niin millä sitä sairastuukaan.
Ja sulla on omia testejä, että voit testata itsesi oireettomaksi ennen lähtöä? Aika moni näytti tänäänkin koukkaavan sieltä mökkikunnan marketin kautta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollot menevät myös laskettelemaan pohjoiseen. Tuskin Kittilällä on tarpeeksi lääkäreitä ja hoitajia.
Kyllä pitää olla. Laki määrittelee yleisötapahtuman tai liikekeskuksen osalta järjestyksenvalvonnan ja ensiapuhenkilöstön määrät. Ei se niin voi mennä että joku 1000 asukkaan Kittilä voi houstata 20000 vierasta ilman että nuo palvelut on mitoitettu 21000 hengen mukaan.[/
Onhan siellä tunturissa ensihoitaja jne. Mutta lääkäri todennäköisesti operoi usean kunnan alueella... et sä välttämättä apua saa siellä, jos oikeasti hätä tulee. Ei siellä ole niitä välineitäkään, jos useampi tarvii niitä samaan aikaan. Kunpa joku turisti saisi tämän esimerkillisesti kokea...
Meidän mökki on 30km päässä. Samat yhteiset terv.palvelut kuin kotonakin. Miehellä on enemmän perussairauksia kuin itsellä, joten jos minulla edes pieniäkään oireita (flunssan) mies kyllä varmasti menee "turvaan" mökille! Ei jää kotiin kanssani odottamaan omaa tartuntaa. Meillä ei ole lapsia. Mökillä ei ole juoksevaa vettä yms. Joten turhan takia sinne ei kuitenkaan näin aikasin keväällä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin väärin, Buranaa ei saa syödä, Korona-aikana tarttee olla Panadolia, muuten elimistön oma puolustusreaktio huononee :)
Olen niin tyytyväinen, että isä muutti vaimonsa ja kotivaransa (oikeasti, sillä elää varmaan vuoden) kanssa mökille jo reilu viikko sitten. Kumpikin on eläkkeellä ja riskiryhmää, siellä voivat olla rauhassa ilman tartuntaa. Kotiin heillä matkaa 60km, minkä ajan tarvittaessa itse jos heidät pitää saada hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Meidän mökki on 30km päässä. Samat yhteiset terv.palvelut kuin kotonakin. Miehellä on enemmän perussairauksia kuin itsellä, joten jos minulla edes pieniäkään oireita (flunssan) mies kyllä varmasti menee "turvaan" mökille! Ei jää kotiin kanssani odottamaan omaa tartuntaa. Meillä ei ole lapsia. Mökillä ei ole juoksevaa vettä yms. Joten turhan takia sinne ei kuitenkaan näin aikasin keväällä mennä.
Käyttekö kumpikin erikseen kaupassa? Tuplaliikkumista, tuplariski.
Kyll mää vaan Norjan Kansalliskaartille kahvit tarjoan, jos tulee meiän mökille visiteeraamaan. Eipä siellä kaukana kaikesta liikaa porukkaa vierailekaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin mökille lähtöä mutta ikävä kyllä en voi lähteä.
Siellähän olisi ollut hyvä lämmitellä puusaunaa, katsella takkatulta ja olla vaan.
Mutta jos sattuu jotain niin en halua rasittaa sen läänin terveydenhuoltoa ym. pelastushenkilökuntaa.
Kyllä minä aion mieheni kanssa mennä viikonlopuksi mökille.
Jos toinen meistä ensin sairastuu niin toinen on varmasti kykenevä ajamaan autoa ja tullaan kotipaikkakunnalle sairastamaan.
Autolla mökille ja takaisin, ei vieraita eli emme kyllä tartuta ketään.
Menemme mökille tekemää etätöitä ja sitä ei voi kukaan estää. Omalla autolla mökille, jossa pakastin täynnä ruokaa ja loput viemme mukanamme. Pariin viikkoon ei tarvitse tavata ketään. Työn tekoa etänä, ulkoilua, hyväär uokaa, takkatulta, saunomista sekä avannossa uimista. Lapsilla riittää tekemistä myös ulkona. Jos jostain syystäsairastumme lentävästä koronasta, olemme kuitenkin lyhyen automatkan päässä omasta sairanhoitopiiristä. Emme todellakaan riskeeraa ketään ulkopuolista.
Norjalaisten mökit on jossain vuoristossa. Vähän eri tilanne kuin täällä. Sitä paitsi Sarsin ja Mersin ajalta on näyttöä että ne leviää kerrostaloissa ilmastoinnin ja viemärin kautta.
Mä ainakin lähden. Ei kiinnosta jäädä tänne keskelle tautipesää.