Miksi Espoo antaa koulujen olla auki?
Täällä valtavan isoja kouluja joissa osassa jopa satoja oppilaita. Samaan aikaan urheilupaikat suljetaan mutta pitäisi lähettää 7v lapsi kouluun, jossa enemmän ihmisiä kuin yhdessäkään urheilupaikassa? Myöskään isomummia ei pääse katsomaan tämä 7v, mahdollisen tartunnan vuoksi. Mutta kouluun voi mennä vaikka satavarmasti joku sadoista oppilaista kantaa virusta. Halooooo Espoo??
Kommentit (24)
Kouluja ei voi sulkea, koska silloin lääkärit, hoitajat, poliisit ja palomiehet ei pääsisi töihin. Isovanhemmat ei voi nyt hoitaa muksuja, koska ne kuolisivat tartunnan saatuaan.
Likan lukio on ensi viikolla etäopetuksessa.
Koska lapsesi on osa ihmiskoetta, jossa tartutetaan mahdollisimman monta suomalaista ja katsotaan, tuleeko laumaimmuniteetti. Tietysti mahdollisuutena on keuhkovaurio, mutta THL muistaa sitten pahoitella, kuten teki narkolepsian kohdallakin.
Koulu ei ole päivähoitoa. Koululainen pärjää kyllä, ja hätätilassa voidaan painavasti velvoittaa perustamaan kaveririnkejä niille pienille lapsille, joilla ei ole ketään aikuista edes osan koulupäivää saatavilla. Voisin aivan hyvin ottaa meille jonkun pojan kaverin myös opiskelemaan, jos vaan terve siis on. Ihan varmasti vanhemmista löytyy auttamishalua.
Musta on hyvä, että ei suljeta. Ihan liioiteltua reagointia, hysteriaa.
T. espoolainen, joka jäi ilman vessapaperiakin kiitos hullujen hamstraajien.
Tartuntamäärien perusteella korona leviää pk-seudulla jo ihmisten välillä. Tartuntoja on satoja, jopa tuhansia. Kannattaa varautua ensi viikkoon, sillä epidemia tulee räjähtämään käsiin HUSin alueella.
Vierailija kirjoitti:
T. espoolainen, joka jäi ilman vessapaperiakin kiitos hullujen hamstraajien.
Tottakai sulle hyvä, jos olet perusterve. Mutta mietipä monen lapsen vanhempia, joilla astmaa, allergista astmaa, joka juuri nyt pahimmillaan ja kaikki röörit tukossa. Siihen sitten koronakuume, haukkuva yskä ja lihassäryt ja hapenpuutteessa pahimmillaan kuolema, kuten monissa valtioissa on käynyt. Tai diabetes, epilepsia, korkea verenpaine ym riskiryhmät. Ja näitä on lapsistakin. Ja nyt kun tartuntoja enemmän, terveet lapset tuovat niitä koteihin. Se että ottaa kaksi viikkoa itse kaapista ruokaa, on pieni paha siihen, että vanhempi kuolee. Tai lievemmillään perhe käy läpi raskaan sairauden, jos riskiryhmää. Ajatelkaa nyt vähän muitakin te minä minät, jotka itse olette ehkä terveitä vielä. Myös tekin sairastutte ja vanhenee ja seuraavan uuden viruksen tullessa ehkä 10 v kuluttua olette riskiryhmää. Oletko silloin yhtä kepeä? Wc-paperiakin ilman pärjää kriisitilanteessa muuten, onko teillä käsisuihku? Olisiko juuri riskiryhmät ne paperit hankkineet, kun eivät halua tuota raskasta tautia?
Haloo itsekkyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. espoolainen, joka jäi ilman vessapaperiakin kiitos hullujen hamstraajien.Tottakai sulle hyvä, jos olet perusterve. Mutta mietipä monen lapsen vanhempia, joilla astmaa, allergista astmaa, joka juuri nyt pahimmillaan ja kaikki röörit tukossa. Siihen sitten koronakuume, haukkuva yskä ja lihassäryt ja hapenpuutteessa pahimmillaan kuolema, kuten monissa valtioissa on käynyt. Tai diabetes, epilepsia, korkea verenpaine ym riskiryhmät. Ja näitä on lapsistakin. Ja nyt kun tartuntoja enemmän, terveet lapset tuovat niitä koteihin. Se että ottaa kaksi viikkoa itse kaapista ruokaa, on pieni paha siihen, että vanhempi kuolee. Tai lievemmillään perhe käy läpi raskaan sairauden, jos riskiryhmää. Ajatelkaa nyt vähän muitakin te minä minät, jotka itse olette ehkä terveitä vielä. Myös tekin sairastutte ja vanhenee ja seuraavan uuden viruksen tullessa ehkä 10 v kuluttua olette riskiryhmää. Oletko silloin yhtä kepeä? Wc-paperiakin ilman pärjää kriisitilanteessa muuten, onko teillä käsisuihku? Olisiko juuri riskiryhmät ne paperit hankkineet, kun eivät halua tuota raskasta tautia?
Tämä porukka on kuitenkin vähemmistö. Eristetään mielummin heidät ja perusterveet jatkavat arkeaan normaalisti, niin saadaan se immuniteetti tähän tautiin aikaiseksi. Kun mistään ebolasta ei ole kyse kuitenkaan.
Sitä koulujen sulkemista täällä odotellaan. Lapset kolmessa eri koulussa Espoossa. Isoimmassa koulussa yli 600 oppilasta. -
En ole Espoosta vaan Helsingistä. Omat lapset Arabian peruskoulussa, jossa n 800 lasta. Otin lapset pois koulusta viime torstaina. Tuntuu ihan älyttömältä laittaa lapsia kouluun nyt ja olen itsekin etätöissä kotona. Työtkin alkavat käydä vähiin.
Meillä työpaikalla yhdellä henkilöllä diagnosoitiin covid viime torstaina. Sen jälkeen ainakin kolme muuta on sairastunut samoin oirein, mutta heitä ei enää HUS ole testannut. Lohtua tuo omaan ahdistukseen, että heillä oireet ovat olleet tosi lievät.
Olen tosi huolissani vanhemmistani, erityisesti isästäni jolla on perussairauksia. Asuvat onneksi naapurissa melkein, joten pääsen heitä auttamaan kaupassa käynnissä. Kylään ei kyllä mennä ja äitiäni olen tavannut pihalla vaan.
Sairastuneita on kyllä tuhansia pk-seudulla ennemmin kuin satoja. Kävin eilen ruokakaupassa ja siellä porukkaa yskii keuhkojaan pihalle ihan pokkana. Katsoin, että yksikin nainen olisi voinut jättää kynsilakkaostokset varmaan toiseen kertaan: yski ja aivasteli ympäriinsä ihan häpeilemättä ja välissä valikoi vähän Essietä.
Koska silloin tiedetään missä ja keiden kanssa lapset ovat. Silloin voidaan hallita ja rajata tartunnat kun paremmin. Ei Suomessa ole isoäitejä kotona, jotka pitävät lapset sisällä päivisin. Jos lapset eivät ole koulussa, niin he ovat ulkona toisten kanssa. Haluaisin nähdä miten Suomessa lapset pysyy viikko tolkulla sisällä. Sairaana jaksaa maata kotona, mutta terveenä ei. Kukaan vanhempi ei jaksa edes katsella lapsia neljän seinän sisällä päivästä toiseen.
Espoossa on suositus, että lukiolaiset siirtyvät etäopetukseen ja rehtorilta tuli viesti, että niin toimitaan. Ei olisi kyllä mennyt muutenkaan kouluun. Jos muut ei tee päätöksiä, on tehtävä itse.
Miten voin laittaa lapsen kouluun, kun enää koronatapauksia ei testata?
Enää tästä eteenpäin kukaan ei voi tietää, onko koulussa koronaa sairastavia, tartuttavia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Koska silloin tiedetään missä ja keiden kanssa lapset ovat. Silloin voidaan hallita ja rajata tartunnat kun paremmin. Ei Suomessa ole isoäitejä kotona, jotka pitävät lapset sisällä päivisin. Jos lapset eivät ole koulussa, niin he ovat ulkona toisten kanssa. Haluaisin nähdä miten Suomessa lapset pysyy viikko tolkulla sisällä. Sairaana jaksaa maata kotona, mutta terveenä ei. Kukaan vanhempi ei jaksa edes katsella lapsia neljän seinän sisällä päivästä toiseen.
Ai että lapset ulkona toistensa kanssa tai notkumassa ostoskeskuksissa? Eihän niitä nytkään saa irti tietokoneistaan tai kännyköistään, eivätkä tapaa toisiaan missään livenä.
Yksityisiä kouluja, kuten SYK on jo laitettu kiinni. Minusta nyt olisi parempi toimia liian aikaisin kuin liian myöhään, kun leviämistä voi vielä estää.
Kenenkään ei ole pakko laittaa omia lapsiaan kouluun, jos viranomaiset sössivät tämän. Niin kuin homekoulutilanteissa, lapsen voi pitää kotona. Varsinkin jos perheessä on riskitapauksia, tai isovanhemmat asuvat lähellä. Miksi te pelkäätte itsenäisiä päätöksiä ? Kenenkään koulunkäynti ei siitä kärsi, jos jää nyt pariksi viikoksi pois, ja katsoo tilannetta uusin silmin. Pyydätte läksyt opettajalta, ja sanotte että lapsi on flunssassa. Hyvin helppoa. Minulle ihan itsestään selvää, että lapsi ei mene kouluun. Katsotaan huomenna saako hallitus mitään aikaiseksi. Itse ainakin opetan lapselleni, että jos yhteiskunta asettaa yksilön vaaraan, silloin pitää tehdä itsenäisiä päätöksiä. Siinä tilanteessa poissaolot koulusta on se pienin paha, eikä voisi vähempää kiinnostaa mitä rehtori siitä ajattelee.
Koulut kiinni, kaaos on jo edessä, kaikki keinot käyttöön sen pienetämiseksi!