Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OAJ herätys! Tampereen opettajille tuosta noin vain tuplatyöt

Vierailija
14.03.2020 |

Sori, että laitan tuon otsikon uusiksi. En itse aloittanut sitä alkuperäistä poistettua ketjua, mutta opettajana minua kiinnosti tämä aihe. Olin pois koneelta tunnin ja sillä aikaa keskustelu oli poistettu! Mitään epäasiallistahan siinä ei ollut. Itse en suostuisi yksinkertaisella palkalla sekä lähiopetukseen että etäopetukseen. Järkevintä olisi palkata lisää henkilöstöä, sijaisia nyt kun moni opettajakin sairastuu. Niin paljon on opettajia työttömänä.

Kommentit (319)

Vierailija
121/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitteko ihan oikeasti, että teinit avaavat esim. omilta, koulusta saamiltaan cromebookeilta videoneuvottelun kotoa käsin tuosta vain, oikeaan aikaan ja aktiivisesti seuraavat opetusta? Erityisoppilaat, joilla isoja oman toiminnan ohjauksen haasteita? Muuten vain koulukielteiset, jotka eivät koulussakaan mitään tee? Ehei - ihan muilla sivuilla käyttävät kaiken aikansa. Puhelimillaan. Koneet (jos tuotu koulusta pe) ovat repuissa lataamatta.

T. Skeptinen ope.

Sun asenteessa on vaan vikaa. 

Voi olla. Koulussani oppilailla on käytössä omat laitteet. Paljon on sellaisia oppilaita, joita täytyy kädestä pitäen ohjata aloittamaan töitä, pysymään hommassa kiinni ja saamaan työ päätökseen. Miten tämä sujuu etänä? Kiitos etukäteen vastauksestasi!

Vierailija
122/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa nyt hiertää se, että opettaminen on oikeasti merkityksellistä työtä. Moni näistä jatkuvasti videopalavereja pitävistä ihmisistä ei tee työkseen mitään välttämätöntä ja tärkeää. Siksi heillä tämä etätekniikka onkin niin hyvin hallussa :-) Voisivat saman tien teleportata itsensä vaikka kuuhun. Siihen uuteen.

Mikä sua tässä asiassa nyt eniten jännittää?

Että vanhemmat saattaa nähdä miten opetat?

En jotenkin keksi muuta syytä. Kun toi on opettamisessakin ihan arkipäivää monissa oppilaitoksissa, ei mitään rakettitiedettä.

Opettaminen on todellakin merkityksellistä työtä. Ei sen merkityksellisyyttä vähennä se, että se tehdään verkon välityksellä, vaan oppitunti siinä missä muutenkin.

Olen varma, että teille infotaan kyllä teknisistä käytännön asioista maanantaina, eli älä panikoi vaikka et hallitse järjestelmiä. Alkuviikosta riittää takuulla aivan hyvin, että annat tehtävät ja olet linjoilla jos on kysymyksiä, ei tarvii osata. Ja oppilaat neuvoo kyllä jos tekniikka aiheuttaa harmaita hiuksia. Samoin muut opettajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen tamperelainen ope ja aion mennä seuraavat viikot kohtuullisella työmäärällä. Tavoitteena on, että koululaiset oppivat jotakin. Toki oppivat vähemmän kuin lähiopetuksessa. En raada. Ymmärrän, jos itsellä tai perheen jäsenillä kriittisiä perussairauksia, niin pelottaa ja potuttaa. Perusterveille homman ei pitäisi olla paha rasti.

Vierailija
124/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana olen ainakin vain kiitollinen että on mahdollisuus etätyöhön ja palkka tulee. Toista se on esimerkiksi pienyrittäjillä, joita uhkaa ihan todellinen ahdinko. Vähän voisi katsoa laajemmasta näkökulmasta eikä vain omaa napaa.

No kun tässä ei ollut kyse etätyöstä, vaan siitä, että opettaja pitää lähiopetuksen koulussa normaalisti itsensä koronalle altistaen ja vieden omat lapset hoitoon, ja sen lisäksi pitää vielä etäopetusta poissaolijoille, samalla palkalla.

Vierailija
125/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitteko ihan oikeasti, että teinit avaavat esim. omilta, koulusta saamiltaan cromebookeilta videoneuvottelun kotoa käsin tuosta vain, oikeaan aikaan ja aktiivisesti seuraavat opetusta? Erityisoppilaat, joilla isoja oman toiminnan ohjauksen haasteita? Muuten vain koulukielteiset, jotka eivät koulussakaan mitään tee? Ehei - ihan muilla sivuilla käyttävät kaiken aikansa. Puhelimillaan. Koneet (jos tuotu koulusta pe) ovat repuissa lataamatta.

T. Skeptinen ope.

Voi olla. Koulussani oppilailla on käytössä omat laitteet. Paljon on sellaisia oppilaita, joita täytyy kädestä pitäen ohjata aloittamaan töitä, pysymään hommassa kiinni ja saamaan työ päätökseen. Miten tämä sujuu etänä? Kiitos etukäteen vastauksestasi!

Ei onnistukaan. Se nyt vaan täytyy sietää. Teet parhaasi ja se riittää. T. Toinen ope

Vierailija
126/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Skeptinen ope.

No eihän se tietysti sujukaan, mutta tässä tilanteessa sä et ole siitä vastuussa. Toteat vaan että voi voi oma moka ja annat sen nelosen, kun ei sitten kokeissa mitään osaa eikä tehtyjä tehtäviä koskaan ilmesty sinulle.

Ope minäkin ja ainut mikä tässä huolettaa on se, että en näytä ruudulla hyvältä. No sekin vähän ketuttaa jos oppilaitten perseilyt näkyvät uteliaille vanhemmille. mutta toisaalta pienenevässä kouluryhmässä se perseilykin vähenee.

Vierailija
127/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Skeptinen ope.

Eipä se varmasti kaikilta sujukaan. Epäilemättä tämä vaatii todella paljon oppilailta ja vanhemmilta. Opettajilta tuskin tässä tilanteessa voi vaatia muuta kuin mahdollistaa sen oppimisen opettamalla niillä välineillä ja keinoilla jotka on annettu. Jos se on tässä tilanteessa etäopetus, niin eipä siinä opettaja voi muuta tehdä kuin parhaansa ja hyväksyä, että ei voi nyt ohjata kädestä pitäen.

Kun olin alakoulussa 80-luvulla, opettajat olivat lakossa yli kuukauden. Ei kukaan ollut kuullutkaan etäopetuksesta eikä kännyköitä oltu vielä edes keksitty. Silti siitä selvittiin. Todistukset saatiin ja oppimääräkin joten kuten kahlattua läpi ja syksyllä jatkettiin.

Tampereella on nyt suunniteltu parin viikon etäopetusta. Tuskin se kenenkään oppimistuloksia nyt täydellisesti tuhoaa.

Vierailija
128/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa nyt hiertää se, että opettaminen on oikeasti merkityksellistä työtä. Moni näistä jatkuvasti videopalavereja pitävistä ihmisistä ei tee työkseen mitään välttämätöntä ja tärkeää. Siksi heillä tämä etätekniikka onkin niin hyvin hallussa :-) Voisivat saman tien teleportata itsensä vaikka kuuhun. Siihen uuteen.

En jotenkin keksi muuta syytä. Kun toi on opettamisessakin ihan arkipäivää monissa oppilaitoksissa, ei mitään rakettitiedettä.

Opettaminen on todellakin merkityksellistä työtä. Ei sen merkityksellisyyttä vähennä se, että se tehdään verkon välityksellä, vaan oppitunti siinä missä muutenkin.

Olen varma, että teille infotaan kyllä teknisistä käytännön asioista maanantaina, eli älä panikoi vaikka et hallitse järjestelmiä. Alkuviikosta riittää takuulla aivan hyvin, että annat tehtävät ja olet linjoilla jos on kysymyksiä, ei tarvii osata. Ja oppilaat neuvoo kyllä jos tekniikka aiheuttaa harmaita hiuksia. Samoin muut opettajat.

Ai, eli nyt totuudeksi tuli, että jos ei ole ihan intsinä tässä mukana niin kyse on osaamattomuudesta. 

Mutta mukavaa vaihtelua on, että nyt kulma oli varsin söpö ja pörröinen. 

Vierailija
129/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne tulee vaatimaan kaikilta joustamista. Nyt myös vanhempien tuki siihen lapsien opetukseen on ensiarvoista. Vanhemmat joutuvat katsomaan nyt todella tarkasti, että hommat hoituu.

Vierailija
130/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en minä jolle vastasit ole opettaja. Kunhan pistin väliin kun keskustelua seurasin.

Vierailija
131/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Skeptinen ope.

No eihän se tietysti sujukaan, mutta tässä tilanteessa sä et ole siitä vastuussa. Toteat vaan että voi voi oma moka ja annat sen nelosen, kun ei sitten kokeissa mitään osaa eikä tehtyjä tehtäviä koskaan ilmesty sinulle.

Ope minäkin ja ainut mikä tässä huolettaa on se, että en näytä ruudulla hyvältä. No sekin vähän ketuttaa jos oppilaitten perseilyt näkyvät uteliaille vanhemmille. mutta toisaalta pienenevässä kouluryhmässä se perseilykin vähenee.

No nyt ymmärrän miksi hitsaus verkossa on hyvä idea. Hipsis hei, eihän tässä tarvitse vastuuta kantaa :D

Vierailija
132/319 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana olen ainakin vain kiitollinen että on mahdollisuus etätyöhön ja palkka tulee. Toista se on esimerkiksi pienyrittäjillä, joita uhkaa ihan todellinen ahdinko. Vähän voisi katsoa laajemmasta näkökulmasta eikä vain omaa napaa.

No kun tässä ei ollut kyse etätyöstä, vaan siitä, että opettaja pitää lähiopetuksen koulussa normaalisti itsensä koronalle altistaen ja vieden omat lapset hoitoon, ja sen lisäksi pitää vielä etäopetusta poissaolijoille, samalla palkalla.

Kun se idea on, että se sama oppitunti pidetään niille paikalla olijoille ja samaan aikaan ne kotona olijat seuraavat sitä oppituntia verkossa. Sama sisältö, samat tehtävät sama kommunikointi. Välissä vaan on jokin tekninen alusta, yksinkertaisimmillaan skype.

Vierailija
133/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Skeptinen ope.

Tämä oli sarkasmia? Toivottavasti ainakin...

Reaalimaailmassa osa yläkouluikäisistä on täysin kyvyttömiä itsenäisesti kantamaan mitään vastuuta opinnoistaan. Koulussakin tekevät vain pakottamalla ja seisomalla vieressä. Semmoista se on. Jotkut alkaa myöhemmin elämässä piristyä, osa on valitettavasti jo teini-iässä menetettyjä.

Vierailija
134/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Nuoret oppii etäopetussysteemit minuuteissa”

Opetan viidesluokkalaisia. Huolimatta siitä että alypuhelin on kädessä lähes koko vapaa-ajan, ei nuorten laitetaidot (ihan tutkimusten ja käytännön kokemuksen mukaan) ole hipaisutaitoja kummempia. Tiktokin selailu ja snäppifiltterien käyttö sujuu, mutta word tiedoston tallentamiseen käytämme edelleen vitosieni kanssa aivan helvetisti aikaa.

Ja nyt kommentoitte varmaan että olen paska ope joka ei vain ole osannut opettaa? Noh, koulussamme tätä taitoa on treenattu joka vuosi ja oppilaillani on ollut 5 eri opettajaa ennen minua, joten kai meistä joku olisi sen läppärin käytön opettanut jos se sujuisi niin sutjakkaasti? Myös kirjoittaminen sujuu hitaasti koska iphonella kirjoitus ei ole samaa kuin näppäimistöllä kirjoitus.

Kaikilla ei kotona ole vanhempaa auttamassa niiden etätehtävien kanssa (lataamassa ja käynnistämässä ohjelmia, Tallentamassa tiedostoja, lähettämässä mitään minulle). Ja jos soitan 5 minuuttia kestävän ”miten avaat ohjelman” puhelun vaikka puolelle luokastani eli 13 oppilaalle, voit itse laskea kauanko menee. 26 oppilaan ryhmäpuhelusta ei tule mitään ja kun tässä vaiheessa sitä verkkoalustaa ei vielä voi käyttää kun jonkun pitää ensin sen avaaminen edes opastaa. Minulla ei tosin ole edes työpuhelinta ja omaa numeroani en ole valmis millään poikkeuslailla luovuttamaan, joten olemme sähköpostin ja wilman varassa. Veikkaan että suurin osa oppilaistani ei osaisi edes sitä sähköpostia minulle lähettää ja ne jotka osaisivat, puuhaisivat sen parissa noin puoli tuntia.

Vierailija
135/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tilanne mikä hyvänsä, aina opettajat löytävät jotain valittamista.

Aika monella muulla alalla on perustaito pystyä sopeutumaan erilaisiin muutoksiin.

Vierailija
136/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetan viidesluokkalaisia. Huolimatta siitä että alypuhelin on kädessä lähes koko vapaa-ajan, ei nuorten laitetaidot (ihan tutkimusten ja käytännön kokemuksen mukaan) ole hipaisutaitoja kummempia. Tiktokin selailu ja snäppifiltterien käyttö sujuu, mutta word tiedoston tallentamiseen käytämme edelleen vitosieni kanssa aivan helvetisti aikaa.

Ja nyt kommentoitte varmaan että olen paska ope joka ei vain ole osannut opettaa? Noh, koulussamme tätä taitoa on treenattu joka vuosi ja oppilaillani on ollut 5 eri opettajaa ennen minua, joten kai meistä joku olisi sen läppärin käytön opettanut jos se sujuisi niin sutjakkaasti? Myös kirjoittaminen sujuu hitaasti koska iphonella kirjoitus ei ole samaa kuin näppäimistöllä kirjoitus.

Kaikilla ei kotona ole vanhempaa auttamassa niiden etätehtävien kanssa (lataamassa ja käynnistämässä ohjelmia, Tallentamassa tiedostoja, lähettämässä mitään minulle). Ja jos soitan 5 minuuttia kestävän ”miten avaat ohjelman” puhelun vaikka puolelle luokastani eli 13 oppilaalle, voit itse laskea kauanko menee. 26 oppilaan ryhmäpuhelusta ei tule mitään ja kun tässä vaiheessa sitä verkkoalustaa ei vielä voi käyttää kun jonkun pitää ensin sen avaaminen edes opastaa. Minulla ei tosin ole edes työpuhelinta ja omaa numeroani en ole valmis millään poikkeuslailla luovuttamaan, joten olemme sähköpostin ja wilman varassa. Veikkaan että suurin osa oppilaistani ei osaisi edes sitä sähköpostia minulle lähettää ja ne jotka osaisivat, puuhaisivat sen parissa noin puoli tuntia.

Italian matkoiltako opit vähättelyn?

Vierailija
137/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tämä koskee vain yläkoululaisia. Kai he ovat jo valmiimpia etäopiskeluun.

Sinä voisit omalle ryhmälle laittaa sen helmiviestin. Lukekaa kappale x ja tehkää tehtävät y.

En usko että niille Tampereen yläkoululaisillekaan ihan niin kehittyneitä etätunteja tulee. Lähinnä tehtäviä, mahdollisesti vähän laajempia kokonaisuuksia.

Mahdollisus saada ohjausta samalla. En usko, että kukaan sinne kouluun tulee, vaikka perusopetuksessa siihen pitää olla mahdollisuus niin kauan kuin koulu on auki.

Ja koulut voidaan sulkea vasta kun on valmiuslaki päällä. Ja silloinhan opettajat on myös lomautettuja. Jatketaanko sitten kesäkoulua. Ysiluokkalaiset eivät voi tulla valituksi lukioon tai amikseen.

Vierailija
138/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä mitään tule. Se nyt on selvä. Koitetaan nyt jotenkin puolivillaisesti jatkaa sitten etänä. Koulussa ei tule olemaan kukaan. Tosin omani, tamperelainen ysiluokkalainen, heitti, että voisi mennä matikan tunnille, niin saisi kerrankin yksityisopetusta. Kukaan muu ei kyllä ole menossa kuulemma kouluun.

Ja opettajat eivät todellakaan jännitä vanhempien tuntien katselua. Ensinnäkin tilanne on niin outo, että ei siihen normaalit arvioinnit päde edes. Toiseksi opettajat ei ole niin huonoitsetuntoisia, etteivät kestäisi työnsä seuraamista.

Itse olen jo antanut periksi. Omat erityisoppilaani eivät tule tekemään mitään. Voin ehkä saada henkilökohtaisen puhelun ajan hetken miettimään jotain ja siihen se jääkin. Laskin, että pystyn antamaan neuvontaa per oppilas aikaa viikon aikana 10-40 minuuttia.  Riippuen, kuinka monesta aineesta on minulla ja millaisia tehtäviä pystyn "ohjaamaan". Tuo tulee olemaan 80% oppilaista se opiskelun nettoaika sitten.

Vierailija
139/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Skeptinen ope.

No nyt ymmärrän miksi hitsaus verkossa on hyvä idea. Hipsis hei, eihän tässä tarvitse vastuuta kantaa :D

Älä nyt jaksa!

Vierailija
140/319 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette suinkaan opettajat ole ainoita ilmaisen työn tekijöitä. Nytkin kriisipäivystys 24/7 itsellä täysin ilmaisena bonarina kaiken päällä. Terveisiä laillisesta orjuudesta - edes työaikalaki ei vieläkään koske kaikkia työntekijäryhmiä.

Ihan mielenkiinnosta, mikä ammattiryhmä on kyseessä. Ei ihan heti tule mieleen mikä voisi olla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän