OAJ herätys! Tampereen opettajille tuosta noin vain tuplatyöt
Sori, että laitan tuon otsikon uusiksi. En itse aloittanut sitä alkuperäistä poistettua ketjua, mutta opettajana minua kiinnosti tämä aihe. Olin pois koneelta tunnin ja sillä aikaa keskustelu oli poistettu! Mitään epäasiallistahan siinä ei ollut. Itse en suostuisi yksinkertaisella palkalla sekä lähiopetukseen että etäopetukseen. Järkevintä olisi palkata lisää henkilöstöä, sijaisia nyt kun moni opettajakin sairastuu. Niin paljon on opettajia työttömänä.
Kommentit (319)
Ei kai kukaan ole tosissaan ehdottanut digitaalista hitsaamisen opetusta? Vitsillä ehkä, että olisiko etänä käytettäviä hitsaussimulaattoreita olemassa. Sen tiedän, että hitsaussimulaattoreita sinänsä on olemassa. On ollut ainakin jo vuonna 2015.
Mutta kai siihen hitsaamiseenkin jotain teoriaa liittyy? Onhan sitä olemassa alan oppikirjoja tehtävineen. Eri asia tietty, jos opit on jo saatu esimerkiksi eri materiaalien hitsaamisesta ja työturvallisuudesta.
Tämä opettajaviha on kyllä uskomatonta. Ihan kuin se hiihtoloma olisi opettajien keksintö ja opeta vaan lomailisi. Yhtä opettajaa kohden lomailee 25+ oppilasta perheineen ja voin kertoa, että niitä lomaläksyjä sai taas kosolti antaa kun kolmasosa lähti reissuilleen jo ennen tai pidensi lomaa toisesta päästä. Joku ihme käsitys täällä katkerilla mammoilla, että lapset on Suomessa ja opet vaan sen kuin lomailee ulkomailla. Media vain tekee joka asiasta hirveän haloon jos siihen liittyy opettaja. Näin on aina ollut, liittyi ammatti uutisoitavaan tai ei. Ymmärrän miksi alalta halutaan pois.
Tosta asenne-jargonista tuli mieleen Kristiina Sahan Minäpäivät. Ihan hauska kirja :-) Siinähän tällä keski-ikäisellä esinaisella on osaaminen ja kokemus kyllä kohdillaan, sen myöntää toimitusjohtajakin, mutta asennetta pitää korjata. Pitää olla valmis heittäytymään, pitää olla valmis muuttumisleikkiin, pitää poistua mukavuusalueelta, pitää brändätä itsensä, pitää olla tarina kerrottavana.
Todella mehukas kuvaus bisnesbullshitistä on tämä kirja. Kannattaa lukea.
Voi kyynel, ap. Tee työsi mukisematta kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole tosissaan ehdottanut digitaalista hitsaamisen opetusta? Vitsillä ehkä, että olisiko etänä käytettäviä hitsaussimulaattoreita olemassa. Sen tiedän, että hitsaussimulaattoreita sinänsä on olemassa. On ollut ainakin jo vuonna 2015.
Mutta kai siihen hitsaamiseenkin jotain teoriaa liittyy? Onhan sitä olemassa alan oppikirjoja tehtävineen. Eri asia tietty, jos opit on jo saatu esimerkiksi eri materiaalien hitsaamisesta ja työturvallisuudesta.
Eikai kukaan ei, eeehei. Täällä vain tartuttiin minun "asenteeseen" kun ilmaisin ongelman, ettei nyt ihan kaikkea voi verkkoon laittaa. Sitten epäiltiin, etten osaa *gasp* tietokonetta käyttää. (Juu, liitukausiaikaisella kivivasaralla oikeasti tätä kirjotusta tässä teen.)
Ja olkootkin hitsaussimulaattoreita, mutta mistäs sellaisen taiot maanantaiksi. Tai edes seuraavaksi viikoksi? Jos olet koskaan ollut hankintojen kanssa tekemisissä, niin tiedät millainen byrokratiasirkus se on. Ikävä todellisuus (eikun anteeksi, asenne) on se, että kyllä siinä nopeimmillaankin menee kuukausi-kaksi.
Mutku eiku kato, asenne.
Ja sen nyt voin paljastaa, etten opeta oikeasti kone- ja tuotantotekniikkaa. Oikean alan jätän nyt kertomatta, mutta on kuitenkin yhtä konkreettista tekemistä. Esimerkki pitäisi olla sellainen, että kuka tahansa apin... anteeksi ihminen ymmärtää. Asenteella tai ilman.
Ja loppujen lopuksi: mä pidän opiskelijoiden puolta. Tässä on riittämiin ollut sitä opetusjargonhöttöä, jonka takia liian moni opiskelija tipahtaa. On ilmiöö, on kaikkee, on alustaa sitä tätä ja tota. Trendit tulee ja menee opetusmaailmassa ja kaiken vaan pitäisi olla hurjan fantastista aina.
Kuitenkin useimmiten nämä nuoret kaipaavat aitoa ja läsnäolevaa kanssakäymistä, ja todellista tekemistä.
Ajattelitteko ihan oikeasti, että teinit avaavat esim. omilta, koulusta saamiltaan cromebookeilta videoneuvottelun kotoa käsin tuosta vain, oikeaan aikaan ja aktiivisesti seuraavat opetusta? Erityisoppilaat, joilla isoja oman toiminnan ohjauksen haasteita? Muuten vain koulukielteiset, jotka eivät koulussakaan mitään tee? Ehei - ihan muilla sivuilla käyttävät kaiken aikansa. Puhelimillaan. Koneet (jos tuotu koulusta pe) ovat repuissa lataamatta.
T. Skeptinen ope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai kukaan ei, eeehei. Täällä vain tartuttiin minun "asenteeseen" kun ilmaisin ongelman, ettei nyt ihan kaikkea voi verkkoon laittaa. Sitten epäiltiin, etten osaa *gasp* tietokonetta käyttää. (Juu, liitukausiaikaisella kivivasaralla oikeasti tätä kirjotusta tässä teen.)
Ja olkootkin hitsaussimulaattoreita, mutta mistäs sellaisen taiot maanantaiksi. Tai edes seuraavaksi viikoksi? Jos olet koskaan ollut hankintojen kanssa tekemisissä, niin tiedät millainen byrokratiasirkus se on. Ikävä todellisuus (eikun anteeksi, asenne) on se, että kyllä siinä nopeimmillaankin menee kuukausi-kaksi.
Mutku eiku kato, asenne.
Ja sen nyt voin paljastaa, etten opeta oikeasti kone- ja tuotantotekniikkaa. Oikean alan jätän nyt kertomatta, mutta on kuitenkin yhtä konkreettista tekemistä. Esimerkki pitäisi olla sellainen, että kuka tahansa apin... anteeksi ihminen ymmärtää. Asenteella tai ilman.
Heeei, rauhotu nyt.
Ilmoittaudut maanantaina sairaaksi, tämä selvästi ottaa sulle nyt todella koville tämä digitaalisuus.
Ei kaikki opi kaikkea, sanot että sulla on Koronan oireet, ne palkkaa sulle nuoren sijaisen joka on oppinut käyttämään noita juttuja jo opiskeluaikana sujuvasti. Saikutat pari viikkoa niin homma on saattanut palata jo entiselleen ja saat opettaa ihan luokan edessä perinteisin menetelmin.
Ne opiskelijat oppii noiden alustojen käytön noin minuutissa, lupaan sen sulle, eli älä nyt niistäkään kanna huolta. Lepäät ja luet vaikka kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitteko ihan oikeasti, että teinit avaavat esim. omilta, koulusta saamiltaan cromebookeilta videoneuvottelun kotoa käsin tuosta vain, oikeaan aikaan ja aktiivisesti seuraavat opetusta? Erityisoppilaat, joilla isoja oman toiminnan ohjauksen haasteita? Muuten vain koulukielteiset, jotka eivät koulussakaan mitään tee? Ehei - ihan muilla sivuilla käyttävät kaiken aikansa. Puhelimillaan. Koneet (jos tuotu koulusta pe) ovat repuissa lataamatta.
T. Skeptinen ope.
Sun asenteessa on vaan vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku eiku kato, asenne.
Heeei, rauhotu nyt.
Ilmoittaudut maanantaina sairaaksi, tämä selvästi ottaa sulle nyt todella koville tämä digitaalisuus.
Ei kaikki opi kaikkea, sanot että sulla on Koronan oireet, ne palkkaa sulle nuoren sijaisen joka on oppinut käyttämään noita juttuja jo opiskeluaikana sujuvasti. Saikutat pari viikkoa niin homma on saattanut palata jo entiselleen ja saat opettaa ihan luokan edessä perinteisin menetelmin.
Ne opiskelijat oppii noiden alustojen käytön noin minuutissa, lupaan sen sulle, eli älä nyt niistäkään kanna huolta. Lepäät ja luet vaikka kirjaa.
Etkö muuta keksinyt? Söpö olkinukke.
Tässä taitaa nyt hiertää se, että opettaminen on oikeasti merkityksellistä työtä. Moni näistä jatkuvasti videopalavereja pitävistä ihmisistä ei tee työkseen mitään välttämätöntä ja tärkeää. Siksi heillä tämä etätekniikka onkin niin hyvin hallussa :-) Voisivat saman tien teleportata itsensä vaikka kuuhun. Siihen uuteen.
Sairaanhoitajilla loppuu sopimukset ja on palkkaneuvottelut kesken. Jos opettajat on tuolla asenteella, niin mä sanon, että antakaa se raha mieluummin niille sairaanhoitajille. Kenelläkään muulla ei ole niin raskasta kuin opettajilla.
Pari kaveria on opettajia, toinen totesi että hän saa kyllä homman hoidettua. Toinen on just samanlainen kun Ap. Kaikki muut kyl joustaa ja yrittää miettiä ratkaisuja kriisin aikana, joka tulee koskemaan monia.
Ä
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla loppuu sopimukset ja on palkkaneuvottelut kesken. Jos opettajat on tuolla asenteella, niin mä sanon, että antakaa se raha mieluummin niille sairaanhoitajille. Kenelläkään muulla ei ole niin raskasta kuin opettajilla.
Pari kaveria on opettajia, toinen totesi että hän saa kyllä homman hoidettua. Toinen on just samanlainen kun Ap. Kaikki muut kyl joustaa ja yrittää miettiä ratkaisuja kriisin aikana, joka tulee koskemaan monia.
Ä
Tämäkin on jo ketjussa käsitelty. Sairaanhoitajat saavat ylityöstä korvauksen.
Ette suinkaan opettajat ole ainoita ilmaisen työn tekijöitä. Nytkin kriisipäivystys 24/7 itsellä täysin ilmaisena bonarina kaiken päällä. Terveisiä laillisesta orjuudesta - edes työaikalaki ei vieläkään koske kaikkia työntekijäryhmiä.
Niillä loppuu sopimukset maaliskuun lopussa. Nyt eletään puoltaväliä, joten kiire tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä tekniikan ihmelapsi olen oppinut käyttämään Zoomia, Moodlea ja Skypeä opetuksessa, niin ei sen pitäisi ylitsepääsemätöntä olla kenellekään muullekaan. Zoomissa voidaan olla vuorovaikutuksessa online tai sitten ladata sinne lyhyitä videoklippejä, jossa pohjustetaan olennaiset asiat. Sitten tehdään tehtäviä ja pohditaan, mikä voisi olla oikea ratkaisu. Ei niin 45 minuutin luentoja välttämättä kukaan jaksa videolta katsella ja kuunnella.
Tietysti jokainen tajuaa, ettei esimerkiksi hitsaaksi opita videoita katselemalla, jollei sittten ole olemassa jotain simulaattoria, jota voi käyttää etänä.
Ensimmäinen verkko-oppimisympärsitö on muuten Verkkosalkku, jonka käytön opettelin vuonna 2000.
"Kun minä olen oppinut asian x, niin kaikki muutkin sen oppivat helposti." Sun tunnit mahtaa olla antoisia tuolla asenteella
Täytyy sanoa, että itsekin koko ajan hälytysvalmiudessa ja odottaa, että millon tulee takas töihin kutsu, niin tuntuu hullulta tämä ketju.
117 jatkaa että ei tätä lainsuojattomuutta palkassa huomioida, päinvastoin se on muihin vastaavasti koulutettuihin verraten huomattavan alhainen. Emme me silti yleensä valita. Ei meitä tunneta siitä, kuten opettajat. Varsinkin nyt huomaa miten olemme kyllä tosi suurella sydämellä.
Jokainen valitsee itse opintonsa ja työnsä. On mahdollista myös oikeasti pitää työstään paljon. Jopa kokea kutsumusta siihen. Pitää näitäkin asioita etuoikeutenaan ja palkkionaan. Aloittajan kannattaisi kyllä miettiä hetki, minkä mittaluokan asiasta minäkin ajankohtana ilkeää valittaa.
Itse opettajana olen ainakin vain kiitollinen että on mahdollisuus etätyöhön ja palkka tulee. Toista se on esimerkiksi pienyrittäjillä, joita uhkaa ihan todellinen ahdinko. Vähän voisi katsoa laajemmasta näkökulmasta eikä vain omaa napaa.
Kunnallisella alalla palkat on pienet muutenkin. Ei kukaan muukaan tee tuplatunteja nyt palkatta. Paljon ylitöitä kyllä terveyspuolella, mutta palkan siitä saa. Opettajat taas vaihteeksi ollaan lykkäämässä palkattoman työn ääreen ja kaiken lisäksi varsinaiseen tautipesäkkeeseen. Minulla on vaikea astma ja omat pienet lapset kotona. Ei todellakaan tunnu reilulta tehdä palkatta tuplatyöt ja odottaa koska joku sylkee tai pärskii päin.