Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset, jotka vaihtavat sukunimeään mennessään naimisiin?

Vierailija
27.06.2006 |

Minkälaiset naiset vaihtavat sukunimensä mennessään naimisiin? Epäitsenäiset? Naiset, joille avioliitto on ollut elämän päämäärä? Konservatiivit?

En tajua, en.

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että naisen oman sukunimen pitäminen on paljon vanhempi perinne kuin miehen sukunimen ottaminen. Aiemmin naiset pitivät oman nimensä, ja vasta 1800-luvulla alettiin toisinaan ottaa miehen nimi avioliitossa. Siis jos ihmisellä ylipäänsä oli sukunimi.

Eli perinteitä arvostavat naiset pitävät oman sukunimensä.

Vierailija
42/131 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli perinteitä arvostavat naiset pitävät oman sukunimensä.

tai sitten eivät. ei ole sinun päätöksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi viime vuonna niin teki yli 22000 naista (67% avioliiton solmineista naisista) joten siihen määrään varmasti mahtuu monen laisia naisia sekä monen laisia syitä tehdä niin.

Vierailija
44/131 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen avoliitossa ja ajattelin ottaa itselleni mummoni tyttönimen, repikää siitä.

Vierailija
45/131 |
30.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut saavat ajatella asian miten lystäävät!

Vierailija
46/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki toiveet ja unelmat pitää aviomiehen nyt toteuttaa siis kaikki jotka pikkurouvat haluaa.

Vierailija
47/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minkälaiset naiset vaihtavat sukunimensä mennessään naimisiin? Epäitsenäiset? Naiset, joille avioliitto on ollut elämän päämäärä? Konservatiivit?

En tajua, en.

Miten niin epäitsenäiset? Avioliitto elämän päämäärä? Voi sua AP parkaa....

Mä ainakin halusin että koko perheellä on sama sukunimi ja miehen sukunimi on hienompi kuin oma tyttönimeni.

Vierailija
48/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sain kaksi lasta ennen avioliittoa ja mikään ei ollut kurjempaa kuin soitella lasten asioita eri nimellä. Lisäksi naimisissaolo ehkäisi kolmannen synnytysmasennuksen, niin hassulta kuin kuulostaakin.

Vierailija
49/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin kertoa muitakin syitä mutta te kaikkitietävät pitäisitte sitä vain selittelynä...

Vierailija
50/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oma sukunimeni nyt oli aivan yhdentekevä, se ei määritä sitä, kuka minä olen. On kätevää, kun kaikilla perheenjäsenillä on sama sukunimi.

Vierailija
51/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää tykkään et lapset saa isän nimen ja se meinaa että koska haluan et kaikilla on sama nimi laitan määkin omani miehen nimeksi.

Oon ihan itsenäinen vaikka olen suhteessa johonkin ukkoon. Ei se tee miehestäkään hiirulaista jos päättää ottaa naisen nimen! Päinvastoin moni pitää sitä upeena asiana..

Ihana avaus! :D

Vierailija
52/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset olisi kuitenkin laitettu miehen nimelle, koska ovat ainoita suvun nimen jatkajia. Halusin, että meillä kaikilla on sama nimi.

Vierailija
53/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse lapsille rupea selittelemään miksi äiti on jääräpäisenä akkana halunnut pitää tyttönimensä ja miksi lapsilla on eri sukunimi kuin äidillä!

Vierailija
54/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut uusperheessä, jossa itselläni oli eri nimi kuin muilla. En halunnut sitä kylläkään vaihtaa, mutta nyt haaveilen yhteisestä sukunimestä omalle perheelleni. Miehelläni ja minulla on yksi lapsi ja kun joskus menemme naimisiin, vaihdan ilman muuta nimeni =). Kaksoisnimeä en halua, koska oma sukunimeni on niin pitkä.

Vierailija
55/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sovimme raskausaikana, että jos tulee poika, lapset menevät miehen nimelle ja jos tulee tyttö, minun nimelleni. Reilu peli. Ja koska esikoinen oli poika, asia oli harvinaisen selvä.

Olimme jopa miettineet, että jos lapsen sukupuolesta ei ota selvää, arvomme sukunimen kolikolla... :-)

Vierailija
56/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen lisäksi olin lapsesta asti odottanut sitä päivää että pääsen rumasta sukunimestäni eroon. En kehdannut edes esitellä itseäni koko nimellä, käytin vaan etunimeä aina.

Vierailija
57/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks esim. useimmat vievät lapsensa kasteelle vaikka eivät ole uskossa? (ja juu, tiedän kyllä että av:llakin on niitä joiden lasta ei kastettu)

Mä otan mieheni nimen sen takia kun niin vaan tehdään... Ei mulla ole mitään sen ylevämpiä motiiveja. Tykkään siitä perinteestä että mut ' naidaan sukuun' : ) Jos olisin jotenkin ylimaallisen kiintynyt omaan sukunimeeni niin varmaan sitten pitäisin sen?? En oo juuri miettinyt asiaa, tää on mulle ihan itsestäänselvyys..

Enkä tosiaan suostu uskomaan että naisen itsellisyys tms. ' naiseus' on sukunimestä kiinni!! Vähän väkinäistä minusta väittää että nimenvaihdossa olisi kyse jostakin alistumisesta. Oottekste ihan aikuisia kaikki?

Vierailija
58/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen naimisiin mieheni kanssa - en isäni.

Vierailija
59/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani kysyn, että minkälainen ihminen ottaa itselleen kaksi sukunimeä?

Miksi esimerkiksi jokin Lissu Moilanen-Savolainen haluaa säilyttää Moilasen? Harvinaisten nimien kohdalla ymmärrän tämän, mutta silloinkin pitäisin vain sen harvinaisen nimen.

Jo kätellessä muita ja esitellessä nimi on niin pitkä, ettei sitä kukaan kuuntele loppuun asti.

Kohtaamani kaksiosaisen nimen haltijat ovat kyllä olleet luonteeltaankin melko turhamaisia, että taitaa liittyä johonkin itsensä korostamistarpeeseen.

tai kertokaa ihmeessä perimmäinen syy!

Vierailija
60/131 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukunimen, varmaan haluavat, että perheenjäsenillä on sama sukunimi.

Ap on varmaan sama kuin tuon toisen ketjun avaaja: ei ottanut uuden miehen sukunimeä vaan piti eksänsä sukunimen.