Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vessapaperi tuli Suomeen vasta joskus 70- tai 80-luvulla

Vierailija
14.03.2020 |

Mihin sitä ennen pyyhittiin takapuoli?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Olen 60-luvun lapsi ja minun elämässäni on aina ollut vessapaperia. 

Ennen kuulemma ulkohuussissa pyyhittiin sanomalehteen, joka piti ennen käyttöä rypistellä pehmeämmäksi. Mutta ei se toimi vesivessassa.

Meillä sama juttu, oli wc paperia ja ulkohuussissa sanomalehtiä käytösså. 

Vierailija
62/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1930- luvulla pohjoisessa käytettiin takapuolen pyyhkimiseen rantteelta ( tehdään halkoja) haettuja lastuja ja puutikkuja. Voi kuvitella lopputuloksen. Jos koko kyläpahaseen tuli yhteen taloon kerran viikossa ilmestyvä sanomalehti Liitto, siitä ei vessapaperia riittänyt 10 -14 lapsiselle perheelle. Oli turvauduttava sammal-ja heinätuppuihin lastujen lisäksi. Heinät olivat eläimille arvottomia rikkaruohoja. Näin kertoi vanhat sukulaiseni. Itse 1950-luvun lapsena muistan silkkisen ja toiselta puolelta karhea

mman pintaisen arkin, jotka roikkuivat metallilankakoukussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalehteä 60 luvulla. Ja ulkohuussi. Ainaki meillä.

Vierailija
64/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön höpön.

Minä olen syntynyt 1954 ja aina on ollut vessapaperia. Se oli arkkeina, joita me käytimme piirustuspaperina.

On ollut myynnissä mutta ei sitä yleisesti ostettu, varsinkaan maalla. Sanomalehti oli tavallista huusseissa.

Ne lehdet oli siellä lukemista varten.

Ei kukaan lue huussissa lehteä pakkasella tai pimeässä.

Vierailija
65/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 70-luvun lastenkin pitäisi vielä muistaa huussit ja sanomalehtipaperi. Maaseudun mummoloissa oli harvoin vessapaperia. Sanomalehti hierottiin käsien välissä pehmeäksi.

Olen eläkeläinen, joka ei ole koskaan käynyt ulkohuussissa.

Isovanhemmat asuivat Helsingin Yrjönkadulla, kesäpaikka Hangossa, jossa sisävessa.

Menin kerran ystäväni mökille Gunbostrandiin tietämättä ulkovessasta. Join kahvit ja ajoin takaisin kotiin.

Siis mikä siinä ulkohuussissa on niin kamalaa? Pari minuuttia sielä. Vai istuuko aina kauankin?

Vierailija
66/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ennen helsinkiin muuttoa ala-pyyhkeet käytössä. Vuosi oli 2005-2007 ja voi riemua kun veeseepaperi ja vesi-vessa löysi tiensä elämäämme!

Vierailija
67/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen syötiin terveellisemmin ja kakka oli kuivia papanoita. Ei tarvinnut pyyhkiä.

Vierailija
68/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sanomalehteä pitää rypistellä ja vanuttaa. Eihän siihen tartu muuten mitään. Äly hoi. Ja voi sitä vieläki käyttää, jos WC paperi loppuu.

Vierailija
69/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metässä voit pyyhkiä erilaisiin puiden ja kasvien lehtiin.

Vierailija
70/77 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  asuin Töölössä kerrostalossa jossaoli kylpyhuone. Aina on ollut  vessapaperia. Rullassa tai arkkina silkkipaperua  vesisvessasa.  Oli myös  käsisuihiku jota aikuiset käytti.   Olen   syntynyt v.  1947.

Vierailija
71/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 70-luvun lastenkin pitäisi vielä muistaa huussit ja sanomalehtipaperi. Maaseudun mummoloissa oli harvoin vessapaperia. Sanomalehti hierottiin käsien välissä pehmeäksi.

Meidän mummilassa oli ulkohuussissakin ihan oikeaa vessapaperia jo 60-luvulla. 

Olen syntynyt 1960-luvun alkupuolella, enkä ole koskaan käynyt vessassa, jossa ei olisi ollut joko vessapaperia, tai pahimmassa tapauksessa tyhjäksi päässyt vessapaperiteline.

Vierailija
72/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1967 meille tuli sisävessa ja alettiin ostamaan kaupasta WC-paperia.

Vierailija
73/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien mummolat eivät siihenkään aikaan olleet maaseudulla. Ainakin mun äidin (-59 syntynyt) kaikki isovanhemmat asuivat kaupungissa.

Vierailija
74/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli nippu sellaista ohutta silkkipaperin tuntuista vessapaperia ulkohuussissa.

Tätä samaa meillä oli 50-luvulla vesivessassa. Oli sellainen muutaman sentin (10?) paksu nippu arkkeja rautalnkalenkillä kiinnitetty, josta se ripustettiin vessan seinässä olevaan naulaan. MOT 😊

Vierailija
75/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samoin silkkipaperin näköistä wc paperia ulkohuussissa. Pakassa oli 500 kpl.

Vierailija
76/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 49 ja minun mummolassani maalla ei ollut kuin sanomalehteä. Omat lapseni ovat 70-luvun lapsia ja kyllä heidän mummoloissa oli ihan normaalia vessapaperia.Nythän olisikin ongelma sanomalehtipaperin kanssa, kun sitä ei enää saa, jos ei tilaa lehtiä, eikä ota vastaan satunnaisia mainoksia.😅

Vierailija
77/77 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeläinen, joka ei ole koskaan käynyt ulkohuussissa.

Isovanhemmat asuivat Helsingin Yrjönkadulla, kesäpaikka Hangossa, jossa sisävessa.

Menin kerran ystäväni mökille Gunbostrandiin tietämättä ulkovessasta. Join kahvit ja ajoin takaisin kotiin.

:D

Eläkeläisiä on monen ikäisiä😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi