Vessapaperi tuli Suomeen vasta joskus 70- tai 80-luvulla
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70-luvun lastenkin pitäisi vielä muistaa huussit ja sanomalehtipaperi. Maaseudun mummoloissa oli harvoin vessapaperia. Sanomalehti hierottiin käsien välissä pehmeäksi.
Olen eläkeläinen, joka ei ole koskaan käynyt ulkohuussissa.
Isovanhemmat asuivat Helsingin Yrjönkadulla, kesäpaikka Hangossa, jossa sisävessa.
Menin kerran ystäväni mökille Gunbostrandiin tietämättä ulkovessasta. Join kahvit ja ajoin takaisin kotiin.
:D
Jonnet ei muista. Vessapaperi tuli Suomeen 80-luvulla samoihin aikoihin nmt-puhelinten kanssa. Xp
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmillani oli vielä joskus 70-luvulla käytössä jotain muuta kuin ihan oikeaa wc-paperia jos oikein muistan. Oli jostain tavallisesta paperista leikeltyjä paloja ym.
Toki kaupasta sai wc-paperia mutta isovanhemmat olivat nuukia.
Eivät varmaankaan vesivessaan mitään tavallista paperia tukkineet?
Ulkohyysissä toki voi käyttää myös sanomalehteä kun rypistelee sitä pehmeämmäksi ja vaikka vessapaperia yks kerros siihen päälle, niin hyvin saa suurimmat kurat takarööriltä pyyhittyä.
Puhelinluettelot ennen kasteltiin ja kuivattiin niin saatiin hyvää vessapaperia. Myös sanomalehteäkin pitkälti käytettiin kun ennen niin ohutta ja sileää ollut kuten nykyään jolla edes uuni syty kunnolla.
Olen syntynyt -69 ja olen kaupukilainen ja ikinä en ole käyttänyt mitään muuta kuin tavallista vessapaperia. Oli sitten sisävessa, ulkohuussi, oma koti, mummola tai mökki.
Oi jessus tuota matojen syömää maaseutuporukkaa eläny useamman vuosisadan edestä primitiivisempää elämää. Oon kyl ihan eri kulttuurista. Osakeomistusta ollu yli 150 vuotta, yli 200 v edestä suvussa yliopistokoulutusta, jos ei helsingissä niin berliinissä tai muualla. Pptte ku joku elävä kulttuurisokki joka ei sitä edes tajua mniten kummallisia ootte. Puhumattakaan nosta makaroonikeitoista vrt mazariineja iso-iso mummin keittokirjassa.
Puuro ei ole velli. PEHMOpaperi tuli käyttöön 60-luvulla.
Kiinalaiset sentään pyyhki paperiin jo 600- luvulla. Suomalaisista ensimmäinen maininta historiankirjoissa on vasta 500-vuotta myöhemmin. Paskaista sakkia joka asuu maakuopissa. Tuleepa joskus mieleen, että täällä ollaan vähän liikaa nenä pystyssä saavutuksiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70-luvun lastenkin pitäisi vielä muistaa huussit ja sanomalehtipaperi. Maaseudun mummoloissa oli harvoin vessapaperia. Sanomalehti hierottiin käsien välissä pehmeäksi.
Minä olen syntynyt vuonna 1969, enkä ole ikinä pyyhkinyt sanomalehteen. "Mummoloissakin" oli sen verran korkea elintaso, että ihan vesivessassa käytiin, ja vessapaperiin pyyhittiin. Mummola sen takia lainausmerkkeihin, koska en pysty sanomaan mummolaksi asuntoa, jossa ei asu mummo, vaan isoäiti ja isoisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt vuonna 1969, enkä ole ikinä pyyhkinyt sanomalehteen. "Mummoloissakin" oli sen verran korkea elintaso, että ihan vesivessassa käytiin, ja vessapaperiin pyyhittiin. Mummola sen takia lainausmerkkeihin, koska en pysty sanomaan mummolaksi asuntoa, jossa ei asu mummo, vaan isoäiti ja isoisä.
Ai niin, isoäidin mökillä oli ulkohuussi, mutta kyllä sielläkin ihan oikeaa vessapaperia oli.
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperin valmistus aloitettiin Suomessa 1902 Nokialla.
Olisikohan ehkä syytä tehdä Nokiasta pääkaupunki ja antaa jokaiselle nokialaiselle senverran rahaa, että saa perustettua jonkun yrityksen. Saadaan tämä maa nousuun menekkituotteilla.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Olen 60-luvun lapsi ja minun elämässäni on aina ollut vessapaperia.
Ennen kuulemma ulkohuussissa pyyhittiin sanomalehteen, joka piti ennen käyttöä rypistellä pehmeämmäksi. Mutta ei se toimi vesivessassa.
Toimii vesivessassakin. Olen joutunut joskus turvautumaan sanomalehteen kun en ole muistanut ostaa vessapaperia, sen todellakin joutuu käsissä pehmittämään ennen käyttöä. Eräät syrjäseudulla asuneet sukulaiseni käyttivät sanomalehteä ulkohuussissaan vielä 1990-luvulla, tuo jäi muistiin kun siellä joskus vierailimme ja äitini otti aina vessapaperia mukaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Voihan noin tehdä halutessaan puuseessä vieläkin. Kuka estää? Kysymys olikin siitä, milloin wc-paperi tuli Suomeen.
En ole ikinä elämäni aikana nähnyt missään sanomalehtipaperia vessapaperina. N-61, Helsingissä ikäni asunut ja niin myös vanhemmat ja isovanhemmat. Mökeillä olen käynyt lapsesta asti, mutta ne olivat kaupunkilaisten omistamia ja niissä käytettiin tavallista vessapaperia huusseissakin.
Sitten sitä faktatietoa mutuilun sijaa. Suomessa vessapaperin valmistus alkoi 1902 Nokialla. Se oli aluksi silkkipaperia ja vähän myöhemmin kreppipaperia. Nykyaikainen vessapaperin valmistus alkoi 1954 Nokialla. Mäntässä pehmopaperin valmistus alkoi 1961 ja siellä valmistetaan vessapaperia edelleenkin. Eli Serla merkkiset tuotteet tehdään siellä. 60-luvulta lähtien vessapaperin käyttö on ollut ihan yleistä. Maalla saatettiin käyttää köyhemmissä taloissa sanomalehteä vielä 70-luvullakin, mutta harvinaista se oli jo silloinkin.
Aika niin kultaa muistot. Suurin osa on unohtanut jo sen faktan, että 90-luvulla ei juuri ollut vielä sisävessoja, vaan Helsingin keskustassakin oli paljon ulkohuusseja.
Vierailija kirjoitti:
Oi jessus tuota matojen syömää maaseutuporukkaa eläny useamman vuosisadan edestä primitiivisempää elämää. Oon kyl ihan eri kulttuurista. Osakeomistusta ollu yli 150 vuotta, yli 200 v edestä suvussa yliopistokoulutusta, jos ei helsingissä niin berliinissä tai muualla. Pptte ku joku elävä kulttuurisokki joka ei sitä edes tajua mniten kummallisia ootte. Puhumattakaan nosta makaroonikeitoista vrt mazariineja iso-iso mummin keittokirjassa.
Eipä se koulutus oikein esille tule oikeinkirjoituksessasi, vai onko kyse madonsyömästä näppäimistöstä?
Mun isovanhempani olivat myös kaupunkilaisia. Olen 1964 syntynyt ja aina on pehmeään rullapaperiin pyyhitty, mökkiolosuhteissakin.
Vierailija kirjoitti:
Aika niin kultaa muistot. Suurin osa on unohtanut jo sen faktan, että 90-luvulla ei juuri ollut vielä sisävessoja, vaan Helsingin keskustassakin oli paljon ulkohuusseja.
Niin ja silloin kuljettiin vielä hevosvankkureilla, kun ensimmäinen polttomoottorilla toimiva autokin tuli Suomeen vasta ihan vuosikymmenen lopulla.
Olen eläkeläinen, joka ei ole koskaan käynyt ulkohuussissa.
Isovanhemmat asuivat Helsingin Yrjönkadulla, kesäpaikka Hangossa, jossa sisävessa.
Menin kerran ystäväni mökille Gunbostrandiin tietämättä ulkovessasta. Join kahvit ja ajoin takaisin kotiin.