Vessapaperi tuli Suomeen vasta joskus 70- tai 80-luvulla
Kommentit (77)
Höpöhöpö. Vessapaperia alettiin valmistamaan Suomessa 192-luvulla. Ensin silkkipaperina ja sitten kreppipaperina. 50- luvulla oli jo kunnollista vessapaperia ainakin etelä-suomessa.
Huvittaa nämä 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneet. He ovat eläneet koko ikänsä tietokoneiden ja älypuhelinten kanssa, mutta kuvittelevat Suomen olleen alkeellinen kehitysmaa pari vuosikymmentä ennen heidän syntymää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70-luvun lastenkin pitäisi vielä muistaa huussit ja sanomalehtipaperi. Maaseudun mummoloissa oli harvoin vessapaperia. Sanomalehti hierottiin käsien välissä pehmeäksi.
Höpön löpön.
Ap:lla taitaa lauantaijuopottelut riistäytyä käsistä. Vai onko käsissä kenties jotain tujumpaakin ainetta?
Vierailija kirjoitti:
Sitten sitä faktatietoa mutuilun sijaa. Suomessa vessapaperin valmistus alkoi 1902 Nokialla. Se oli aluksi silkkipaperia ja vähän myöhemmin kreppipaperia. Nykyaikainen vessapaperin valmistus alkoi 1954 Nokialla. Mäntässä pehmopaperin valmistus alkoi 1961 ja siellä valmistetaan vessapaperia edelleenkin. Eli Serla merkkiset tuotteet tehdään siellä. 60-luvulta lähtien vessapaperin käyttö on ollut ihan yleistä. Maalla saatettiin käyttää köyhemmissä taloissa sanomalehteä vielä 70-luvullakin, mutta harvinaista se oli jo silloinkin.
Tähän kuriositeettina, että olen törmännyt kreppipaperivessapaperiin reissuillani itäisessä Euroopassa noin 15 vuotta sitten. Ihan EU-maa oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70-luvun lastenkin pitäisi vielä muistaa huussit ja sanomalehtipaperi. Maaseudun mummoloissa oli harvoin vessapaperia. Sanomalehti hierottiin käsien välissä pehmeäksi.
Sama vielä kasarilla. Vitsikäs mummoni valitsi sanomalehdestä poliitikkojen kuvia, ja... 💩
Kyllä vessapaperia oli 50- luvulla, mutta halpaa se ei suinkaan ollut. Siksi useissa kodeissa käytettiin vielä muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset sentään pyyhki paperiin jo 600- luvulla. Suomalaisista ensimmäinen maininta historiankirjoissa on vasta 500-vuotta myöhemmin. Paskaista sakkia joka asuu maakuopissa. Tuleepa joskus mieleen, että täällä ollaan vähän liikaa nenä pystyssä saavutuksiin nähden.
WC-paperi ei ole hygieeninen tapa. Vedellä pesu ja kangaspyyhe on, en ymmärrä miksi niin moni käyttää WC-paperia varsinkin kun meillä Suomessa on bideesuihkut erittäin yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön höpön.
Minä olen syntynyt 1954 ja aina on ollut vessapaperia. Se oli arkkeina, joita me käytimme piirustuspaperina.
On ollut myynnissä mutta ei sitä yleisesti ostettu, varsinkaan maalla. Sanomalehti oli tavallista huusseissa.
Ne lehdet oli siellä lukemista varten.
Olen syntynyt 70-luvulla ja meillä maalla kyllä sisällä oli ihan wc-paperia. Ulkohuussiin turha sellaista tunkea, koska esim. talvipakkasilla ei ole mitään paperia mitä rullasta repiä ym. jäätyy. Pyllyä on pyyhitty, muullakin kuin ns. wc. paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Olen 60-luvun lapsi ja minun elämässäni on aina ollut vessapaperia.
Ennen kuulemma ulkohuussissa pyyhittiin sanomalehteen, joka piti ennen käyttöä rypistellä pehmeämmäksi. Mutta ei se toimi vesivessassa.
Olin vuonna 1980 Itävallassa lukioikäisenä kuukauden kielikurssilla kesällä.
Siellä asuttiin perheissä. Mun perhe sanoi, että kakka on pyyhittävä sanomalehteen, jota oli wc-pytyn vieressä. Se sitten heitettövä roskikseen. Vain pissan saa pyyhkiä vessapaperiin.
En suostunut ja nainen haukkui kauheasti ja pihtasi antamasta vessapaperia lisää. Kerran pyysin hänen mieheltään ja se antoi, mutta kertoi vaimolleen ja sain jälleen haukut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpön löpön.
Kommentoin jo kerran ensimmäiseen viestiin, mutta itse olen syntynyt -80 ja mummolan ulkohuussissa (sisävessaa ei ollut) käytettiin sanomalehteä. Koska muistan tämän, on oltu jo pitkällä 80-luvulla.
Olen viisikymppinen, ja ainakin vanhemmillani, isovanhemmillani ja isoisovanhemmillani on ollut vessapaperi käytössä. Kaupungissa ovat asuneet ihan niin kuin minäkin asun. Täällä saa kuvan kuinka suomalaiset olisivat suunnilleen asuneet puussa, paskantaneet maakuoppaan ja kommunikoineet savumerkein siihen asti kunnes älykännykät tulivat.
Mun äiti on syntynyt 1956 ja pyyhki kuulemma sanomalehteen (ulkohuussissa).
Ap on tyhmä lumihiutale! Miten kehtaa edes olla olemassa?
Aapee pyyhkii vieläkin perseensä käteensä.
Vierailija kirjoitti:
On se hianoo ku perseessä lukee: Turun sanomat...
On teillå kummallisia mummoloita ollut.
🙄
Meidän perhe pyyhkii käpyihin. Muuten ihan ok, mutta vessa tuppaa olemaan jatkuvasti tukossa.
-60-luvulta muistan, että joillain oli sellaista silkkipaperin tuntuista veskipaperia, mutta se oli kyllä ihan tavallusesti rullassa.