Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vessapaperi tuli Suomeen vasta joskus 70- tai 80-luvulla

Vierailija
14.03.2020 |

Mihin sitä ennen pyyhittiin takapuoli?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu pehmeitä. Olen syntynyt -62 ja jo ennen sitä on ollut wc-paperia.

Vierailija
2/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Olen 60-luvun lapsi ja minun elämässäni on aina ollut vessapaperia. 

Ennen kuulemma ulkohuussissa pyyhittiin sanomalehteen, joka piti ennen käyttöä rypistellä pehmeämmäksi. Mutta ei se toimi vesivessassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessapaperin valmistus aloitettiin Suomessa 1902 Nokialla.

Vierailija
4/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmillani oli vielä joskus 70-luvulla käytössä jotain muuta kuin ihan oikeaa wc-paperia jos oikein muistan. Oli jostain tavallisesta paperista leikeltyjä paloja ym.

Toki kaupasta sai wc-paperia mutta isovanhemmat olivat nuukia.

Vierailija
5/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvaan.

Vierailija
6/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön höpön.

Minä olen syntynyt 1954 ja aina on ollut vessapaperia. Se oli arkkeina, joita me käytimme piirustuspaperina.

Vierailija
7/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 70-luvun lastenkin pitäisi vielä muistaa huussit ja sanomalehtipaperi. Maaseudun mummoloissa oli harvoin vessapaperia. Sanomalehti hierottiin käsien välissä pehmeäksi.

Vierailija
8/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli nippu sellaista ohutta silkkipaperin tuntuista vessapaperia ulkohuussissa.

Vierailija
9/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpön höpön.

Minä olen syntynyt 1954 ja aina on ollut vessapaperia. Se oli arkkeina, joita me käytimme piirustuspaperina.

70-luvulla ainakin oli jo parempaa wc-paperia mutta oli varmaan selvästi kalliimpaa. Meillä ei omassa kotona muuta ikinä ollutkaan minun lapsuudessani kuin ihan kunnollsta paperia.

Halvempi paperi oli varmaan sellaista kovaa paperia arkkeina.

Vierailija
10/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 70-luvun lastenkin pitäisi vielä muistaa huussit ja sanomalehtipaperi. Maaseudun mummoloissa oli harvoin vessapaperia. Sanomalehti hierottiin käsien välissä pehmeäksi.

Hyvin oli kyllä unohtunut, muistin asian vasta kun mainitsit.

Vierailija
11/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sata vuotta sitten vessapaperi oli sikkipaperisia arkkeja. Ne roikkuivat koukussa seinästä. Niitä näkyi vielä 1960-luvulla meidän koulun vessoissa. Mutta kotona oli ihan rullatavaraa.

Vierailija
12/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpön höpön.

On ollut myynnissä mutta ei sitä yleisesti ostettu, varsinkaan maalla. Sanomalehti oli tavallista huusseissa.

Vierailija
13/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisenlaista pehmopaperia ei ollut vielä 50-luvulla, mutta Nokian silkkipaperia arkkeina sekä rullassa. Ei se kyllä mitenkään erinomaisesti peppua puhdistanut, vaikka sen hieroi ensin pehmeäksi samalla tavalla kuin sanomalehtipaperinkin. Sisävessaan ei seuositella sanomalehtipaperia, sillä jo aikoinaan todettiin, että se tukkii helposti viemärin. Jos nyt paperi loppuu, niin eiköhän voisi käyttää talouspaperia maltillisessa määrin. Ja tietenkin käsisuihkua ja kuivaamiseen vaikka vanhasta hiutuneesta lakanasta revittyjä pyyhkeitä, jotka nakataan roskiin heti käytön jälkeen.

Vierailija
14/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -51 ja jo silloin oli vessapaperia. Se ei ollut rullassa,

vaan irtolehtiä.

Vierailija
15/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isovanhemmat synt 1905-1915 eivät ostaneet vessapaperia, sanomalehteä käytettiin. Tuli itsellekin tutuksi.

N45

Vierailija
16/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sata vuotta sitten vessapaperi oli sikkipaperisia arkkeja. Ne roikkuivat koukussa seinästä. Niitä näkyi vielä 1960-luvulla meidän koulun vessoissa. Mutta kotona oli ihan rullatavaraa.

Juu, noita oli käytössä vielä 70-luvulla isovanhempieni luona. Meillä kotona oli ihan normaalia wc-paperia. Ei niin laadukasta kuin nykyisin joku Lambi mutta kuitenkin ihan ok.

Vierailija
17/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia tällästä älytöntä sontaa täytyy suoltaa kun muutaman sekunnin googlauksella selviä että vessapareria alettiin Suomessa valmistaa Nokian tehtailla vuonna 1902. Kun taas nykymuotoista vessapaperia alettiin valmistaa samoin Nokialla vuonna 1954.

Vierailija
18/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, maaseudulla sukulaisten huussissa oli sanomalehtipinot mutta usein niitä unohtui lukemaan pyyhkimisen sijaan 😆

Vierailija
19/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mummilassa oli ulkohuussissakin ihan oikeaa vessapaperia jo 60-luvulla. 

Vierailija
20/41 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuon. Olen asunut koko ikäni kerrostalossa. Mulla ei ole koskaan ollut mummolaa.

50v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän