Jos lama tulee, niin miten käy somevaikuttajien?
Mitä mieltä olette; tuleeko Corona vaikuttamaan vaikuttajien yhteistöihin ja elämään huomattavasti, jos lähestytään lamaa, jolloin kulutus vähenee ja pinnallisuus ja tuhlaaminen menee tauolle? Varsinkin yrityksiä voi alkaa kaatumaan. Onko yrityksillä enää rahaa palkata vaikuttajia mainostamaan heidän tuotteitaan kuten on aiemmin ollut?
Jänniä aikoja eletään. Pohdin muuten, että varmaan nämä Coronasta kertovat uutisetkin voivat viedä lukijoita hetkeksi ihan muihin asioihin kuin vaikuttajien mainoksiin ja blogeihin. Olisikin kiinnostavaa nähdä onko tämän hetkinen maailmantilanne tiputtanut lukijoita kuinka paljon entisestä tilanteesta. Voi tietenkin olla, ettei ole vaikutusta. Itse olen vaan huomannut, että mitä pidemmälle uutiset menevät ja mitä enemmän maailman taloudellinen ja terveydellinen tilanne huolestuttaa, niin sitä vähemmän on tullut seikkailtua missään Instagramissa tai edes verkkokaupoissa. Ovatko muut huomanneet vielä muutoksia omassa päivittäisessä käyttäytymisessään?
Kommentit (84)
Eniten minua surettaa jos ruusilan sofia, torpan maisa ja siepin saara eivät enää pääse lomalle. Miten he selviävät? Me muut kyllä pärjäämme, mutta he ovat elämän kolhimia, viattomia tyttöraukkoja.
Bisnekset kusee niin kuin artistien jne. Siepit poseera jatkossa vain kotona
Toivottavasti joutuvat oikeisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua surettaa jos ruusilan sofia, torpan maisa ja siepin saara eivät enää pääse lomalle. Miten he selviävät? Me muut kyllä pärjäämme, mutta he ovat elämän kolhimia, viattomia tyttöraukkoja.
😂😂😂
Olisi aikaa hurjaa, jos olisi elänyt kaupallisilla yhteistöillä ja yhtäkkiä niitä ei enää tarjottaisi ollenkaan. Blogista voi tietenkin saada edelleen klikkausten kautta tuloja, mutta jos lukijatkin vähenee?
Somevaikuttajasta kaupan kassalle. Onneksi aina voi opiskella, mutta miten käy muuten lama-aikana opiskelupaikoille? Nousevatko paikkamäärät vai supistuvatko? Voisin kuvitella, ettei ainakaan heti lisättäisi opiskelipaikkoja. Tuleeko koulutuksiin pääsystä vaikeampaa, kun on enemmän hakijoita YT-tilanteen takia?
Keitä/mitä nämä somevaikuttajat ovat? Käytän somea turhien tavaroiden myyntiin. Olenko vaikuttaja, vai liittykö termi jotenkin korviin?
Onneksi olen itse opiskellut ammatin, joka työllistää tulevat vuosikymmenet.
Somevaikuttajien tilalle tulee uudenlaisia, veikkaan ma. Ansaintalogiikkahan ei voi pysyä samana, jos mainostavat yritykset menevät konkkaan eikä lukijoilla ole varaa ostaa. Toinen kysymys on tietysti se, kiinnostaako lukijoitakaan katsella toisten irvokasta feikkiluksuselämää joka kumisee tyhjyyttään kun maailma ympärillä romahtaa.
Eskapismin tarve kyllä kasvaa huonoina aikoina, mutta arvelisin, että eskapismin laatu voi muuttua.
En tiedä, mutta somevaikuttaja Stella Harasek parhaillaan storeissaan kampanjoi ja houkuttelee ihmisiä Kampin keskukseen uuteen Nanso myymälään. Ja vinkkaa myös, että taidegallerioita ja museoissa on nyt väljää ja rauhallista, kannattaa mennä siis. Kuinka omassa kuplassa sitä voikin ihminen, joka brändää itseään tiedostavaksi ja vastuulliseksi voikaan elää.
Sori ohi aiheen, mutta oli pakko.
Työllistynevät topless-baareihin tuopinkantajiksi ja plokkareiksi.
Eikö ne blogien lukijat ole jo muutenkin vähentyneet? Itsekin lopetin parin seuraamisen ja olen huomannut, kun pitkästä aikaa kävin vilkaisemassa, että kun ennen tuli kymmeniä kommentteja, nyt niitä saattaa jopa olla nolla tai korkeintaan pari.
Joutuvat hakemaan oikeita töitä :)
Onhan se nyt jo ongelma, kun iltapäivälehdet eivät kirjoittele mitään kuinka Melkein Missi Mirkku julkaisi kuvan melkein ilman meikkiä ja klikkauksia ei tule.
Pohdin itse, että tuskin ihmiset, jotka elävät vaikeassa tilanteessa lama-ajan keskellä enää haluavat nähdä järjetöntä kuluttamista ja kiiltokuva-elämän mainostamista, sillä lama vaikuttaa niin laaja-alaisesti moneen asiaan.
Ehkä blogit, jotka ovat olleet alunperinkin kulutusvastaisia, kierrätykseen, jopa omavaraisuuteen ja maanläheisyyteen tähtääviä blogeja tulevat pysymään pinnalla. On myös jossain mainittu, että ”kaupunkilaistuminen” tulisi jossakin vaiheessa kääntymään siihen, että ihmiset muuttavat maalle. Siellä omavaraisuuskin toimii paremmin. Tosin silloin tämä moderni kuva Helsinkiläisestä suositusta somevaikuttajasta on myös siltä osin menneen talven lumia, jos kaupungissakaan asuminen ei enää olisi IN!
Huom. Tämä on vain spekulaatiota ja huomioita, joita olen vuosien varrella tehnyt.
Kävin pitkästä aikaa yhden "somevaikuttajan" sivuilla. Siellä tämä sankari edelleenkin postaa juttuja uusista vaatteistaan ja uusista punaisista hiuksistaan. Ei sanaakaan koronasta tai ympäröivästä maailmasta tai mistään mitä ympärillä tapahtuu.
On tosi pelottavaa, miten kaikki voi kääntyä yhtäkkiä ihan ympäri. Miten ajat ja trendit muuttavat maailman talouden ja menon myötä. Haurasta, tosiaan haurasta 🤔
Kovaa työtä tulee olemaan pinnalla pysyminen. Eikö monella bloggarilla ole oma yritys takanaan, ainakin heillä ketkä tekevät bloggaamista päivätyönään.
Veikkauksia miten pitkään menee, kunnes tulee ilmoituksia, että ”tämä ja tämä on lopettanut bloginsa”? Veikkaan, että ei mene max. kuin 1 v laman alkamisesta, niin tulee uutisia.
Kiitos AP kun toit coronan positiiviset puolet esille. Tosi harvoin niitä tulee mietittyä! Ois mahtavaa jos edes muutamalta aivottomalta "vaikuttajalta" loppuisi työt tämän takia.
Toisaalta hetkellinen karanteenirysäys voi lisätä lukijoita, mutta pidemmällä aikavälillä voi olla aika huonot ja dramaattiset vaikutukset.