Mistä tiedän veriryhmäni? Mistä näen sen?
En tiedä sitä. Ehkä tyhmä kysymys mutta näkyykö se mistään esim. Kanta-palveluista?
Kommentit (36)
MInä pyytelin saada tietää veriryhmääni vuosikausia, mutta missään sitä ei kerrottu. Kerran sitten sairaalassa eräs jo monta kertaa vertani kupannut sisar hento valkoinen sujautti käteeni lapun, jossa oli veriryhmäni. Hän oli huomannut, miten minua kiinnosti, ja päätti auttaa. Minulla on tuo kauniilla käsialalla kirjoitettu lappu yhä melkein neljänkymmenen vuoden jälkeen. :)
Minulla ei ole muuta syytä tietää veriryhmääni kuin silkka uteliaisuus. Verenluovutukseen en kelpaa, joten sieltä en olisi voinut tietoa saada. Ja kun nyt tiedän, voin olla omasta mielestäni tosi erikoinen harvinaisen veriryhmäni kanssa kahden kesken.
Ei veriryhmä mihinkään muutu kolmen kuukauden välein. Vain vasta-aineet tutkitaan aina ennen mahdollista verensiirtoa tai sen uhkaa. Vasta-aineet tulevat samassa tutkimuksessa kuin ristikoe jonka voimassa olo on 5 vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me testattiin joskus koulussa itse biologian kurssilla, mutta virallisesti se on testattu minulta kun olin raskaana. Eipä sillä tiedolla paljon mitään tee, ainakaan itse.
Meilläkin määritettiin yläasteen bilsantunnilla veriryhmä, mikä tosin tuotti eri tuloksen kuin mitä neuvolakortissa lukee.
Sössit sen jotenkin, sotkit vasta-aineet tai jotain. Itse sain ihan oikean jo bilsantunnilla. Huvitti, kun luokan kovikset (muka) oli viimeisimmät, jotka sai sen reiän sormeensa... pelosta ulisten.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaiset kaverini kautta maailman aina ihmettelee "miten ET voi tietää", kun sehän on ihan perutieto, joka kaikkien pitäisi vähintään tietää. Paitsi Suomessa.
Olisihan se kiva jos suomalaiset tietäisivät veriryhmänsä ja onko se miinusta vai plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se veriryhmävastaus on "voimassa" vain kolme kuukautta. Sen jälkeen otetaan uusi verikoe, josta määritetään veriryhmä uudelleen. Ja joka tapauksessa jos joudut sairaalaan ja sulle pitää laittaa verta tai on uhka siitä, niin se veriryhmä tutkitaan silloin. Ihmisellä ei ole ainakaan Suomessa mitään pakottavaa tarvetta tietää omaa veriryhmäänsä, se kyllä tarkistetaan sairaalassa jos verensiirron tarvetta tulee.
Ja jos joudut johonkin hätäleikkaukseen, jossa vuodat verta, sulle tiputetaan sellaisia verivalmisteita alkuun, jotka käy kaikille. Sinä aikana labra tutkii kiireellisenä sun oman veriryhmän, jonka jälkeen alat saamaan oman veriryhmän mukaista verta.
Hyvä vastaus. Mutta miksi testaus on voimassa vain kolme kuukautta? Ei kai veriryhmä muutu miksikään. Tautien kannalta uudelleen testaus lienee tarpeen.
Eli kun minulla on veripalvelusta saatu kortti, jossa on veriryhmäni, niin kai se on oikeaa tietoa edelleen? Kantasolusiirtoja ei ole tehty. Vaikka ei kai siinäkään veriryhmä muutu, kun yritetään löytää mahdollisimman lähellä omiani olevat kantasolut
Tuo kolme kuukautta on sovittu varmaankin varmuuden välttämiseksi. Väärän veren antaminen kun on hengenvaarallista. Halutaan sulkea pois pienikin mahdollisuus siitä, että ihminen saa vahingossa väärää verta.
Tosiaan veriryhmä voi vaihtua esim. kantasolusiirrossa tai muistaakseni jotenkin myös raskauden aikana jos äidillä on veriryhmävasta-aineita sikiöön nähden tms. Veriryhmä katsotaan muuten aina myös silloin, jos ihminen on menossa leikkaukseen (ja edellisestä vastauksesta on yli kolme kuukautta).
Kuten sanoin, en kantaisi asiasta huolta (siis siitä, että mikä oma veriryhmä on) ainakaan täällä Suomessa. Muiden maiden käytännöistä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaiset kaverini kautta maailman aina ihmettelee "miten ET voi tietää", kun sehän on ihan perutieto, joka kaikkien pitäisi vähintään tietää. Paitsi Suomessa.
Olisihan se kiva jos suomalaiset tietäisivät veriryhmänsä ja onko se miinusta vai plussaa.
Mitä sä sillä tiedolla teet?
Vierailija kirjoitti:
Ei veriryhmä mihinkään muutu kolmen kuukauden välein. Vain vasta-aineet tutkitaan aina ennen mahdollista verensiirtoa tai sen uhkaa. Vasta-aineet tulevat samassa tutkimuksessa kuin ristikoe jonka voimassa olo on 5 vuorokautta.
Ei kai tässä ketjussa kukaan ole väittänytkään sen muuttuvan kolmen kuukauden välein? Saati muutenkaan, muuten kuin ehkä joidenkin lääketieteellisten toimenpiteiden ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veriryhmäkin voi vaihtua isossa verensiirrossa esim onnettomuuden takia -mikä on ääriharvinaista kuitenkin.
Pitääkö paikkansa? Kiinnostaa, laita linkki kun en itse löytänyt tietoa.
Pitää paikkaansa, meillä koulussa tehtiin veriryhmätesti ja piti tuoda myös vanhempien ryhmät. Ja yhdellä pojalla oli laskettuna ns mahdoton veriryhmä vanhempiinsa nähden. Kävi ilmi että äiti oli joutunut isoon onnettomuuteen ja veriryhmä oli todellakin vaihtunut. Silloin jo opin asian todennettuna näin.
Japanissa solmitaan avioliittojakin ja palkataan tiettyä verirymää edustavia ja syödäänkin noin.
Itse sain tiedon kun laitoin kysymyksen sairaalaan, jossa synnyin. Tuli kirjeellä vastaus. Tarvitsin silloin virallisen dokumentin tiettyä työtä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veriryhmäkin voi vaihtua isossa verensiirrossa esim onnettomuuden takia -mikä on ääriharvinaista kuitenkin.
Pitääkö paikkansa? Kiinnostaa, laita linkki kun en itse löytänyt tietoa.
Pitää paikkaansa, meillä koulussa tehtiin veriryhmätesti ja piti tuoda myös vanhempien ryhmät. Ja yhdellä pojalla oli laskettuna ns mahdoton veriryhmä vanhempiinsa nähden. Kävi ilmi että äiti oli joutunut isoon onnettomuuteen ja veriryhmä oli todellakin vaihtunut. Silloin jo opin asian todennettuna näin.
No höpöhöpö. Veriryhmä ei "onnettomuudessa" vaihdu. Verta muodostuu koko ajan kantasoluissa luuytimessä. Kantasolut voivat vaihtua, jos verisyövän takia omat kantasolut tuhotaan ja saa luuydinsiirteen tilalle, eivät muuten.
Joko siis poika luokallasi oli adoptoitu (todennäköistä) tai hänen äitinsä oli supersupersuperharvinainen ihmiskimeira, joka on yhdistelmä kahdesta yksilöstä - tällöin esim. munasolujen ja verisolujen kantasolut voivat olla eri yksilöstä ja veriryhmä ei siksi täsmää lapsen veriryhmään.
Veriryhmä voi vaihtua tosiaan kantaslusiirrossa tai sitten voi muodostua ns kaksoispopulaatio tavallisten verensiirtojen yhteydessä jos vaikka b+ ryhmäinen on saanutkin o+ verta.
Jos ei ole tehty mitään tällaisia toimenpiteitä, veriryhmä pysyy samana. Jos tarvitaan verensiirtoa, veriryhmä tarkistetaan uudelleen, tehdään ns x-koe, joka sisältää veriryhmän tarkistuksen ja vasta-ainetarkistuksen. On voimassa 5 päivää. Jos vasta-aineita on, pitää tehdä vähän lisää tarkistuksia, mitä verta voi antaa. Terv labrantäti.
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmä voi vaihtua tosiaan kantaslusiirrossa tai sitten voi muodostua ns kaksoispopulaatio tavallisten verensiirtojen yhteydessä jos vaikka b+ ryhmäinen on saanutkin o+ verta.
Jos ei ole tehty mitään tällaisia toimenpiteitä, veriryhmä pysyy samana. Jos tarvitaan verensiirtoa, veriryhmä tarkistetaan uudelleen, tehdään ns x-koe, joka sisältää veriryhmän tarkistuksen ja vasta-ainetarkistuksen. On voimassa 5 päivää. Jos vasta-aineita on, pitää tehdä vähän lisää tarkistuksia, mitä verta voi antaa. Terv labrantäti.
Miksi vastaat vanhaan kysymykseen ?
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää oman veriryhmäni. Mutta, kun en voi luovuttaa verta, niin tuo tieto ei olekaan mahdollista.
Se hieman yllätti.
Kun korona vyöryi Suomeen, puhuttiin että jollakin ( oliko O ) veriryhmällä korona voisi olla lievempi.
Siitä kumpusi 😂 halu saada tietää oma veriryhmäni.
Mutta, se jää nyt nähtäväksi tai sitten kupsahdan seisovilta jalointani, enkä saa ikinä tietää.
Tosin eihän se ole välttämättömyys, ihan vaan uteliaisuus.
Jokaisella suomalaisella sairaalassa syntyneellä on synnytyssairaalasta korttiin merkitty veriryhmä. Syyttäkää äitiänne, jos ei ole tätä korttia teille näyttänyt.
T.hoitsu
Itseltäni se tsekattiin kun menin tekemään aborttia. B- ja rokote pakaraan!