Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krooninen perussairaus, pitääkö vältellä julkisia paikkoja täysin?

Vierailija
13.03.2020 |

Miten pitää toimia?

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva saada jotain ihan oikeita toimintaohjeita eikä mitään mutuilua. 

Vierailija
2/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu kun krooninen perussairaus on aika laaja käsite...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö mistään tietoa miten vaikuttaa astmaatikkoihin? 

Vierailija
4/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hankala astma, verenpainetauti ja uniapnea. Olen päättänyt pysytellä mahdollisimman paljon kotona. Kaupassa käyn heti aamusta samalla oven avauksella kuin se aukeaa. Olen työtön, niin ei tarvitse töihinkään mennä. En aio osallistua mihinkään aktivointitoimenpiteisiin ( = ryhmäkokoontumisia tms.) tämän virusbuumin aikana, mulle on mun terveys tärkeämpi kuin mikään muu. 

Mulla menee aina pienikin flunssa saman tien keuhkoihin, niin en todellakaan halua saada koronaa. Muuten en pelkää tai panikoi, mutta pyrin välttämään ihmisjoukkoja parhaani mukaan. 

Vierailija
5/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos THL antaisi ohjeita meille perussairaille että miten toimia. Nyt on vaan massoina käsketty ihmiset välttämään kontaktia. 

Vierailija
6/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se ole ihan sun oma päätös??? Jos mä olisin sinä niin välttäisin olisin jo välttänyt.

Vierailija
7/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 ja massoilla ei ole aivoja vai??? Voi varmaan ajatella ihan itse jos äly riittää sellaiseen,.

Vierailija
8/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö se ole ihan sun oma päätös??? Jos mä olisin sinä niin välttäisin olisin jo välttänyt.

No mutta olisi kiva tietää että kuinka iso riski esimerkiksi kaupassa käyminen on vai onko parempi tilata ruoka tai pyytää joku muu käymään siellä kaupassa. Tämä epidemia voi kuitenkin kestää kuukausiakin. Olen yksin asuva sinkku... 

Vierailija
9/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskitekijät

Sydänsairaudet

Diabetes

Vanhuus

Jos noita niin välttelisin

Vierailija
10/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes.

Vierailija
11/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta olisi kiva tietää että kuinka iso riski esimerkiksi kaupassa käyminen on vai onko parempi tilata ruoka tai pyytää joku muu käymään siellä kaupassa. Tämä epidemia voi kuitenkin kestää kuukausiakin. Olen yksin asuva sinkku... 

No voisin uskoa että perussairaana kannattaa tällä hetkellä välttää kaikkea liikkumista kodin ulkopuolella niin paljon kuin mahdollista.

Vierailija
12/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 65-vuotias, sydänsairas ja diabeetikko. Käyn aivan normaalisti kaksi kertaa viikossa ruokakaupassa. Mitään en ole kaupasta hamstrannut.

En kättele enkä halaa ihmisiä. Pyrin myös pitämään yli metrin etäisyyden muihin ihmisiin.

Kotiin tultuani pesen käteni huolellisesti saippuavedellä.

En myöskään ole kutsunut ihmisiä kotiini.

Näillä mennään. Toistaiseksi ole terve.

Vierailija
13/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

13/13 jatkaa vielä: Oman järjen käyttö sallittu, eikä yleiseen hysteriaan pidä mennä mukaan.

Vierailija
14/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni astma ja verenpainetauti, kontrollissa. Ikää +50. Tiedostan olevani ryhmässä, joka jää mahdollisen epidemian jaloissa hoidotta. Itse täytyy pitää huolta itsestään. En liiku missään muualla kuin lähikaupassa kävellen/pyöräillen, hiljaisena aikana. Käsineet kädessä. Käsien pesu. Nyt on aika olla kotona, siivota, keksiä ajanvietettä 4:n seinän sisällä. E-kirjoja, katsella sarjoja, ommella, levätä. Oppia nauttimaan yksinolosta ja omasta rauhasta. Itselleni pysähtyminen tekee vain hyvää, jäin työttömäksi tammikuussa. Nyt voin ensimmäistä kertaa pitkään aikaan oikeasti yrittää rauhoittua ja levätä. Kävelyllä voi käydä iltaisin, haistelemassa kevättä. Kyllä tästä selvitään.

Vierailija
15/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hysteriaa noudattaa THL:n ohjeita. Kun vaan tietäisi mitä ne on. Esimerkiksi yli kymmenen ihmisen tapaamisia ei enää suositella lainkaan, tai esimerkiksi harrastusryhmissä käymistä. 

Vierailija
16/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on munuaisten vajaatoiminta ja toinen munuaissairaus. Nekin ovat riskiryhmää. Olen töissä koulussa, joten koronan leviäminen huolestuttaa. Siellä liikkuu satoja ihmisiä päivässä.

Yritän vältellä massatapahtumia ja matkustamista. Aion käydä ruokakaupassa, mutta jätän väliin kaikki turhat shoppailut kaupungilla. Ruokaa on pakko hakea, mutta täysi eristäytyminen tuntuu turhalta niin kauan kun käyn töissä. Käyn kaupassa kerran viikossa.

Vierailija
17/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin tieto:

"Tartuntojen vähentämiseksi tulee myös rajoittaa ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla. Erityisen tärkeää tämä on riskiryhmiin kuuluvien suojelemiseksi. Kansalaisten tulee noudattaa erityistä harkintaa ja varovaisuutta riskiryhmien kanssa asioidessa. Riskiryhmiin kuuluvat ikääntyneet tai perussairaat."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006438659.html

Vierailija
18/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, Sinkkuus ei tee susta tyhmää, yksin asuminen ei tee susta tyhmää, kai sä aikuinen ihminen tajuat miten pandemia leviää? Jos et, niin ehkä on ihan ok mennä sinne väkijoukkoon....

Vierailija
19/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikilla perussairailla ei ole sellaista työpaikkaa josta voisi jäädä etätöihin... 

Vierailija
20/107 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheskään kaikilla perussairailla ei ole sellaista työpaikkaa josta voisi jäädä etätöihin... 

Pitääkö sitten vaan ottaa potkut? Ja entäs ne, joilla on esimerkiksi syöpäsairas perheenjäsen?