Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riskiryhmäläiset, vältättekö nyt julkisia paikkoja?

Vierailija
13.03.2020 |

Mietin että missä vaiheessa pitää lopettaa kaikki harrastukset yms tilapäisesti. Myös siitä tuntuu olevan ristiriitaista tietoa että miten tämä vaikuttaa kroonisesti perussairaisiin jotka eivät ole eläkeikäisiä. Esimerkiksi astma, diabetes, verenpainetauti jne. Nyt esimerkiksi kuolemantapauksissa on usein mainittu, että eläkeikäinen ja pari sairautta päälle.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ainakin yksi harrastuspaikkani on sulkeutunut jo kahdeksi viikoksi. 

Vierailija
2/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vältän.

Minulle ei ole ongelma olla omissa oloissani muutamaa viikkoa. Olen ollut ennenkin ihan muuten vaan.

Käyn kyllä ulkona, mutta en kyläile enkä kutsu ketään kylään, enkä osallistu harrastuksiin.

Omat juoksulenkit riittää.

Teen kotona hyvää ruokaa. Kuuntelen radiota.

Katson leffoja. Opiskelen.

Laitan kynttilöitä. Teen kasvohoitoja.

Ja nautin ja lepään.

Käyn kaupassa harvemmin. Olen työtön, joten en tapaa ketään. Puhelimella voi olla yhteydessä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällee introverttinä tää tilanne on mulle unelma.

Vierailija
4/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni autoimmuunisairaus ja infektiot voivat olla kohtalokkaita.

Ja ei, en aio eristäytyä. Pesen kädet hyvin, enkä tunge sormia suuhuni. Niin on vältytty tähänkin mennessä infektioilta joita on AINA liikenteessä. En nyt tietenkään hakeudu ihmismassoihin tietentahtoen hakemaan tautia, mutta normaalia elämistä aion jatkaa.

Vierailija
5/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi lopettaa jo.

Olisi kannattanut jo aiemmin.

Paikkojen sulkemisethan on tottakai äärimmäinen keino suojata ihmisiä!

Sitä ennen voi jo tajuta itse vapaaehtoisesti lopettaa käymiset!

Etenkin riskiryhmät.

Myös muut, jolloin eivät levitä lähipiirin riskiryhmäläisiin.

Vierailija
6/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitko itse riippuu siitä haluatko pitää sairastumisesta vastuuta itselläsi vai jättää kaiken vastuun muille.

Vierailija
7/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vältellyt jo useamman vuoden eikä korona ole muuttanut asiaa yhtään mitenkään. Viihdyn erinomaisesti itsekseni. 

Vierailija
8/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion lopettaa liikuntaharrastukset ensimmäisen aallon ajaksi(arvioitu 8 vk). Harrastan liikuntaa on-line opetuksilla ja ulkoilen metsässä.

Vierailija
9/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on juuri se hetki, jolloin harrastukset kannattaa jättää tauolle hetkeksi. Kuului riskiryhmään tai ei.

Vierailija
10/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskiryhmään kuuluu yleensäkin jo ne, joilla on jokin tietty "perussairaus", kuten sydän- ja verisuonisairaudet, astma + keuhkosairaudet. Syövät..

Vierailija
11/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni autoimmuunisairaus ja infektiot voivat olla kohtalokkaita.

Ja ei, en aio eristäytyä. Pesen kädet hyvin, enkä tunge sormia suuhuni. Niin on vältytty tähänkin mennessä infektioilta joita on AINA liikenteessä. En nyt tietenkään hakeudu ihmismassoihin tietentahtoen hakemaan tautia, mutta normaalia elämistä aion jatkaa.

Eli uskot käsien pesuun ja lopun huolehtimisen jätät vain muille. Entä jos ne muut suhtautuu vielä vähän rennommin? Ja tämä infektio on riskiryhmille pahempi kuin ne kaikki aiemmat.

Vierailija
12/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttele.

Vierailija
13/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riskiryhmään kuuluu yleensäkin jo ne, joilla on jokin tietty "perussairaus", kuten sydän- ja verisuonisairaudet, astma + keuhkosairaudet. Syövät..

Niin, mutta mitenkäs korona vaikuttaa niihin joilla kyseisiä sairauksia ennen eläkeikää? Eli pitääkö työikäisen tai kouluikäisenkin mennä eristyksiin nyt?

Vierailija
14/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lopetan ryhmäharrastukset ja välttelen turhaa julkisilla paikoilla oleskelua, vaikka en kuulukaan riskiryhmään. Mielestäni tämä on nyt vähintä mitä ihmiset ylipäätään voisivat ihan oma-aloitteisesti tajuta tehdä. En näe mitään syytä odotella siihen saakka, että hallitus julistaa hätätilan ja pakkosulkee tällaiset paikat vain siksi, koska itsekkäät ihmiset eivät viitsi käyttää omaa järkeään.

Vierailija
15/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimitko itse riippuu siitä haluatko pitää sairastumisesta vastuuta itselläsi vai jättää kaiken vastuun muille.

Miten niin vastuun jättäminen muille? Itse kuulun riskiryhmään, pesen AINA käteni huolellisesti saippualla, välttelen ruuhka-aikaan monia paikkoja, välttelen koskemista paljain sormin esim hissinappuloihin ja ovenkahvoihin, en päästä kylään sairaita ihmisiä enkä kyläile paikoissa joissa on ollut juuri tautia. Tällä hetkellä ei ole ihan ajantasaista tietoa viranomaistaholta että miten meidän riskiryhmäläisten pitäisi juuri nyt toimia, eli pitääkö jäädä täysin kotiin ja pyytää joku muu käymään kaupassa jne. 

Vierailija
16/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän.

Salilla en ole käynyt enää tällä viikolla. 3 kk lääkkeet hommasin jo tän kuun alussa. Tänään hain kuumelääkettä paketin, että pärjäisi ainakin aluksi kotona. Ostin myös ruokaa sen verran, että ei tarvitse seuraavaan viikkoon käydä. Ensi viikolla olisi yksi luento mutta vaikea sanoa pidetäänkö sitä ylipäätään tai järjestyykö etäyhteys. Saatan mennä paikalle jos tartuntamäärät pysyvät alueellani alhaisina mutta silloinkin menen kävellen julkisten sijaan.

Vierailija
17/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa harrastukseni eli talviuintipaikka on suljettu toistaiseksi. Samoin kunnan ylläpitämä kuntosali.

Vierailija
18/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on astma. Sen perushoito, eli inhaloitava kortisoni altistaa hengitysteitse tapahtuville tartunnoille. Lisäksi, kun kyseessä on nimenomaan vakavien keuhko-oireiden kautta vaarallinen tauti, astmaatikot todennäköisemmin saavat hankalia ja jopa hengenvaarallisia oireita.

Pyrin siis välttämään isoja väkijoukkoja, pysyn kotona/kaukana ihmisistä jos vaan voin ja huolehdin käsihygieniasta.

Vierailija
19/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänä aamuna päätin olla menemättä salille. Tuntuu liioittelulta, koska käytän hanskoja, en näplää naamaa tai pussaile siellä ketään. Kuitenkin mulla on pitkäaikaissairaus ja haluaisin pysyä terveenä. Mieluummin sitten ylireagoin.

Mutta pahin "julkinen paikka"  on duunipaikka. Mietinnässä on, menenkö maanantaina vai jätänkö menemättä. Ja kuinka pitkään sieltä pitäisi olla pois, kaksi kuukauttako? Tulee kalliiksi, vaikka onhan mulla puskuria tilillä, mut silti, haluanko käyttää sitä tällaiseen? 

Ei nämä ole ihan yksinkertaisia juttuja päättää mielestäni.

Vierailija
20/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt punnitaan ihmisten itsekkyys.

Itsekkäimmät todellakin aivastelee niinkuin ennenkin eikä se käsienpesukaan oo niin justiinsa. Vailla huolta huomisesta --ja muista ihmisistä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan