Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riskiryhmäläiset, vältättekö nyt julkisia paikkoja?

Vierailija
13.03.2020 |

Mietin että missä vaiheessa pitää lopettaa kaikki harrastukset yms tilapäisesti. Myös siitä tuntuu olevan ristiriitaista tietoa että miten tämä vaikuttaa kroonisesti perussairaisiin jotka eivät ole eläkeikäisiä. Esimerkiksi astma, diabetes, verenpainetauti jne. Nyt esimerkiksi kuolemantapauksissa on usein mainittu, että eläkeikäinen ja pari sairautta päälle.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa harrastukseni eli talviuintipaikka on suljettu toistaiseksi. Samoin kunnan ylläpitämä kuntosali.

Hyvä.

Vierailija
22/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällee introverttinä tää tilanne on mulle unelma.

Sama. Nyt ei tarvi edes velvollisuudentunnosta yrittää olla sosiaalinen, jos joku haluaa tavata. 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikon kuolleisuus 7-10 kertainen normaaliin ikäluokkakuolleisuuteen nähden.

Monelle astmaatikolle korona voi olla ”heippa”.

Todellkin vältän julkisia paikkoja ja kaapissa on kunnon hengityssuojaimet. Ja älkää uskoko thl paskaa että hengityssuojainen ei auta. Paperisuojain auttaa 40%, ffp2 80%, ffp3 95%.

Vierailija
24/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eristänyt itseni ja läheiseni kokonaan keskiviikkoiltana ulkomaailmasta. Kuulumme riskiryhmiin. Itsellä vakava perussairaus, läheiselläni korkea verenpaine ja ikää.

Vierailija
25/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskiryhmään kuuluu yleensäkin jo ne, joilla on jokin tietty "perussairaus", kuten sydän- ja verisuonisairaudet, astma + keuhkosairaudet. Syövät..

Niin, mutta mitenkäs korona vaikuttaa niihin joilla kyseisiä sairauksia ennen eläkeikää? Eli pitääkö työikäisen tai kouluikäisenkin mennä eristyksiin nyt?

Uutisissa on esitetty jo moneen kertaan, että kaikkien riskiryhmiin kuuluvien on hyvä välttää ihmisjoukkoja (myös kuntosalit yms.), flunssaisia, ym.. Siis yrittää ehkäistä sairastumista vielä muitakin tarkemmin.

Ongelma on se, että tauti leviää eksponentiaalisesti. Siis uudet tapaukset moninkertaistavat edelliset. Tätä yritämme hidastaa ja estäminenkin on mahdollista vielä jos kaikki toimimme mieluummin yli kuin ali sen mitä koemme tarpeelliseksi.

Miksi?

Koska riskiryhmiin kuuluvat voivat kyllä selvitä TEHOHOIDON avulla. Ja sitä ei riitä kaikille kerralla.

Vierailija
26/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pitäisi nyt ymmärtää välttää muita ihmisiä parin kukauden verran. Virus ei tartu jos ei ole uutta henkilöä johon tarttua ja lopulta se on nujerrettu. Siksi Kiinassa on tartunnat lähteneet laskuun koska kokonaisia kaupunkeja on laitettu karanteeniin. Siellä porukka pysytteli omissa oloissaan eikä menneet ihmisten ilmoille.

Vierailija
27/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eilisestä asti ollu kotona. Huomenna tosin käyn työpaikalla hakemassa tietsikan ja rupean etätöihin pariksi viikoksi. Jatkan siitä talvilomalla ja pitämään vanhoja llmapäiviä. Kenties meen pääsiäisen jälkeen töihin. Mies käy tänään työpaikalla tapaamassa pomoa, ja jää sitten kotiin. Tosin ei saa sut palkkaa.

Vierailija
28/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä lähikaupassa käyn pyörällä, hiljaiseen aikaan. En muuten liiku missään, pihalla touhuilen, etten ihan mökkihöperöidy. Jäin työttömäksi tammikuussa, ikää jo 50+, perussairaus löytyy.

Vierailija
29/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun riskiryhmään, ja vaikka täällä tilanne ei vielä ole levinnyt käsiin niin olen vältellyt väentungosta.

Pakastimeen ja kaappeihin kävin jo ostamassa ruokatarpeita, vielä pitäisi reseptilääkkeitä jossain välissä hakea. Kuume- ja särkylääkkeitä jo löytyy. En lähtisi ihan heti isompiin kauppoihin pyörimään, riittää että kipaisen hakemassa vaikkapa maitopurkin lähikaupastamme ja varmasti tarvittaessa joku sukulainen tai tuttava voisi tuoda ovelle ruokaa/lääkkeitä.

Opiskelen ja työharjoittelu alkaisi. Vielä uskalla mennä sinne, mutta jos näyttää että tartunnan saaneita tulisi täällä päin enemmän, niin sitten olen suoraan kouluun yhteydessä. Ennemmin lykkään valmistumistani kuin riskeeraan terveyden.

Vierailija
30/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikon kuolleisuus 7-10 kertainen normaaliin ikäluokkakuolleisuuteen nähden.

Todellkin vältän julkisia paikkoja ja kaapissa on kunnon hengityssuojaimet. Ja älkää uskoko thl paskaa että hengityssuojainen ei auta. Paperisuojain auttaa 40%, ffp2 80%, ffp3 95%.

Siis liittyen koronaan? Mistä sait tämän tiedon, laittaisitko linkin.

t. astmaatikko

Vierailija
31/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. astmaatikko

Ainakin tämä on kiinalaisten tapausten perusteella

chronic respiratory disease 6.3% kuolleisuus

Vierailija
32/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt punnitaan ihmisten itsekkyys.

Itsekkäimmät todellakin aivastelee niinkuin ennenkin eikä se käsienpesukaan oo niin justiinsa. Vailla huolta huomisesta --ja muista ihmisistä!

Näinhän se on ollut aina, vaikka myös riskiryhmiin kuuluvia on ollut aina. Jos koetaan itse olevan riittävän terveitä johonkin, silloin mennään ja ollaan sen mukaan. Eikä ajatella, että saatetaan vielä tartuttaa ja paikalla voi olla joku, joka ei haluaisi saada tartuntaa. Olipa kyse flunsasta, influenssasta, vatsataudista, jostain rokosta tai mistä tahansa tarttuvasta. 

Vierailija
33/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä on astma ja oon töissä kaupankassalla, että en oikeen voi välttää julkisia paikkoja ja isoja ihmismassoja... hieman stressiä kuitenki lieventää se, että olen vasta 20v niin tilanteeni voisi olla kyllä pahempikin.

Vierailija
34/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. astmaatikko

Tsekkailin vähän. Netissä kulkee Kiinan koronatilanteeseen perustuva tutkimus, jota ei ole vielä vertaisarvioitu. Siinä perusterveillä koronakuolleisuus todetaan 0,9 prosentiksi ja kroonisilla keuhkosairailla, kuten keuhkoahtaumaa sairastavilla (astmaa ei mainita erikseen), 6,3 prosentiksi sairastuneista. Eroa siis on. 

Onko nämä luvut suoraan verrannollisia Eurooppaan tai Suomeen, kukaan ei varmaan tiedä, vain aika näyttää.

Mutta antaahan tämä aihetta keuhkosairaille varjella itseään jos mahdollista vielä tavallista enemmän.

Linkki: https://www.scientificamerican.com/article/which-groups-are-most-at-ris…

Vierailija
35/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan. Olen muutenkin kotona 90% ajasta, niin en koe, että siitä tarvisi enää lähteä vähentämään. Tosin nyt vähenee pakostakin, kun tiedekuntamme opetus on loppukevääksi muutettu kokonaan etäopetukseksi,

Vierailija
36/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
37/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Elän ihan normaalisti. Eilenkin kolme eri kaukojunaa.

Korona näkyy elämässäni vain vauvapalstalla.

Vierailija
38/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. astmaatikko

HUOM! Tuo ilmoitettu luku ei yhdistä astmaa ja ikää. Kun ikätaulukon mukaan esim noin 4-kymppisen todennäköisyys menehtyä on 0,4%, niin siihen sisältyy myös ne samanikäiset, joilla on jokin perussairaus. Kun taas tautiluokituksen mukaan astmaatikon todennäköisyys kuolla on 6,3%, niin se sisältää kaikenikäiset astmaatikot. Suurin osa heistä voi olla vaikka 70-vuotiaita. Missään ei ole esitetty taulukkoa missä ikä ja jokin sairaus olisi yhdistetty. Eli ei voi vetää ihan tuollaisia johtopäätöksiä näistä tilastoista.

Fakta toki on, että astmaatikolle ihan perusflunssakin voi olla hankala.

T. Astmaatikko itsekin

39/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on krooninen sairaus. Olen eniten huolissani työpaikastani, jossa on satoja ihmisiä ja porukka pärskii ympärillä ja taudit leviävät. En edes tiedä, miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia ja miten töistä pois jääminen käytännössä tapahtuisi. Työtäni ei voi tehdä etänä.

Aion välttää matkustelua eikä minulla ei ole mitään harrastusryhmiä. Ruokakaupassa on pakko käydä, mutta tarvittaessa joku voi käydä puolestani. Ei huvita kyllä lähteä muuten vain shoppailemaan tai mihinkään tapahtumiin. Minulla on jo kotivara ja lääkkeitä tarpeeksi, joten pärjään hätätilanteessa.

Vierailija
40/41 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi