Onkohan kenelläkään muulla samanlaista :( Huoh... valitusta miehestä...
Kesälomalla pitäisi ajaa Helsingistä 4 tunnin ajomatka autolla - muuta vaihtoehtoa ei oikein ole kun lentäminen maksaa tuhottomasti ja auto tarvitaan joka tapauksessa paikan päällä. Mutta voi voi, miehellä on NIIN huonot hermot ettei kestä kuulla yhtään lapsen kitinää, huutoa, valitusta. Ja mitäpä luulette 2,5 vuotiaan matkalaisen matkan olevan. Nukkuu ehkä tunnin tuosta matkasta mutta ei missään nimessä kauempaa. Sitten huutaa lapsi, mies huutaa lapselle ja sitten kun minultakin palaa pinna niin minä huudan miehelle. Ei tervettä!
Kommentit (31)
Vierailija:
miehellä on NIIN huonot hermot ettei kestä kuulla yhtään lapsen kitinää, huutoa, valitusta. Ja mitäpä luulette 2,5 vuotiaan matkalaisen matkan olevan. Nukkuu ehkä tunnin tuosta matkasta mutta ei missään nimessä kauempaa. Sitten huutaa lapsi, mies huutaa lapselle ja sitten kun minultakin palaa pinna niin minä huudan miehelle. Ei tervettä!
mun mies melkeinpä yhtä hermoheikko... =/ useinkin meidän automatkat on olleet kauheeta huutoa ja ollaan vannottu ettei piiiiiiitkään aikaan lähdetä omasta mökistä mihinkään... mutta aina sitä vaan tulee lähdettyä, seuraavan kerran perjantaina... =)
Kirjoititko vahingossa nimimerkillä?? En oo koskaan nähnyt sun sanoneen mitään epäystävällistä kenellekään täällä. Ja nyt paukahti oikein av-tyyppivastaus : )) hups?
Hänelle voi keksiä jos jonkinlaista hommelia takapenkille ja taatusti viihtyy.
Kirjoja, piirustusvälineitä, isopalaisia palapelejä, lastenmusiikkia, lempileluja, jotain naposteltavaa ja juomista ja jutustelua aikuisen kanssa. Lisäksi lupaus pysähdyksestä jossain kivassa paikassa riittää pitämään lapsen hiljaisena vaikka kuinka pitkään. Siinähän hurahtaa neljä tuntia tosi nopeasti, jos lapsi kerran nukkuu tunnin.
6, Kyllä mä olen aikaisemminkin ilkeästi kirjoitellut. Ihan nimimerkin kanssa.
ap:n kysymykseen. Juu, kyllä muillakin pitkät automatkat käy hermoille.
Me on ratkaistu asiaa niin että pidetään tollasillakin matkoilla tunnin tauko niin että lapsi pääsee leikkimään ja aikuiset syömään hyvin ja jaloittelemaan. ja jos yhtään alkaa olla hermo pinnassa kenelläkään niin vaikka hetkeksi ulos jaloittelemaan.
2 taitaa olla semmosen helpon äiti. ei ole herkkua matkata taipaleella jolla ei ole edes yhtään huoltoasemaa ja lapsi huutaa suoraan huutoa siksi kun ei halua olla autossa. joskus noi lapset huutaa ihan oma-aloitteisesti, ilman että vika on vanhemmissa. no saitpahan päteä.
Se ensimmäinen puolituntinen menee jos varmasti matkajännityksen takia maisemia katsellessa ja kun päälle tulee vielä tunnin unet, niin puolitoista tuntia on jo mukavasti kärsitty.
Pysähdytte vielä jossain syömässä (jos ei ravintolaan ole varaa, otatte eväät mukaan) ja matka on ohi, ennen kuin huomaattekaan.
Piirrän paperille kuvia esim. puu, aurinko, lintu , auto yms.. ja heti kun lapsi näkee ko. esineen/ asian niin hän saa ruksata kyseisen asian paperilta.
Sitten kannattaa ottaa matkaevästä ja muuta tekemistä, esim. lasten lehtiä, kuten muumi, barbie ym mukaan, ettei aika käy pitkäksi.
esim;
- luen kirjaa heille
- laitetaan satu cd/kasetti pyörimään
- katsovat dvd:tä
- piirtävät
- katselevat kirjoja
- leikkivät leluilla
- mies kertoo hassuja omia keksimiä tarinoita
- leikitään näitä perinteisiä minkä värinen auto menee ja siitä väristä saa pisteen jne.
- herkutellaan autossa karkein, kasvisten tms pienten eväiden kanssa. ja toisinaan sen herkun saa, jos vastaa johonkin kysymykseen oikeen (esim mikä on mummin nimi, missä kaupungissa asutaan, minkä väriset verhot on meidän eteisessä jne)
- meillä matkustetaan muksujen kanssa AINA lasten ehdoilla ja pysähdytään todella usein, jos liikutaan auton kanssa. Pienille happihyppelylle ulos, pisuille ja ekstraa jos löytäis jonkun leikkipuiston tai hyvän levähdyspaikan jossa esim leikkipuistohärveleitä
Jne.. siis otetaan lapset huomioon hyvin kun matkustellaan. Ei laiteta vaan takapenkille odottamaan ajan kulua, nukkumista ja huutamista.
Meillä lauletaan, luetaan, katsellaan ympäristöä. Syödään eväitä etc. Uusimpana hankittiin kannettava DVD. Mies hankki ei ole vielä testattu. Se olisi tarkoitus ottaa automatkalle. ja matka juuri tuo 4 tuntia. Hyvin on mennyt, yleensä selvitään alle puolen tunnin kitinöillä. Meillä matkanteko yritetään sijoittaa niin, että lapsi nukkuisi päiväunet. Joten yleensä saa nukuttua noin 2 tuntia.
Meilläkin on ollut tosi vilkas lapsi, ja matkustamista ei vain voi tehdä niin nopeasti. Eli jos se on ilman lasta 4h, niin lapsen kanssa 6h. Minusta tuon ikäisen voi olettaa olevan noin tunnin verran tyytyväisenä, mutta sitten pitää pitää tauko.
Sun miehesi asenne on lapsellinen, hänelle joku kasvatuskirja kouraan, että ymmärtää asettaa omat odotuksensa lapsen käytöksestä oikealle tasolle. Vähintäänkin keskustelu miehen kanssa olisi tarpeen, jotta hän ymmärtäisi oman käytöksensä seuraukset.
Ajettiin yhteensä 10 tuntia. Mies samanlainen kun sulla. Mutta kuinkas ollakkaan. Matka meni todella mahtavasti. Aiemmin ei oltu ajettu pitkiä (yli tunnin matkoja) lasten kanssa ja nyt tuli tämä 10 tunnin ajomatka. 5kk vanha lapsi nukkui lähes koko matkan. 1v6kk vanha katseli hissukseen maisemia, välillä nukkui, isommatkaan lapset eivät tapelleet kertaakaan(heille olin varannut mukaan pelejä ja piirustustarvikkeita). Oikein yllätyin miten matka meni niin todella hienosti. ehkäpä sunkin lapsi yllättää, ja matkustaa kuin malli kansalainen:)
Mitä viihdykettä mä niille keksin, kun ei voi lukea/piirtää/syödä jne.
Tai toki voi syödä, mutta ei liikkuvassa autossa, pitää aina pysähtyä.
Meilläkin on taas perjantaina edessä 5 h ajomatka sukuloimaan Pohjanmaalle :( KAIKKI vinkit otetaan ilolla vastaan.
Minulla nosti taas tuo lapsuuden aikainen autopahoinvointi päätään, kun viikonloppuna ajelimme hieman pienempää ja kuoppaista tietä pitkin lomailemaan.
Matkapahoinvointiin on olemassa myös lääkkeitä, ne pitää vain muistaa ottaa etukäteen.
Pysähtelette pienin välein, jotta lapset pääsevät haukkaamaan happea usein. Muistaakseni me pysähtelimme puolen tunnin välein viiden minuutin pätkän ja se piti aina pahimman pahoinvoinnin pois. Kyllähän se matka-aikaa pidentää, mutta toisaalta jääpähän oksentaminen pois.
Vierailija:
Mitä viihdykettä mä niille keksin, kun ei voi lukea/piirtää/syödä jne.
Tai toki voi syödä, mutta ei liikkuvassa autossa, pitää aina pysähtyä.Meilläkin on taas perjantaina edessä 5 h ajomatka sukuloimaan Pohjanmaalle :( KAIKKI vinkit otetaan ilolla vastaan.
Vierailija:
Meilläkin on taas perjantaina edessä 5 h ajomatka sukuloimaan Pohjanmaalle :( KAIKKI vinkit otetaan ilolla vastaan.
Me autoillaan kolmen lapsen kanssa pitkiä matkoja eikä ne kyllä autossa koko matkaa kitise. Yleensä siihen alkavaan kitinään auttaa pysähdys ja välipalan syönti, " trippi" tms. Ei kannata tehdä tästäkään asiasta ihan liian vaikeaa...
Lapset aistii herkästi aikuisten kireyden ja muuttuvat sellaisiksi itsekin. Aja sinä sitte ja anna miehen olla. Mulla kokemusta 11 tunnin ajoistakin ja niin, että mukana parin kk ikäisestä teiniin. Eikä kukaan huutanut tai vinkunut.