Poikkeuslaki ja hoitohenkilöstö
Jos poikkeuslaki tulee, voidaanko töihin määrätä kaikki koulutuksen saaneet lääkärit ja hoitajat, vaikka olisivatkin vaihtaneet alaa?
Kommentit (437)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa ppoikkeustilassa ja kriisin iskiessä ei hoideta kuin ne joista on yhteiskunnalle hyötyä. Esim lusmut pummit jäävät ilman hoitoa. Onneksi kaikki tärkeiden ammattien edustajien toimintakyky pitää turvata, joten heidän palkkansa, elintarvikkeiden saanti ja muut edut toimivat
Ai nytkö se alkaa se palkalla kiristäminen tässä Covid-19 kriisissä?
Sinäkin pääset tekemään panoksesi yhteiskunnan puolesta poikkeusoloissa. Sairaala-apulaisista on pulaa. Pääset siivoamaan koronapotilaiden huoneita.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy säätää kiireesti laki, jonka nojalla hoitajat voidaan pakottaa töihin ilman korvausta. Poistumiskielto sairaala-alueelta, jota valvoo sotilaspoliisi. Minä veronmaksajana haluan että yhteiskunta toimii, olen siksi maksanut veroni.
Kaikki ottaisi ne sakot mieluummin 😂
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös tuo ole potilasriski? Olen hoitaja, mutta ihan muun alan töissä tehnyt koko työuran. Minä en ainakaan osaisi koronapotilaita hoitaa, enkä todellakaan ole ainoa. En muista sairaalamaailmasta enää yhtään mitään.
Ps. Alanvaihtajilla ei ole edes iv- lupia.
Aika iso riski.
Eikä mitään lääkelupia, mitä hyötyä on kolleegasta joka ei voi antaa edes Buranaa per os?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa poikkeustilassa ja kriisin iskiessä ei hoideta kuin ne joista on yhteiskunnalle hyötyä. Esim lusmut pummit jäävät ilman hoitoa. Onneksi kaikki tärkeiden ammattien edustajien toimintakyky pitää turvata, joten heidän palkkansa, elintarvikkeiden saanti ja muut edut toimivat
Ai nytkö se alkaa se palkalla kiristäminen tässä Covid-19 kriisissä?
Muuten asiat ei hoitotyön saralla muutu. Pommi pahenee kokoajan.
Poikkeuslailla kuka tahansa voidaan pakottaa töihin, ei koske hoitajia ja lääkäreitä ainoastaan vaan ihan kaikkia. Sairaalaan voidaan ottaa tällaisissa tilanteissa todennäköisesti ketä tahansa ihmisiä tekemään semmosia töitä mitä kykenevät tekemään. Sitä paitsi kaikki hoitajat eivät todellakaan voi suorittaa vaativaa lääkehoitoa ja alan vaihtajilla ei ole i. v- lupia voimassa eikä niitä todellakaan tuosta noin vain suoriteta.
Ja esim. Terveydenhoitajilla on sh- koulutus myös, mutta kuinka moni niistä osaa sh- työtä enää tehdä kun th:n työ on täysin erilaista? Niinpä 😀
Kyllä tällaisessa täytyy käyttää harkintaa, pahimmassa tilanteessa potilaskuolemat lisääntyy sen takia kun töihin pakotetaan ihmisiä jotka eivät osaa alan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös tuo ole potilasriski? Olen hoitaja, mutta ihan muun alan töissä tehnyt koko työuran. Minä en ainakaan osaisi koronapotilaita hoitaa, enkä todellakaan ole ainoa. En muista sairaalamaailmasta enää yhtään mitään.
Aika iso riski.
Eikä mitään lääkelupia, mitä hyötyä on kolleegasta joka ei voi antaa edes Buranaa per os?
No kyllä saa kaikki hoitajat antaa lääkkeitä p.o, siihen ei i.v- lupia tarvita.
Ihan turhaa pelon lietsontaa. Fakta on se, että hoitajillakin on pieniä lapsia ja monen vauvan vanhemmat voi olla esim. Sairaanhoitaja ja lääkäri. Kyllä ne hoitajien omat lapset menevät työn edelle ja se on fakta.
Ja jos joku sh tai lääkäri on vaikka Balilla niin siellä se sitten on, ei niitä tänne kukaan lähde hakemaan.
Lisäksi myös hoitajilla voi olla perussairauksia ja jos hoitajalle itselleen korona on riski, tällöin työnantaja ei välttämättä voikaan laittaa hoitajaa työhön. Oma terveys MENEE työn edelle! Todellakin!
Lisäksi hoitajista valtaosa työskentelee jossain ihan muualla kuin infektio-osastoilla, päivystyksessä tai tehoilla. Sellaiset hoitajat eivät tehohoitopotilaita osaa hoitaa eikä heitä voi laittaa tehohoitopotilaita hoitamaan, tai sitten poikkeuslain määrännyt taho ottaa itse vastuun kaikista potilaskuolemista tai tapaturmista asian johdosta.
Kukaan ei tässä rupea hoitajien tai lääkärien elämää sotkemaan, heidän oma elämänsä menee ihan aina työn edelle, se on fakta. Terveydenhoitoala ei ole mitään hyväntekeväisyyttä eikä tule koskaan ikinä olemaan.
Ja mitään poikkeuslakia ei tähän maahan ikinä tule, eihän tuo hallitus saa MITÄÄN aikaiseksi! Eivät saa edes kouluja suljettua!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso riski.
Kai sitä hoiturikin osaa sen verran olla vastuullinen, että lukee kirjasta miten se piikki annetaan, jos ei muista. Maallikkodiabeetikkokin osaa pistää hyvin ilman mitään koulutusta. Minä hämmästelen suuresti tätä työstä kieltäytyjien uhkaa tämmöisenä aikana. Ei mitään yhteiskuntavastuuta eikä velvollisuudentunnetta hoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso riski.
Kerroppas se sairaala missä saa ilman lääkelupia antaa edes sitä Buranaa niin voin soittaa sinne Valviran käymään.
Jos tulee potilasvahinko osaamattomuuden vuoksi, niin on hoitaja ihan itse vastuussa potilaan kuolemasta, kun ei ole perehtynyt ja kerrannut hoito-oppeja ja lukenut laitteiden käyttöohjeita.
Työttömät loisijaprkleet määrättävä siivoamaan koronapotilaitten jätöksiä ilmaiseksi. Saavat tehdä jotain hyvää kun elävät toisten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä se mulle sopii. paskaa tullut niskaan tässä vuosien varrella, mutta silti haluan antaa kaikkeni, jos itse terveenä tässä kurimuksessa säilyn,
vaikka vuorokauden ympäri.
Kiitos sinulle ja paljon voimia tuleville viikoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika iso riski.
Kyllä varmasti pärjää vanhustenhuollossa, tekee vaikka pelkkää perushoitoa sitten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vastenmielisen kuvan näistä nykyajan hoitajista kyllä saa kun mielipiteitä lukee. Taitaa olla niin että palkkaus on tekijää myöten: tuollaiset hoitajat jotka tänne kirjoittelevat eivät ole kyllä senttiäkään enemmän arvoisia! Hävetkää jos osaatte!!!!
Kiva tietää että osa ihmisistä ajattelee noin eikä tarvitse hoitajia jos tilanne pahenee. Tuskinpa siis tarvitsee ketään töihin pakottaa.
Näin juuri. Nämä hoitajia halveksivat, voivat hoitaa omaisensa ja itsensä omien kykyjensä mukaan. Nyt on tilaisuus näyttää, miten hyvin he sen osaavat. Minä hoitajana jään hoitamaan omaa, iäkästä isääni.
Yhteiskunta on kustantanut sinun hoitajakoulusi niin sinäkö et tunne mitään kiitollisuutta yhteiskuntaa kohtaan, että hädän hetkellä tekisit työtäsi?
Kannattaa lukea mihin kommenttijonoon kirjoittaa. Ensimmäisessä sanotaan ettei hoitajat ole minkään arvoisia eli eihän heitä sitten tarvita vaikka korona alkaisi jengiä niittämään.
Ja mitä itse aiot tehdä hädän hetkellä? Itkeä nurkassa miten muiden pitää palvella sinua sen sijaan että olisit edes hitus hyödyksi vaikka yhteiskunta sinuakin palvellut vaikka kuinka. Sinä olet hyödytön ja parempi että mahdollisesti jos tulee hätätila kaltaisesi kitisijät jätetään hoitamatta ja keskitytään tärkeisiin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vastenmielisen kuvan näistä nykyajan hoitajista kyllä saa kun mielipiteitä lukee. Taitaa olla niin että palkkaus on tekijää myöten: tuollaiset hoitajat jotka tänne kirjoittelevat eivät ole kyllä senttiäkään enemmän arvoisia! Hävetkää jos osaatte!!!!
Kiva tietää että osa ihmisistä ajattelee noin eikä tarvitse hoitajia jos tilanne pahenee. Tuskinpa siis tarvitsee ketään töihin pakottaa.
Näin juuri. Nämä hoitajia halveksivat, voivat hoitaa omaisensa ja itsensä omien kykyjensä mukaan. Nyt on tilaisuus näyttää, miten hyvin he sen osaavat. Minä hoitajana jään hoitamaan omaa, iäkästä isääni.
Yhteiskunta on kustantanut sinun hoitajakoulusi niin sinäkö et tunne mitään kiitollisuutta yhteiskuntaa kohtaan, että hädän hetkellä tekisit työtäsi?
Hoitajaopiskelijoilla on paljon käytännön opetusta jolloin hyvä opiskelija on melkeimpä ilmainen käsipari ja työvoima yhteiskunnalle ja pienellä resurssilla pyöriville yksiköille. Opiskelu on nykyään paljon etä- ja itseopiskelua valitettavsti joten taitavat aika halvalla loppujen lopuksi päästä. Opintotukikaan ei kovin iso ole.
Mitäs muuten sinä meinaat tehdä hädän hetkellä yhteiskunnan hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lukea mihin kommenttijonoon kirjoittaa. Ensimmäisessä sanotaan ettei hoitajat ole minkään arvoisia eli eihän heitä sitten tarvita vaikka korona alkaisi jengiä niittämään.
Ja mitä itse aiot tehdä hädän hetkellä? Itkeä nurkassa miten muiden pitää palvella sinua sen sijaan että olisit edes hitus hyödyksi vaikka yhteiskunta sinuakin palvellut vaikka kuinka. Sinä olet hyödytön ja parempi että mahdollisesti jos tulee hätätila kaltaisesi kitisijät jätetään hoitamatta ja keskitytään tärkeisiin ihmisiin.
Minä olen insinööri ja teen tuottavaa työtä, jolla hoitajan palkkakin maksetaan. Poikkeusoloissa teen työtä jos minut siihen määrätään, ihan varmasti. En tule sanomaan että olen kuumeessa tai nuhassa eikä huvita tulla töihin. Teen hyvin vaativaa työtä ja varmasti olen tärkeämpi yhteiskunnan osa.
Minä taas uskon, ettei yksikään potilas jäisi hoitamatta tai etteikö saisi hoitoa, vaikka hoitajat uhittelisivat ja kieltäytyivät työtehtävistä tai vaatisivat ylimääräisiä korvauksia, sillä olen varma, että lääkäreistä 99% olisivat valmiit tekemään tässä tilanteessa vaikka 12-16h työpäiviä ja hoitamaan niin lääkärin kuin hoitajien tehtävät. Samoin eläkkeellä olevat lääkärit olivat valmiit tulemaan töihin, niin kuin nyt ovat jo valmiustilassa tai jo nyt tulleet töihin.
Tämän velvoittaa jo lääkärin vala, työmoraali ja ammattiylpeys.
Eikä yhdellekään lääkärille tulisi edes mieleen tehdä ap. kaltaisia aloituksia, saati kirjoitella uhittelivia kommentteja. Missä on näiden hoitajien moraali ja ammattiylpeys?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas uskon, ettei yksikään potilas jäisi hoitamatta tai etteikö saisi hoitoa, vaikka hoitajat uhittelisivat ja kieltäytyivät työtehtävistä tai vaatisivat ylimääräisiä korvauksia, sillä olen varma, että lääkäreistä 99% olisivat valmiit tekemään tässä tilanteessa vaikka 12-16h työpäiviä ja hoitamaan niin lääkärin kuin hoitajien tehtävät. Samoin eläkkeellä olevat lääkärit olivat valmiit tulemaan töihin, niin kuin nyt ovat jo valmiustilassa tai jo nyt tulleet töihin.
Tämän velvoittaa jo lääkärin vala, työmoraali ja ammattiylpeys.
Eikä yhdellekään lääkärille tulisi edes mieleen tehdä ap. kaltaisia aloituksia, saati kirjoitella uhittelivia kommentteja. Missä on näiden hoitajien moraali ja ammattiylpeys?
Korkea koulutustaso, korkea moraali. Näin lääkäreillä. Matala koulutustaso, alhainen moraali, arvaatte varmaan millä ammattiryhmällä. Osaa ei varmaan töihin saa kuin armeijan ja poliisin pakolla vetämänä. On mennyt hulluksi tämä touhu.
Uskoisin lääkäreiden palkankorotuksiin tämän jälkeen rahaa löytyvän helposti. Nyt heitä tarvitaan enemmän kuin koskaan. Näissä oloissa lääkäreiden palkat voisi kolmin- tai nelinkertaistaa, että jaksavat hoitaa heikkokuntoisia ja tehdä pitkää päivää. Myös ilmaista työpaikkaruokailua lääkäreille voisi harkita epidemian ajan.
Ihan kenet tahansa voi pakottaa töihin, joten älkää kuvitelkokaan muun alan ihmiset, että teillä olisi joku oikeus olla menemättä pakottamatta töihin.
Kaikilla aloilla voidaan hyödyntää hätätyötä pahan paikan tullen. Tällöin kaikki pakotetaan töihin ja jos et tule töihin, työnantaja voi antaa saman tien potkut.