Poikkeuslaki ja hoitohenkilöstö
Jos poikkeuslaki tulee, voidaanko töihin määrätä kaikki koulutuksen saaneet lääkärit ja hoitajat, vaikka olisivatkin vaihtaneet alaa?
Kommentit (437)
Tiia16 kirjoitti:
nyt en pysy kärryillä, hoitajat siis MÄÄRÄTÄÄN töihin.
Tullaanko ne hakemaan kotoa kettingin ja poliisiauton kyydissä sairassijojen viereen.
Ei huolta Tiia. Tämä ketju viimeistään opetti minulle ettei meitä itse asiassa tarvitakaan! Lääkärit hoitaa.
No tulipa tämäkin selvitettyä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös tuo ole potilasriski? Olen hoitaja, mutta ihan muun alan töissä tehnyt koko työuran. Minä en ainakaan osaisi koronapotilaita hoitaa, enkä todellakaan ole ainoa. En muista sairaalamaailmasta enää yhtään mitään.
Ps. Alanvaihtajilla ei ole edes iv- lupia.
Aika iso riski.
Eikä mitään lääkelupia, mitä hyötyä on kolleegasta joka ei voi antaa edes Buranaa per os?
Kyllähän se kollega voi silti perushoitotehtäviä hoitaa: vaipanvaihdot, ruokailut, pesut, vaatteiden vaihdot, voinnin seurannat, jne. Potilaiden perushoidon tarve ei katoa, vaikka pandemia jyllää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne eskaloituu, lähdemme työkaveriemme kanssa norjaan töihin.
Norjassa arvostetaan hoitajia, siellä ei tarvitse olla yleisenä sylkykuppina. Norjassa hoitajia arvostetaan, se näkyy myös palkassa. Suomalaiset hoitajat ovat haluttuja. Suomi voi tuottaa halpahoitajia Filippiineiltä tilallemme.
Näinköhän ne kohta suostuvat enää ottamaan Suomesta porukkaa muihin maihin, kun täällä ei testata edes oirehtivia ihmisiä?
Jos poikkeuslait tulevat voimaan, työstä kieltäytyminen on verrannollista rintamakarkuruuteen. Suomi selvisi talvisodasta 80 v sitten, ilman itsensä uhraajia ei Suomea eikä teitä olisi. Onko nykyinen sukupolvi niin huono ja heikko että rintamakarkuruus on nykyinen ihanne. Muistakaa kun itse ja läheisenne sairastutte, että onpa hienoa kun minäminä-valtio mahdollistaa minäminä-hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se hoitajien "kutsumus" nähdään, kun kansallinen hätätila tulee, ne keksii vaikka mitä tekosyitä, ettei vaan joudu auttamaan ketään. Näkynyt jo aikaisemmissa ketjuissa ja hyvin tulee ilmi tässäkin, kuinka hoitajat uhoaa, että hehän eivät hoida, he ottavat mieluummin sakot ja haistakaa pitkät. Että sellaisia sisar hento valkoisia. Todellakin kannattaisi sitä alaa vaihtaa.
Älä huoli, olen vaihtanut yli kaksikymmentä vuotta sitten. Enkä aio lähteä mihinkään pakkotöihin. Jatkan nykyisessä lakimiehen hommassani.
Minä olen insinööri ja teen tuottavaa työtä, jolla hoitajan palkkakin maksetaan.
Voi kiitos, KIITOS, rakas insinööri. Muistelen SINUA aina iltarukouksissani. Joka kuukausi näen tililläni lahjan SINULTA. Voi miten pyyteetön oletkaan kun annat minulle 2000e joka kuukausi.
pusuja <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan hoitajia erittäin paljon ja ansaitsevat mielestäni isompaa palkkaa tärkeästä työstä. Ja saan varmasti tästä kommentistani alapeukkua kiitettävästi.
Sitä en vain ymmärrä miksi opiskella itsensä sairaanhoitajaksi/lääkäriksi ja sitten tällaisen tilanteen hetkellä kieltäydytään tekemästä töitä. Jos olet valmistunut kyseiselle alalle niin täytyy varautua myös katastrofin tullen hoitamaan työnsä kunnialla loppuun saakka.
Ihan sama onko kyseessä ruokakaupan myyjä vai hoitaja niin molempien pitää olla valmiita hoitamaan hädän hetkellä työnsä.Ymmärrän että tilanne on kaikinpuolin pelottava eikä kukaan halua riskeerata omaansa/läheistensä henkeä, mutta tällä hetkellä pitää toimia koko yhteiskunnan hyväksi. Olen pahimmassa tapauksessa itsekin valmis menettämään henkeni yhteisen hyvän vuoksi.
Oman hengen ja terveyden riskeeraaminen yhteisen hyvän eteen on valtava, kunnioitettava uhraus, mutta pakko se ei saa koskaan olla. Tällaista voi odottaa ainoastaan ammattisotilailta. Minä teen potilaiden eteen kaikkeni niin kauan kuin se on turvallista, mutta en ole lupautunut ammatinvalintani vuoksi tekemään puolisostani leskeä tai lapsistani puoliorpoja - syntymättömän lapseni uhraamisesta puhumattakaan. Sori mutta ei käy.
Oletko sinä yksi niistä, jotka ovat hamstranneet kotinsa täyteen jauhelihaa ja vessapaperia, koska vähintään maailmanloppu on nyt tulossa? Suurin osa tartunnan saaneista sairastaa Suomessa täysin kotioloissa, eli puheet hoitajista lasten uhraajina ja leskentekijöinä on kyllä sieltä Prisman hysterialaarista haalittuja.
Tämä tulee ehkä yllätyksenä, mutta myös terveydenhuoltoalalla työskentelee riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä. Perusterveet sairastaa pääosin pikkuflunssan kotona, mutta esimerkiksi astmaatikot tai diabeetikot ei välttämättä ole yhtä onnekkaita. Sitäpaitsi maailmalla tähän on kuollut terveitä nuoria hoitajia ja lääkäreitä.
Kannattaako astmaatikon muutenkaan työskennellä infektiopotilaiden parissa? Miksi riskiryhmään kuuluva hoitaja määrättäisiin hoitamaan juuri koronapotilaita, kun yhtälailla täytyy hoitaa ne terveet akuuttitapaukset? Eivät sairaalat tule täyttymään koronapotilaista, kun suurin osa sairastaa taudin kotonaan.
Kun lieväoireisten testauksesta on luovuttu, niin eihän siellä päivystyksessä ole enää selvää kuka potilaista on koronalle altistunut ja kuka ei. Siellä ne istuu samassa aulassa kaikki. Ja vaikka itse välttyisi altistumasta koronapotilaille, niin päivystyksessä kuitenkin työskennellään rinta rinnan niiden koronapotilaitakin hoitavien työtovereiden kanssa.
Itse en normaalityössäni altistu juuri ollenkaan infektioille. Mutta mahdollisessa poikkeustilanteessa nykyiset työtehtäväni todennäköisesti tauotetaan. Kiinnostaisi tietää, määrätäänkö minut akuuttityöhön vai lomautetaanko. En näe, että akuuttityötä pystyttäisiin epidemian räjähtäessä käsiin järjestämään niin että se olisi riskiryhmille turvallista.
Riskiryhmään kuuluvat hoitajat voisi sijoittaa vaikkapa puhelinneuvontaan, missä ei olla suorassa kontaktissa potilaisiin. Jos epidemia räjähtää käsiin, niin aivan varmasti myös puhelinpäivystyksessä tarvitaan lisää henkilökuntaa.
Minä olen röntgenhoitaja , olen ollut pitkään töissä HUS : ssa enkä koskaan ole ollut hätätöissä. Olen ollut myös viisi vuotta yksityisellä lääkäriasemalla ja keikkaillut siellä sädelomasijaisena. Tykkään kyllä kovasti työstäni. En usko rauhanaikana pakottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne eskaloituu, lähdemme työkaveriemme kanssa norjaan töihin.
Norjassa arvostetaan hoitajia, siellä ei tarvitse olla yleisenä sylkykuppina. Norjassa hoitajia arvostetaan, se näkyy myös palkassa. Suomalaiset hoitajat ovat haluttuja. Suomi voi tuottaa halpahoitajia Filippiineiltä tilallemme.Näinköhän ne kohta suostuvat enää ottamaan Suomesta porukkaa muihin maihin, kun täällä ei testata edes oirehtivia ihmisiä?
Suomessa testataan hoitohenkilökunta tarvittaessa. Sitä paitsi voinhan olla 2 vko karanteenissa ensin. Idea on että nyt on sellainen tilanne että työvoima kelpaa varmaan monessa maassa. Ja jäämäänhän sinne olisin menossa, korona on toivottavasti kuitenkin ohimenevää.
Sairaanhoitajan, terveydenhoitajan tai lähihoitajan tutkinto ei automaattisesti takaa sitä että lääkehoitoa saa toteuttaa. Ihan joka työpaikalla on nykyään lääkeluvat, jotka jokaisen hoitajan on suoritettava yksikön tarpeen mukaan. Lääkkeitä ei saa jakaa eikä antaa potilaalle edes sitä Buranaa ilman lupia. Omat luvat on peruslääkehoitoon, iv-hoitoon, verivalmisteiden antamiseen ym. Luvat on yleensä voimassa 5 vuotta.
On myös jokaisen hoitajan omalla vastuulla huolehtia ettei tee sellaista mihin ei ole lupia tai osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä se mulle sopii. paskaa tullut niskaan tässä vuosien varrella, mutta silti haluan antaa kaikkeni, jos itse terveenä tässä kurimuksessa säilyn,
vaikka vuorokauden ympäri.
Kiitos sinulle ja paljon voimia tuleville viikoille <3 me muut olemme nyt teidän varassa
Eikä olla. Yhteiskunta on paljon muutakin kuim hoitotyö ja sinä et ole mikään tuulessa lentävä rätti. Töihin sinäkin menet, vaikka luuttuamaan oksennusta sairaalan lattialta. Turha alkaa itkeä apua jos et omaa osaasi ole tekemässä.
Britanniassa eivät eläkkeellä olevat halua tulla takaisin, varsinkin kun tietävät että esim. Italiassa 10% hoitajista/lääkäreistä jotka olleet koronatapausten kanssa ovat sairastuneet itsekin (Italiassa tosin taisivat mokata muutamassa sairaalassa ja virus levisi pahasti henkilökuntaan):
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/04/majority-of-retired-nhs-s…
Mitäs sitten tehdään jos hoitaja kuuluukin riskiryhmään? Eikö riskiryhmäläisiä just pitänyt suojella?
Mitähän hoitoa nää työstä kieltäytyvät hoitajat itse olettaa saavansa kun sairastuu?
Ottakaa huomioon että eduskunta voi säätää mitä tahansa muitakin lakeja kuin vain ottaa käyttöön valmiuslain.
Esim. jos hyvin suuri osa porukkaa kieltäytyy yhteiskunnassa työnteosta, voi olla järkevää perustaa rekisteri johon näiden nimet laitetaan. Sitten kun tulee heidän oma vuoro tarvita hoitoa, kappas vaan priorisointi iskee ja muut menee heidän ohi.
Ihan kaikkeen on siis varauduttu. Ei yhteiskunta ole niin tyhmä kuin luulette.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hoitoa nää työstä kieltäytyvät hoitajat itse olettaa saavansa kun sairastuu?
Ottakaa huomioon että eduskunta voi säätää mitä tahansa muitakin lakeja kuin vain ottaa käyttöön valmiuslain.
Esim. jos hyvin suuri osa porukkaa kieltäytyy yhteiskunnassa työnteosta, voi olla järkevää perustaa rekisteri johon näiden nimet laitetaan. Sitten kun tulee heidän oma vuoro tarvita hoitoa, kappas vaan priorisointi iskee ja muut menee heidän ohi.
Olen 20 vuotta hoitanut muita, eikö se riitä jos ei mukana ole ollutkaan coronapotilasta? On kuitenkin ollut jos jonkinmoista riskipotilasta ja virusta ja bakteeria. Enkö silti ansaitse hoitoa? No eipä tuo mittään yllättävää sinänsä olisi. Suo siellä, vetelä täällä, mutta eduskunnan on hyvä muistaa ettei hoitajakaan ole niin tyhmä kuin he luulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 20 vuotta hoitanut muita, eikö se riitä jos ei mukana ole ollutkaan coronapotilasta? On kuitenkin ollut jos jonkinmoista riskipotilasta ja virusta ja bakteeria. Enkö silti ansaitse hoitoa? No eipä tuo mittään yllättävää sinänsä olisi. Suo siellä, vetelä täällä, mutta eduskunnan on hyvä muistaa ettei hoitajakaan ole niin tyhmä kuin he luulevat.
Eli olet tehnyt työtäsi alalla, jolle itse hakeuduit.
Et saa mitään säälipisteitä siitä, sori vaan. Tuollainen marttyyri sietääkin kuolla.
Laman tullessa päälle työpaikoista muuten kannattaa pitää kiinni... myös terveydenhoitoalalla.
Tämä ketju viimeistään sinetöi ajatuksen siitä, ettei ihmiskunta ole pelastamisen arvoinen. Ihmiset ovat niin vihamielisiä, ilkeitä ja itsekeskeisiä.
Oma vastuuni virukseen liittyen on olla levittämättä sitä. Olen vastuussa perheestäni, en teistä kylmistä ja itsekkäistä ihmisistä, jotka kuvittelette että haukkumalla ja alentamalla saatte meidät nöyrtymään auttamaan teitä.
Puhutte vastuun kantamisesta ja yhteiskunnan hyvän puolesta uhrautumissa, samalla kun istutte takapuolet homeessa oman kotinne turvassa, kaukana tapahtumien keskiöstä.
Viha taitaa olla vain keino peitellä pelkoa, mutta se ei oikeuta tämänkaltaista käytöstä.
Voi olla että tulee hoitajia ikävä, kun neste alkaa kertyä keuhkoihin ja hengittäminen vaikeutuu. Siinä vaiheessa kannattaa muistaa kaikki tänne kirjoittamanne sanat.
Yleisesti, jopa hallituksemme tajuaa ettei voida ketään määrätä hommiin jos henkilöä itseään ei nappaa.
Tyynesti ilmoitat ko. tilanteessa ettet nyt vaan muista ja et voi ottaa vastuuta tekemisistäsi - voit kuitenkin hyvää hyvyyttäsi kokeilla tehdä jotain mutta jos jotain sattuu niin olet varoittanut. Tämän kun kerrot asiakkaan kuullen niin voit olla varma ettei halua sinun kanssa olla tekemisissä.
Eli ainoa mitä oikeastaan tehtäisiin on määrätä sakkoa. Sen suuruudesta en osaa sanoa ja mahdollisuus ettei työtä ole kriisin jälkeen. Tai sitten menet paikanpäälle ja istut jossain, ei sinua kädestä pitäen siellä taluteta. Kaikki käytännön pelote perustuu talouden kaatamiseen ja yhteisöpaineella.
Toki tämä vaatii pokkaa ja ymmärtämättömiä riittää.
Puheet rintamakarkuruuksista ovat 40-luvun syyllistäviä muisteloita, tähän ajatusmalliin päätyvät - miettikää jos hommasta ei makseta niin onko se oikeasti tärkeää?
Koettakaa nyt päättää, onko hoitajista mihinkään. Normioloissa ei saa kuin haukkuja osakseen, mutta nyt sitten pitäisikin toimia esimerkkinä yhteisvastuullisuudesta.