Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyden vuoksi sosiaalityöntekijän puheille?

Aapeli
11.03.2020 |

Minulla on hyvä koulutus ja pitkä ura, mutta ikäni (50+) vuoksi en pääse töihin. Olen siis tuonne ylikoulutettu ja tänne liian kallis palkattavaksi. Päihdeongelmia minulla ei ole, olen työkykyinen ja olen hakenut työtä ahkerasti. Fyysisesti rasittavaan työhön en pysty, eikä kukaan minua sellaiseen palkkaisikaan.

Nyt minulle on vasten tahtoani varattu aika kaupungin sosiaalityöntekijän ja jonkin TE-virkailijan palaveriin. Mitä on odotettavissa? Onko jollakulla tästä kokemusta?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

palkkaisin jos vaan pystyisit siihen

Mihin? Kerropa lisää.

Ap

Vierailija
22/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään saman olevan edessä kun ikäkin täsmää :( En tarvitse mitään työkyvyn tai toimintakyvyn kartoitusta, teen töitä ja olen toimintakuntoinen näinkin. ainoa "vika" on se että ikää on jo päälle 50 vuotta. Ainoa vika tässä yhtälössä on työnantajat ja niitten ankara ikäsyrjintä. Palkkatyötä minäkin tarvitsen, en mitään lässytystä ja turhia tapaamisia.

Paras neuvo noihin tapaamisiin kuulemma on että mihinkään ei pidä suostua eikä varsinkaan allekirjoittaa mitään vaikka kuinka painostettaisiin. Tulehan sitten ap kertomaan kokemuksiasi jälkikäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aapeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien kadehtijan satualoituksia taas.

Mistä niin päättelet? Minä haluaisin tosissani töihin, koska talouteni sakkaa jo pahasti. Siihen taas eivät palaverit auta, vaan työn löytyminen.

Ap

Ei siitä palaverista mitään haittaa ole. Miksi niitä kammoksutaan, tai pelätään.

Sinne vaan juttelemaan!

Sitähän minä täällä juuri kyselen: miksi niitä niin kammoksutaan?

Mistä siellä käytännössä puhutaan? Mitä tarkoittaa se, että siellä luodaan ongelmia? Miksei kukaan sano mitään konkreettista?

Niissä ei tulla yhtään työtöntä vastaan ts. epäillään kaikenlaista, pidetään työtä vieroksuvana ja niin edelleen. TE-toimiston virkailijoissa voi tosin hyvällä tuurilla olla ihan reiluja ja ymmärtäväisiäkin henkilöitä, toisin kuin sosiaalitoimessa (yleisesti ottaen). 

Ap

Vierailija
24/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et ole ylikoulutettu vaan sinulla ei ole oikealaista koulutusta joissa on työvoimapula

Omilla aloillani on työpaikkoja, mutta ne menevät tavallistakin useammin suhteiden kautta ja lähes aina vasta muutaman vuoden töissä olleille. Olen päässyt muutamaan haastatteluun, joissa etsitään todella kokenutta henkilöä melko korkeaan virkaan, mutta niihin on aina otettu talon sisältä jo hyväksi havaittu tekijä. Soveltuisin monenlaisiin asiakaspalvelutehtäviin ja konttorityöhön, mutta ilmeisesti sopivampia on paljon. Erityisen hyvin sopisin esimerkiksi taksikuskiksi, mutta firmoilla ei ole vähäisintäkään kiinnostusta, eikä minulla ole varaa lähteä etenkään noviisina ajamaan yksinäni.

Voisin selittää asian tarkemminkin, mutta siitä repeäisi sellainen rähinä, jota en jaksa katsella. Enkä toisaalta halua tulla tunnistetuksikaan.

Ap

Vierailija
25/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään saman olevan edessä kun ikäkin täsmää :( En tarvitse mitään työkyvyn tai toimintakyvyn kartoitusta, teen töitä ja olen toimintakuntoinen näinkin. ainoa "vika" on se että ikää on jo päälle 50 vuotta. Ainoa vika tässä yhtälössä on työnantajat ja niitten ankara ikäsyrjintä. Palkkatyötä minäkin tarvitsen, en mitään lässytystä ja turhia tapaamisia.

Paras neuvo noihin tapaamisiin kuulemma on että mihinkään ei pidä suostua eikä varsinkaan allekirjoittaa mitään vaikka kuinka painostettaisiin. Tulehan sitten ap kertomaan kokemuksiasi jälkikäteen.

Eipä minulla taida olla mitään mahdollisuuksia vastustaa painostusta ja kieltäytyä allekirjoittelemasta, kun uhataan karenssilla. YE-virkailija puhui niin epämääräisesti TYPistä ja välillä luki paperista, enkä minä pysynyt perässä. Ihan konkreettisia asioita ei kuule mistään.

Ajatus palavereista, joissa vain kehitellään ja jutustellaan, on kammottava. Kun tähän lisätään se, että minun on käytännössä hyvin hankalaa matkustaa palavereihin, pinnani tulee olemaan aika kireällä, jollei mitään kouriintuntuvaa saada aikaan. Työtehtävissäni minut on tunnettu poikkeuksellisen kärsivällisenä ihmisenä, mutta juttu- ja holhoamistuokiot minua heikosti tuntevien viranomaisten kanssa saattavat olla toinen juttu.

Ap

Vierailija
26/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut työllistetään johonkin kaupungin yksikköön sillä palkkatuella. Riippuu paikkakunnasta, saatko 6kk vai 12kk pestin.

Siitä siellä puhutaan. Se on työllistämistksikkö.

Vierailija
27/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä minulla taida olla mitään mahdollisuuksia vastustaa painostusta ja kieltäytyä allekirjoittelemasta, kun uhataan karenssilla. YE-virkailija puhui niin epämääräisesti TYPistä ja välillä luki paperista, enkä minä pysynyt perässä. Ihan konkreettisia asioita ei kuule mistään.

Ajatus palavereista, joissa vain kehitellään ja jutustellaan, on kammottava. Kun tähän lisätään se, että minun on käytännössä hyvin hankalaa matkustaa palavereihin, pinnani tulee olemaan aika kireällä, jollei mitään kouriintuntuvaa saada aikaan. Työtehtävissäni minut on tunnettu poikkeuksellisen kärsivällisenä ihmisenä, mutta juttu- ja holhoamistuokiot minua heikosti tuntevien viranomaisten kanssa saattavat olla toinen juttu.

Ap

Avaatko vähän miten sinun on hankala matkustaa tapaamisiin? Jos terveys on niin heikko ettei kestä autossa tai bussissa istumista niin silloinhan on ihan paikallaan kartoittaa työkykyä.  Ja joutuisit töihinkin matkustamaan päivittäin, harva kuitenkaan voi lähteä siitä olettamuksesta että kaikki työt on etätöitä. Harva työnantaja suostuu etätöihin uuden työntekijän kohdalla.

Vierailija
28/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteilla siihen Typ:iin oikein joutuu? Itse olen 57v. ja työttömänä, ansiosidonnaisella, pian 2vuotta. En ole saanut kutsua.

Vierailija
29/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin tuollaisessa palaverissa, n. 10 vuotta sitten Tampereella, niin siellä kartoiettiin tilannettani ja kehuttiin TYP:iä ja sain itse päättää jälkikäteen lähdenkö asiakkaaksi, koska terveystietojen luovutukseen ei ollut pakko suostua. En lähtenyt, ja siitä ei seurannut mitään. Olen ymmärtänyt että nykyään ei voisi noin vain kieltäytyä ilman karenssia. Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
31/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typissä saa kokonaisvaltaisempaa palvelua kuin TE-toimistossa. Tärkeänä lisänä TE:n ja kunnan (mm. kuntouttava työtoiminta) palveluihin on Kelan sekä laajemmat terveyspalvelut.

Vierailija
32/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä33248 kirjoitti:

Tuntuu stadi ainakin ottaneen hallituksen linjaamana tyylin kutsua juurikin sinun tilanteessa, iässä olevia tuonne TYP toiminnan  haastatteluihin, terveystarkastuksiin, psykologille ja tuloksena mahdollisesti kuntouttava työtoiminta (tempputyöllistäminen) tai siitä kieltäytymisenä työmarkkinatuen lakkautus ja näin saatiin taas yksi työtön vähemmän, tilastot kaunistuu ja siirrettyä toimeentulotuki luukulle tai sairauspäivärahalle. Kunta säästää myös sakkorahan kun saa työttömän siirrettyä pois.

Itse myös samaan rumbaan jouduin.

En oikein ymmärrä sitä, miksi minua pitäisi ohjata terveystarkastuksiin yms. toimenpiteisiin, kun ainoa ongelmani on se, ettei kukaan palkkaa minua. En ole oikeastaan koskaan edes sairaana, kun flunssat yms. taudit eivät minuun tartu. Minun on vaikea hahmottaa sitä, mitä minusta oikein halutaan.

Muistatko noista palavereista mitään konkreettisia kysymyksiä, asenteita tai muuta, mistä minä ehkä haluaisin tietää?

Ap

Onkohan laki sinulle tuttu?

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010189

Kun on ollut tarpeeksi pitkään työtön, niin ei kysellä enää, että mitähän saisi olla.

Vierailija
33/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut ohjataan joko uravalmennushöpöhöpökurssille, taikka kuntouttavaan työtoimintaan, jossa saat tehdä jotakin paskahommaa 9€/päivä kulukorvauksella. Ei muuta kuin tsemppiä ap:lle, ja otan osaa.

Vierailija
34/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään palvelua siellä ei saa. On hyvin ahdistavaa kun virkailija ja sosiaalityöntekijä syyllistävät sinua työttömyydestäsi. Itselleni tuli myös aika tämän kuun loppuun mutta en mene. Mielummin karenssi ja pienennetty toimeentulotuki. Muista ettet kerro elämästäsi liikoja. Kirjaavat kaiken ylös eikä kuulu niille. Äläkä allekirjoita mitään! Tahtovat lukea omakannasta kaiken. Kun et allekirjoita niin eivt voi lukea

Vierailija
35/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinut ohjataan joko uravalmennushöpöhöpökurssille, taikka kuntouttavaan työtoimintaan, jossa saat tehdä jotakin paskahommaa 9€/päivä kulukorvauksella. Ei muuta kuin tsemppiä ap:lle, ja otan osaa.

Unohdin vielä mainita, että valmistaudu siihen, että sinua tullaan kohtelemaan kuin toisen luokan kansalaista.

Vierailija
36/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteilla siihen Typ:iin oikein joutuu? Itse olen 57v. ja työttömänä, ansiosidonnaisella, pian 2vuotta. En ole saanut kutsua.

Kuntaa kiinnostaa sun asiat vasta kun ne joutuu maksamaan osan sun työmarkkinatuesta (eli kun olet saanut sitäkin 300 päivää). Sitten ne tarjoaa kuntouttavaa.

Vierailija
37/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että ilmaistyöhön joudut. Saat 9 euroa päivässä mistä muut saa kunnon palkan

Vierailija
38/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekkin pitkäaikaistyötön ja minulle on myös oilmeisesti tuota suositeltu. En ilmoittautunut kun ei ole motivaatiota tuohon. En silti tiedä mikä on Typ, josta täällä puhutaan.

Vierailija
39/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman paikkakunnan kuntouttava ei ole lähelläkään oikeaa työtä. Enemmän erinäköistä puuhastelua mistä voi valita miellekkäimmät ihan itse. Liikuntaa, atk harjoittelua, jne. Enemmänkin kuin kerhossa istuisi kuin olisi töissä. Kuntouttavassa ei saa tehdä ulkoista tuottoa eli myyjäiset jne esim ruuan leipominen myytäväksi on kielletty.

Vierailija
40/45 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nimetönnä kirjoitti:

Lisään vielä että ilmaistyöhön joudut. Saat 9 euroa päivässä mistä muut saa kunnon palkan

Tämä on työttömien tuttu mantra, mutta ei meillä ole ilmaistöitä. On vain tyhmiä työttömiä, jotka ei osaa lukea sopimusta ja ymmärrä, että se ei ole työsopimus, se on pelkkä työkokeilusopimus. Ei siis ole pakko tehdä mitään! Riittää, että on sovittuun aikaan paikalla eikä tuhoa mitään. Karenssia ei saa, vaikka työnantaja keskeyttää kokeilun, koska tekemättömyys ei ole keskeyttämisperuste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi