Mistä mahtaa johtua häiriöt kuukautiskierrossa? Onko kokemusta?
Täällä vähän hoomoilasena ihmettelen, ja mieleeni tuli että av:n joukosta varmaan löytyy tämmöisiäkin kokemuksia ja kenties mahdollisia syitäkin moiseen.
Mulla on 2 lasta, vanhempi 4-vuotias ja nuorempi vajaat 2-vuotias. Molempien synnytysten jälkeen kuukautiset alkoivat 4kk synnytyksestä (muuten täysimetyksestä huolimatta), ja muutaman kuukauden heilahtelun jälkeen kierto on vakiintunut 26-30 päivään. Mutta nyt sitten kummia. Kierto heittelee, muutamien kuukautisten väli on ollut 35+ päivää, ja nyt sitten taas vain 18 päivää. Ja 3-4 kuukautiset ovat olleet tosi niukat, tiedän sen varmasti kun käytän kuukuppia että vuotoa on ollut tosi vähän ja vain kolme päivää joka on noin puolet " liian vähän" .
Myös pms-tyyppisiä oireita on ollut tänä aikana, kroppa tuntuu jotenkin kummalliselta, ei siltä omalta normaalilta vaan jotenkin oudolta.
Mistähän tämmöinen nyt voisi johtua, ja pitääkö tästä lääkäriin lähteä vai mahtaako olla vaarallista lainkaan? Vauvahaaveita ei ole eli sen takia kierron ei tarvitsisi olla säännöllinen... ihmettelen vain, kun tämä ei ole minua ollenkaan.
Kommentit (3)
Minulla on samankaltaisia epäsäännöllisyyksiä kierron kanssa jos olen ilman pillereitä.
Tosin ilman ei oikein enää voi olla sillä sairastan endometrioosia(kohdun limakalvon sirottumatauti eli kohdun limakalvo leviää muuallekin elimistöön).
Useimmiten kivut on tämän sairauden näkyvin oire mutta olen kuullut tapauksista joissa kipuja ei ole ollut mitenkään erityisen paljon vaan erilaiset vuotohäiriöt on olleet pääosassa.
Minulla piisaa molempia, valitettavasti.
Mulla kuukautishäiriö johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kuukautiset tulisivat ilman lääkitystä vai 3-4 krt vuodessa. Kilpparin toiminta on ainakin helppo tarkistuttaa verikokeella.
Onko sulla muuten muita oireita. Vajaatoimintaan liittyy mm. painon nousu, väsymys (suorastaan uneliaisuus), ajatuksen hitaus.