Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju
Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.
Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.
Ap
Kommentit (587)
Vierailija kirjoitti:
"JOS ET OLIS MUN POTILAS NIIN TIES MITÄ TAPAHTUIS!"
Ai siis huusiko se tuon?
Vierailija kirjoitti:
Emt, mut oon huomannu et esim parturinaiset on nykyään tosi ylimielisii ja tympeitä. :'DD
Ku ostin olaplex hoitoainetta ja kysyin et mitä shampoota suosittelet, nii tää kysyy "KUKA sulle on suositellu olaplexia???" "öö.. * miettii*" "Siis KUKA, kerro KUKA" "no kaikki. :'D"
Sit toinen parturi halus alkaa kiistelee mun kaa jostain sävyistä ja kysy tyyliin kirkkaan keltasesta "mikä väri tää on sun mielest???????????? Kerro" ja halus jotenki osottaa että oon tyylii väärässä??
-.-
Ärsyttävä asioida tollasten kanssa jotka jotenki puolustuskannalla ja vastakkain asettelutilassa.
Sit ku menin väsyneenä työhaastatteluun, ite alle 30, haastattelija joku 45 v nainen. Sit se kysy mun ajokorttia näyttää, kuvassa olin ehkä 23 v tms. Nii tää tokas "kylläpä sä oot OLLU kaunis!!! Mustaki ollaan silleen jos näytän vanhan passikuvan missä olin 17 v, nii aletaa nauraa et herranjumala ai sä oot tonkin näkönen ollu, niin nätti oot ollu joskus!!!!!!"
Olin vaa et "ahaa, kiitos vaa, joku 6 v vanha kuva " En todellakaa jaksanu kertoa kuinka väsyny, stressaantunu yms olin mut must oli vähän törkeetä sanoo noin ku en kuitenkaan oo vieläkään todellakaan mikään ruma. :''DDD
Ja esim gynekologi kysy kerran ku alko tutkia mun haaroja "ootsä laihtunu ku sun iho on tommosta reisissä??????????????" Olin tosi hoikka, kuulemma ku huippumalli, mut sisäreidet oli vähän pehmeemmät.
Ja reisien iho ei siis liittyny mitenkää mihinkää.
Ja siis nii, etenki naisilt tullu usein vähättelevää kommenttia. Miehiltä enimmäkseen hyvää. :)
. Helvetti miten vittumainen tapa kirjottaa, tuli pää kipeeks lukiessa
Lasten edunvalvoja tokaisi ensisanoikseen:” No niin, menit sitten vieraisiin ja nyt vielä aiot viedä isältä lapsetkin!”
Olin aivan pöyristynyt ja jäädyn täysin. Lasten isä oli väkivaltainen ja viimein uskaltauduin hakemaan eroa. Ei ollut vaikeaa arvata, kenen kanssa tätsä oli puhunut ensin ja muodostanut valmiiksi mielipiteensä... Miten narsistit osaavatkin kääntää asiat päälaelleen?!
Peruskoulun opettaja sanoi viimeisellä luokalla koko luokalle että "Teistä ei koskaan tule yhtään mitään, kenestäkään teistä! Ei mitään!" haukkui ja lällätteli ettei kukaan pääse ikinä mihinkään, ei menesty jne. Ei nyt varsinaisesti ollut kovinkaan kannustavia sanoja, olin sentään ennen tuohon kouluun menoa 9 oppilas mutta siinä koulussa numerot tippui alle 7. Ja ihmetytti myös se asenne miksi kaikista pitäisi tulla jotain? entä jos ei halua pyrkiä politiikkaan/lakimieheksi tms. entä jos on tyytyväinen sellaiseen alaan mihin menee ja pääsee, entä jos ei edes halua tai tarvitse jotain supertutkintoa. Suurin osa oppilaista oli luokalla ok, mutta hermoheikko opettaja sekosi täysin parin riehuvan pojan takia kaikki oli koko luokan syy.
"oletko varma ettet ole raskaana" kysyi yksi lääkäri Suomessa useita kertoja kun jouduin lääkäriin flunssan takia. En ole ylipainoinen. En ole sen jälkeen enää mennyt mielelläni lääkäriin, vuosien aikana kerran käynyt yksityisellä ja vaihdan heti lääkäriä jos kysytään tyyliin oletko paksuna/raskaana kun selittää oireet jos niitä ei kuunnella. En seurustellut edes niihin aikoihin olin alle 20v lapseton sinkku ja lääkärin mielestä ainoa vaiva oli se raskaana olo. Minulla on toisinaan myös vatsaongelmia kuten ruoka-allergioita sun muita mutta en viitsi mennä niistä lääkäriin koska lopputulos olisi varmaan taas se että olen paksuna. Kerran sain erittäin kovan angiinan ja hoitajan mielestä se oli pikkuflunssa, helvetin porteilla odotin viikonlopun yli että sain lääkkeen kurkku tulessa.
"Täällä on meillä merkonomejakin tarpeeksi" sanoi 80-luvulla työvoimaneuvoja, kun olin valmistunut toiseen ammattiin ja kävin iltakouluna kauppaopistoa ja ilmoitin, että myös toimistotyöt voi laittaa listalle. Sainpa sitten toimistotyön vapaan haun kautta.
Menin yksityiselle lääkäriasemalle, toiveena saada hyvää hoitoa pitkään jatkuneeseen vaivaan. Lääkäri ei juurikaan kuunnellut, vilkaisi asiaa sen enempää tutkimatta ja totesi ettei hän löydä minusta mitään korjattavaa. Katseli päästä varpaisiin ja ihmetteli toistuvasti ällöttävän siirappisesti, suureen ääneen, "Miten voit olla tuon näköinen, vaikka olet kokki? Miten voi kokki pysyä noin hoikkana?!" Sitä hän ihmetteli ja löi ällöttävä katseita. En osannut hämmennykseltäni sanoa juuri mitään. Lasku kädessä huonosta kohtelusta poistuin paikalta, enkä saanut mitään apua.
Juuh, olen kokki ja kyllä, urheilullinen ja hoikka. Miten nämä liittyvät hoitooni mitenkään?
Koin tämän vanhan mieslääkärin kommentoinnin hyvin ahdistavana ja inhottavana. Että terkkuja vaan sille lääkärille, hänen takiaan en yksityisellä enää käy. Usko meni heihinkin.
Olin käynyt vuosia samalla kampaajalla, joka vaalensi hiuksiani.
Haukkui aina joskus huonokuntoisia hiuksiani ( jotka oli värjäytetty hänellä) "siis ei näissä pysy mikään, kun nää on vaan NIIIN VANUA!"
Tämä kampaaja piti tunnin vahvaa vaalennusta päässäni ja kun valittelin, että polttaa ja kirvelee/kutittaa, niin antoi piikkikamman käteen, jolla voin raapia päänahkaani vaalennusaineen vaikuttaessa.
Onneksi älysin vaihtaa kampaajaa. Hiustenkin kunto ihan eri tasoa. Ennedes tiennyt minulla olevan näinkin kivat hiukset, kun kävin tuolla hiustenteurastajalla nuorempana.
Autokoulun opettaja sanoi minulle onnistuneen taskuperuutuksen jälkeen: ”Se oli oikea herkkupeppuperuutus!” Ja tuijotti minua kiinteästi siansilmillään siitä pelkääjänpaikalta samalla nuollen huuliaan merkitsevästi.
Olin aivan tyrmistynyt, kuinka tuollainen vanha äijä kehtaa sanoa minulle, 18-vuotiaalle maksavalle asiakkaalle, noin törkeästi. Ja takapenkilläkin istui muita oppilaita.
Menin työterveyslääkärille ja hän totesi labratuloksia syynätessään:”Kyllä sun nyt täytyy mennä ihan oikealle lääkärille!” Mikähän hän itse sitten oli - valelääkärikö?
Samainen doc katsoi toisella kerralla aivan väärän henkilön tietoja ja järkytti minua puhuessaan niiden perusteella, että:”Sinulla kun on löydösten mukaan tämä selkärankareuma, niin...” Olin ihan WTF.
Ja työnantajamme maksaa tästä palveluntapaisesta.
Tulipa mieleen, kun meillä oli kerran tyky-päivä eräässä sosiaalityöpaikassa. Siellä joku vanhempi nuorisotyöntekijä veti meille semmoisia ryhmäytymisleikkejä. Heiteltiin piirissä jotakin helkutin vinkulelua ja tämä nuorison paras kaveri yllättäen rääkäisi yhdelle meistä:”FÄKJUU!!!” Ja alkoi haukkua tätä aikuista ihmistä itsekeskeiseksi ja ylimieliseksi k-pääksi. Koulutti häntä huutaen kuin jotakin huumenuorta... jäätiin siinä muu porukka vähän haavi auki katselemaan tilannetta. Tämä nuorisotyöntekijä haiskahti itse alkolle. Taisi olla siinä rajalla, että työterveys kutsuu...
Vaikutti kyllä fiiliksiin, mutta eri tavalla kuin tarkoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä ketjua niin masentuneena, enkä jaksa siis kaikkia lukea. Mutta ystävät hyvät, kära medborgare, tämä tylyttäminen, törkeät kommentit ja nolaamiset esim asiakkaiden edessä, on sitä VAIN SUOMESSA osastoa. Pariin otteeseen Suomeen palanneena, tämä tylyys ja karkeus on se kaikkein vaikein asia tottua.
Näitä tapahtuu lääkärissä, terveydenhoitajalla, kampaajalla, ammattikoulussa, työpaikalla, korkeakoulussa, kirjastoissa, TE-toimistoissa, kaupoissa ja etenkin kampaajilla.
Googlatkaa vaikka only in America or US, jos vähän helpottaa. Siellä nimittäin ihmiset ovat keskimäärin pinnallisia, tyhmiä ja materialistisia, mutta Suomessa on joku kirjoittamaton sääntö, että TÄÄLLÄ SAA OLLA törkeän epäystävällinen.
Kakatkaa housuihinne ruman käytöksen maailmanmestarit.
No oletko käynyt koskaan Venäjällä, Virossa, Romaniassa tai Bulgariassa? Sielä vasta saakin hymytöntä palvelua ja perään mutistuja kirosanoja. Jopa pankkineiti yritti k_settaa, kun rahaa vaihdoin.
Vierailija kirjoitti:
Vein postin toimipisteeseen paketin, jota olin lähettämässä kummilapselleni. Virkailija katsoi pakettia ja kommentoi "Onpa ruma osoite!". Sehän onkin asia, johon ihminen voi ihan hirveästi vaikuttaa.
Oliko P@ska-avenue?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinun ominaistuoksusi on aivan ihana!" Miespuolinen lääkäri kommentoi minulle kerran kesken hoitotoimenpiteen (käyn säännöllisesti samalla lääkärillä). On myös aina yhtä kuumottavaa, kun lääkäri haluaa käynnin lopuksi halata. Hän on kuitenkin hyvä työssään, joten käyn yhä hänen luonaan.
Asiaton lääkäri! Ei tuollainen käytös ole missään nimessä ok!
Ja höpö höpö. Ei kukaan lääkäri tuollaista tekisi, mielikuvituksen tuotetta.
Kävin lääkärissä korvatulehduksen takia. Ylipainoinen naislääkäri lässytti minulle viisi minuuttia, miten "olet noin hoikkana pysynyt, miten se on mahdollista". Olen 55 v., 160 cm, 50 kg. Sama lääkäri katsoi koneelta, että olet aiemmin käynyt toisella korvalääkärillä ja kysyi, "oliko sinulla seksisuhde sen lääkärin kanssa?"
Olin tyrmistynyt, luulin olevani piilokamerassa.
Olen itse sairaanhoitaja ja olen kuullut lääkärien ja hoitajien sanovan potilaille tyrmääviä asioita. Potilaan kanssa olla henkeämme haukottu....
Opettaja: "Sivistynyt ihminen tietäisi kemiasta enemmän kuin sinä." Fiksummalle kaverilleni sanoi: "Kannattaa valita kaverit paremmin, ettei koulumenestys kärsi." Onneksi kaverini ei kuunnellut opettajaa, olin muutenkin koulukiusattu eikä minulla ollut montaakaan kaveria. Olen aina ollut huono kemiassa ja fysiikassa, mutta opon mukaan olin keskivertoa fiksumpi oppilas, ja sain taide- ja kieliaineissa kymppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen tätä ketjua niin masentuneena, enkä jaksa siis kaikkia lukea. Mutta ystävät hyvät, kära medborgare, tämä tylyttäminen, törkeät kommentit ja nolaamiset esim asiakkaiden edessä, on sitä VAIN SUOMESSA osastoa. Pariin otteeseen Suomeen palanneena, tämä tylyys ja karkeus on se kaikkein vaikein asia tottua.
Näitä tapahtuu lääkärissä, terveydenhoitajalla, kampaajalla, ammattikoulussa, työpaikalla, korkeakoulussa, kirjastoissa, TE-toimistoissa, kaupoissa ja etenkin kampaajilla.
Googlatkaa vaikka only in America or US, jos vähän helpottaa. Siellä nimittäin ihmiset ovat keskimäärin pinnallisia, tyhmiä ja materialistisia, mutta Suomessa on joku kirjoittamaton sääntö, että TÄÄLLÄ SAA OLLA törkeän epäystävällinen.
Kakatkaa housuihinne ruman käytöksen maailmanmestarit.
No oletko käynyt koskaan Venäjällä, Virossa, Romaniassa tai Bulgariassa? Sielä vasta saakin hymytöntä palvelua ja perään mutistuja kirosanoja. Jopa pankkineiti yritti k_settaa, kun rahaa vaihdoin.
On se vähän eri asia jos Itä-Euroopassa laitetaan lappu luukulle tai huijataan turistia ja nämä henkilöön käyvät solvaukset ja asiattomat arvostelut, jotka Suomessa tuntuvat kuuluvan arkipäivään.
Kerran kävin kampaajalla ja kampaaja alkoi arvostella pääni muotoa: "Tämä sinun pää ei ole oiken edes pään muotoinen tästä".
Leikkaan nykyisin hiukseni itse. Olin täysin tyrmistynyt. Ei ole epämuodostumia päässä.
No, nää nyt on aika pieniä ja vähäpätöisiä, mutta hyvin mieleenjääneitä juttuja.
Olin 15 vuotta sitten nuorisopsykiatrian suljetulla osastolla psykoottisen masennuksen ja itsetuhoisten ajatusten takia. Se oli siis tosiaan nuoriso-osasto, eikä mikään pikkulasten osasto, meille oli kuitenkin sinne tilattu "piristykseksi" joku helvetin sirkuspelle, jollaisia siis näkee joissain lasten juhlissa.
Siinä se purskautti kukkapinssistään vettä, töräytteli torvea, ja teki ilmapalloeläimiä.
Oli varmaan kamala kokemus esiintyjälle itselleenkin, ei sillä. Mutta sitten lopuksi kun taiteili niitä eläimiä, saatiin kaikki omat ilmapalloelukat, pelle kattoi mua ja sanoi "no niin, sitten sun vuoro ujo tyttö, joka piilotteli koko ajan tyynyn takana." Olin jotenkin ihan tyrmistynyt sen sanoista, enkä ottanut mitään typerää ilmapalloa vastaan :D ja siitähän se hermostui lisää.
Samalla osastolla oli meille potilaille penkkejä käytävällä, hoitajien kanslian lähettyvillä.
Kanslian ovi oli auki ja kuulin miten naishoitaja puhui mun asioista, matki mun puhetyyliä ja ääntä. Menin ihan paniikkiin ja aloin vaan huutoitkeä.
Onneksi tilanteeseen puututtiin, ja ylilääkäri ja ties ketä kutsuttiin seuraavana päivänä kokoukseen, asia otettiin todella vakavasti.
Osasto siis tosiaan oli suljettu, toisten potilaiden huoneisiin ei saanut mennä missään nimessä, muutenkin kuri oli tiukka. Silti ihan iloisesti nuoret pystyi harrastamaan seksiä keskenään, ja hyväksikäyttöjäkin tapahtui nuorten välillä.
Sosiaalista työntekijä totesi minulle, että olet hullu, olet aina hullu ollutkin ja tulet olemaan. Ei mieltä ylentävä kommentti, muutenkin vaikeassa tilanteessa. Enkä varmaan koskaan unohda tuota kommenttia.
”Ei tänne pikkuflunssien takia tulla, tuolla on jonossa oikeasti sairaita!”
Peijas-Rekolan päivystävä lääkäri. Otatti kuitenkin crp:n. Se oli 237. Sain antibiootit angiinaan.