Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju
Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.
Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.
Ap
Kommentit (587)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minun täytyy saada tietää, onko sinulla Korona!"
Näin lämpimästi tiimini esimies lähestyi minulla useammalla hätääntyneellä viestillä, kun olin vastikään ulkomaan matkan jälkeen jäänyt pariksi päiväksi saikulle. Tiimin esimies oli myös ottanut yhteyttä omaan esimieheensä, joka sitten soitti minulle kysyäkseen mahdollisesta tartunnasta. Tiimin esimies pelkäsi saaneensa tartunnan minulta palaverissa. Ärsytti, kun tiimin esimies oli aivan hädissään ja jouduin häntä rauhoitellakseni kertomaan sekä hänelle että hänen esimiehelleen, miksi olin pois töistä. Totuus oli, että olin kamalien kuukautiskipujen ja virtsatietulehduksen takia saikulla pari päivää. Ehkä nekin tarttuu. :D
Sinä olisit voinut olla kantaja ja altistaa toiset, ymmärrän huolen!
Joo, ripuli, menkkaverenvuoto, kamalat vatsakrampit ja kirvely virtsatessa ovat ihan selviä merkkejä koronasta. :D
T. Aiempi
No eihän se tiimin esimies tiennyt mikä sulla oli, siksihän se kysyi! Mua taas ärsyttää ihmiset jotka ei suhtaudu asiaan vakavasti. Hysteerinen ei tarvitse olla, mutta kyllä olisit voinut ihan suoraan vastata että ei ole, jos toinen on selvästi paniikissa. Jokaisen lähipiiriin kuuluu joku riskiryhmään kuuluva.
Vierailija kirjoitti:
Olin te-toimiston järjestämällä kurssilla ainoana naisena, kokeillessani jotain hiomakonetta miesohjaaja totesi "Ootko koskaan pitänyt näin isoa vehjettä kädessä, höhöhöhöhöö?". Oli tosi mukava tilanne nuorelle naiselle äijäköörin keskellä. Menin jotenkin ihan lukkoon siinä kaikkien tuijottaessa enkä osannut vastata mitään nasevaa.
Ei nyt auta tietenkään enää, mutta tuohon olisi ollut hyvä heittää että "on se hyvä että teillä on täällä näitä isoja vehkeitä, niin tulee sullekin kokemusta sellaisen pitelystä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minun täytyy saada tietää, onko sinulla Korona!"
Näin lämpimästi tiimini esimies lähestyi minulla useammalla hätääntyneellä viestillä, kun olin vastikään ulkomaan matkan jälkeen jäänyt pariksi päiväksi saikulle. Tiimin esimies oli myös ottanut yhteyttä omaan esimieheensä, joka sitten soitti minulle kysyäkseen mahdollisesta tartunnasta. Tiimin esimies pelkäsi saaneensa tartunnan minulta palaverissa. Ärsytti, kun tiimin esimies oli aivan hädissään ja jouduin häntä rauhoitellakseni kertomaan sekä hänelle että hänen esimiehelleen, miksi olin pois töistä. Totuus oli, että olin kamalien kuukautiskipujen ja virtsatietulehduksen takia saikulla pari päivää. Ehkä nekin tarttuu. :D
Mä olisin ihan vaan toista ärsyttääkseni ollut sillee "Jaa, saattaa vaikka ollakin! Ehkä olen sellainen supertartuttaja!"
Miksi haluat ärsyttää toista ihmistä?
Olen yrittäjä ja minulla on pienehkö noin 10 hengen firma. Meillä on toimisto vanhassa tehtaassa ja toimistoomme tullaan sellaisen aika ahtaan rappukäytävän kautta. Meille tuli uusi määräaikainen työntekijä ja hänen eka kommenttinsa oli "Miksi me tultiin tänne takaoven kautta?" Meidän firmaan ei ole muuta sisäänkäyntiä.
Tapahtui tällä viikolla: Cittarin myyjä pyysi minua vilauttamaan plussakorttini minua jonossa edellä olevan asiakkaan hyväksi, koska asiakkaalla itsellään ei ollut plussakorttia, ja ilman sitä ei olisi saanut tuntuvaa alennusta ostoksistaan. Jäi jokseenkin pölmästynyt olo.
Parturi kysyi: "kuka tämän tukan on viimeksi leikannut"
Vastasin : "minä itse tasasin pahimipa"
Vierailija kirjoitti:
Tapahtui tällä viikolla: Cittarin myyjä pyysi minua vilauttamaan plussakorttini minua jonossa edellä olevan asiakkaan hyväksi, koska asiakkaalla itsellään ei ollut plussakorttia, ja ilman sitä ei olisi saanut tuntuvaa alennusta ostoksistaan. Jäi jokseenkin pölmästynyt olo.
Toisaalta sen toisen asiakkaan ostokset olisi sitten kerryttänyt sun plussapisteitä. Mutta joo, onhan tuo vähän outoa.
Työkkärissä virkailija kehotti menemään kouluihin ANELEMAAN harjottelupaikkaa koulunkäyntiavustajana. Olen YTM jolla on kyllä työkokemusta, satuin vain saamaan firman yt-neuvotteluissa monoa. Eniten ihmetytti tuo alentava sananvalinta. Työllistyin oman alan palkkatöihin 3 kk:n sisällä.
Olin vaatekaupassa sovittamassa hameita. Myyjä tuli sovituskoppien verhon taakse kysymään voiko olla avuksi niin ojensin hänelle yhden hameista ja pyysin voisinko saada koon XS. Myyjä naurahti ja huudahti ääneen ”sinun pitäisi mennä hampurilaiselle!”
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja minulla on pienehkö noin 10 hengen firma. Meillä on toimisto vanhassa tehtaassa ja toimistoomme tullaan sellaisen aika ahtaan rappukäytävän kautta. Meille tuli uusi määräaikainen työntekijä ja hänen eka kommenttinsa oli "Miksi me tultiin tänne takaoven kautta?" Meidän firmaan ei ole muuta sisäänkäyntiä.
Miksi tämä on saanut alapeukkuja? Onhan tässäkin ammattilainen antanut toiselle alentavan kommentin!
Olin käynyt terkkarissa jo useita kertoja valittamassa vasemman puolen alaselkä/lonkkakipuja. Kuvauksiin oli älyttömän vaikea päästä ja niinpä ajoittain jouduin hakemaan kortisonipiikin vaivoihini. Ajanvarauksessa eräs naisihminen luultavasti jotenkin oli vi##uuntunut mun lekurissa ravaamiseen ja tilatessani taas kerran aikaa kysyi että "kumpi lonkka se nyt on", kerroin että vasen, johon hän erittäin ivallisesti naurahti että "ai se on se vaiva vaihtanut nyt sitten oikeesta vasempaan".. katsoi itse väärin koneelta tiedot. Asiakaspalvelua huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin te-toimiston järjestämällä kurssilla ainoana naisena, kokeillessani jotain hiomakonetta miesohjaaja totesi "Ootko koskaan pitänyt näin isoa vehjettä kädessä, höhöhöhöhöö?". Oli tosi mukava tilanne nuorelle naiselle äijäköörin keskellä. Menin jotenkin ihan lukkoon siinä kaikkien tuijottaessa enkä osannut vastata mitään nasevaa.
Oi että. Olen ollut täsmälleen samassa tilanteessa. Vastasin:"Enpä oo, mutta et varmaan ole sinäkään, höhöhöö, ellei sitten ollut naapurin jorman". Hööhööö enemmän nauroivat p*skiaiselle.
Kerroin 20-vuotiaana psykiatrian polin ylilääkärille itsetuhoajatuksistani ja hän vastasi "voisiks sä vaan hyväksyä ne ajatukset".
Sittemmin olen käynyt yhteensä viisi vuotta terapiaa joiden aikana olen mm. törmännyt siihen että "ajatukset ovat vain ajatuksia" ja olen oppimassa suhtautumaan niihin vähemmän vakavasti, mutta kun yl pläjäytti asian tuossa muodossa päin naamaa, tuntui ettei minua ja pahaa oloani otettu lainkaan vakavissaan. Hän vieläpä kirjoitti lausuntoon jotain että potilas vaikuttaa hyvin hauraalta, että tältä pohjalta olisi voinut ehkä valita sanansa toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiapukoulutuksessa ohjaaja arvosteli ryhmän kuullen, kuinka yksi osallistuja syö paljon sokeria ja tajuaako hän, kuinka paljon kaloreita karkeissa on. Mielestäni toisten elämäntapojen arvostelu ei kuulu ensiaputaitoihin.
Meillä vastaavassa tilanteessa kouluttaja paheksui muutaman työkaverini tupakointia, ehkä meillä oli sama kouluttaja. :D Eiköhän aikuinen ihminen osaa itse päättää, mitä terveydellään tekee. Ja onko sillä hätäensiavun kannalta merkitystä, nassuttaako auttaja paljon karkkia tai polttaako aamuisin kahvin kanssa?
Asiasta kukkaruukkuun.
Kesäisellä terassilla naapuripöydästä moitittiin passiivisagressiivisesti tätini tupakointia omassa pöydässään....kun se on niin kallistakin. Tähän tätini totesi: "Niin, tämä ei ole mikään köyhien harrastus". Sen jälkeen olikin hiljaista.
Ala-asteella opettaja sanoi luokkakaverilleni ”mee kotias siitä senkin p*ska”
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täysin kiellettyä!
Luen tätä ketjua niin masentuneena, enkä jaksa siis kaikkia lukea. Mutta ystävät hyvät, kära medborgare, tämä tylyttäminen, törkeät kommentit ja nolaamiset esim asiakkaiden edessä, on sitä VAIN SUOMESSA osastoa. Pariin otteeseen Suomeen palanneena, tämä tylyys ja karkeus on se kaikkein vaikein asia tottua.
Näitä tapahtuu lääkärissä, terveydenhoitajalla, kampaajalla, ammattikoulussa, työpaikalla, korkeakoulussa, kirjastoissa, TE-toimistoissa, kaupoissa ja etenkin kampaajilla.
Googlatkaa vaikka only in America or US, jos vähän helpottaa. Siellä nimittäin ihmiset ovat keskimäärin pinnallisia, tyhmiä ja materialistisia, mutta Suomessa on joku kirjoittamaton sääntö, että TÄÄLLÄ SAA OLLA törkeän epäystävällinen.
Kakatkaa housuihinne ruman käytöksen maailmanmestarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinun ominaistuoksusi on aivan ihana!" Miespuolinen lääkäri kommentoi minulle kerran kesken hoitotoimenpiteen (käyn säännöllisesti samalla lääkärillä). On myös aina yhtä kuumottavaa, kun lääkäri haluaa käynnin lopuksi halata. Hän on kuitenkin hyvä työssään, joten käyn yhä hänen luonaan.
Asiaton lääkäri! Ei tuollainen käytös ole missään nimessä ok!
Ja höpö höpö. Ei kukaan lääkäri tuollaista tekisi, mielikuvituksen tuotetta.
Mun kokemat "asiattomat kommentit" on lähinnä olleet liikaa höpöttelyä ja kyselyä, joka on antanut ihmisestä epäammattimaisen kuvan. Ja näissäkin tilanteissa tietenkin on aina se väärin ymmärtämisen ja loukkaantumisen riski, itse tosin en onneksi ole mitenkään erityisen herkkä.
No kyllä, vähintäänkin voisi laittaa sen reklamaation, jos ei sillä hetkellä pysty vastaamaan. Mutta esim. tuollaisessa tilanteessa, jossa kassa alkaa kailottamaan jotain, voisi kailottaa takaisin, että "anteeksi MITÄ sinä menit sanomaan?" Sopii aika moneen tilanteeseen ja paikkaan, ja antaa hieman aikaa. Vastapuoli menee aika varmasti hämilleen. Niihin irstaileviin setämiehiin ei sitten taas tepsi muu, kuin nolaaminen.