Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju

Vierailija
10.03.2020 |

Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.

Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.

Ap

Kommentit (587)

Vierailija
341/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" kiva, että tulit näin aikaisin, kun toinen on täällä aina viimeinen" 

Lastenhoitaja vanhemmalle, jonka työmatka on meno-paluuna noin 1, 5 tuntia,

Kuka ihmeessä matkustaa työmatkaa tuollaisia aikoja? Ei oikein ole luontoystävällistä moinen toiminta. Eipä ihme että ilmastomuutos on tosiasia. 

Varmaan me, joiden työpaikka ei satu sijaitsemaan kodin vieressä. 

t. 80 min. yhteen suuntaan

No jep. Ja ihan kuin esim. perheellisenä voisi aina muuttaa työpaikan vaihtuessa, Monesti puolison työpaikka ei myöskään sijaitse samalla alueella kuin se oma, joten kompromisseja on tehtävä. Vaikka provohan tuo oli.

Vierailija
342/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tylsät sakset kiroili kätilö samalla kun leikkasi niillä saksilla episiotomiaa 🙄

Näin sanoi munkin kätilö joskus 90-luvulla Tampereella - vaan hän kyllä lähinnä naureskeli tätä nuoremmalle kollegalle.

Ei se kuitenkaan sattunut lain, joten terävämpi ase ei ehkä olisi tuonut lisäarvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimisto virkailija/harjoittelija luki paperista tekstiä kuin robotti, kysyi 10 kertaa päihteiden käytöstä päihteettömilta kerta toisensa jälkeen. Ehdotti työntekoa, aivan kuin ei olisi työtä ikinä ollut tai haettu. Ei auttanut mitenkään.

Vierailija
344/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tietty virkailija useat kommentit: et ole asioinut te-toimistolla, todiste asioinnista oli mutta ei vaivaudu katsomaan tietoa. Ilmoitti asumistuki kuuluu hakea vain sosiaalitoimistolta, jonka piiriin se ei kuulu. Kävi penkomassa arkistosta 17 vuotta vanhan tilin josta kyseli, oli lopetettu. Pankille piti maksaa 10e todisteesta tilin lopetuksesta. Syyllistys aiheeton, samaan aikaan joku oikea huijari saa rauhassa kelaa huijata ja kaikki tuet. Virkailija ei tiennyt kerrostalo asumisestakaan mitään, eikä osannut käyttää tietokonetta, mutta saa olla työssään. Toimii vainukoirana kelalle, mutta vainoaa köyhiä joilla ei tuloja, joten vainous menee hukkaan.

Vierailija
345/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nää jengin valitukset lääkäreistä yms. Monesti niillä kysymyksillä ja kommenteilla on ihan hyvät perusteet mutta sitähän ei ihmiset suostu tajuamaan tai ne irroitetaan asiayhteydestä tai paisutellaan asioita, kun takerrutaan yksittäisiin sanoihin. Varsinkin ylipainoon liittyvät kommentit näkyy ottavan koville, mutta eikö lääkäreiden työ ole juurikin pyrkiä edistämään sitä terveyttä? Moni asia liittyy toisiinsa jne...

Niissä kommenteissa pitäisi vaan osata olla erittäin hienotunteinen ja huolellinen, mutta sitä ei moni ammattilainenkaan osaa.

Suomesta löytyy lukemattomia tapauksia, joissa esimerkiksi terkkarin huolimaton painosta huomauttaminen on itse asiassa käynnistänyt ylipainon muodostumisen. Näissä tapauksissa painoindeksi on ollut lähellä normaalin painon ylärajaa, mutta ei kuitenkaan yli, vaikka asiakas ei ole millään tavalla ollut ylipainoinen. Sitten, kun terkkari on huomauttanut, että painoa pitäisi tarkkailla ettei painoindeksi mene yli, niin asiakas on niiden sanojen takia tiedostamattaan identiteetikseen, että olen ylipainon, ja alkanut niin ikään tiedostamattaan toimia tavalla, joka on saanut hänet ylipainoiseksi.

T. mies, jolle on käynyt kuvatulla tavalla

Vierailija
346/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli sairaalassa tekemässä kuolemaa. Olen ainut lapsi, aikuinen lapsi kylläkin, ja sain sairaalahuoneeseen oman sängyn jotta voin olla äitini seurassa koko ajan ettei hänen tarvitse kuolla yksin. Ensimmäinen yö, en nukkunut silmäystäkään kunnes vasta aamulla. Hoitajat kävivät pitkin yötä tarkistamassa tilannetta ja tiesivät että valvon. Noin kello 7-8 hoitaja paukkaa huoneeseen, lyö valot päälle ja kailottaa "No niin, me tullaan tekemään pesuja!". Säpsähdän hereille ja kysyn haluavatko he että poistun huoneesta. Hoitaja kailottaa ivallisesti ja ärsyyntyneen oloisesti nauraen "No tottakai! Meidän pitää saada tehdä meidän työ! Mene ulkopuolelle odottamaan!". En tajunnut olevani este työnteolle maatessani siinä sängyssä huoneen reunalla. Nousin ylös ja menin ulkopuolelle. Harmitti kun äiti joutui tekemään kuolemaa tuon hoitajan työpaikalla. Illalla äiti lähti taivaaseen. Ei joutunut hoitaja sietämään kuolemaa tekevän väsynyttä omaista työpaikallaan toista aamua. Terkkuja vaan hoitajalle jos tunnistat, sitä on näköjään voimaannuttu.

Vierailija
347/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela tietty virkailija useat kommentit: et ole asioinut te-toimistolla, todiste asioinnista oli mutta ei vaivaudu katsomaan tietoa. Ilmoitti asumistuki kuuluu hakea vain sosiaalitoimistolta, jonka piiriin se ei kuulu. Kävi penkomassa arkistosta 17 vuotta vanhan tilin josta kyseli, oli lopetettu. Pankille piti maksaa 10e todisteesta tilin lopetuksesta. Syyllistys aiheeton, samaan aikaan joku oikea huijari saa rauhassa kelaa huijata ja kaikki tuet. Virkailija ei tiennyt kerrostalo asumisestakaan mitään, eikä osannut käyttää tietokonetta, mutta saa olla työssään. Toimii vainukoirana kelalle, mutta vainoaa köyhiä joilla ei tuloja, joten vainous menee hukkaan.

No hui, kylläpä oli kauhean "asiattomia" kommentteja...

Vierailija
348/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nää jengin valitukset lääkäreistä yms. Monesti niillä kysymyksillä ja kommenteilla on ihan hyvät perusteet mutta sitähän ei ihmiset suostu tajuamaan tai ne irroitetaan asiayhteydestä tai paisutellaan asioita, kun takerrutaan yksittäisiin sanoihin. Varsinkin ylipainoon liittyvät kommentit näkyy ottavan koville, mutta eikö lääkäreiden työ ole juurikin pyrkiä edistämään sitä terveyttä? Moni asia liittyy toisiinsa jne...

Niissä kommenteissa pitäisi vaan osata olla erittäin hienotunteinen ja huolellinen, mutta sitä ei moni ammattilainenkaan osaa.

Suomesta löytyy lukemattomia tapauksia, joissa esimerkiksi terkkarin huolimaton painosta huomauttaminen on itse asiassa käynnistänyt ylipainon muodostumisen. Näissä tapauksissa painoindeksi on ollut lähellä normaalin painon ylärajaa, mutta ei kuitenkaan yli, vaikka asiakas ei ole millään tavalla ollut ylipainoinen. Sitten, kun terkkari on huomauttanut, että painoa pitäisi tarkkailla ettei painoindeksi mene yli, niin asiakas on niiden sanojen takia tiedostamattaan identiteetikseen, että olen ylipainon, ja alkanut niin ikään tiedostamattaan toimia tavalla, joka on saanut hänet ylipainoiseksi.

Joo ja ylipäätään se miten usein saat kuulla siitä synnistäsi, oli se sitten ylipaino, tupakka, alkoholi tms, jos joka käynnillä asiasta mainitaan aina hammaslääkäristä fysioterapeuttiin. Kukaan tuskin haluaa tieten tahtoen mitään noista liikaa, ja asialla syyllistäminen saa aikaan vaan hoitovastaisuutta ja juurikin jopa ongelman pahenemisen. Jos potilas ei ole hakemassa apua siihen lihavuuteen tai vaikka päihteiden käyttöön niin pitäisi kuunnella mihin se on sitä apua hakemassa, luultavammin nuokin edellä mainitut pysyisivät sillä metodilla vaan paremmin aisoissa eikä ainakaan tämän vuoksi ainakaan pahenisi.

Vierailija
349/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena teinityttönä kävin taas säännöllisessä gynegologin tarkistuksessa. Tällä kertaa olin saanut ajan yksityiseltä lääk.asemalta Hesassa vanhalta mieslääkäriltä, joka ällöttävästi tervehti katsoen koko kroppani päästä varpaisiin huoneeseen mennessäni ja tokaisi mielestään leikkisästi heti: "Ja sitten pöksyt pois ja pedille" Jäi niin traumakokemus tuosta ukosta sanoineen, että olen sen jälkeen varannut aina ajat vain naisgynelle..

Vierailija
350/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupojat oli oppineet 5-vuotiaina isommilta vähän räväkköjä juttuja ja rehvakasta käytöstä. Ei mitään törkeyksiä, vaan pikkujuttuja, jotka saatiin ohjaamalla oikeaan suuntaan pois.

Päiväkodin opettaja kirjoitti (kun asia oli jo pari kk aiemmin käsitelty) vasupapereihin, että meidän poika varmaan kätkee hellyyden ja huomion tarpeensa räväkän käytöksen alle.

Ope oli uusi, ei tuntenut meidän perhettä lainkaan. Loukkasi tosi paljon tuo "arvio", kun se oli niin kaukana perheemme todellisuudesta kuin on ja osaa.

Kieltäydyin allekirjoittamasta paperia ennen kuin lause muuttui. Varmaan jouduin mustalle listalle, mutta ei tuollaisia arvioita heitetä lähes vieraille perheille perusteetta.

Vierailija
351/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja ylipäätään se miten usein saat kuulla siitä synnistäsi, oli se sitten ylipaino, tupakka, alkoholi tms, jos joka käynnillä asiasta mainitaan aina hammaslääkäristä fysioterapeuttiin. Kukaan tuskin haluaa tieten tahtoen mitään noista liikaa, ja asialla syyllistäminen saa aikaan vaan hoitovastaisuutta ja juurikin jopa ongelman pahenemisen. Jos potilas ei ole hakemassa apua siihen lihavuuteen tai vaikka päihteiden käyttöön niin pitäisi kuunnella mihin se on sitä apua hakemassa, luultavammin nuokin edellä mainitut pysyisivät sillä metodilla vaan paremmin aisoissa eikä ainakaan tämän vuoksi ainakaan pahenisi.

Elintavoista johtuvat ongelmat kuormittavat terveydenhuoltoa ihan todella paljon, ja kun elintapamuutoksiin usein tarvitaan se, että joku ottaa ne huonot elintavat puheeksi, niistä väestötasolla on kannattavaa myös puhua, vaikka aina siitä joku mielensä pahoittaakin, kun sanottiin väärään aikaan tai väärillä sanoilla. Ei ne lääkärit sitä ilkeyttään tee, vaan kaikki lopulta tähtää siihen, että juuri sinunkin verorahojasi tarvitsisi käyttää vähemmän tämän kansakunnan elintapasairauksien hoitoon.

Monelle kyllä kaikki säästö ja pienemmät verot kelpaisivat, mutta sitten itse uhriudutaan, kun itselle vinkataan, miten omalta osaltaan voisi verorahoja säästää. Sairaanhoito kun maksaa aivan jäätäviä summia, mikä monelta unohtuu, kun omavastuu on todellisia kuluja huomattavasti pienempi.

Vierailija
352/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikalailla samat kokemukset. Kouluterveydenhuollossa oli kova huoli siitä, että paino huiteli kasvukäyrien yläpuolella - vaikka samaan aikaan pituuskasvukin oli yhtälailla käyrien yläpuolella. Tätä sitten seurattiin ja vahdattiin - pahinta oli ehkä se, että oma mutsikin huolestui tilanteesta ja kommentoi tilannetta jopa vielä tahdittomammin kuin kouluterkkarit.

Tästä seurauksena minulle kehittyi "kauhea läski" minäkuva, joka johti muutenkin introvertillä ja ujolla tyypillä eristäytymiseen - siinä vaiheessa, kun muut kaverit alkoivat kiinnostumaan tytöistä ja seurustelemaan, minä vetäydyin - koska olin kauhea läski. Oikeasti BMI oli tuolloin 26 ja pituus 195cm - mutta mielikuvissani olin lähinnä joku valas. Myöhemmin, kun painoa alkoi kertymään lisää, niin en pitkään aikaan kiinnittänyt siihen huomiota - koska olinhan joka tapauksessa läski.

Vasta nyt 50+ vuotiaana kehonkuva alkaa olemaan realistinen ja terve - ja vihdoinkin asialle on saanut jotain tehtyä.

Vierailija
353/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsuudessa erään kerran koulun puheopetuksessa. Puheterapeutti tms piti sitä aina välillä ja olin toki ennenkin käynyt. Kuitenkin tuo kerta oli ennen joulua ja joulujuhlan esitystä. Tuo nainen kyseli minulta näytelmän aihetta ja vuorosanojani. Kun kuuli, että esityksessä sanoisin monta sanaa missä minulle vaikea kirjain oli, hän sanoi, että älä sitten kovin lujaa puhu lavalla, kun muut kuulevat sitten sen ettet osaa sitä kirjainta. En oikein tiennyt mitä sanoa. Kotona sitten puhuin asiasta.

Ymmärsin silti sen, että tuollaisen alan ammattilaisen pitäisi rohkaista lasta puhumaan ja tavallaan opettaa olemaan rohkea, vaikka ei osaisi jokaista kirjainta. Ei ole oikein lannistaa toista tai saada häpeämään vikojaan. Tämä siitäkin huolimatta, vaikka harjoittelu ei tuottaisi tulosta. Lopputulos on se etten vieläkään osaa kirjainta kunnolla. Toki omaakin syytä, mutta tuo vie lapsena lopun innon harjoitella.

Vierailija
354/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintavoista johtuvat ongelmat kuormittavat terveydenhuoltoa ihan todella paljon, ja kun elintapamuutoksiin usein tarvitaan se, että joku ottaa ne huonot elintavat puheeksi, niistä väestötasolla on kannattavaa myös puhua, vaikka aina siitä joku mielensä pahoittaakin, kun sanottiin väärään aikaan tai väärillä sanoilla. Ei ne lääkärit sitä ilkeyttään tee, vaan kaikki lopulta tähtää siihen, että juuri sinunkin verorahojasi tarvitsisi käyttää vähemmän tämän kansakunnan elintapasairauksien hoitoon.

Monelle kyllä kaikki säästö ja pienemmät verot kelpaisivat, mutta sitten itse uhriudutaan, kun itselle vinkataan, miten omalta osaltaan voisi verorahoja säästää. Sairaanhoito kun maksaa aivan jäätäviä summia, mikä monelta unohtuu, kun omavastuu on todellisia kuluja huomattavasti pienempi.

Ja sitten kun keskitytään siihen väärään asiaan toistuvasti, se alkuperäinen usein jää hoitamatta ja ongelmat vaan kasaantuu. Esim. jos olisi keskitytty potilaan valittamaan unettomuuteen/ levottomuuteen ja ohjattu neuropsykiatrille elintavoista syyttelyn sijaan, olisi lopputulos parempi ja helpompi. Sama ylipainoisilla, jostainhan se on lähtenyt, harva varmaan itse sitäkään valitsee jne vaan tarvitsisi jotain terapiaa ennemmin kuin kuittailua painosta joka ei varmaan itseltäkään ole jäänyt huomaamatta

Vierailija
355/587 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussääntö: asiakaspalvelutyössä ei koskaan kommentoida mitään negatiivista asiakkaasta.

Vierailija
356/587 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pojallani epäiltiin autismia ja adhd:ta päiväkodissa ollessaan,totesi yksi työntekijä kuulleni "Mitäs muuta voi odottaa kun äiti on tuollainen "

Eli nuori yh jolla nenälävistys.

Vierailija
357/587 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui vuonna-1999 kun olin 17vuotias enkä ikinä unohda. Minulla oli vaikeuksia pissata sekä selkä kipeä,menin terv-keskukseen jossa mieslääkäri sanoi haluavansa katsoa "Mikä tauti siellå muhii". Kerroin olevani neitsyt johon lääkäri "älähän nyt tyttö kuule huijaa!"

Laittoi hanskat ja koetti saada sormea sisään, mutta eihän se onnistunut ja huusin ettå sattuu.

Lääkäri käskytti pukemaan housut ja kyseli vihaisena miten luulen että minua voidaan hoitaa ",kun on noin herkkä värkki". Kyllä,käytti noita sanoja.

Passitti sitten labraan jossa otettiin veri ja virtsanäytteet ja pissatulehdushan siellä muhi.

Ei olisi tarvinnut kopeloida!

Olisinpa tajunnut tehdä valituksen

lääkärin puheista ja siitä,että selvästi halusi päästä nuorta tyttöä sormettamaan 😭

Vierailija
358/587 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perussääntö: asiakaspalvelutyössä ei koskaan kommentoida mitään negatiivista asiakkaasta.

Wau, ihan itsekö keksit tämän? :'D

Eipä tämä näytä olevan itsestäänselvyys monillekaan asiakaspalvelutyössä. Ei tajuta, että asiakas ei halua kuulla jotain negatiivista palautetta ja vielä maksaa siitä.

Vierailija
359/587 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin paskarakoseen, kun kymmenkunta vuotta vanhan perusnokialaiseni laturin liitin hajosi. Oli siis muutama tunti aikaa hankkia uusi laturi.

Puolenkymmemtä puhelinmyymälää kierrettyäni oli selvää, että pyöreällä liittimällä varustettuja latureita tai sovittimia ei ollut enää saatavissa.

Olin elisan myymälässä ja päätin toteuttaa varasuunnitelmani ja päivittää puhelimeni. Valitsin karvan verran alle 300€ Samsungin. Myyjä vaihtoi nokialaiseni ison SIM-kortin pienempään ja asensi sen eteläkorealaiseen (7€).

Yritin maksaa puhelimen kotivarastani mukaani ottamallani riihikuivalla 500€:n setelillä. Elisan myyntitykit katsoivat minua kuin rikollista ja kieltäytyivät kylmän viileästi vastaanottamasta seteliäni. Liikkeessä myytävien tuotteiden ja palvelujen hintatason huomioiden väite alle 200€:n pohjakassasta ei tuntunut uskottavalta. Pankkikorttiani pyöriteltiin kaksissa käsissä, mutta hyväksyttiin sentään pitkin hampain.

Tilanteeni oli käynyt selväksi kaupankäynnin aikana: 60+ v. mies tukkapörrössä paniikkilähdön jäljiltä, asiakkaan ensimmäinen hipaistava nettipuhelin, ei muuta toimivaa puhelinta ja pitäisi saada mittariauto, jolla pääsisi kotiin opettelemaan uuden kapulan käyttöå.

Rohkenin kysyä myyjältä voisiko hän aittaa hieman alkuun. Asiakaspalvelija vastasi: Ei kuulu toimenkuvaan. Sen verran suostui lopulta joustamasn, että näytti mistä virrat pannaan päälle puhelimeen.

Koko ajan myymälässä oli neljä myyjää, kolme miestä ja yksi nuori nainen. Olin ainoa asiakas. Kaksi muuta miestä flirttaili heidän kanssaan keimailevan naismyyjän kanssa. Oli selvää, että kollegoiden teerenpeli kiinmosti myös minut vaivoikseen saanutta myyjää enemmän kuin asiakaspalvelu.

En muista milloin olisin saamut yhtä huonoa palvelua (jos tuota voi siksi sanoa). Vihaan yli kaiken amerikkalaista tippikulttuuria, mutta elisalle suosittelen lämpimästi provisiopalkkaukseen siirtymistä.

Vierailija
360/587 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minun täytyy saada tietää, onko sinulla Korona!" 

Näin lämpimästi tiimini esimies lähestyi minulla useammalla hätääntyneellä viestillä, kun olin vastikään ulkomaan matkan jälkeen jäänyt pariksi päiväksi saikulle. Tiimin esimies oli myös ottanut yhteyttä omaan esimieheensä, joka sitten soitti minulle kysyäkseen mahdollisesta tartunnasta. Tiimin esimies pelkäsi saaneensa tartunnan minulta palaverissa. Ärsytti, kun tiimin esimies oli aivan hädissään ja jouduin häntä rauhoitellakseni kertomaan sekä hänelle että hänen esimiehelleen, miksi olin pois töistä. Totuus oli, että olin kamalien kuukautiskipujen ja virtsatietulehduksen takia saikulla pari päivää. Ehkä nekin tarttuu. :D

Sinä olisit voinut olla kantaja ja altistaa toiset, ymmärrän huolen!

Joo, ripuli, menkkaverenvuoto, kamalat vatsakrampit ja kirvely virtsatessa ovat ihan selviä merkkejä koronasta. :D

T. Aiempi

Oletpa ylimielinen ja vastuuntunnoton. Kyllä korona-aikana on työyhteisössä ensisijaisen tärkeää tietää mahdollisista altistuksista. Riskiryhmäläisiä ei naurata kuolemalla leikittely.