Ammattilaisten asiattomat kommentit työtilanteissa -peukutusketju
Mitä älytöntä tai asiatonta ammattilainen on työtilanteessa sinulle sanonut? Kommenttia, joka ei millään lailla liity asiaan, jonka takia olette tekemisissä. Onko kampaaja arvostellut kuluneita kenkiäsi, terveydenhoitaja ihmetellyt perhesuhteitasi tai kaupan kassa kommentoinut ikävään sävyyn ostoksiasi? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = asiatonta kommentoida noin, peukku alas = ihan okei sanoa noin.
Kaupan kassa kommentoi "Taitaa olla se aika kuusta... ", kun ostin siteitä ja pari levyä suklaata.
Ap
Kommentit (587)
Heitteillejättö kirjoitti:
J
Koko ajan myymälässä oli neljä myyjää, kolme miestä ja yksi nuori nainen. Olin ainoa asiakas. Kaksi muuta miestä flirttaili heidän kanssaan keimailevan naismyyjän kanssa. Oli selvää, että kollegoiden teerenpeli kiinmosti myös minut vaivoikseen saanutta myyjää enemmän kuin asiakaspalvelu.
En muista milloin olisin saamut yhtä huonoa palvelua (jos tuota voi siksi sanoa). Vihaan yli kaiken amerikkalaista tippikulttuuria, mutta elisalle suosittelen lämpimästi provisiopalkkaukseen siirtymistä.
HAhaha mä kyselin puhelimessa että onko ko laitteessa liitintä,että saan...Niin likka vastasi että voi kuule, sun pitää soittaa tekniseen tukeen ...siis ei voinut katsoa siitä esitteestä onko siinä ko liitin!
Kerran instrussa, oisin ostanut silmälaseihin sangat, kolme myyjää, ei asiakkaita, kukaan ei tullut kysymään yhtään mitään. Laitoin palautetta paskasta palvelusta, siis jota en edes saanut!
Gynekologi katseli työhuoneensa ikkunasta parkkipaikalle ja näki kun siellä uudesta Teslan sähköautosta nousi kaunis nainen. Lääkäri meni sitten toimenpidehuoneeseen, jossa tämä nainen odotti alapää paljaana lääkäriä. Kun gynekologi kumartui ja aloitti työnsä hän sanoi ensimmäiseksi: Kyllä on rouvalla sitten hieno Tesla.
Menin muinoin kauneushoitolaan, kun mainostivat tyylipäivää. Tarkasteltuaan yleisvaikutelmaa kosmetologi sanoi kollegalleen, että onpas korkealla kulmakarvat. Hänenkin mielestään ne olivat epätavallisen korkealla. Pelkäsin koko toimenpiteen ajan, milloin kulmakarvani ajetaan pois ja liimataan alemmaksi. Onneksi selvisin liikkeestä ulos suuremmitta vaurioitta. Toista kertaa en ole tyylipäivään osallistunut.
Vierailija kirjoitti:
Kerran Jumbon Prismassa kassa alkoi tutkia ostamaani villapaitaa ja totesi, että on hyvä että täällä Suomessa koot on isompia, niin M-koko mahtuu isommallekin henkilölle. Tämä samainen kassa töksäyttelee muutoinkin vähän erikoisia kommentteja.
Vähän OT mutta kuulostaa tutulta. Olin joskus keikkalaisena samaisessa kaupassa. Vaihdoin pukkarissa vaatteita ja muutaman kaapin päässä oli nainen jonka olin aiemmin nähnyt työskentelevän kassalla.
Olen sopusuhtainen, silloin nuorempi tyttö, en missään mallin mitoissa mutta ihan siis normaalin näköinen. (Seliseli)
Otin juuri paidan pois ja olin siinä rintsikoilla, niin vierestä kuuluu "oooi, odotatko pienokaista? :)" Olihan mulla pieni pömppis, myönnetään, mutta että raskaanako??!! Herranjumala ku vajosin henkisesti. Sopertelin ja yritin esittää ettei sattunut yhtään, vähän hermostuneena naureskelin että eeeen kyllä tietääkseni heh heh..?!
Sen jälkeen katson aina ketä on lähellä kun vaihdoin vaatteita..
Tapahtumapaikka Sokoksen kosmetiikkaosasto. "Myyjä: tarvitsetko jotain muuta?" Minä "Ei kiitos, en tarvitse". Myyjä : "No kyllä sä ainakin huulirasvan tarvitsisit kun sulla on noin rohtuneet huulet".
Oli kylmä talvipäivä, ja mulla kuivuu pintaiho talvisin, ja huulet rohtuvat rasvaamisesta huolimatta
Vai Avensista haluaisit koeajaa? Ja katselee asiakasta päästä varpaisiin... Oletko muuten Corolaa kokeillut?
Kerroin hoitajalle olevani niin väsynyt etten saa mitään aikaiseksi. Hoitaja: "Joo minäkin yhdesti istuin puoli tuntia sohvalla kun väsytti niin enkä millään meinannut päästä ylös vaikka olisi pitänyt tiskata!"
Aika kiva että sulla kesti vaan puoli tuntia, mulla tämä on kestänyt viimeiset 3 vuotta.
Olen lihava ja suurin osa on vatsan alueella,entisen kotini vieressä oli Siwa jossa tietenkin asioin. Kerran sitten kassaneiti piippasi ostokseni normaalisti mutta jäi tuijottamaan kun jokin olisi vialla,kurkotti sitten koskettamaan rannettani ja kysyi olenko miettinyt mitä ruokavalioni tekee vauvalle? Että hän on tässä pidempään katsellut ostoksiani ja pahaa tekee. Järkytyin niin etten saanu suusta ulos mitään,keräsin vain ostokset ja poistuin. Ostin siis yleensä nuudeleita,lihapiirakoita ym pientä ja helppoa nopeasti lämmitettävää koska asuin yksin ja olin työpäivän jälkeen väsynyt.
Olisikin porvoosta päivää mutta ikävä kyllä tuo todella tapahtui. En sen jälkeen käyttänyt kauppaa enää vaan menin mielummin kauemmas citymarkettiin.
Onhan niitä kaikenlaisia "ammattilaisia".
Voi olla, että olen jo saman tarinan kertonut, mutta asuntolainaneuvottelussa nuori nainen pöydän toisella puolella kommentoi mua synnytyskoneeksi. Mulla oli mukana parivuotias esikoinen ja olin viimeisilläni raskaana kuopuksesta. Lapsiluku oli tarkkaan harkittu ja lapset haluttuja. Jäi laina ottamatta siitä pankista.
Työterveystarkastuksessa työterveyshoitaja ihmetteli, että vieläkö imetän ja että eikö olisi aika vieroittaa. Imetys ei mitenkään liittynyt työhöni tai terveyteeni.
Vierailija kirjoitti:
"Sinusta ei koskaan tule mitään!"
Näin sanoi opettajani ollessani 10. Olin melko kiltti oppilas, mutta opettaja ei vain jostain syystä pitänyt minusta. Sittemmin olen valmistunut kiitettävin arvosanoin yliopistosta, olen vakitöissä, minulla on koti ja perhe. Ilmeisesti tämä ei ole mitään. :D
Olihan tuo ikävästi sanottu, mutta eihän sinun tarvitse kertoa omasta menestyksestäsi tuon takia.
Tarkoitan, että ikäänkuin pitäisit samaasi kommenttia pahana vain siksi, että sinusta tuli jotain. Mielestäni opettaja oli väärässä, vaikka olisit jättänyt peruskoulun kesken ja asuisit läävässä. Noin ei vain kuulu sanoa lapselle, tapahtuipa tulevaisuudessa mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli äkillisesti päälle kuusikymppisenä. Pappi lohdutti, että tekeväisen isän ei tarvinnut sairastaa vuosikausia tai olla hoivakodissa, vaan "sai" olla aktiivinen loppuun asti.
Nämä papin sanomiset olisi pitänyt ottaa vain pyrkimyksenä lohduttaa surevaa.
Mitä tahansa lohduttava joku sanookin, niin niistä sanoista voi vetää koko hernekasvin juurineen nenäänsä. Jos ei sano mitään vaan on vain läsnä, niin sitten vedetään hernekasvi multineet nenään ja ulistaan ettei kukaan edes lohduttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli äkillisesti päälle kuusikymppisenä. Pappi lohdutti, että tekeväisen isän ei tarvinnut sairastaa vuosikausia tai olla hoivakodissa, vaan "sai" olla aktiivinen loppuun asti.
Nämä papin sanomiset olisi pitänyt ottaa vain pyrkimyksenä lohduttaa surevaa.
Mitä tahansa lohduttava joku sanookin, niin niistä sanoista voi vetää koko hernekasvin juurineen nenäänsä. Jos ei sano mitään vaan on vain läsnä, niin sitten vedetään hernekasvi multineet nenään ja ulistaan ettei kukaan edes lohduttanut.
Jep, tämä että pappi lohdutti sillä ettei isän tarvinnut vuosia kärsiä, ja tuolla aiempi jolle ham. lääkäri sanoi että taitaa vähän jännittää kun näytät siltä, niin menee just tuphon kastiin, pappi eikä lääkäri olisi paljon hienotunteisempaa voinut keksiä, muuten luettaisi täältä että olipa tökeröä kun ei sanonut mitään, olisi kiva jos hammaslääkäri edes vähän yrittäisi jotain jutustella niin olisi auttanut jännitykseen tms!
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin koulutuksessa oli terveystarkastus johon mennessä piti täyttää kaikenlaista tietoa itsestään. Kuitenkin tämä sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja (en muista kumpi) piti meille jotain luentoa yms kiusattuna olon vaikutuksista elämään. Minulla on kokemusta pitkäaikaisesta kiusaamisesta ja uskaltauduin osittain hänen puheensakin takia ottamaan aiheen keskustelussa esille.
Tämä oli siinä mielessä virhe, kun hän hyvin tylysti kyseli millaista kiusaaminen oli ja sitten totesi vaan, että kannatta hakea apua, kun entiset kiusatut ovat työelämän kynnysmattoja. Ymmärrän ajatuksen, mutta minusta ilmaisi asian tylysti ja näki minut vaan tulevan työni kautta. En odottanut sellaista suhtautumista. Olin vielä kerännyt rohkeutta mennä koulutukseen ja sekin oli itselleni paljon.
Tuossa oli tarkoituksen paljastava seikka eli Työkkärin koulutuksessa , joka kertoo ettei tarkoitus ole auttaa työtöntä missään muodossa tai edes pyrkimys kohdella häntä ihmisenä. Työkkärin koulutuksessa - paljastaa, että tarkoituksena on vain etsiä työttömästä vikoja/lyömäkohtia ja "lyödä kuin vierasta sikaa, jotta lopettaa loisimisen ja menee töihin"
Kävin työterveyspsykologilla juttelemassa, kun minulla oli takanani erittäin vahingollinen ihmissuhde. Sanoin ihan suoraan, että en tullut jauhamaan siitä eksästä tai miettimään mitään, mitä hänen kanssa enää tarvitsisi keskustella. Tuo suhde oli saanut itsetuntoni aivan riekaleiksi ja halusin puida sitä, miksi siihen jäin roikkumaan ja miten nyt tästä eheydyn.
Tämä psykologi hihitteli sille, mitä kerroin että eksäni oli tehnyt. Hän esimerkiksi oli arvostellut ulkonäköäni, niin tälle naureskeli ja sitten kommentoi "ei hänellä kyllä ikinä ole tollasta ollut" . Muutenkin kertomiini juttuihin esimerkiksi itsetuntoasioistani sanoi, että ei hänellä vaan.
Oli todella kiusallista ja vaivaannuttavaa, tunsin itseni ihan pelleksi siellä. Olin nuori ja itsetunto ihan olematon, niin koin että mulle nauraa ammattilaisetkin..
En valittanut, kun en kehdannut kertoa yhtään kenellekään tuosta kauheasta käynnistä. Sen edes tein, että lopetin tunnin käynnin 25 min kohdalla sanoen, että eiköhän tää nyt riittänyt. Seuraavat kaksi käyntiä peruin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella kaaduin vastapestyllä lattialla ja mursin ranteeni,luokkakaveri vei mut 2km terkkarille niin että istuin pyörän tarakalla ja pidin terveellä kädellä kiinni(käytiin matkalla ostamassa suklaata ja röökiä öhöm). Terkka lastoitti (ja vielä päin persettä) ranteen ja sanoi että takaisin kouluun vaan! ope kuitenkin näki miten kivuissani olin ja miten vaikeaa minun oli käyttää kättäni, kysyi voisiko joku hakea mut ja viedä lääkäriin. Äiti sitten haki. Myöhemmin terkka alkoi vielä aukoa päätään kun näki ruokalassa kipsatun käteni,huuteli että oho ihan kipsiin pantu. Rääväsuu kaverini heitti että kato oikeat lääkärit osaa :D Kys.terkka oli muutenkin erikoinen,usein oli siinä pihalla tupakalla ja nuorille valitti tupakasta.
Olipa kumma kommentti. Tupakointi ei käsittääkseni pitäisi olla mahdollista alaikäisen kohdalla joten aika kummallista on käytöksesi. Terveydenhoitaja ei voi oikein kipsata koulussa vaikka voisi periaatteessa olla kokemusta kipsaamisesta.
Meidän opinahjossa oli alkoholisoitunut terkkari, jonka pätevyys ja viitselijäisyys oli luokkaa typeriä letkaisuja.
Hieman tarkemmalla lukemisella olisit huomioinut myös kohdan "... sanoi että taksiain kouluun vaan", joka murtuneen ranteen yhteydessä on väärä toimintatapa. Kumma kommentti vain niille, joille terveydenhoitajan paikka on lokoisa paikka nostaa palkkaa ilman asiaan kuuluvaa työsuoritusta.
Kampaajalla käynti on kallista, sen pitäisi olla hemmottelua ja hyvä kokemus asiakkaalle. Itselläni on taipuisa karhea tukka, niin kampaajan eka kommentti: "et vissiin oo hoitanu?" Jatkoi sitä "mitä sä oot näille tehnyt?" Kauhisteli kokoajan kuivaa tukkaani, ärsytti niin etten antanut leikata yhtään vaikka tietenkin hän olisi halunnut melkein väkisin. Kampaajan ammattitaitoon kuuluu antaa hoitovinkkejä tms, mutta ärsyttää kun se koko käynti on sitä puhinaa kuinka hirveät hiukseni ovat..
Jouduin 15-vuotiaana sydänfilmiin sivuäänen takia. Viisikymppinen lääkärimies ohjasi minut hoitajien luo, jotka ottivat filmin. Makasin ilman paitaa niiden lätkien peitossa, niin tuo lääkäri tuli katsomaan minua. Ei sitä käyrää, ei sanonut mitään vaan katseli vaan. Onko jotain alan ihmistä paikalla, oliko joku syy tulla sinne vai halusiko vaan tsekata teinitytön tissit x(
Vierailija kirjoitti:
Kävin työterveyspsykologilla juttelemassa, kun minulla oli takanani erittäin vahingollinen ihmissuhde. Sanoin ihan suoraan, että en tullut jauhamaan siitä eksästä tai miettimään mitään, mitä hänen kanssa enää tarvitsisi keskustella. Tuo suhde oli saanut itsetuntoni aivan riekaleiksi ja halusin puida sitä, miksi siihen jäin roikkumaan ja miten nyt tästä eheydyn.
Tämä psykologi hihitteli sille, mitä kerroin että eksäni oli tehnyt. Hän esimerkiksi oli arvostellut ulkonäköäni, niin tälle naureskeli ja sitten kommentoi "ei hänellä kyllä ikinä ole tollasta ollut" . Muutenkin kertomiini juttuihin esimerkiksi itsetuntoasioistani sanoi, että ei hänellä vaan.
Oli todella kiusallista ja vaivaannuttavaa, tunsin itseni ihan pelleksi siellä. Olin nuori ja itsetunto ihan olematon, niin koin että mulle nauraa ammattilaisetkin..
En valittanut, kun en kehdannut kertoa yhtään kenellekään tuosta kauheasta käynnistä. Sen edes tein, että lopetin tunnin käynnin 25 min kohdalla sanoen, että eiköhän tää nyt riittänyt. Seuraavat kaksi käyntiä peruin.
Kaikki tällaiset käynnit pitäisi aina äänittää/nauhoittaa, ainakin puhe. Kaikki tapaamiset jotka tapahtuu kahden kesken on hyvin otollisia väärinkäytöksille koska esimerkiksi hoitoalalla sana sanaa vastaan ja olet potilaana aina heikompi osapuoli. Jos on pienikään mahdollisuus että hoitajan tai lääkärin käytös päätyy esimiehelle tai julkiseksi, osaavat ja jaksavat kiireenkin keskellä käyttäytyä asiallisesti. Huomasin tämän kun olen terveyskeskukseen soitellut useasti viime vuosina. Kun soitan itse sinne, puhelu nauhoitetaan ja saan asiallista palvelua. Jos sieltä soitetaan minulle, puhelua ei nauhoiteta ja olen kuullut huutamista, karjumista, pilkkanaurua. Itse aion kokeilla tuota nauhoittamista jatkossa eri käynneillä.
Soitin hätäkeskukseen allergisen reaktion takia, kaikki selkeät merkit kutinasta ihojälkiin ja kutisevaan kurkkuun olivat olemassa.
Olin ottamassa ensiavuksi allergialääkkeitä, mutta ne jäivät nieluun kiinni, vaikka join niin paljon vettä että lähes oksensin- siitä tiesin soittaa itselleni apua. Hätäkeskus arvioi tarpeelliseksi lähettää ambulanssin tsekkaamaan vointini.
Ensihoitajat olivat ensin ihan ok, mutta suhtautuivat koko reaktioon iho-oireineen ja nielun turpoamisineen tosi vähättelevästi. Toinen vielä kysyi "siis niinku MIKSI sä koit tarpeelliseksi soittaa ambulanssin itsellesi?", kuin kyseessä olisi ollut jokin hiton taksipalvelu- siinä vaiheessa pokkani petti, ja tokaisin hätäkeskuksen tehneen päätöksen, kun en saanut edes niitä allergialääkkeitä alas omin voimin.
Mittasivat myös verenpaineen päin persettä, väliin jäänyt paksumpi paita haittaisi mittaustulosta ja viidesti tai kuudesti saivat älyttömiä lukemia (ja mansetti puristi niin lujaa että tulin huonovointiseksi), kunnes luovuttivat. Eivät kuunnelleet kun nätisti sanoin, että paidan kangas on aika paksua, ja voi haitata mittaamista.