Ammattitaidotonta hoitoa YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA. Olen pyöristynyt!
Oma muistisairas äitini on ollut lonkkaleikkauksen takia vuodeosastolla ja itse olen viettänyt siellä myös paljon aikaa osallistumalla mm. lääkärin kiertoihin, koska äidille ei tuon muistisairauden vuoksi jää kaikki kerrottu mieleen.
Kaikkia juttuja ja epäkohtia en edes ala kertoilla, mutta pahimmista haluan kertoa ja herättää keskustelua. Nyt kun vanhushoidon epäkohdat ovat olleet pinnalla paljonkin. Tämä tapahtunut siis yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla, ei missään hoitolaitoksessa.
Kahdesti kun olen mennyt paikalle, niin äidillä on ollut ulosteet vaipassa. Lisäksi kerran oli vaippa puettu väärin päin päälle niin, että vaipan "vyön" kiinnityskohta oli selän takana. Vaippa on ollut siis ihan hyödytön väärin päin. Monta kertaa on ollut niin, että potilas sänkyjen välinen verho on jäänyt vetämättä eteen, kun äidille on mm. vaihdettu vaippaa.
Kipulääkkeitä annetaan liian harvakseltaan ja miten sattuu, vaikka äiti on tosi kipeä ison leikkauksen takia. Olen aina tiedustellut, että milloin on seuraava lääkkeiden anto kun äiti on valitellut minulle kipuaan ja vastaus on ollut luokkaa: "Noin tunnin/kahden tunnin päästä". Vasta silloin! Kipeälle vanhukselle!
Yhden hoitajan kanuloinnin jälkeen oli koko vasen käsi mustelmilla ja oikeaan käteen tuli tipasta suuri patti. Sen mitä ymmärsin hoitajan puheesta, niin ilmeisesti se kanuuli oli VÄÄRIN laitettu!!! Tästä aion ollakin yhteydessä ylempään tahoon. Ymmärtääkseni voi olla hyvin vaarallista, jos tippa menee kudokseen. Nyt onneksi selvittiin vain säikähdyksellä.
Lisäksi kerran oli kanuuli ihan vaan paljaana. En tiedä osaanko maallikkona selittää tätä, mutta kanuulin päässä ei ollut mandriinia eikä letkua, jolloin ymmärtääkseni vaarana on että suonistoon menee ilmaa!! Tästä sanoin heti hoitajalle ja myös lääkärin kierrolla, mutta eipä lääkäri juuri ottanut kantaa. Hoitajakin puolusteli kollegaansa, joka oli sen kanuulin paljaaksi jättänyt. Tästäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Äidistä kyllä otettiin keuhko-kuvat sen jälkeen, koska alkoi rohista ja kuumeilla pian tämän jälkeen, mutta keuhkoissa ei ainakaan todettu ilmaa. Liekkö kuumeilu ja rohina ollut kuitenkin tuon kanuulin paljaaksi jättämisen takia? Jos suonistoon on joku bakteeri kuitenkin päässyt.
Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle.
Muitakin juttuja on, mutta tässä räikeimmät epäkohdat. Ai niin, ja kerran oli äidin aamupala jätetty vaan IKKUNALAUDALLE, josta hän ei vuodepotilaana tietenkään sitä saanut. Joku oli vasta huomannut sen siirtää lähemmäs pöydälle sitten, kun puuro oli jo jääkylmää. Itse en ollut tuolloin valitettavasti paikalla, mutta näin äiti jälkeen päin kertoi. Äidillä on ruokahalu muutenkin huono ja jos puuro on jääkylmää, niin kuka sitä muka haluaa syödä! En minä ainakaan söisi!
Hoitajista taas voisin sanoa sen verran, että kiire ei kyllä näy painavan, eli aikaa olisi kyllä huolehtia potilaiden syöminen ja tarkastaa kanuulit, jotka paljaana ollessaan voivat olla tavaton bakteeri-reitti.
Keskustelua haluan herättää. Millaisiin epäkohtiin olette itse törmänneet potilaana tai kun läheisenne on ollut potilaana ja veittekö asian eteenpäin ylemmälle taholle?
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea aloitusta loppuun, mutta eikö tuo kannattaisi laittaa palautteena kyseiseen sairaalaan eikä tänne?
Ilman muuta laitankin ja potilasasiamieheen olen piakkoin yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
KanUUlissa oli mahdollisesti q-syte, joka on kuminen ilmatiivis tulppa. Se ei kaipaa korkkia ja se desinfioidaan aina ennen käyttöä.
Äidilläsi on vaippa juuri sen takia että housuun tulee paskaa. Tieto siitä milloin ulostaminen tapahtuu ei siirry hoitajien tietoon telepaattisesti, vaan he vaihtavat vaipan kun tulevat paikalle ja aistivat asian. Mukavahan se olisi jos heti pestäisiin mutta tällä henkilöstömitoitunsella ei aina onnistu
Vaippa väärinpäin, mitä aktuaalista vattua? Vyövaippa voidaan asettaa kummin päin esim. sen mukaan käykö henkilö avustettuna vessassa vai onko täysin vuoteenoma. Joskus laitetaan kummin päin vain jos yksi vaihtamassa ja hankala käännettävä.
Tarjotittimen on voinut laitoshuoltaja jättää ikkunalaudalle odottamaan hoitajan syöttämään tuloa. Aina ei pöydälle mahdu. Valitettavaa jos ruoka ehti kylmettyä. Hoitaja kiinni muualla. Liian vähän henkilökuntaa.
Klexane huono läppä tai kysyit opiskelijalta. Kipulääkitystä tulee antaa potilaan tarvittavista lääkkeistä aina säännöllisesti menevien välillä, jos potilaalla kipuja. Voit edelleen informoida että ollessasi huoneessa äiti vaikutti kivuliaalta ja varmistaa että listalla on kunnon mömmöt. Hoitajat varmaan ovat tarvittavista abtaneetkun. Tai peruskipulääkkeen annosta tulee nostaa.
Mistä voin olla varma, että siinä tosiaan on tuo gsyte, eikä ole jätetty paljaaksi? Mandriinia ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti joskus käy niin että potilas, joka ei osaa soittaa kelloa tai muuten ilmaista että vessaan ois päästävä tai että huonot on jo vaipassa, joutuu hetken ne ulosteet alla olemaan koska, anteeksi nyt vaan, ei kukaan voi vieressä kytätä millon sinne vaippaan jotain turahtaa ja salamana sitten ne vaihtaa.
Kierroilla tsekataan kaikkien vaipat automaattisesti.
En ole koskaan nähnyt lääkärin kierrolla tarkistavan vaippaan? Luulisi hänellä olevan tärkeämpääkin tekemistä. Ja käsittääkseni hoitaja voi sen vaihtaa myös ilman lääkärin määräystä!!
Luetko kuin piru raamattua? Kierrolla ei välttämättä tarkoiteta lääkärin kierrolla, vaan silloin kun hoitajat kiertää tsekkaamassa potilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KanUUlissa oli mahdollisesti q-syte, joka on kuminen ilmatiivis tulppa. Se ei kaipaa korkkia ja se desinfioidaan aina ennen käyttöä.
Äidilläsi on vaippa juuri sen takia että housuun tulee paskaa. Tieto siitä milloin ulostaminen tapahtuu ei siirry hoitajien tietoon telepaattisesti, vaan he vaihtavat vaipan kun tulevat paikalle ja aistivat asian. Mukavahan se olisi jos heti pestäisiin mutta tällä henkilöstömitoitunsella ei aina onnistu
Vaippa väärinpäin, mitä aktuaalista vattua? Vyövaippa voidaan asettaa kummin päin esim. sen mukaan käykö henkilö avustettuna vessassa vai onko täysin vuoteenoma. Joskus laitetaan kummin päin vain jos yksi vaihtamassa ja hankala käännettävä.
Tarjotittimen on voinut laitoshuoltaja jättää ikkunalaudalle odottamaan hoitajan syöttämään tuloa. Aina ei pöydälle mahdu. Valitettavaa jos ruoka ehti kylmettyä. Hoitaja kiinni muualla. Liian vähän henkilökuntaa.
Klexane huono läppä tai kysyit opiskelijalta. Kipulääkitystä tulee antaa potilaan tarvittavista lääkkeistä aina säännöllisesti menevien välillä, jos potilaalla kipuja. Voit edelleen informoida että ollessasi huoneessa äiti vaikutti kivuliaalta ja varmistaa että listalla on kunnon mömmöt. Hoitajat varmaan ovat tarvittavista abtaneetkun. Tai peruskipulääkkeen annosta tulee nostaa.
Mistä voin olla varma, että siinä tosiaan on tuo gsyte, eikä ole jätetty paljaaksi? Mandriinia ei ollut.
Kysy. En ole törmännyt mandriineihin enää vuosiin. Täysin ilman suojaa ei toki saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea aloitusta loppuun, mutta eikö tuo kannattaisi laittaa palautteena kyseiseen sairaalaan eikä tänne?
En suosittele, teet itsestäsi naurettavan. Yhtäkään hoitajan tekemää virhettä tuosta tarinastasi ei löydy. Eikä omaisestasi puhuminen termillä "se" ei ole asia, josta kannellaan potilasasiamiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä mistään mitään, joten jätä hoitaminen niille, jotka sen osaavat.
No nimen omaan on alkanut tuntua, ettei siellä "ammattilaisetkaan" osaa. Siksi minulla nyt onkin kova huoli. Äiti ollaan siirtämässä piakkoin terveyskeskukseen, josta olen myös kuullut paljon huonoa ja siitä olen myös huolissani, kun yliopistollisessa sairaalassakin ollaan niin retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me opiskelijatkin tiedämme sen, ettei klexanea syödä.
- opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä, että kanyylista ei pulpunnut verta valtoimenaan. Niin tapahtuu, jos kanyylissa ei ole mitään suojaa. Unohda ne hemmetin mandriinit nyt. Tiedoksesi myös, että ihmisen verenkiertoelimistö ei voi mitenkään täyttyä ilmalla vaikka kanyylissa ei korkkia olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin toinen kommentoija. Mustelma kanyloinnin jälkeen, kaksu vaipassa jossa se pitääkin olla, täysin oikein laitettu vaippa ja kerran kylmettynyt puuro ja väärä persoonapronomini eivät ole potilasasiamiesmatskua vaan sinut nauretaan ulos. Kipulääkeasiat voivat olla mutta jäi epäselväksi sekin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me opiskelijatkin tiedämme sen, ettei klexanea syödä.
- opiskelija
Totta, mutta ehkä joku voi hetkellisesti hämmentyä:)
Toivottavasti nyt muiden kommentteja luettuasi mietit asenteesi uusiksi. En todellakaan ole sitä mieltä, että kiire ja välinpitämättömyys vanhustenhoidossa olisivat ok, mutta sinä valitat suurimmaksi osaksi täysin turhasta ja olet itse ymmärtänyt asiat väärin.
Tuossa aloituksessasi en löytänyt yhtäkään hoitajan tekemää virhettä! En yhden yhtäkään.
Sen sijaan voit antaa palautetta sairaalalle, että henkilökuntaa on liian vähän! Se kun pitää varmasti paikkaansa
Ilmeisesti vaipassa kyse vyövaipasta, flexistä, jonka voi pukea päälle jättämällä kiinnitysosan joko eteen tai taakse. Itse jos pukee edessä helpompi jos hoitaja avustaa wc:ssä potilaan seisoessa on taakse helpompi vaihtoehto. Varmasti on ajanut asiansa vaippa.
Tuossa muussakaan en kyllä mitään pöyristyttäviä epäkohtia ollut. Kanyylikin oli varmasti ihan normaali.
Ap:n kaltaisten omaisten kanssa olemme tekemisissä päivittäin ja siihen se aika kuluukin ja moni ei jaksa hoitaa sekä hankalia omaisia että potilaita. Joskus jopa omaisen kanssa asioimiseen menee enemmän aikaa ja resursseja kuin sen raukan vuodepotilaan! Muista nyt sitten mennä sinne jatkohoitopaikkaankin negatiivisella asenteella kyttäämään ja ilahduttamaan kyseisiä hoitajia jotka eivät varmaan kohta uskalla koskeakaan äitiisi kun uhkailet tietämättömyyttäsi ties millä. Ja joo epäkohtia hoidossa joskus on. Olen itse sekä hoitaja että omainen. Asioista kannattaa puhua asiallisesti kuin aikuiset. Näin ne jutut sitten leviää... ajatella vaippa väärinpäin!!
Olihan tämä provo?
Niin outoa tekstiä että huhhuh.
Yliopistollinen sairaala ei ole vanhusten hoitopaikka, vaan siellä hoidetaan sitä lonkkaa. Sen hoidossa ovat ammattilaisia.
Kakat voi mennä housuun, dementikkoa on voinut saada kipulääkkeet 2min aiemmin eikä muista sitä, jankutus kivusta voi jäädä päälle ja unohtua kun huomio kiinnittyy muuhun. Vaipan vyön tosiaan laittaa myös takaa kiinni. Mustelmia tulee ja kanyyli heilahtaa. Dementikkoa voi puhua ihan mitä vaan vakuuttavasti, ihan totta tai kirkkain silmin omaa totuuttaan, 15v heitä hoitaneena vieläkin tulen usein 'huijatuksi'.
Hoitajien kiire, ainakin minulle on jo koulussa opetettu, ettei kiireen kuulu näkyä. Klexanea, lapsus, tuskin kukaan muualle kuin vatsanahkaan laittaa kun käteensä saa, kysymys kestosta ihan oikea.
En kyllä keksi yhtään asiaa mistä oikeasti valittaisit, korina on tullut makoilusta sängyssä ja ilmaa kai siellä keuhkoissa pitäisi periaatteessa ollakin? Mummo pitäisi saada jaloilleen varauksen sallimissa rajoissa, dementikolle, kipuja valittavalle haastavaa, keskittyisin sinuna siihen ja jatkohoitopaikkaan yo sairaala tosiaan ei ole vanhusten hoitopaikka.
Kipulääkitys asiaan vielä.. muistisairaalla vahva kipulääkitys on haastava homma. Monet menee aivan sekaisin ja siksi yritetään mennä mahdollisiman pienellä huumelääke määräillä heti kun vaan mahdollista. Panadol toki tässä rinnalla yleensä menee myös.
Kylmäpakkaus toimii monella usein yhtä hyvin kuin lisälääke.
Suurin ongelma tässä kai on, ettei hoitajilla ole aikaa selittää omaiselle kaikkia kanyylinpäitä ja suonten katoamisia. Mutta ihan oikeutettua vaatia kunnollista hoitoa. Ja puuttua hoitovirheisiin. Mutta jos ei tykkää laitoshoidosta ja suhtautuu epäluuloisesti joka ikiseen asiaan, niin se on tavallaan hoitajien työn häiritsemästä. Hoitajat ovat rutinoituneet hoitamaan myös omaisten mielenterveyttä, mutta heillä on siihen vähemmän aikaa.
Älä AP välitä huonoista kommenteista. Hoitoala on hirveän hierarkkinen ja perinteinen. Jokaisen pitäisi tietää paikkansa eikä saa kysellä jos ei tiedä. Työnohjaus on surkeaa. Toisaalta, luonteesta riippuen, jotkut ärähtäisi, että kyllä mä tämän osaan..
Hienoa että äitiäsi vielä leikellään vaikka jo ikää ja dementiakin vielä. Hoitohenkilökunta ovat yksilöitä, ovat siellä potilaitten takia, ei vaativien ja narisevien omaisten. Noi mistä kirjotat ovat kärpäsenkakkoja.
Kuvitteletko sinä tol vana että siellä on ylimääräistä porukkaa pitämässä kädestä ja neuvomassa 24/7, etenkään lääkäreitä, hyvä vitsi? Täydellisen epäempaattinen olet ja tahallista väärinymmärtämistä.