Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ammattitaidotonta hoitoa YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA. Olen pyöristynyt!

Marja
10.03.2020 |

Oma muistisairas äitini on ollut lonkkaleikkauksen takia vuodeosastolla ja itse olen viettänyt siellä myös paljon aikaa osallistumalla mm. lääkärin kiertoihin, koska äidille ei tuon muistisairauden vuoksi jää kaikki kerrottu mieleen.

Kaikkia juttuja ja epäkohtia en edes ala kertoilla, mutta pahimmista haluan kertoa ja herättää keskustelua. Nyt kun vanhushoidon epäkohdat ovat olleet pinnalla paljonkin. Tämä tapahtunut siis yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla, ei missään hoitolaitoksessa.

Kahdesti kun olen mennyt paikalle, niin äidillä on ollut ulosteet vaipassa. Lisäksi kerran oli vaippa puettu väärin päin päälle niin, että vaipan "vyön" kiinnityskohta oli selän takana. Vaippa on ollut siis ihan hyödytön väärin päin. Monta kertaa on ollut niin, että potilas sänkyjen välinen verho on jäänyt vetämättä eteen, kun äidille on mm. vaihdettu vaippaa.
Kipulääkkeitä annetaan liian harvakseltaan ja miten sattuu, vaikka äiti on tosi kipeä ison leikkauksen takia. Olen aina tiedustellut, että milloin on seuraava lääkkeiden anto kun äiti on valitellut minulle kipuaan ja vastaus on ollut luokkaa: "Noin tunnin/kahden tunnin päästä". Vasta silloin! Kipeälle vanhukselle!

Yhden hoitajan kanuloinnin jälkeen oli koko vasen käsi mustelmilla ja oikeaan käteen tuli tipasta suuri patti. Sen mitä ymmärsin hoitajan puheesta, niin ilmeisesti se kanuuli oli VÄÄRIN laitettu!!! Tästä aion ollakin yhteydessä ylempään tahoon. Ymmärtääkseni voi olla hyvin vaarallista, jos tippa menee kudokseen. Nyt onneksi selvittiin vain säikähdyksellä.
Lisäksi kerran oli kanuuli ihan vaan paljaana. En tiedä osaanko maallikkona selittää tätä, mutta kanuulin päässä ei ollut mandriinia eikä letkua, jolloin ymmärtääkseni vaarana on että suonistoon menee ilmaa!! Tästä sanoin heti hoitajalle ja myös lääkärin kierrolla, mutta eipä lääkäri juuri ottanut kantaa. Hoitajakin puolusteli kollegaansa, joka oli sen kanuulin paljaaksi jättänyt. Tästäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Äidistä kyllä otettiin keuhko-kuvat sen jälkeen, koska alkoi rohista ja kuumeilla pian tämän jälkeen, mutta keuhkoissa ei ainakaan todettu ilmaa. Liekkö kuumeilu ja rohina ollut kuitenkin tuon kanuulin paljaaksi jättämisen takia? Jos suonistoon on joku bakteeri kuitenkin päässyt.

Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle.

Muitakin juttuja on, mutta tässä räikeimmät epäkohdat. Ai niin, ja kerran oli äidin aamupala jätetty vaan IKKUNALAUDALLE, josta hän ei vuodepotilaana tietenkään sitä saanut. Joku oli vasta huomannut sen siirtää lähemmäs pöydälle sitten, kun puuro oli jo jääkylmää. Itse en ollut tuolloin valitettavasti paikalla, mutta näin äiti jälkeen päin kertoi. Äidillä on ruokahalu muutenkin huono ja jos puuro on jääkylmää, niin kuka sitä muka haluaa syödä! En minä ainakaan söisi!
Hoitajista taas voisin sanoa sen verran, että kiire ei kyllä näy painavan, eli aikaa olisi kyllä huolehtia potilaiden syöminen ja tarkastaa kanuulit, jotka paljaana ollessaan voivat olla tavaton bakteeri-reitti.

Keskustelua haluan herättää. Millaisiin epäkohtiin olette itse törmänneet potilaana tai kun läheisenne on ollut potilaana ja veittekö asian eteenpäin ylemmälle taholle?

Kommentit (261)

Vierailija
21/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oma kokemus mutta netistä seuraan erään nuoren syöpäsairaan tarinaa, ja tälle yliopistollisessa sairaalassa määrättiin sytolääke ja annostus joilla huonoin mahdollinen hoitovaste. Potilas itse googletteli asiaa ja kun yritti kertoa että mielummin ottaisi tällä annoksella kun siitä voisi saadakin jotain vastetta, todettiin ettei voi mitään koska hoitosuunnitelma oli tehty joten mitään muutoksia tai lääkevaihdoksia ei enää voi kelakorvattavasti tehdä.

Käsittämätöntä.

Vierailija
22/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klexanea ei toivottavsastivkukaan syö. Se on ihon alle pistettävä injektio. En tiedä tämäkö nyt ap:n sai tolaltaan vai se että hoitaja viittasi vanhukseen termillä SE

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aloitin untuvikkona hoitotyön, ensimmäinen saamani työ oli yliopistollisessa sairaalassa. Ja ihan sen työn opettelin vasta siellä. Vastuu oli painajaismainen, mokia tein kiireessä ja tietämättömänä mutta tietääkseni useimmat säilyivät hengissä minun jäljiltäni. Nyt mietin palatako takaisin pitkän tauon jälkeen. Kynnys palata hoitotyöhön on todella suuri, se alkutilanne, kun paiskataan uimataidoton uimaan kylmiltään syvään päähän pelastamaan muita.. Se on hirveää. Missään muussa työssä en ole sellaiseen yhtäkkiseen vastuuseen koulutuksen jälkeenkin yhä osaamattomana, törmännyt.

Ja mikset pyytänyt kokeneempaa kollegaa tai lääkäriä katsomaan, menikö kaikki ihan oikein? Niin luulisi viisaan aloitrelijankin tekevän.

Vierailija
24/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KanUUlissa oli mahdollisesti q-syte, joka on kuminen ilmatiivis tulppa. Se ei kaipaa korkkia ja se desinfioidaan aina ennen käyttöä.

Äidilläsi on vaippa juuri sen takia että housuun tulee paskaa. Tieto siitä milloin ulostaminen tapahtuu ei siirry hoitajien tietoon telepaattisesti, vaan he vaihtavat vaipan kun tulevat paikalle ja aistivat asian. Mukavahan se olisi jos heti pestäisiin mutta tällä henkilöstömitoitunsella ei aina onnistu

Vaippa väärinpäin, mitä aktuaalista vattua? Vyövaippa voidaan asettaa kummin päin esim. sen mukaan käykö henkilö avustettuna vessassa vai onko täysin vuoteenoma. Joskus laitetaan kummin päin vain jos yksi vaihtamassa ja hankala käännettävä.

Tarjotittimen on voinut laitoshuoltaja jättää ikkunalaudalle odottamaan hoitajan syöttämään tuloa. Aina ei pöydälle mahdu. Valitettavaa jos ruoka ehti kylmettyä. Hoitaja kiinni muualla. Liian vähän henkilökuntaa.

Klexane huono läppä tai kysyit opiskelijalta. Kipulääkitystä tulee antaa potilaan tarvittavista lääkkeistä aina säännöllisesti menevien välillä, jos potilaalla kipuja. Voit edelleen informoida että ollessasi huoneessa äiti vaikutti kivuliaalta ja varmistaa että listalla on kunnon mömmöt. Hoitajat varmaan ovat tarvittavista abtaneetkun. Tai peruskipulääkkeen annosta tulee nostaa.

Vierailija
25/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti joskus käy niin että potilas, joka ei osaa soittaa kelloa tai muuten ilmaista että vessaan ois päästävä tai että huonot on jo vaipassa, joutuu hetken ne ulosteet alla olemaan koska, anteeksi nyt vaan, ei kukaan voi vieressä kytätä millon sinne vaippaan jotain turahtaa ja salamana sitten ne vaihtaa.

Kierroilla tsekataan kaikkien vaipat automaattisesti.

Vierailija
26/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klexanea ei toivottavsastivkukaan syö. Se on ihon alle pistettävä injektio. En tiedä tämäkö nyt ap:n sai tolaltaan vai se että hoitaja viittasi vanhukseen termillä SE

No nimen omaan näin ja oikeastaan olen molemmista asioista pyöristynyt, mutta ennen kaikkea siitä että HOITAJA luulee että Klexane otetaan suun kautta ja jopa minä maallikkona tiedän, ettei näin ole! Itsellenikin olen joutunut sitä PISTÄMÄÄN eikä olisi tullut mieleenkään että lääke pitäisi sieltä niellä. Sen verran Minäkin ymmärsin.

Vierailija
27/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään tiedä kaikkia faktoja jotka liittyy äitisi hoitoon mutta usein muistisairaat potilaat repivät itse kanyylit pois käsistään jolloin muodostuu mustelmia ja jos on verenohennuslääke (kuten esim. Klexane) niin käsiin tulee helposti mustelmia kanyylin laiton yhteydessä. Jos tuo hoitaja joka kysyi tuosta Klexanesta oli esim. perushoitaja joka ei yliopistollisessa sairaalassa edes jaa lääkkeitä joten ei ne ole hänen vastuulla. Ehkä hän oli vielä opiskelija, keikkalainen?

Tuosta ”ulostetta vaipassa” niin luuletko tosiaan että hoitaja vahtii potilaan vierellä koko ajan valmiina vaihtamaan vaippaa jos tulee ulostetta..? Tietääkseni siihen ei ole kenelläkään aikaa ja vaikka sun silmissäsi näyttää siltä, ettei hoitajilla ole kiire niin et voi tietää mitä kaikkea ne hoitaa samalla aikaa kun valitat ettei just sillä sekunnilla olla vaihtamassa äitisi vaippaa. Ja noi vyövaipat voi pukea sekä kiinnitys eteen tai taaksepäin! (usein muistisairaat repivät vaipan pois ja sotkevat ulostellaan jos vyö kiinnitetään vatsan seudulle).

Se että puuro oli jätetty ikkunan laudalle johtuu todennäköisesti siitä että laitoshuoltajat yleensä siitä että laitoshuoltajat jakaa ruoat ja hoitajat tulevat syöttämään potilaita kun kerkeävät. Ehkä sinun äidin hoitajalla oli monta muuta syötettävää ja kiire siinä samalla hoitaa tuhat ja yksi muuta asiaa ja puuro ehti jäähtyä tämän takia?

Omaiset näkevät vaan pintanaarmaisun hoitajien työstä ja tottakai on epämiellyttävää jos joutuu makaamaan ulosteessa hetken mutta ei siihen tietääkseni kukaan ole kuollut. Hoitajan kun täytyy priorisoida, eikä kenelläkään ole aikaa pitää ketään vierihoidossa. Saman aikaan kun joku omainen tai potilas soittaa kelloa kun potilaalla on märkä vaippa niin hänen hoitaja sattaa olla lääkehuoneessa valmistamassa infuusiota tai elvyttämässä/tarkkailemassa esim sydänvaivaista potilasta.

Joten toivottavasti laitoit palautteen sairaalan johdolle, he päättävät kuinka paljon hoitajia palkataan ja miten rahat jaetaan.

Vierailija
28/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aloitin untuvikkona hoitotyön, ensimmäinen saamani työ oli yliopistollisessa sairaalassa. Ja ihan sen työn opettelin vasta siellä. Vastuu oli painajaismainen, mokia tein kiireessä ja tietämättömänä mutta tietääkseni useimmat säilyivät hengissä minun jäljiltäni. Nyt mietin palatako takaisin pitkän tauon jälkeen. Kynnys palata hoitotyöhön on todella suuri, se alkutilanne, kun paiskataan uimataidoton uimaan kylmiltään syvään päähän pelastamaan muita.. Se on hirveää. Missään muussa työssä en ole sellaiseen yhtäkkiseen vastuuseen koulutuksen jälkeenkin yhä osaamattomana, törmännyt.

Ja mikset pyytänyt kokeneempaa kollegaa tai lääkäriä katsomaan, menikö kaikki ihan oikein? Niin luulisi viisaan aloitrelijankin tekevän.

En ole tuo sama kirjoittaja, mutta ei kellään todellakaan aikaa tai halua. Kyse ei siis ole siitä, etteikö periaatteessa jokaista toimenpidettä olisi opetettu jo joko koulussa, tai sitten kokeneempi opettanut töisä, mutta kun niissä käytännön tilanteissa tulee niin paljon erityistilanteita, eli homma ei mene ihan täsmälleen kuin opetustilanteessa. Ei sellaista voi tehdä, että ei uskalla tehdä mitään itse ja vaatii koko ajan jotain toista tarkistelemaan tai valvomaan, se on pakko yrittää itse aika pitkälle. Itse vähän liikaa olin epävarma ja kyselin alussa ja minulle suututtiin ja juoruttiin minusta avuttomana.

Vierailija
29/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Yksityisen puute vaipan vaihdoissa yms: valitettavasti arkipäivää, varsinkin vanhuksille.

- Kivun, jopa leikkauskivun (puhumattakaan tutkimusten aiheuttamasta kivusta) alihoito, myös tavallista tässä maassa. Tajusin tämän oltuani hoitajana töissä toisessa EU-maassa. En tiedä oikein mitä tälle voisi tehdä, kun lääkärit jotenkin tuntuu olevan sitä mieltä ettei sitä kovaa kipua voi olla kuin hetki isonkaan leikkauksen jälkeen ja sitten pitäisi pärjätä käsikauppatasoisilla lääkkeillä. Riippuvuutta erityisesti pelätään ihan kohtuuttomasti.

- Kanyyli "paljaana", tuskinpa, se oli vaan uudenmallinen kanyyli joka näyttää ehkä paljaalta niihin vanhoihin tottuneen silmissä

- Ja mustelmia ja patteja joskus kanyloinnita tulee, varsinkin vanhoille ihmisille joilla on hauraat suonet

- Hoitajan ylimielinen sävy: toki olisi hyvä olla aina kohtelias, mutta jos olet liikkeellä yhtä syyttävällä sävyllä kuin kirjoituksessani, niin en varsinaisesti ihmettele miksei jaksa olla äärimmäisen kohtelias

Onhan tuossa toki joitain epäkohtia, osa tosiaan sellaisia jotka on maan tapa eli kivun alihoito. En kuitenkaan lähtisi näistä vielä "eteenpäin" mitään isompaa juttua tekemään.

Olen täysin samaa mieltä joka kohdasta. Hoito, etenkin vanhustenhoito, voi toisinaan olla välinpitämätöntä, eikä potilaiden yksilöllisiä tarpeita huomioida. Tässä aloittajan postauksessa oli kuitenkin monta kohtaa, joissa hänen pYÖristymisensä syy oli pikemminkin oma ymmärtämättömyys kuin hoidon huono taso.

Vierailija
30/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KanUUlissa oli mahdollisesti q-syte, joka on kuminen ilmatiivis tulppa. Se ei kaipaa korkkia ja se desinfioidaan aina ennen käyttöä.

Äidilläsi on vaippa juuri sen takia että housuun tulee paskaa. Tieto siitä milloin ulostaminen tapahtuu ei siirry hoitajien tietoon telepaattisesti, vaan he vaihtavat vaipan kun tulevat paikalle ja aistivat asian. Mukavahan se olisi jos heti pestäisiin mutta tällä henkilöstömitoitunsella ei aina onnistu

Vaippa väärinpäin, mitä aktuaalista vattua? Vyövaippa voidaan asettaa kummin päin esim. sen mukaan käykö henkilö avustettuna vessassa vai onko täysin vuoteenoma. Joskus laitetaan kummin päin vain jos yksi vaihtamassa ja hankala käännettävä.

Tarjotittimen on voinut laitoshuoltaja jättää ikkunalaudalle odottamaan hoitajan syöttämään tuloa. Aina ei pöydälle mahdu. Valitettavaa jos ruoka ehti kylmettyä. Hoitaja kiinni muualla. Liian vähän henkilökuntaa.

Klexane huono läppä tai kysyit opiskelijalta. Kipulääkitystä tulee antaa potilaan tarvittavista lääkkeistä aina säännöllisesti menevien välillä, jos potilaalla kipuja. Voit edelleen informoida että ollessasi huoneessa äiti vaikutti kivuliaalta ja varmistaa että listalla on kunnon mömmöt. Hoitajat varmaan ovat tarvittavista abtaneetkun. Tai peruskipulääkkeen annosta tulee nostaa.

Lisään vielä mustelmiin , että ymmärrätköhän sinä ap miten hauraita ja ohuita suonia vanhuksilla on? Vaikka olisi minkälainen mestari asiassa suonta joutuu monesti yrittämään lukuisia kertoja ja tulee mustelmia. Ei voi mitään.

Vierailija
31/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nimen omaan näin ja oikeastaan olen molemmista asioista pyöristynyt, mutta ennen kaikkea siitä että HOITAJA luulee että Klexane otetaan suun kautta ja jopa minä maallikkona tiedän, ettei näin ole! Itsellenikin olen joutunut sitä PISTÄMÄÄN eikä olisi tullut mieleenkään että lääke pitäisi sieltä niellä. Sen verran Minäkin ymmärsin.

Sinä kirjoitat väärin ja varmasti olet myös joskus sanonut vahingossa jotain eri tavalla mitä oikeasti tarkoitat.

Vierailija
32/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se pyöristyminen kamalaa

Vierailija
33/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti joskus käy niin että potilas, joka ei osaa soittaa kelloa tai muuten ilmaista että vessaan ois päästävä tai että huonot on jo vaipassa, joutuu hetken ne ulosteet alla olemaan koska, anteeksi nyt vaan, ei kukaan voi vieressä kytätä millon sinne vaippaan jotain turahtaa ja salamana sitten ne vaihtaa.

En ole koskaan nähnyt lääkärin kierrolla tarkistavan vaippaan? Luulisi hänellä olevan tärkeämpääkin tekemistä. Ja käsittääkseni hoitaja voi sen vaihtaa myös ilman lääkärin määräystä!!

Vierailija
34/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaja vielä jatkaa tuota pyöristymistään, niin alan epäillä hänen olevan Porvoosta.

Vierailija
35/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama. Mielenkiintoinen ammatti mutta vastuu on kohtuuton ja liikaa uutta asiaa josta ei ehdi ottaa työpäivän aikana selvää höystettynä törkeällä kiireellä - toki rutiiniakin joukossa. Koulutus pilipalia, työelämässä pitäisi olla rautainen pro. Vaativinta hommaa ikinä ja olen ollut muissa töissä jotka nimikkeeltään hienompia, pah.

Vierailija
36/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt lääkärin kierrolla tarkistavan vaippaan? Luulisi hänellä olevan tärkeämpääkin tekemistä. Ja käsittääkseni hoitaja voi sen vaihtaa myös ilman lääkärin määräystä!!

Ei lääkärinkierrolla vaan hoitajien omilla kierroilla esim. iltavuoron alussa

Vierailija
37/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taivas sentään... lääkärin kiertoahan tässä tarkoitettiinkin - ei, vaan hoitajien tekemiä kiertoja, joissa käytetään potilaita wc:ssä, vaihdetaan vaipat yms...

Vierailija
38/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea aloitusta loppuun, mutta eikö tuo kannattaisi laittaa palautteena kyseiseen sairaalaan eikä tänne?

Vierailija
39/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ymmärrä mistään mitään, joten jätä hoitaminen niille, jotka sen osaavat.

Vierailija
40/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaipat voi laittaa kummin päin tahansa ja yleensä muistisairaalle laitetaan noin kuten äidillesi. Että ihan on kuule oikein laitettu.

Kanyylista voi todellakin tulla mustelmia, varsinkin huonosuoniselle ihmiselle.

Kakat voi tietenkin olla vaipassa, siksi kai se vaippa ylipäänsä onkin? 😂 Ei ne hoitajat siellä 24/7 käy vaippoihin kurkkimassa, on niillä muutakin työtä.