Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattitaidotonta hoitoa YLIOPISTOLLISESSA SAIRAALASSA. Olen pyöristynyt!

Marja
10.03.2020 |

Oma muistisairas äitini on ollut lonkkaleikkauksen takia vuodeosastolla ja itse olen viettänyt siellä myös paljon aikaa osallistumalla mm. lääkärin kiertoihin, koska äidille ei tuon muistisairauden vuoksi jää kaikki kerrottu mieleen.

Kaikkia juttuja ja epäkohtia en edes ala kertoilla, mutta pahimmista haluan kertoa ja herättää keskustelua. Nyt kun vanhushoidon epäkohdat ovat olleet pinnalla paljonkin. Tämä tapahtunut siis yliopistollisen sairaalan vuodeosastolla, ei missään hoitolaitoksessa.

Kahdesti kun olen mennyt paikalle, niin äidillä on ollut ulosteet vaipassa. Lisäksi kerran oli vaippa puettu väärin päin päälle niin, että vaipan "vyön" kiinnityskohta oli selän takana. Vaippa on ollut siis ihan hyödytön väärin päin. Monta kertaa on ollut niin, että potilas sänkyjen välinen verho on jäänyt vetämättä eteen, kun äidille on mm. vaihdettu vaippaa.
Kipulääkkeitä annetaan liian harvakseltaan ja miten sattuu, vaikka äiti on tosi kipeä ison leikkauksen takia. Olen aina tiedustellut, että milloin on seuraava lääkkeiden anto kun äiti on valitellut minulle kipuaan ja vastaus on ollut luokkaa: "Noin tunnin/kahden tunnin päästä". Vasta silloin! Kipeälle vanhukselle!

Yhden hoitajan kanuloinnin jälkeen oli koko vasen käsi mustelmilla ja oikeaan käteen tuli tipasta suuri patti. Sen mitä ymmärsin hoitajan puheesta, niin ilmeisesti se kanuuli oli VÄÄRIN laitettu!!! Tästä aion ollakin yhteydessä ylempään tahoon. Ymmärtääkseni voi olla hyvin vaarallista, jos tippa menee kudokseen. Nyt onneksi selvittiin vain säikähdyksellä.
Lisäksi kerran oli kanuuli ihan vaan paljaana. En tiedä osaanko maallikkona selittää tätä, mutta kanuulin päässä ei ollut mandriinia eikä letkua, jolloin ymmärtääkseni vaarana on että suonistoon menee ilmaa!! Tästä sanoin heti hoitajalle ja myös lääkärin kierrolla, mutta eipä lääkäri juuri ottanut kantaa. Hoitajakin puolusteli kollegaansa, joka oli sen kanuulin paljaaksi jättänyt. Tästäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Äidistä kyllä otettiin keuhko-kuvat sen jälkeen, koska alkoi rohista ja kuumeilla pian tämän jälkeen, mutta keuhkoissa ei ainakaan todettu ilmaa. Liekkö kuumeilu ja rohina ollut kuitenkin tuon kanuulin paljaaksi jättämisen takia? Jos suonistoon on joku bakteeri kuitenkin päässyt.

Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle.

Muitakin juttuja on, mutta tässä räikeimmät epäkohdat. Ai niin, ja kerran oli äidin aamupala jätetty vaan IKKUNALAUDALLE, josta hän ei vuodepotilaana tietenkään sitä saanut. Joku oli vasta huomannut sen siirtää lähemmäs pöydälle sitten, kun puuro oli jo jääkylmää. Itse en ollut tuolloin valitettavasti paikalla, mutta näin äiti jälkeen päin kertoi. Äidillä on ruokahalu muutenkin huono ja jos puuro on jääkylmää, niin kuka sitä muka haluaa syödä! En minä ainakaan söisi!
Hoitajista taas voisin sanoa sen verran, että kiire ei kyllä näy painavan, eli aikaa olisi kyllä huolehtia potilaiden syöminen ja tarkastaa kanuulit, jotka paljaana ollessaan voivat olla tavaton bakteeri-reitti.

Keskustelua haluan herättää. Millaisiin epäkohtiin olette itse törmänneet potilaana tai kun läheisenne on ollut potilaana ja veittekö asian eteenpäin ylemmälle taholle?

Kommentit (261)

Vierailija
1/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kiloa pyöristyit tämän takia?

Vierailija
2/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kanyyli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän se tåhön liittyy?

Vierailija
4/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Vierailija
5/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus sulle: HOIDA ITSE jos ei kelpaa. No niin, taisi alkaa kelpaamaan!

Aina on vaihtoehto tehdä itse paremmin.

Vierailija
6/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kanyyli.

Kuten tekstissä vähän mainitsinkin, en ole hoitoalan ihminen, joten kaikki hienot termit eivät ehkä ole oikein, mutta luulen että ymmärrätte mistä on kyse. Niin paljon on kyllä tullut nyt sairaalassa oltua, että melkein olen kohta ammattilainen itsekin. :)

Vierailija
7/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kanyyleissa on ns. keittislukko eli näyttää että on "paljaana" ja ei, siitä ei pääse ilmaa tai bakteereita elimistöön. Sen pää desinfioidaan ja huuhdellaan sitten keittisruiskulla ennen esim. antibiootin antamista.

Jos siinä ois vanhan mallinen kanyyli niin sieltä pulppuais solkenaan verta jos ei ole mandriinia.

Vierailija
8/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa maininta; olen pyöristynyt. Minua kiinnostaa se, että miksi ja kuinka paljon?

Ohis

Vierailija
9/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai se liittyy, kun itse sen jo otsikossa mainitsit :D

Vierailija
10/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kanyyli.

Kuten tekstissä vähän mainitsinkin, en ole hoitoalan ihminen, joten kaikki hienot termit eivät ehkä ole oikein, mutta luulen että ymmärrätte mistä on kyse. Niin paljon on kyllä tullut nyt sairaalassa oltua, että melkein olen kohta ammattilainen itsekin. :)

Tuli nuorempana vähän itsekin pelailtua, joten olen nyt vähintään yhtä hyvä kuin Lauri Markkanen.

Vierailija
11/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n kertoma on täyttä totta, ikävä kyllä.

Vanhustenhoito yo-sairaaloissa on kehnoa, samoin kuolevien hoito, tälläistä on myös jeskussairaaloissa näille potilaille.

Paras hoito on terveyskeskusten osastoilla, toisin kuin voisi luulla.

Vierailija
12/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle."

En ole hoitaja tai mikään mukaan, mutta oletatko, että hoitajat ulkoa muistavat kaikkien potilaiden lääkityksen ja miten kauan HE sitä syövät?

Vierailija
13/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän otsikossa lukee.

Vierailija
14/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus sulle: HOIDA ITSE jos ei kelpaa. No niin, taisi alkaa kelpaamaan!

Aina on vaihtoehto tehdä itse paremmin.

No eiköhän se ole ihan oikeus ja kohtuus vaatia AMMATTILAISILTA Hyvää työn jälkeä! Enhän kampaajallakaan joka leikkaa hiukset ihan vinoon ja värjää mustaksi vaikka pyysin vaaleaa, sano että "Ei se mitään, korjaan itse kotona sitten".

Kyllä niiltä, joilla on alan koulutus, saa jotakin odottaakin!

Plus melkein tosiaan toimin äidin omahoitaja josta en edes palkkaa saa, koska käyn joka päivä tarkistamassa kotihoitajan käynnin (onko käyty ja mitä on tehty) ja katsomassa, että äidillä on kaikki hyvin. Lisäksi olen puhelimen päässä aina, jos äidillä on joku hätänä. Lisäksi kaikki tuo sairaalassa viettämäni aika, joka on useita tunteja vuorokaudessa. Eli voiko joku väittää, etten jo TEE itse?

Vierailija
15/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kanyloinnista kuin verikokeiden otostakin tulee joskus mustelmia. Siinä nyt ei mitään kummaa tai raportoitavaa ole.

Vierailija
16/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n kertoma on täyttä totta, ikävä kyllä.

Vanhustenhoito yo-sairaaloissa on kehnoa, samoin kuolevien hoito, tälläistä on myös jeskussairaaloissa näille potilaille.

Paras hoito on terveyskeskusten osastoilla, toisin kuin voisi luulla.

Itselläni on vain hyviä kokemuksia, kun isovanhempiani on erikoissairaanhoidossa hoidettu. Ei mitään pahaa sanottavaa kyllä mistään. Ei nyt kannata ihan yleistää kaikkea huonoksi.

Vierailija
17/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin untuvikkona hoitotyön, ensimmäinen saamani työ oli yliopistollisessa sairaalassa. Ja ihan sen työn opettelin vasta siellä. Vastuu oli painajaismainen, mokia tein kiireessä ja tietämättömänä mutta tietääkseni useimmat säilyivät hengissä minun jäljiltäni. Nyt mietin palatako takaisin pitkän tauon jälkeen. Kynnys palata hoitotyöhön on todella suuri, se alkutilanne, kun paiskataan uimataidoton uimaan kylmiltään syvään päähän pelastamaan muita.. Se on hirveää. Missään muussa työssä en ole sellaiseen yhtäkkiseen vastuuseen koulutuksen jälkeenkin yhä osaamattomana, törmännyt.

Vierailija
18/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yksityisen puute vaipan vaihdoissa yms: valitettavasti arkipäivää, varsinkin vanhuksille.

- Kivun, jopa leikkauskivun (puhumattakaan tutkimusten aiheuttamasta kivusta) alihoito, myös tavallista tässä maassa. Tajusin tämän oltuani hoitajana töissä toisessa EU-maassa. En tiedä oikein mitä tälle voisi tehdä, kun lääkärit jotenkin tuntuu olevan sitä mieltä ettei sitä kovaa kipua voi olla kuin hetki isonkaan leikkauksen jälkeen ja sitten pitäisi pärjätä käsikauppatasoisilla lääkkeillä. Riippuvuutta erityisesti pelätään ihan kohtuuttomasti.

- Kanyyli "paljaana", tuskinpa, se oli vaan uudenmallinen kanyyli joka näyttää ehkä paljaalta niihin vanhoihin tottuneen silmissä

- Ja mustelmia ja patteja joskus kanyloinnita tulee, varsinkin vanhoille ihmisille joilla on hauraat suonet

- Hoitajan ylimielinen sävy: toki olisi hyvä olla aina kohtelias, mutta jos olet liikkeellä yhtä syyttävällä sävyllä kuin kirjoituksessani, niin en varsinaisesti ihmettele miksei jaksa olla äärimmäisen kohtelias

Onhan tuossa toki joitain epäkohtia, osa tosiaan sellaisia jotka on maan tapa eli kivun alihoito. En kuitenkaan lähtisi näistä vielä "eteenpäin" mitään isompaa juttua tekemään.

Vierailija
19/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yksi pöyristyttävä tapaus oli juurikin tänään lääkärin kierrolla, kun oli puhetta Klexanesta joka äidillä jatkuu ja hoitaja heitti kysymyksen: "Kuinkas kauan SE sitä syö?" Menin aika hämilleni tuosta niin en heti osannut sanoa mitään, mutta tein kyllä selväksi sen jälkeen, etten halua tuon hoitajan hoitavan äitiäni joka ei edes lääkkeiden annostelua osaa ja minä maallikkona voisin jopa väittää osaavani paremmin. Muutenkin tuo hoitaja on puhunut ylimieliseen sävyyn minulle."

En ole hoitaja tai mikään mukaan, mutta oletatko, että hoitajat ulkoa muistavat kaikkien potilaiden lääkityksen ja miten kauan HE sitä syövät?

Klexanea ei syödä, mutta ehkä hoitaja valitsi sanansa väärin... Jos tuo nyt oli jotain niin pöyristyttävää (pyöristyttävää), niin hohhoijaa...

Vierailija
20/261 |
10.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa maininta; olen pyöristynyt. Minua kiinnostaa se, että miksi ja kuinka paljon?

Ohis

Huhheijaa, kun pääsi painovirhe paholainen otsikkoon. No, fiksuimmat jo tajusivatkin, eivätkä takertuneet kirjoitusvirheisiin. :D