Tasa-arvoisen avioliiton kannattaja: mitä avioliitto sinulle merkitsee?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Veljeni voi mennä naimisiin rakastamansa naisen kanssa. Miksi minä en saisi voida?
Saat toki mennä kenen tahansa ei-varatun, vastakkaista sukupuolta edustavan kanssa naimisiin, silloin kun toimitte yhteisessä ymmärryksessä.
Jos sattumalta tarkoitit että miksi et voisi mennä naimisiin veljesi tyttöystävän kanssa, niin se onkin sen verran kinkkinen juttu että teidän pitää käydä se läpi veljesi ja hänen tyttöystävänsä kanssa. ja mieluiten ennen heidän häitään!
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys: Mitä sinulle merkitsee että kirkko vihkii tasa-arvoisen avioliiton? Juridiikan voi käsittääkseni hoitaa ilman kirkkoakin.
Ap
Kannatan varauksettomasti tasa-arvoista, sukupuolesta riippumatonta avioliittoa nimenomaan juridisena sopimuksena. Sen sijaan kirkolla on mielestäni täysi oikeus vihkiä tai olla vihkimättä kenet haluaa. Itseasiassa toivon, että kirkko ei vihkisi samaa sukupuolta olevia pareja, koska se alleviivaisi entistä paremmin kuinka turha, hyödytön ja takapajuinen instituutio kirkko on.
Minun on vaikea ymmärtää, miksi homot haluavat ehdoin tahdoin tulla vihityksi kirkossa. Miksi ihmeessä homo haluaa siunauksen instituutiolta, joka on perustavanlaatuisesti homovastainen? Vähän sama, kuin tummaihoinen kerjäisi hyväksyntää Ku Klux Klanilta.
Kahden ihmisen välinen sopimus, jolla on tiettyjä oikeusvaikutuksia.
Ei vaikuta minun väleihin Jumalan kanssa vaikka jotain toista ei Jumalan tahto kiinnosta. Liberaaleja, homoja vihkiviä pappeja käy eniten sääliksi. Homot halveksivat koko kirkkoa ja kärttävät tekemään Raamatun ohi. No, itselleen tuomiota kärttävät. Mutta eniten tosiaan surettaa jos joku ottaa kontolleen vastuuttoman ihmisen jumalaa vatsaan kapinoinnin. Koska, homoparit lopulta vierittävät vastuun liitostaan heidät vihkineen epäonnisen papin niskaan, sanokaa minun sanoneen.
Sitä, ettei mies eikä vaimo ole päällepäsmäri.
Avioliitto on yhteiskunnallinen instituutio, joka on tarkoitettu suojaamaan joitakin etuja erityisesti silloin, kun kaksi ihmistä haluaa perustaa perheen. Lisäksi siihen liittyy kulttuurissamme halu juhlia kyseistä sitoutumista. Sukupuolella ei ole niissä asioissa merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi toistaan rakastavaa ihmistä päättää solmia avioliiton. Eli olla yhteiskunnan silmissä virallisesti pari, joka voi esim. olla toistensa lähin omainen jos tapahtuu jotain.
Itse kristittynä toivoisin liitolleni siunauksen kirkossa, mutta sitä en usko että kaikilla kirkossa vihityillä on automaattisesti Jumalan siunaus, tai että ei-kristillisesti vihityillä ei ole.
"Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älkööt ihmiset erottako" tarkoittaa minulle sitä, että jos Jumala antaa jollekin parille rakkauden, ihminen ei saa sitä kieltää.
Siksi tasa-arvoinen avioliitto.
Ja tuolla siunausasialla tarkoitin, että en usko Jumalan siunaavan joka ikisiä julkkispareja, jotka eroavat muutaman kuukauden päästä, tai 25-vuotiasta joka menee naimisiin 90-vuotiaan kanssa rahasta. Aidosti rakastuneita pareja kyllä.
Niin. Mikä se Jumalan luoma avioliitto sitten on ja TARVITSEEKO sellaiseen edes papin vihkimistä, Jumalan silmissä? Jos se on sitä, että nainen ja mies eli kaksi eri sukupuolta yhdistyvät yhdeksi niin onko koko vihkiminen vain ulkoista? Toisaalta Raamattu puhuu että lopun aikana "kieltävät menemästä naimisiin" että ilmeisesti sitten ei.
Ap
No itse en usko että Jumala on luonut avioliittoa. Avioliitto on ihmisten keksintö, joka on pitkälle laillinen asia. Raamatun aikoina pikkutytölle valittiin puoliso jo varhaisessa vaiheessa ja sitten tyttö meni 14-vuotiaana naimisiin 50-vuotiaan äijän kanssa. Nykyinen käsitys avioliitosta on ihan toinen. En usko että Jumala oli tarkoittanut juuri nuo 14-vuotiaat yhteen vanhojen äijien kanssa, mutta se oli sen hetken kulttuuri.
Uskon kuitenkin, että Jumala siunaa toisiaan rakastavien ihmisten liiton. Periaatteessa ei siis tarvita papin aamenta, mutta se on seremoniallisesti merkittävää monille.En oikein ymmärtänyt tuota kohtaa:
"Jos se on sitä, että nainen ja mies eli kaksi eri sukupuolta yhdistyvät yhdeksi niin onko koko vihkiminen vain ulkoista? Toisaalta Raamattu puhuu että lopun aikana "kieltävät menemästä naimisiin" että ilmeisesti sitten ei."
Voisitko muotoilla tuon kysymyksen jotenkin toisin, kun en yhtään saanut kiinni mitä tarkoitit?
Niin, nyt kun puhutaan kristillisen kirkon vihkimästä avioliitosta (mikä käsittääkseni nimenomaisesti halutaan) niin ei ole varmaan epäsopivaa katsoa Raamatusta mitä asiaan liittyy koska tämän opin pohjalta kyseinen toiminta on olemassa. Paljon puhutaan yhdeksi lihaksi tulemisesta. Nainen ja mies tulevat yhdeksi.
Ap
Oletko teologian maisteri tai ainakin kandidaatti? Itse nimittäin tunnen pappeja, siis teologian maistereita, joilla on myös pappisvihkimys, jotka pystyvät paremmin tulkitsemaan raamattua (lähdekritiikki jne). En ikinä kuuntelisi maallikolta ohjeita raamatun tulkitsemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitto on yhteiskunnallinen instituutio, joka on tarkoitettu suojaamaan joitakin etuja erityisesti silloin, kun kaksi ihmistä haluaa perustaa perheen. Lisäksi siihen liittyy kulttuurissamme halu juhlia kyseistä sitoutumista. Sukupuolella ei ole niissä asioissa merkitystä.
Sukupuolella on ratkaiseva merkitys perheen perustamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi toistaan rakastavaa ihmistä päättää solmia avioliiton. Eli olla yhteiskunnan silmissä virallisesti pari, joka voi esim. olla toistensa lähin omainen jos tapahtuu jotain.
Itse kristittynä toivoisin liitolleni siunauksen kirkossa, mutta sitä en usko että kaikilla kirkossa vihityillä on automaattisesti Jumalan siunaus, tai että ei-kristillisesti vihityillä ei ole.
"Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älkööt ihmiset erottako" tarkoittaa minulle sitä, että jos Jumala antaa jollekin parille rakkauden, ihminen ei saa sitä kieltää.
Ja tuolla siunausasialla tarkoitin, että en usko Jumalan siunaavan joka ikisiä julkkispareja, jotka eroavat muutaman kuukauden päästä, tai 25-vuotiasta joka menee naimisiin 90-vuotiaan kanssa rahasta. Aidosti rakastuneita pareja kyllä.
Niin. Mikä se Jumalan luoma avioliitto sitten on ja TARVITSEEKO sellaiseen edes papin vihkimistä, Jumalan silmissä? Jos se on sitä, että nainen ja mies eli kaksi eri sukupuolta yhdistyvät yhdeksi niin onko koko vihkiminen vain ulkoista? Toisaalta Raamattu puhuu että lopun aikana "kieltävät menemästä naimisiin" että ilmeisesti sitten ei.
Ap
No itse en usko että Jumala on luonut avioliittoa. Avioliitto on ihmisten keksintö, joka on pitkälle laillinen asia. Raamatun aikoina pikkutytölle valittiin puoliso jo varhaisessa vaiheessa ja sitten tyttö meni 14-vuotiaana naimisiin 50-vuotiaan äijän kanssa. Nykyinen käsitys avioliitosta on ihan toinen. En usko että Jumala oli tarkoittanut juuri nuo 14-vuotiaat yhteen vanhojen äijien kanssa, mutta se oli sen hetken kulttuuri.
Uskon kuitenkin, että Jumala siunaa toisiaan rakastavien ihmisten liiton. Periaatteessa ei siis tarvita papin aamenta, mutta se on seremoniallisesti merkittävää monille.En oikein ymmärtänyt tuota kohtaa:
"Jos se on sitä, että nainen ja mies eli kaksi eri sukupuolta yhdistyvät yhdeksi niin onko koko vihkiminen vain ulkoista? Toisaalta Raamattu puhuu että lopun aikana "kieltävät menemästä naimisiin" että ilmeisesti sitten ei."
Voisitko muotoilla tuon kysymyksen jotenkin toisin, kun en yhtään saanut kiinni mitä tarkoitit?
Niin, nyt kun puhutaan kristillisen kirkon vihkimästä avioliitosta (mikä käsittääkseni nimenomaisesti halutaan) niin ei ole varmaan epäsopivaa katsoa Raamatusta mitä asiaan liittyy koska tämän opin pohjalta kyseinen toiminta on olemassa. Paljon puhutaan yhdeksi lihaksi tulemisesta. Nainen ja mies tulevat yhdeksi.
Ap
Oletko teologian maisteri tai ainakin kandidaatti? Itse nimittäin tunnen pappeja, siis teologian maistereita, joilla on myös pappisvihkimys, jotka pystyvät paremmin tulkitsemaan raamattua (lähdekritiikki jne). En ikinä kuuntelisi maallikolta ohjeita raamatun tulkitsemiseen.
Lukutaidon myötä jokainen voi tulkita Raamattua.
Kannatan tasa-arvoista avioliittoa, en sukupuolineutraalia.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta minun väleihin Jumalan kanssa vaikka jotain toista ei Jumalan tahto kiinnosta. Liberaaleja, homoja vihkiviä pappeja käy eniten sääliksi. Homot halveksivat koko kirkkoa ja kärttävät tekemään Raamatun ohi. No, itselleen tuomiota kärttävät. Mutta eniten tosiaan surettaa jos joku ottaa kontolleen vastuuttoman ihmisen jumalaa vatsaan kapinoinnin. Koska, homoparit lopulta vierittävät vastuun liitostaan heidät vihkineen epäonnisen papin niskaan, sanokaa minun sanoneen.
Ja jos itse rakastaisin samaa sukupuolta olevaa ja pappi meidät vihkisi niin en kokisi myöhemmin tarvetta teeskennellä etten tiennyt mitä Raamattu sanoo seksistä samaa sukupuolta olevan kanssa tai yrittäisi vierittää vastuuta henkilökohtaisesta asiastani muille. Mutta näillä ulostuloilla mitä seta-väki on esittänyt, en ihan luottaisi näin olevan. Tähän kannattaa varmaan kirkon varautua että omista moraalisista valinnoistaan vastuuta ottamaan kykenemätön tulkitsee kirkon siunaavan myös seksin (daa, avioliitto??) mitä ei tietenkään Raamatusta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys: Mitä sinulle merkitsee että kirkko vihkii tasa-arvoisen avioliiton? Juridiikan voi käsittääkseni hoitaa ilman kirkkoakin.
Ap
Olemme miehen kanssa olleet tasa-arvoisessa avioliitossa parikymmentä vuotta eikä siihen liity juridiikka millään tavalla. Tasa-arvoisuus tarkoittaa juuri sitä mitä sanookin että puolisot ovat avioliitossa tasa-arvoisessa asemassa huolimatta siitä kumpi tienaa enemmän tai vähemmän. Mun mies tienaa kolminkertaisesti sen kuin minä mutta meillä on yhteinen tili ja päätäntävalta rahojen, parisuhteen ja perheen ja yleensäkin kaiken suhteen. Kumpikin työskennellään kaikin tavoin yhteisen hyvän ja tulevaisuuden hyväksi. Se mitä olen nähnyt koko viiskymppisen elämäni aikana niin meillä on ja on ollut todella hyvä parisuhde ja elämä verrattuna moniin muihin. Tulen aika surulliseksi kun kuulen miten tuntemani, tapaamani pariskunnat kiristävät, uhkailevat ja nauravat toisilleen ja selän takana panettelevat ja myös pettävät. Aika paljon löytyy myös alistamista ja hyväksikäyttöä. Mm. taloudellista alistamista sekä kiristämistä tapahtuu Suomessa todella paljon ja sitä vielä virheellisesti kutsutaan tasa-arvoksi:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei sinun tarvitsekaan kuunnella. Siitä huolimatta minullakin on oikeus kommentoida asiaa. Kelpaako muuten Jeesuksen oppi sinulle? Hänkään ei ollut teologian maisteri :/
Juridinen sopimus.
Lähtökohta luoda perhe.
(Toki voi jo itsessään olla perhe)
Perhe taas on yhteiskunnan perusyksikkö.
Henkilökohtaisessa elämässä olen valmis tekemään paljon ja vielä vähän enemmän avioliiton ja aviopuolison eteen. Enemmän kuin avopuolison tai seurustelukumppanin. Siis vaikka suhde olisi kuinka hyvä, näen että avioliitossa on velvollisuus tehdä vielä vähän enemmän senkin jälkeen kun tuntuu että pitäisi lyödä hanskat tiskiin.
En minä tarvinnut avioliittooni kirkkoa milläkään tavoin. Olen eronnut kirkosta 18 -vuotiaana ja myöskin naimisiin pääsin mainiosti ilman kirkkoa. Pulju joka ei pidä kaikkia ihmisiä yhdenvertaisina ei tarvitse minua tai veroeurojani.
Yksi argumentti (tai syytös, jälleen, toisten uskoa vastaan) on homoilla että joku tekee itsemurhan siksi että hänen homouttaan ei joku hyväksynyt. Jumalahan tämän yksin tietää onko asia totta vaiko ei mutta saanko sanoa mielipiteeni? Ongelma ei ole homous vaan jumalattomuus mikä jo itsessään tuottaa elämään merkityksettömyyttä ja muuta pahaa, josta seuraa lisää negatiivista kokemusta elämään.
Vierailija kirjoitti:
Yksi argumentti (tai syytös, jälleen, toisten uskoa vastaan) on homoilla että joku tekee itsemurhan siksi että hänen homouttaan ei joku hyväksynyt. Jumalahan tämän yksin tietää onko asia totta vaiko ei mutta saanko sanoa mielipiteeni? Ongelma ei ole homous vaan jumalattomuus mikä jo itsessään tuottaa elämään merkityksettömyyttä ja muuta pahaa, josta seuraa lisää negatiivista kokemusta elämään.
Ja se jos joku harrastaa seksiä saman sukupuolen kanssa ei kiinnosta oikeasti ainakaan minua, omalle Luojalleen vastaa jokainen. Ongelma ei ole niinkään pelkkä yksittäinen teko vaan taustalla se, ettei Jumala ole ilmeisesti muutenkaan saanut kovin suurta roolia ihmisen elämässä. Ihminen on luotu Jumalan yhteyteen ja se antaa merkityksen tunteen. Jos merkityksen tunnetta ei ole, vihaa Jumalaa eikä halua häntä elämäänsä ja sitten päättää vielä itse lopettaa päivänsä niin siitä on aika turha Jumalaan uskovia ihmisiä syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se jos joku harrastaa seksiä saman sukupuolen kanssa ei kiinnosta oikeasti ainakaan minua, omalle Luojalleen vastaa jokainen. Ongelma ei ole niinkään pelkkä yksittäinen teko vaan taustalla se, ettei Jumala ole ilmeisesti muutenkaan saanut kovin suurta roolia ihmisen elämässä. Ihminen on luotu Jumalan yhteyteen ja se antaa merkityksen tunteen. Jos merkityksen tunnetta ei ole, vihaa Jumalaa eikä halua häntä elämäänsä ja sitten päättää vielä itse lopettaa päivänsä niin siitä on aika turha Jumalaan uskovia ihmisiä syyttää.
Eli ihmisiä, jotka eivät muuta yritäkään kuin sitä Jumalaa tarjota.
En erityisemmin pidä sukupuolikiintiöistä, joten en kannata niitä avioliitossakaan.
Juridista sopimusta, joka on erittäin viisasta solmia sen kanssa, jonka kanssa tahtoo elämänsä jakaa.