Siis miten eläkeläiset pärjää taloudellisesti? Laskin tulevan eläkkeeni enkä ymmärrä miten sillä elää.
Siinähän se otsikossa tulikin kysymys.
Minulla on eläkeikään vielä 20 vuotta ja ihan ok palkka (2900 brutto) ja jollain laskurilla laskin, että saisin sitten aikanaan eläkettä 1550 euroa. Eihän se siinä vaiheessa riitä mihinkään, kaikki hinnat ovat nousseet tuossa vaiheessa hurjasti. Apua, mihin eläkerahastoon tms. tässä pitäisi alkaa säästämään? Mitä te muut nyt noin 45 ikäiset teette?
Miten te eläkkeellä olevat pärjäätte?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt heräsit... Olen sijoittanut jo hyvän aikaa ja jatkan edelleen juuri tuosta syystä.
No voitteko viisaammat sitten kertoa mihin siis säästätte? Johonkin eri tilille vai johonkin eläkesysteemiin? Onko ne siis varmoja, ettei säästöt ole liuenneet johonkin kun aika koittaa?
AP
Eihän nuo mitenkään varmoja ole. Eräs nykyäänkin arvostetuista ja arvonsapitävistä, mutta jostain syystä vähällä huomiolla ollut, sijoituksista ovat jalometallit. Esimerkiksi kullan hinta on ollut nousussa jo pitkään, ala ostamaan kultaa ja pidä se omassa jemmassasi. Pankin tallelokerossa se on muiden armoilla.
Kultaa hamstrataan osakekuplan puhkeamista odotellessa ja nyt kun osakkeet syöksyvät. Kunhan osakekurssit lähtevät aallonpohjan saavutettuaan nousuun, niin kultaa tulee runsaasti myyntiin kun halutaa sijoittaa tuottavasti ja sen hinta tippuu.
Kullan hinta on nyt lähellä huippuaan, se lähtee laskuun vuoden parin sisällä.
Ostakaa metsää. Sen tuotosta tappelevat kohta kaikki: kartonkiteollisuus, tekstiiliteollisuus ka biopolttoaineden valmistajat.
Vierailija kirjoitti:
No eihän eläkeläisillä ole enää menoja samalla tavalla kuin työikäisillä. Ei ole lapsia, joille pitäisi olla jatkuvasti ostamassa jotakin. Ei ole välttämättä niin paljoa rahaa vaativia harrastuksiakaan. Ei tarvitse ostaa jatkuvasti uusia töissä käytettäviä vaatteita.
Työmatkat jäävät, mutta eläkeläisen pitää asua ja ostaa ruokaa ja ostaa välillä muutakin pysyäkseen elämässä mukana. Vaatteita, muita pukineita.
Välttämätön kulutus vie suuren osan eläkkeistä. Lääkkeet saa kyllä miltei ilman kun on ensin kuluttanut n 600e omasta pussista. Jos joutuu sairaalahoitoon, on hoitopäivämaksu n 50e/ pv. Aika moni joutuu ja jotkut useimmin kuin olettaisi. On sillekin katto, mutta aika paljon pitää itse kustantaa.
Omavastuu taksikyydistä sairaalaan on 25e/ sivu.
Eli sairauskuluista voi kertyä pitkä lasku ja tietysti vanhemmiten sairastutaan ja sairastetaan. Se on useimmalle vääjäämätöntä.
Vanheneminen ei ole kaikilla auvoisaa tyyntä odottamista, miten ja milloin loppu kohtaa. Liian monelle, se on jatkuvaa kotiuttamista ja varojensa laskemista, mitä voi hankkia ja milloin. Olen käynyt monissa vanhusten asunnoissa ja nähnyt, että mm huonekalut mitkä on hankittu vuosikymmeniä sitten ovat käytössä edelleen. Ei ole ollut varaa uusia mitään ja se näkyy. Kuluneet ja kulahtaneet sisustukset ovat jääneet. Omaiset sitten kuskaavat ne kaatopaikalle kuoleman jälkeen.
Olen alle 40 v. Mutta olen sijoittanut rahastoon ja ostanut metsää. Lisäksi 20 v päästä on velaton talo ja mökki. Toivottavasti jonkun noista pystyy muuttamaan rahaksi siinä vaiheessa kun olen jäämässä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa metsää. Sen tuotosta tappelevat kohta kaikki: kartonkiteollisuus, tekstiiliteollisuus ka biopolttoaineden valmistajat.
Ennenn pitkää vihreät estävät kaiken metsien käytön ja muuttavat koko Suomen suojelualueeksi. Silloin metsän arvo on 0€ ja viimeiselle omistajalle jää m*stapekka käteen.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeet ja rahastot eivät ole siis riskittömiä, joku totesikin että "laita niihin vain raha jota et tarvitse". Minulla ei sellaista rahaa kyllä ole, että laittaisin ja toteaisin että sinne meni kun osakkeiden arvo suli. Hajautettunakin saisin vaan hirveän stressin. Ja mitä jos ei elä edes eläkkeeseen saakka? Kauhea kituuttaminen ihan turhaan.
Omistusasunto olisi hyvä joo, jos sen saisi velattomaksi eläkkeeseen mennessä. Mutta mites kaikki rempat ym... Parikymmentäkin vuotta eläkkeellä ja jos asuntoa/taloa ei kunnosteta niin kyllä se aika roisko alkaa olla. Taloyhtiön rempat nyt tulee joka tapauksessa maksettavaksi, vaikkei omia tekisikään. Että ei se siihen pelkkään hoitovastikkeeseen jää omassakaan asumisen kulut.
Rikas pitäisi olla.
Tottahan tämä on... miten omistusasujat nuo remonttikulut järkkäätte?
Nykyään eläkeelle jäävät ovat tottuneet kuluttamaan ja jopa tuhlaamaan rahansa.
Kun jäädään eläkkeelle huomataan, ettei rahat riitä enää. Eläke on noin puolet viimeisimmistä tuloista, mitä olen havainnut. Se on iso pudotus elintasossa.
Kaiken päälle moni eläkeläinen auttaa vähävaraisia lapsiaan tai lastenlapsiaan.
Ei pitäisi auttaa, mutta eivät voi olla auttamatta. Taitaa moni velkaantua juuri sen auttamisen vuoksi.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/yli-55-vuotiaiden-velkaantuminen-…
Vierailija kirjoitti:
Näin olen tehnyt ja nyt toivon, että metsänomistaja saa tulevaisuudessakin päättää mitä tekee metsällään tai että pakko-suojelusta maksetaan hyvä korvaus.
Metsän omistaminenkin aiheuttaa vuoittain jatkuvia kuluja ja jos myyt niin sitten vasta kuluja tuleekin. Verot moneen kertaan ja taimien istutuskulut ym. Aika epätaloudellista, olen vierestä seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän eläkeläisillä ole enää menoja samalla tavalla kuin työikäisillä. Ei ole lapsia, joille pitäisi olla jatkuvasti ostamassa jotakin. Ei ole välttämättä niin paljoa rahaa vaativia harrastuksiakaan. Ei tarvitse ostaa jatkuvasti uusia töissä käytettäviä vaatteita.
Työmatkat jäävät, mutta eläkeläisen pitää asua ja ostaa ruokaa ja ostaa välillä muutakin pysyäkseen elämässä mukana. Vaatteita, muita pukineita.
Välttämätön kulutus vie suuren osan eläkkeistä. Lääkkeet saa kyllä miltei ilman kun on ensin kuluttanut n 600e omasta pussista. Jos joutuu sairaalahoitoon, on hoitopäivämaksu n 50e/ pv. Aika moni joutuu ja jotkut useimmin kuin olettaisi. On sillekin katto, mutta aika paljon pitää itse kustantaa.Omavastuu taksikyydistä sairaalaan on 25e/ sivu.
Eli sairauskuluista voi kertyä pitkä lasku ja tietysti vanhemmiten sairastutaan ja sairastetaan. Se on useimmalle vääjäämätöntä.
Vanheneminen ei ole kaikilla auvoisaa tyyntä odottamista, miten ja milloin loppu kohtaa. Liian monelle, se on jatkuvaa kotiuttamista ja varojensa laskemista, mitä voi hankkia ja milloin. Olen käynyt monissa vanhusten asunnoissa ja nähnyt, että mm huonekalut mitkä on hankittu vuosikymmeniä sitten ovat käytössä edelleen. Ei ole ollut varaa uusia mitään ja se näkyy. Kuluneet ja kulahtaneet sisustukset ovat jääneet. Omaiset sitten kuskaavat ne kaatopaikalle kuoleman jälkeen.
Siinä vaiheessa kun noita sairaalakeikkoja alkaa tulemaan, niin kannattaako niitä maksaa ollenkaan, ainakaan minimieläkkeillä olevien.
Antaa vain mennä ulosottoon sitä mukaa kun niitä kertyy, niin pääsee todennäköisesti pienemmillä maksuilla, sillä iän myötä sairastumiset tuppaavat lisääntymään ja pienestä takueläkkeestä ei paljoakaan voi periä ulosotonkaan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkesysteemin pyramidihuijausluonteen vuoksi ensiksi systeemistä rahat nostavat saavat meihin muihin nähden enemmän rahaa ulos kun ovat itse maksaneet. Tämä johtuu siitä, että kun järjestelmä alkoi, työeläkkeelle pääsi pitkään ikäluokkia jotka eivät ennättäneet maksaa penniäkään työeläkemaksuja. Työssäolevat maksaa eläköityneiden eläkkeet.
On totta, että eläkejärjestelmäämme perustettaessa eläkkeitä maksettiin ikäluokille joiden palkasta ei ikinä peritty eläkemaksuja. Suuret ikäluokat siis maksoivat mukisematta vanhempiensa eläkkeet.
Mutta, koska järjestelmä on ollut käytössä jo 60 vuotta, niin vain aniharva ysikymppinen eläkeläinen ei ole maksanut eläkemaksuja joka ikisestä tilistään.
Mutta juuri siksi järjestelmästä tehtiin ositain rahastoiva, jotta myös nuo jo edesmenneet sukupolvet pääsivät nauttimaan eläkkeestä. Käytännössä nyt elossaolevien työeläkeläisten kohdalta voidaan sanoa että jokainen on maksanut eläkkeensä. Teknisesti hän on toki maksanut edellisten sukupolvien eläkettä ja saa aikanaan vastineeksi osan eläkkeestään nuoremmilta sukupolvilta.
Muistathan, että työeläkemaksuja maksettiin palkoista todella vähän lamaan asti, jotain 4 % luokkaa. Nykyisinhän työntekijä maksaa yli 8 % (ja työnantaja oman osuutensa). Osin senkin takia nykyiset eläkeläiset saavat maksaneensa rahat nelinkertaisina takaisin. Me nuoret kaksinkertaisena tai pahimmillaan yksinkertaisena...
Eläkkeestä maksetaan suurempaa veroa, kuin palkasta. Ja sairausvakuutuskuluja. Eli samasta palkasta jää enemmän käteen kuin eläkkeestä.
Ja taas tätä eläkeläisten propagandaa:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005603917.html
Eläkeläisjärjestöjen mielestä päättäjät toimivat väärin laskiessaan eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut osaksi palkansaajien verokiilaa. Jos näin ei tehtäisi, eläkeläisten verotus todella näyttäytyisi muita kireämpänä.
Järjestöt vetoavat siihen, että eläkemaksut eivät ole verojen tapaan vastikkeettomia, vaan työntekijät saavat niistä vastineeksi oikeuden tulevana eläkkeeseen.
Päättäjien näkökulmaa puolustaa kuitenkin se, että pakolliset eläkemaksut toimivat hyvin samalla tavoin kuin verot: työntekijä ei kerrytä maksamiaan maksuja itselleen, vaan ne menevät nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin.
Lisäksi työntekijän eläkemaksu otettiin käyttöön vasta vuonna 1993, mutta eläkettä kertyi nykyeläkeläisille myös sitä ennen.
Kaiken kaikkiaan on siis perusteltua katsoa lakisääteiset veroluonteiset maksut osaksi kokonaisverotusta. Näin ollen voi sanoa, että eläke- ja palkkatuloja verotetaan Suomessa suurin piirtein yhtä hanakasti.
Eihän nuo mitenkään varmoja ole. Eräs nykyäänkin arvostetuista ja arvonsapitävistä, mutta jostain syystä vähällä huomiolla ollut, sijoituksista ovat jalometallit. Esimerkiksi kullan hinta on ollut nousussa jo pitkään, ala ostamaan kultaa ja pidä se omassa jemmassasi. Pankin tallelokerossa se on muiden armoilla.