Siis miten eläkeläiset pärjää taloudellisesti? Laskin tulevan eläkkeeni enkä ymmärrä miten sillä elää.
Siinähän se otsikossa tulikin kysymys.
Minulla on eläkeikään vielä 20 vuotta ja ihan ok palkka (2900 brutto) ja jollain laskurilla laskin, että saisin sitten aikanaan eläkettä 1550 euroa. Eihän se siinä vaiheessa riitä mihinkään, kaikki hinnat ovat nousseet tuossa vaiheessa hurjasti. Apua, mihin eläkerahastoon tms. tässä pitäisi alkaa säästämään? Mitä te muut nyt noin 45 ikäiset teette?
Miten te eläkkeellä olevat pärjäätte?
Kommentit (192)
Ei ole perintöjä näkynyt. Asuminen on varmistettu. Jäin eläkkelle 65 vuotiaana. Asuntovelka tuli juuri silloin maksettua loppuun. Kuukausi eläke joka jää veojen jälkeenkäteen 1050euroa. Asumisen kustannukset nyt 380e kk. Lopulla porsukutetaan. Lääkemenoja ei paljon ole, kun olen satsannut pienistä tuloistani aina terveyden ylläpitämiseen. Hoitanut terveyttä jotteiniitä sairauksia siunannu eläkkeelle jäädessä. Elintavat myös kunnossa.
Ikärtoverit kyllä jaksaa valitella etteivät pärjää tuolla 1700 käteen jäävällä eläkkeellään. Sehän on kyllä elintavoista kiinni. Rahaa saa kulumaan vaikka kuinka jos ei ole elämänhallinta kunnossa.
Ei tarvitse nurkissa istua. Käyn ulkomailla useita kertoja vuodessa lomilla. Ostan hyvää ruokaa ja mukavia vaatteita. Teatterissa, konserteissa, elokuvissa ja festareillakin käyn. Jumppaan ja salille joka viikko 2-4 kertaa. Kirjoja ja lehtiä luen kijastossa. Ravintolassa käyntejä n2-3 kertaa kuukaudessa. Olen ihka onnellinen enkä ole vielä tarvinnut sitä sossun apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkeläisenä kuluta samoin kuin työikäisenä. Ruokaa tarvitsee vähemmän, yökerhoissa ei hilluta ja taksilla ajella, noutoruokaa ei osteta kun on aikaa tehdä itse, uusia vaatteita ei tarvitse jatkuvasti kun ei ole enää tarvetta koreilla muille. Lemmikit ovat kuolleet ja lapset omillaan. Huonekalut ja kodinkoneet pysyvät samoina mihin on tottunut, samoin muu kodin irtaimisto. Ulkomaille voi lähteä Espanjaan, missä elää muutalla satasella monta viikkoa. Eläkeläisalennuksia saa leffalipuista, joukkoliikenteestä, teatterista, kansanopistosta.. päivät voi kuluttaa rattoistasti (ja ilmaiseksi) juttelemalla puistossa muiden pulumummojen kanssa.
Itse en ole lainkaan huolissani pienestä eläkkeestä, enkä aio käyttää ylimääräisiä tulojani siihen, että minulla olisi hieman enemmän rahaa kun olen 70. Nautin elämästä NYT.
Mä just luulisin että eläkeläisenä rahaa kuluu kun on vihdoin aikaa harrastaa ja matkustaa. Eikä enää saa työpaikalta esim. lounasetua tai palaverisämpylöitä. Toki lapset on yleensä jo omillaan siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin pärjään. Yhteensä 1160e on netto ja asumistuki päälle. Oikeaan eläkeikään on vielä 24.5 vuotta. Työeläke nousee nettona noin 70e vuosi, hieman päälle ja kansaneläke menee sitten miten poliitikot sen päättää.
Et taida kansaneläkettä saada ensinkään, eikös tuo mene jo yli tulorajan?
Tarkoitatko takuueläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä motivoi työnteko, kun on lukenut tämän ketjun. Koko aikuisikä pitäisi ensin säästää ja pihistellä, jotta 35 vuoden päästä pääsisi eläkkeelle ja pihistelemään pienellä eläkkeellä ja satunnaisilla osingoilla. Ankea elämä tiedossa, kun vuosikymmenet saa vain venyttää senttiä, kunnes kuolee pois.
Ei kait tämä voi tulla kenellekään yllätyksenä.
Olen ollut työelämässä 43v ja brutto eläke on n. 1400€ ja käteen jää 1100€.
Tilanne olisi vielä huonompi, jos ei olisi ollut koskaan töissä esim. alentunut työkyky ja eläkettä saisi 800€ miinus verot.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeeni on se, että älkää naiset jääkö kotiäideiksi.
Tämä. Käy sääliksi jos joku on ollut vaikka 10 vuotta kotona, kun tietää että se tarkoittaa usein köyhyyttä vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Monet suunnittelevat vaihtavansa pienempään asuntoon. Kunnes sitten eläkeiässä käy ilmi että ne pinemmät asunnot ovat hirveän kalliita, eikä ole kivaa asua kerrostalossa jos ei ole 30 vuoteen joutunut kuuntelemaan naapurin yöjuhlintaa ja kolinaa. Aamukahvi omalla terassilla on ihan parasta kun on sitä aikaa.
Tai sitten ollaan oikeasti jumissa jossain 70-luvun omakotitalossa, jossa ei ole tehty muuta kuin pintaremontteja. Loukko ei menisi kaupaksi ja ainoa arvo on siinä, jos tontti on oma ja sijaitsee kasvukunnasssa. Muuten ollaan täysin jumissa siinä rappeutuneessa omakotitalossa, jonka pihakin ränsistyy. Aamukahvia joo. Ja sillä talon hinnalla saisi jostain meluisasta lähiöstä yksiön, ehkä halvan kaksion.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei saa Kelalta edes vuorollaan. Jos on vaikka opettajan eläke kuten serkullani. Hänellä on vaikeuksia pitää entistä mökkiä, kiinteistöverot, sähköt , pakolliset jätemaksut, ja vielä pakolliset vakuutukset nuohoukset, jätevesijärjestelmät, mökin kunnostus. Matkat Vakituisen asunnon hän vaihtoi jo pienempään mutta ei siinä ole halvempi yhtiövastike. Ei hänellä ole varaa lähteä sukulaisiin ulkomaile käymään. Hän hoitaa kyllä aika usein lastenlapsia.
Tämä on järkyttävää! Mökki on perusturvaan kuuluva juttu ja tuttavasi kohtalo niin surullinen.
Oikeasti: nykymaailmassa akateemisella aina töissä olleella ei ole varaa Helsingissä edes omistuskaksioon. Mökkijutut naurattaa.
ARVO kirjoitti:
Ei ole perintöjä näkynyt. Asuminen on varmistettu. Jäin eläkkelle 65 vuotiaana. Asuntovelka tuli juuri silloin maksettua loppuun. Kuukausi eläke joka jää veojen jälkeenkäteen 1050euroa. Asumisen kustannukset nyt 380e kk. Lopulla porsukutetaan. Lääkemenoja ei paljon ole, kun olen satsannut pienistä tuloistani aina terveyden ylläpitämiseen. Hoitanut terveyttä jotteiniitä sairauksia siunannu eläkkeelle jäädessä. Elintavat myös kunnossa.
Ikärtoverit kyllä jaksaa valitella etteivät pärjää tuolla 1700 käteen jäävällä eläkkeellään. Sehän on kyllä elintavoista kiinni. Rahaa saa kulumaan vaikka kuinka jos ei ole elämänhallinta kunnossa.
Ei tarvitse nurkissa istua. Käyn ulkomailla useita kertoja vuodessa lomilla. Ostan hyvää ruokaa ja mukavia vaatteita. Teatterissa, konserteissa, elokuvissa ja festareillakin käyn. Jumppaan ja salille joka viikko 2-4 kertaa. Kirjoja ja lehtiä luen kijastossa. Ravintolassa käyntejä n2-3 kertaa kuukaudessa. Olen ihka onnellinen enkä ole vielä tarvinnut sitä sossun apua.
Eli sinulla jää asumisen jälkeen käyttörahaa 670€/kk josta maksat ruuat, sähkön, matkat, puhelimen, vakuutukset, vaatteet, hygienia, terv.hoito jne. Ja sinun ravintolalaskuihinkin menee jo lähes satanen kuukaudessa.
Ja silti rahaa jää useampaan ulkomatkaan vuodessa, konserteihin, teatteriin jne.
Jäiköhän sinulta jotain kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä motivoi työnteko, kun on lukenut tämän ketjun. Koko aikuisikä pitäisi ensin säästää ja pihistellä, jotta 35 vuoden päästä pääsisi eläkkeelle ja pihistelemään pienellä eläkkeellä ja satunnaisilla osingoilla. Ankea elämä tiedossa, kun vuosikymmenet saa vain venyttää senttiä, kunnes kuolee pois.
Tilanne olisi vielä huonompi, jos ei olisi ollut koskaan töissä esim. alentunut työkyky ja eläkettä saisi 800€ miinus verot.
Alle tonnin eläkkeistä ei makseta veroja, ml. takuueläke. Joten on oikeastaan sama räkiikö ikänsä kattoon vai puurtaako 45 vuotta töitä parin satasen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
ARVO kirjoitti:
Eli sinulla jää asumisen jälkeen käyttörahaa 670€/kk josta maksat ruuat, sähkön, matkat, puhelimen, vakuutukset, vaatteet, hygienia, terv.hoito jne. Ja sinun ravintolalaskuihinkin menee jo lähes satanen kuukaudessa.
Ja silti rahaa jää useampaan ulkomatkaan vuodessa, konserteihin, teatteriin jne.Jäiköhän sinulta jotain kertomatta?
En ole tuo jolle vastasit mutta itselläni jää ihan saman verran, noin 690e asumisen jälkeen kuussa ja se riittää mainiosti. Mihin ihmeeseen yksi ihminen saisi kulumaan tuota enemmän rahaa kuukaudessa jos ei ole lapsia huollettavana tai vakavia sairauksia? Tuossa iässä isot huonekalu- ja kodinkonehankinnatkin on usein jo hankittuna. Minulla jää pari sataa kuussa säästöön tuosta, sillä tekee helposti ulkomaanreissuja. Viimeksi marraskuussa olin Montenegrossa viikon.
Eläkeikää varten pitää säästää ja valmistautua. Velaton omistusasunto auttaa tosi paljon ja on tuossa iässä ihan realistinen tavoite useimmille. Moni myös muuttaa pienempään asuntoon tuossa vaiheessa ja myy aiemman kodin, kerryttää siinä sitten luovutusvoittoa. Fiksu on lisäksi sijoittanut ja säästänyt mm. rahastoihin ja osakkeisiin, mahdollisesti sijoitusasuntoonkin. Toki riippuu tulotasosta mutta suht pienillkin tuloilla saa kerrytettyä pitkällä säästämisellä kohtuullisen pesämunan eläkettä varten. Jos vaikka pistää 60 e/kk indeksirahastoon 30v ajan niin loppuvaiheessa on kerryttänyt jo n.50k.
Työeläkesysteemin pyramidihuijausluonteen vuoksi ensiksi systeemistä rahat nostavat saavat meihin muihin nähden enemmän rahaa ulos kun ovat itse maksaneet. Tämä johtuu siitä, että kun järjestelmä alkoi, työeläkkeelle pääsi pitkään ikäluokkia jotka eivät ennättäneet maksaa penniäkään työeläkemaksuja. Työssäolevat maksaa eläköityneiden eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lasken sen varaan, että kun on 300e opintotuella pärjännyt monta vuotta, 1500e/kk on ihan luksusta. Ja jos on oma asunto velaton niin riittää hyvin toi summa. Jos velkaa, myy asunnon, muuttaa vuokralle ja saa asumistukea.
Et saa asumistukea koska sinulla on ne rahat asunnosta.
Eläkeläisen asumistuessa ei omaisuutta huomioida, ainoastaan tulot.
Olet väärässä. Toisin kuin yleisessä asumistuessa, eläkeläisen asumistuessa nimenomaan otetaan omaisuus huomioon. Tosin omistusasuntoa ei lasketa omaisuudeksi, jos siinä asuu itse.
Eläkeläisen edunvalvoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ARVO kirjoitti:
Ja silti rahaa jää useampaan ulkomatkaan vuodessa, konserteihin, teatteriin jne.Jäiköhän sinulta jotain kertomatta?
En ole tuo jolle vastasit mutta itselläni jää ihan saman verran, noin 690e asumisen jälkeen kuussa ja se riittää mainiosti. Mihin ihmeeseen yksi ihminen saisi kulumaan tuota enemmän rahaa kuukaudessa jos ei ole lapsia huollettavana tai vakavia sairauksia? Tuossa iässä isot huonekalu- ja kodinkonehankinnatkin on usein jo hankittuna. Minulla jää pari sataa kuussa säästöön tuosta, sillä tekee helposti ulkomaanreissuja. Viimeksi marraskuussa olin Montenegrossa viikon.
Totta, mutta jääkö tuosta summasta vielä useampaan ulkomaan matkaan vuodessa, käydä ravintolassa 2-3 kertaa kuukaudessa, käydä kuukausessa elokuvissa, teatterissa, konserteissa, kun jo konserttilippu maksaa 50-150€, festareista puhumattakaan tai ravintolassa syöminen 40-100€/ateria.
Vierailija kirjoitti:
Itse lasken sen varaan, että kun on 300e opintotuella pärjännyt monta vuotta, 1500e/kk on ihan luksusta. Ja jos on oma asunto velaton niin riittää hyvin toi summa. Jos velkaa, myy asunnon, muuttaa vuokralle ja saa asumistukea.
Mieheni sukulainen oli hyvin pienellä työeläkkeellä.
Alkuvuodet pärjäsi hyvin, mutta kun alkoi tarvita kotiapua kunnalta, oli eläminen ei-ihmisarvoista. Raha oli todella loppu. Sairaus kulutkin vielä.
On varauduttu, velaton talo jossa rempat tehty. Ja säästöjä.
Miten vuokralla pärjäisi, sitä en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Omistusasunto beibi, omistusasunto.
Ja joka on maksettu kun on jäänyt eläkkeelle.
Asunjen hintakehitys muuttotappiokunnissa on negatiivinen. Suurimmalla osalla suomalaisista sillä maksetulla omistuasunnolla on vain käyttöarvo, ei rahallista arvoa. Esim. omakotitalo, jota ei ole varaa rempata kaukana palveluista. Esim. Kotihoito. Siellä sitten asut penniä venyttäen sairaana oman onnen nojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä nykyisillä työeläkkeen saajilla on isompi eläke kun meillä 20v päästä tulee oleen. Ennen v 1958 syntyneillä ei ole elinajanodotetta eikä muutakaan vähennystä eli pääsevät rapiat 63v eläkkeelle ja paremmalla kertymällä. Lisäksi ovat saaneet esim. asuntolainan korot kokonaan vähennettyä veroista. Meidän työpaikalla juuri kaksi tuona vuonna syntynyttä jää kesästä eläkkeelle.
Älä jaa väärää tietoa. Itse -51 syntynyt ja päässyt eläkkeelle 64,5-vuotiaana. Elinaikakerroin vähensi eläkkeeni määrää, enkä ollut edes ensimmäinen vuosiluokka, joka siitä kärsi. Huom! Asuntolainani korot olivat 8-12 %, revi siitä, sinä 0-korkoinen velallinen! Että kehtaatkin uikuttaa!
Niin, kuinkas paljon se eläkeaikakerroin vaikutti sinun eläkkeeseesi, taisi olla 0,5 %? Nyt se on 1958 syntyneille jo melkein 4 % ja meille 70-luvulla syntyneille arvio on -10 %. Ja sehän nousee vuosi vuodelta.... Että ei ehkä kannata selittää kuinka paljon "kärsit" elinaikakertoimesta...
Ja meidän 70-luvulla syntyneiden eläkeikä on siinä 68 vuoden tienoilla joten sinun hurja 64,5 ei sekään oikein vakuuta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne olisi vielä huonompi, jos ei olisi ollut koskaan töissä esim. alentunut työkyky ja eläkettä saisi 800€ miinus verot.Alle tonnin eläkkeistä ei makseta veroja, ml. takuueläke. Joten on oikeastaan sama räkiikö ikänsä kattoon vai puurtaako 45 vuotta töitä parin satasen vuoksi.
Paitsi, että kukaan ei takaa, pystytäänkö eläkkeitä maksamaan tulevaisuudessa. Jos ei ole mitä jakaa, ei jaeta.
Se töitä puurtanut on voinut säästää ja sijoittaa. En mä ainakaan eläkkeen varaan laske, todellakaan. 😂
45-vuotias ohis
Omistusasunto beibi, omistusasunto.
Ja joka on maksettu kun on jäänyt eläkkeelle.