Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten eläkeläiset pärjää taloudellisesti? Laskin tulevan eläkkeeni enkä ymmärrä miten sillä elää.

Vierailija
08.03.2020 |

Siinähän se otsikossa tulikin kysymys.

Minulla on eläkeikään vielä 20 vuotta ja ihan ok palkka (2900 brutto) ja jollain laskurilla laskin, että saisin sitten aikanaan eläkettä 1550 euroa. Eihän se siinä vaiheessa riitä mihinkään, kaikki hinnat ovat nousseet tuossa vaiheessa hurjasti. Apua, mihin eläkerahastoon tms. tässä pitäisi alkaa säästämään? Mitä te muut nyt noin 45 ikäiset teette?

Miten te eläkkeellä olevat pärjäätte?

Kommentit (192)

Vierailija
61/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun olette kommentoineet. Yritin myös googletella eri vaihtoehtoja miten/mihin säästää eläkeikää varten, mutten löytänyt yhtäkään ihan riskitöntä tapaa.

Ekan kerran tajuan, miksi kannattaisi olla omistusasunto ja nimenomaan niin että se on maksettu siihen mennessä kun pääsee eläkkeelle... Voi tätä reikäistä päätäni. Minun ei tosin kannata mitään asuntoa ostaa kun työni pakottaa liikkumaan.

AP

Vierailija
62/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla netto on 1000e. Että revipäs siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton asunto, tuleva perintö ja säästöt.

Vierailija
64/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ihan selvää että tulevaisuudessa ei tulla

Saamaan edes nykyisiä eläkkeitä tällä väestörakenteella. Fiksu säästää ja sijoittaa jo nyt vanhuuden varalle. Itse oon 30v ja eläkeikää varten oon sijoittanut jo 20k (hyvin hajautettu, varsinkin indeksirahastoja) - sinne tasaisesti lisää kasvamaan korolle korkoa.

Vierailija
65/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei eläkeläisenä kuluta samoin kuin työikäisenä. Ruokaa tarvitsee vähemmän, yökerhoissa ei hilluta ja taksilla ajella, noutoruokaa ei osteta kun on aikaa tehdä itse, uusia vaatteita ei tarvitse jatkuvasti kun ei ole enää tarvetta koreilla muille. Lemmikit ovat kuolleet ja lapset omillaan. Huonekalut ja kodinkoneet pysyvät samoina mihin on tottunut, samoin muu kodin irtaimisto. Ulkomaille voi lähteä Espanjaan, missä elää muutalla satasella monta viikkoa. Eläkeläisalennuksia saa leffalipuista, joukkoliikenteestä, teatterista, kansanopistosta.. päivät voi kuluttaa rattoistasti (ja ilmaiseksi) juttelemalla puistossa muiden pulumummojen kanssa.

Itse en ole lainkaan huolissani pienestä eläkkeestä, enkä aio käyttää ylimääräisiä tulojani siihen, että minulla olisi hieman enemmän rahaa kun olen 70. Nautin elämästä NYT.

Useimmat ihmiset ovat eläkeiässä jo melko sairaita, mikä maksaa ihan tolkuttomasti.

Miten niin maksaa? Sitä varten meillä on Kela. Jokainen saa sieltä vuorollaan rahaa kun omat loppuu. Ja jos olen kovinkin sairas 63 vuotiaana, tuskin elänkään kovin pitkään.

Sivusta olen seurannut kuinka valtavia summia eräs eläkeläistuttuni on saanut menemään lääkkeisiin (läheskään kaikki lääkärin määräämät eivät ole erikoiskorvattavia eikä kaikista kela maksa mitään), hammaslääkäriin (tuhansia ja tuhansia), silmälääkäriin, laseihin, ja  kun tulee jotain liikkumiseen vaikuttavaa kremppaa on pakko myöskin hankkia kaikenmoista apuvälinettä, tehdä remonttia, yms. Sairastaminen on varmaan halpaa, mutta jos eläke on 1500e/kk, muutama satanenkin on iso raha.

Vierailija
66/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksinäinen mies saa  800 e / kk takuueläkettä Helsingissä kyllä hän saa myös eläkeäisen vuokratukea ja muita toimeentulon tukea, ellei sitten ole mahtavasti tilillä rahaa ja muuta omaisuutta. Taitaa se kunnan kotihoitokin olla silloin sairastaessa  ilmainen.

Vierailija
67/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei saa Kelalta edes vuorollaan. Jos on vaikka opettajan eläke  kuten serkullani. Hänellä on vaikeuksia pitää entistä mökkiä,  kiinteistöverot,  sähköt , pakolliset jätemaksut, ja vielä pakolliset vakuutukset nuohoukset,  jätevesijärjestelmät, mökin kunnostus. Matkat Vakituisen asunnon hän vaihtoi jo pienempään mutta ei siinä ole halvempi yhtiövastike. Ei hänellä ole varaa lähteä sukulaisiin ulkomaile käymään. Hän hoitaa kyllä aika usein lastenlapsia.

Vierailija
68/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuleva työeläke tällä hetkellä päälle 100e ja siitä tuskin tulee paljoa nousemaan koska terveys on mitä on joten eläkkeelle en pyri vaan vedän itseni solmuun sitä ennen.

Sullahan on vielä ihan hyvin =D

Itselläni 25e. Silloin kun vielä olin työkykyinen ja raadoin 7-8 euron tuntipalkalla kaikissa alhaisimmissa ja halveksituimmissa töissä, en kerryttänyt eläkettäni ollenkaan, koska olin liian nuori.

Kyllä muuten v***uttaa täydellisesti, sillä minun terveyteni meni osittain pilalle niiden nykyisten eläkeläisten takia, jotka minua, jo ennestään koulukiusattua tyttöä, kiusasivat vielä lisää ja purkivat omaa surkeuttaan minuun.

Tässä kun on tullut jo vuosikaudet eleltyä alle 900e/kk niin naurattaa ja itkettää nuo ihmiset jotka nillittävät 1500-2000e eläkkeistään.

Tulisipa joku asteroidi ja tuhoaisi kaiken elämän tältä planeetalta välittömästi.

Vierailija
69/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei saa Kelalta edes vuorollaan. Jos on vaikka opettajan eläke  kuten serkullani. Hänellä on vaikeuksia pitää entistä mökkiä,  kiinteistöverot,  sähköt , pakolliset jätemaksut, ja vielä pakolliset vakuutukset nuohoukset,  jätevesijärjestelmät, mökin kunnostus. Matkat Vakituisen asunnon hän vaihtoi jo pienempään mutta ei siinä ole halvempi yhtiövastike. Ei hänellä ole varaa lähteä sukulaisiin ulkomaile käymään. Hän hoitaa kyllä aika usein lastenlapsia.

Voi kamala. Toivottavasti ei ole tarvinnut luopua kakkos auto Porhcesta ja purjelaivasta.

Siis meinaatko ettei ole joka kuukausi vara lentää Havaijille sukuloimaan?

Vierailija
70/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kun olette kommentoineet. Yritin myös googletella eri vaihtoehtoja miten/mihin säästää eläkeikää varten, mutten löytänyt yhtäkään ihan riskitöntä tapaa.

Ekan kerran tajuan, miksi kannattaisi olla omistusasunto ja nimenomaan niin että se on maksettu siihen mennessä kun pääsee eläkkeelle... Voi tätä reikäistä päätäni. Minun ei tosin kannata mitään asuntoa ostaa kun työni pakottaa liikkumaan.

AP

MIkään koskaan missään ei ole ollut RISKITÖNTÄ. Ei myöskään se ettet tee mitään ole riskitöntä.

Vierailija
71/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse lasken sen varaan, että kun on 300e opintotuella pärjännyt monta vuotta, 1500e/kk on ihan luksusta. Ja jos on oma asunto velaton niin riittää hyvin toi summa. Jos velkaa, myy asunnon, muuttaa vuokralle ja saa asumistukea.

Suuri osa eläkeläisistä ei saa asumistukea ollenkaan. Oma eläke 1880€, netto 1550€. Ei tipu asumistukea. Liian korkea eläke Kelan mielestä. Vuokra vie ison osan eläkkeestä, mutta onneksi on säästöjä. Kannattaa todellakin kerryttää säästöjä tulevan varalle.

Vierailija
72/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan eläkettä käteen n. 1400 €/kk, pienipalkkainen sihteeri olin 43 vuotta. Minulla on velaton uudehko 80 neliön rivarikoti, säästöjä, sijoituksia ja nyt tulee hiukan perintöjä, tulisikohan n. 30 000 €. Jos tiukaksi menee myyn tämän kotini (vastike 220 €/kk) ja muutan vuokralle pienempään, vanhana riittää kaksio. Eläkkeestä jää säästöön, kun olen vastikkeen, ruoan ja muut menot maksanut. Kaukolämpö ja vesi sisältyy vastikkeeseen, sähkölaskuni on siis erittäin pieni. Kotini arvo tällä hetkellä on n. 130 000-140 000 €, asun pienen kaupungin keskustassa.

Pitäisi pärjätä jos ei mitään ihmeellistä tapahdu.

Vierailija
73/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäidit saavat   eläkkkeellä saman verran rahaa kun pienipalkkainen sairaanhoitaja. Onneksi monella sairaanhoitajalla on hyväpalkkainen puoliso.   Mutta ei sen varaan voi laskea kun ei tiedä milloin tulee avioero. Aika monet tutut ovat eronneet silloin kun lapset ovat lähteeneet kotoa.  Miestä ei siis milloikaan kannata liikaa passata, siitä ei kyllä hyödy.

Vierailija
74/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sinulla kuuluisi olla ainakin puolen miljoonan euron osakesalkku siihen mennessä.

Heräsin itse tohon 20v vanhana 25v sitten että eläkeikä on mnossa päin helvettiä. Sittemmin surkastettu etuja kuten odotetusti.

Rajaton valtion tuhlailu ja hyvät eläkkeet ovat niinku toistensa vastakohdat koska keskuspankit ja korkotaso. Tuon kuuluisi jokisen ymmärtää.

Vierailija
75/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin lääkekuluihin vielä, eikös oo olemassa joku lääkekatto? Eikös se kata reseptilääkkeet?

Vierailija
76/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan eläkeikään on aikaa vielä reilusti, oon vielä alle 40 v. Mutta uskon, että pärjään sitten eläkkeellä ihan hyvin. Oon aina tullut suht pienellä rahalla toimeen, miksi mä eläkeiässä kuluttaisin jotenkin hirveän paljon? Nytkin saan reilusti säästöön joka kuukausi, vaikka on asuntolainaa ja kaksi lasta. Eläkeiässä ei asuntolainaa enää ole eikä elätettäviä lapsia.

Vierailija
77/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin lääkekuluihin vielä, eikös oo olemassa joku lääkekatto? Eikös se kata reseptilääkkeet?

On ja kattaa. Katto muistaakseni joku 600e/v. Erillään sitten sarjahoitojen katto 400e ja sairaalakatto 400e jne

Vierailija
78/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansaneläke/takuueläke maksetaan niille, joiden ansiot ei riitä muuten säälliiseen eläketasoon. Ja kun aikoinaan on tullut pelkällä opintotuella + asumisLISÄLLÄ toimeen, niin eiköhän sitä eläkkeelläkin selvitä. Jos vanhainkotiin joutuu, siellä olosta maksetaan tulojen mukaan ja jätetään taskurahaakin.

Eihän sitä tiedä miten nykyinen järjestelmä muuttuu, kun ei ole maksajia niin paljon. Täytyy kuitenkin luottaa siihen, ettei ihan heitteille joudu, jos jonkinlainen hyvinvointivaltio vielä on olemassa.

Vierailija
79/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä nykyisillä työeläkkeen saajilla on isompi eläke kun meillä 20v päästä tulee oleen. Ennen v 1958 syntyneillä ei ole elinajanodotetta eikä muutakaan vähennystä eli pääsevät rapiat 63v eläkkeelle ja paremmalla kertymällä. Lisäksi ovat saaneet esim. asuntolainan korot kokonaan vähennettyä veroista. Meidän työpaikalla juuri kaksi tuona vuonna syntynyttä jää kesästä eläkkeelle.

Älä jaa väärää tietoa. Itse -51 syntynyt ja päässyt eläkkeelle 64,5-vuotiaana. Elinaikakerroin vähensi eläkkeeni määrää, enkä ollut edes ensimmäinen vuosiluokka, joka siitä kärsi. Huom! Asuntolainani korot olivat 8-12 %, revi siitä, sinä 0-korkoinen velallinen! Että kehtaatkin uikuttaa!

Juu ja asuntojen hinnat sellaiset, että tuolla korkotasolla duunarin palkalla lainan maksoi pois 10 vuodessa samalla kun tehtiin vielä pari lasta ja sitten ostettiinkin mökki, vene ja uusi auto. Nykyään monilla ei ole saumaa omistusasuntoon ilman maksukyvyn ylärajoille viriteltyä 20-25 vuoden lainaa, vaikka korkotaso on naurettavan matala. Korkeakoulutettu pääsee työelämään kiinni tosissaan ehkä 30-vuotiaana ja sitä ensiasuntoyksiötä tosiaan maksellaan yli viiskymppiseksi, sitten vasta alkaa jäädä ns. löysää rahaa. Paitsi ettei jää kun ne ikävuodet 53-68 on yritettävä hikipäässä kerätä itselleen eläkerahaa.

Vierailija
80/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ja kattaa. Katto muistaakseni joku 600e/v. Erillään sitten sarjahoitojen katto 400e ja sairaalakatto 400e jne

Paitsi että jos lääke ei ole Kelan korvauksen piirissä, ei sitä lasketa myöskään kattoon mukaan. Vanhana ja sairaana menee monenlaista lääkettä. Eikä välttämättä hoitoonkaan kovin helposti pääse ja jos ei ole varaa käydä yksityisellä, vaiva pahenee eikä tilannetta välttämättä voi edes korjata.

Tämän on saanu havaita kun seurannut oman iäkkään vanhemman elämää.