Siis miten eläkeläiset pärjää taloudellisesti? Laskin tulevan eläkkeeni enkä ymmärrä miten sillä elää.
Siinähän se otsikossa tulikin kysymys.
Minulla on eläkeikään vielä 20 vuotta ja ihan ok palkka (2900 brutto) ja jollain laskurilla laskin, että saisin sitten aikanaan eläkettä 1550 euroa. Eihän se siinä vaiheessa riitä mihinkään, kaikki hinnat ovat nousseet tuossa vaiheessa hurjasti. Apua, mihin eläkerahastoon tms. tässä pitäisi alkaa säästämään? Mitä te muut nyt noin 45 ikäiset teette?
Miten te eläkkeellä olevat pärjäätte?
Kommentit (192)
Työeläke on palkasta kiinni. Tein yli 40 vuotta melko hyvin palkattua työtä, joten eläkkeeni on aika hyvä. Säästöjä on, velkaa ei. Yhtiövastike pieni. Pystyn harrastamaan ja matkustelemaan pari kertaa vuodessa ulkomaille. Tallinnan kylpylämatkat lisäksi.
Ohjeeni on se, että älkää naiset jääkö kotiäideiksi.
Mulla ennuste nykyisillä tuloilla 1100€kk. Eläkkeelle jäänti herättää minussa silkkaa kauhua. Mitä sillä vapaa ajalla tekee jos ei ole varaa tehdä muuta kuin olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
1500 on ok summa tällä hetkellä, mutta 20 v. kuluttua ei.
Kertokaas nyt sitten ihan kädestä pitäen mihin / miten siis säästätte eläkettä varten?[/quot
Se 1500e on nykyisessä tasossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on silloin velaton asunto. Ollut jo itse asiassa 15 vuoden ajan. Säästetään rahaa ja kun kahden hyvätuloisen eläkkeet yhdistetään, niin eiköhän me pärjätä. Vähän kyllä säälittää vuokralla-asujat, jotka eivät ymmärrä, mikä pommi heidän syliinsä tipahtaa eläkevuosina.
Mikä pommi? Asumistukea saa jos on pieni eläke ja jollei ole omaisuuttakaan liiemmin niin toimeentulotukeakin, jos menot on tuloihin nähden liian suuret. Lisäksi ei jää perinnöksi taloa huitsin nevadasta, joka ei mene kaupaksi millään.
Ihan hyvin pärjään. Yhteensä 1160e on netto ja asumistuki päälle. Oikeaan eläkeikään on vielä 24.5 vuotta. Työeläke nousee nettona noin 70e vuosi, hieman päälle ja kansaneläke menee sitten miten poliitikot sen päättää.
Eläkeiässä oma asunto on velaton, joten asumiskustannukset pienet. Lisäksi tällä hetkellä velkavivulla sijoitusasunto, lisänä 30€/kk indeksirahastoon ja toissa vuonna lyhennys vapaalla 12 000€ osakkeisiin. Näin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Näillä nykyisillä työeläkkeen saajilla on isompi eläke kun meillä 20v päästä tulee oleen. Ennen v 1958 syntyneillä ei ole elinajanodotetta eikä muutakaan vähennystä eli pääsevät rapiat 63v eläkkeelle ja paremmalla kertymällä. Lisäksi ovat saaneet esim. asuntolainan korot kokonaan vähennettyä veroista. Meidän työpaikalla juuri kaksi tuona vuonna syntynyttä jää kesästä eläkkeelle.
Väärin. Elinaikakerroin koskee 1948 ja sen jälkeen syntyneitä. 63 v ei pääse eläkkeelle/tai ole päässyt kuin 1954 syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkeläisenä kuluta samoin kuin työikäisenä. Ruokaa tarvitsee vähemmän, yökerhoissa ei hilluta ja taksilla ajella, noutoruokaa ei osteta kun on aikaa tehdä itse, uusia vaatteita ei tarvitse jatkuvasti kun ei ole enää tarvetta koreilla muille. Lemmikit ovat kuolleet ja lapset omillaan. Huonekalut ja kodinkoneet pysyvät samoina mihin on tottunut, samoin muu kodin irtaimisto. Ulkomaille voi lähteä Espanjaan, missä elää muutalla satasella monta viikkoa. Eläkeläisalennuksia saa leffalipuista, joukkoliikenteestä, teatterista, kansanopistosta.. päivät voi kuluttaa rattoistasti (ja ilmaiseksi) juttelemalla puistossa muiden pulumummojen kanssa.
Itse en ole lainkaan huolissani pienestä eläkkeestä, enkä aio käyttää ylimääräisiä tulojani siihen, että minulla olisi hieman enemmän rahaa kun olen 70. Nautin elämästä NYT.
Useimmat ihmiset ovat eläkeiässä jo melko sairaita, mikä maksaa ihan tolkuttomasti.
Siinä vaiheessa, kun nelikymppisenä sain asuntolainan maksettua, rupesin laittamaan asuntolainan lyhennystä vastaavan summan sijoituksiin (osakeindeksirahastoihin) joka kuukausi.
Jos pystyn tekemään töitä eläkeikään asti, voin sen jälkeen nostaa vastaavan summan 25 vuoden ajan tuottoineen joka kuukausi.
Itse aion myydä satunnaisesti seksiä vanhuksista kiinnostuneille. 300-400 e kuukaudessa riittää lisätuloiksi eläkkeen päälle, eikä se vaadi kuin 4 asiakasta kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin pärjään. Yhteensä 1160e on netto ja asumistuki päälle. Oikeaan eläkeikään on vielä 24.5 vuotta. Työeläke nousee nettona noin 70e vuosi, hieman päälle ja kansaneläke menee sitten miten poliitikot sen päättää.
Et taida kansaneläkettä saada ensinkään, eikös tuo mene jo yli tulorajan?
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut eläkkeiden indeksikorotuksista?
Ei se 1550 ole 20 vuoden päästä 1550. Näihin tulee korotuksia inflaation torjumiseksi.
Muistathan, mitä Lipposen hallitus teki indeksikorotuksille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eläkeläisenä kuluta samoin kuin työikäisenä. Ruokaa tarvitsee vähemmän, yökerhoissa ei hilluta ja taksilla ajella, noutoruokaa ei osteta kun on aikaa tehdä itse, uusia vaatteita ei tarvitse jatkuvasti kun ei ole enää tarvetta koreilla muille. Lemmikit ovat kuolleet ja lapset omillaan. Huonekalut ja kodinkoneet pysyvät samoina mihin on tottunut, samoin muu kodin irtaimisto. Ulkomaille voi lähteä Espanjaan, missä elää muutalla satasella monta viikkoa. Eläkeläisalennuksia saa leffalipuista, joukkoliikenteestä, teatterista, kansanopistosta.. päivät voi kuluttaa rattoistasti (ja ilmaiseksi) juttelemalla puistossa muiden pulumummojen kanssa.
Itse en ole lainkaan huolissani pienestä eläkkeestä, enkä aio käyttää ylimääräisiä tulojani siihen, että minulla olisi hieman enemmän rahaa kun olen 70. Nautin elämästä NYT.
Useimmat ihmiset ovat eläkeiässä jo melko sairaita, mikä maksaa ihan tolkuttomasti.
Miten niin maksaa? Sitä varten meillä on Kela. Jokainen saa sieltä vuorollaan rahaa kun omat loppuu. Ja jos olen kovinkin sairas 63 vuotiaana, tuskin elänkään kovin pitkään.
En aio jäädä koskaan eläkkeelle, tienaan rahaa tavalla tai toisella niin kauan kun fysiikka ja pää kestää. Se pitää virkeänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse lasken sen varaan, että kun on 300e opintotuella pärjännyt monta vuotta, 1500e/kk on ihan luksusta. Ja jos on oma asunto velaton niin riittää hyvin toi summa. Jos velkaa, myy asunnon, muuttaa vuokralle ja saa asumistukea.
Opiskelijan ja eläkeläisen menot ovat erilaiset. Mutta mielestäni 1500€ eläkkeellä pärjää, vaikka sitä verotetaan enemmän kuin palkkaa. Menoja pitää pienentää paljon. Ja moni sairastuu ja siksi elämän piiri pienenee. Ilo ja ylellisyys on lehden tilaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut eläkkeiden indeksikorotuksista?
Ei se 1550 ole 20 vuoden päästä 1550. Näihin tulee korotuksia inflaation torjumiseksi.
Muistathan, mitä Lipposen hallitus teki indeksikorotuksille?
Et selvästikään ymmärrä, mitä tapahtui. Eläkkeitä korotetaan edelleen vähän enemmän kuin mitä inflaatio on, mutta vähemmän kuin mitä palkat nousevat. Jos sai 10 vuotta sitten eläkettä 1000 eur / kk, niin indeksitarkistusten ansiosta eläkkeellä pystyy nykyisin ostamaan vähän enemmän kuin 10 vuotta sitten. Työelämässä olevien palkat ovat kuitenkin nousseet enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lasken sen varaan, että kun on 300e opintotuella pärjännyt monta vuotta, 1500e/kk on ihan luksusta. Ja jos on oma asunto velaton niin riittää hyvin toi summa. Jos velkaa, myy asunnon, muuttaa vuokralle ja saa asumistukea.
Opiskelijan ja eläkeläisen menot ovat erilaiset. Mutta mielestäni 1500€ eläkkeellä pärjää, vaikka sitä verotetaan enemmän kuin palkkaa. Menoja pitää pienentää paljon. Ja moni sairastuu ja siksi elämän piiri pienenee. Ilo ja ylellisyys on lehden tilaus.
Eläkettä verotetaan enemmän kuin palkkaa, mutta koska eläkkeestä ei vähennetä eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja, niin käytännössä samansuuruisesta palkasta ja eläkkeestä jää käteen suunnilleen yhtä paljon.
TT-tuella mikä siinä on eläessä ku lääkärit ja lääkkeet maksetaan lisäksi saa monta sataa ruokaan jne
Aloittajakin voi parantaa eläkettään jatkamalla työskentelyä pidempään. Toisekseen velaton asunto ja työuran aikana säästetyt sijoitukset auttavat monia. Toki moni tuhlaa kaiken palkkansa hokien, ettei käärinliinoissa ole taskuja ja ihmettelee sitten köyhää vanhuutta.