Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten eläkeläiset pärjää taloudellisesti? Laskin tulevan eläkkeeni enkä ymmärrä miten sillä elää.

Vierailija
08.03.2020 |

Siinähän se otsikossa tulikin kysymys.

Minulla on eläkeikään vielä 20 vuotta ja ihan ok palkka (2900 brutto) ja jollain laskurilla laskin, että saisin sitten aikanaan eläkettä 1550 euroa. Eihän se siinä vaiheessa riitä mihinkään, kaikki hinnat ovat nousseet tuossa vaiheessa hurjasti. Apua, mihin eläkerahastoon tms. tässä pitäisi alkaa säästämään? Mitä te muut nyt noin 45 ikäiset teette?

Miten te eläkkeellä olevat pärjäätte?

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli saat koronan niin käy kaupassa yskimässä tarjouskahvipakettien ym. sellaisten asioiden päälle mitä eläkeläiset ostavat. Ainoa tapa millä eläkejärjestelmähuijaus saadaan korjattua on että pyramidin huipulla olevat kuopataan etuajassa. Sitten alkaa meillekin kertyä eläkettä/varallisuutta kun palkasta ei siirretä 25% maailman ahneimmille ikäluokille

Vierailija
42/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä nykyisillä työeläkkeen saajilla on isompi eläke kun meillä 20v päästä tulee oleen. Ennen v 1958 syntyneillä ei ole elinajanodotetta eikä muutakaan vähennystä eli pääsevät rapiat 63v eläkkeelle ja paremmalla kertymällä. Lisäksi ovat saaneet esim. asuntolainan korot kokonaan vähennettyä veroista. Meidän työpaikalla juuri kaksi tuona vuonna syntynyttä jää kesästä eläkkeelle.

Älä jaa väärää tietoa. Itse -51 syntynyt ja päässyt eläkkeelle 64,5-vuotiaana. Elinaikakerroin vähensi eläkkeeni määrää, enkä ollut edes ensimmäinen vuosiluokka, joka siitä kärsi. Huom! Asuntolainani korot olivat 8-12 %, revi siitä, sinä 0-korkoinen velallinen! Että kehtaatkin uikuttaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on silloin velaton asunto. Ollut jo itse asiassa 15 vuoden ajan. Säästetään rahaa ja kun kahden hyvätuloisen eläkkeet yhdistetään, niin eiköhän me pärjätä. Vähän kyllä säälittää vuokralla-asujat, jotka eivät ymmärrä, mikä pommi heidän syliinsä tipahtaa eläkevuosina.

Mikä pommi? Asumistukea saa jos on pieni eläke ja jollei ole omaisuuttakaan liiemmin niin toimeentulotukeakin, jos menot on tuloihin nähden liian suuret. Lisäksi ei jää perinnöksi taloa huitsin nevadasta, joka ei mene kaupaksi millään.

Talomme on pk-seudulla, joten menisi varmasti kaupaksi. Me tosin haluamme jättää sen perinnöksi. Lapsi voi sitten vaikka jyrätä vanhan talon matalaksi ja rakentaa 1000-neliöiselle tontille uuden talon. Itse en haluaisi elää sossun tuilla.

Vierailija
44/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä nykyisillä työeläkkeen saajilla on isompi eläke kun meillä 20v päästä tulee oleen. Ennen v 1958 syntyneillä ei ole elinajanodotetta eikä muutakaan vähennystä eli pääsevät rapiat 63v eläkkeelle ja paremmalla kertymällä. Lisäksi ovat saaneet esim. asuntolainan korot kokonaan vähennettyä veroista. Meidän työpaikalla juuri kaksi tuona vuonna syntynyttä jää kesästä eläkkeelle.

Älä jaa väärää tietoa. Itse -51 syntynyt ja päässyt eläkkeelle 64,5-vuotiaana. Elinaikakerroin vähensi eläkkeeni määrää, enkä ollut edes ensimmäinen vuosiluokka, joka siitä kärsi. Huom! Asuntolainani korot olivat 8-12 %, revi siitä, sinä 0-korkoinen velallinen! Että kehtaatkin uikuttaa!

Niin ja inflaatio oli päälle 20% eli oikeasti korkosi oli yli 10% negatiivinen

Vierailija
45/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli saat koronan niin käy kaupassa yskimässä tarjouskahvipakettien ym. sellaisten asioiden päälle mitä eläkeläiset ostavat. Ainoa tapa millä eläkejärjestelmähuijaus saadaan korjattua on että pyramidin huipulla olevat kuopataan etuajassa. Sitten alkaa meillekin kertyä eläkettä/varallisuutta kun palkasta ei siirretä 25% maailman ahneimmille ikäluokille

😂

Vierailija
46/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 euron eläkkeestä menee tietysti vielä vero, joten käteen jää runsaat 1250 euroa. Eläkeläisten verotus on käytännössä kovempi kuin muitten pienituloisten eikä mitään vähennyksiä oikeastaan ole.

Itse ratkaisin asian avaamalla toisen tilin, jonne menee joka kuukausi suoraan 300 euroa.

Vierailija
47/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monelle on käynyi niin että noin  60 -senä jompi kumpi on saanut syövän.   Silloin ei lähdetä ulkomaille asumaan vaan on oikeastaan pakko olla täällä Suomessa. Kyllä sairastaminen tulee kalliiksi. Sairaala laskuja tulee nopeasti  monta  tuhatta euroa. Lääkkeet siihen päälle. Se jolla on eläke vaikka se   1500 e / kk maksaa niiden pienempituloisten hoitopäivämaksut. Vaikka kaikki ovat samalla osastolla , siellä näkee kuinka toset eivät maksa mitää. Siellä sos. hoitaja kerää köyhempien ( kansaneläkeäisen  ) laskut ja maksaa ne sossussa.   Vaikka on sairaalassa samat menot ne on siellä kotona. Kaikki tulot viedään ja tilit syynätään. Myös puoliso, jopa avopuoliso joutuu osallistumaan tuloillaan hoitomaksuihin.

Vierailija
48/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja inflaatio 12-16%, eli reaalikorko negatiivinen...

Vierailija
49/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko eläkesäästämisjärjestelmä kuulostaa epävarmalta ja monimutkaiselta. Mitä jos joutuukin ennenaikaiselle eläkkeelle eikä saa rahojaan ulos ennen kuin olisi oikeasti eläkeikä? Kiva kun on nipistellyt koko elämänsä sinne säästöön, eikä niitä saakaan.

Mitään sellaista kuin "ennenaikainen eläke" ei ole olemassakaan.

Vierailija
50/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään tuossa iässä aika ajatella säästämistä.  Koska se vaatii harjoittelua, menee monta vuotta ennen kuin saa ensimmäisen tuhannen euroa täyteen.

Mihinkö säästetään?

Asunnon vaihto, takuuvuokrat, valaisimet ym. kulut.

Vakuutukset onhan näitä.

Vierailija
51/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei eläkeläisenä kuluta samoin kuin työikäisenä. Ruokaa tarvitsee vähemmän, yökerhoissa ei hilluta ja taksilla ajella, noutoruokaa ei osteta kun on aikaa tehdä itse, uusia vaatteita ei tarvitse jatkuvasti kun ei ole enää tarvetta koreilla muille. Lemmikit ovat kuolleet ja lapset omillaan. Huonekalut ja kodinkoneet pysyvät samoina mihin on tottunut, samoin muu kodin irtaimisto. Ulkomaille voi lähteä Espanjaan, missä elää muutalla satasella monta viikkoa. Eläkeläisalennuksia saa leffalipuista, joukkoliikenteestä, teatterista, kansanopistosta.. päivät voi kuluttaa rattoistasti (ja ilmaiseksi) juttelemalla puistossa muiden pulumummojen kanssa.

Itse en ole lainkaan huolissani pienestä eläkkeestä, enkä aio käyttää ylimääräisiä tulojani siihen, että minulla olisi hieman enemmän rahaa kun olen 70. Nautin elämästä NYT.

Terveysmenot voivat  yllättää, vanhat kodinkoneet hajota, kyllä eläkeläisillä riittää rahareikiä. Muutaman kerran olen kauhulla kuullut apteekissa millaisia summia vanhukset joutuvat laittamaan lääkekuluihin.

Vierailija
52/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan, ap huomioinut laskelmissa myös sinulle jo kertyneen eläkkeen?

Vierailija
53/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuleva työeläke tällä hetkellä päälle 100e ja siitä tuskin tulee paljoa nousemaan koska terveys on mitä on joten eläkkeelle en pyri vaan vedän itseni solmuun sitä ennen.

Vierailija
54/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Mulla jää tällä hetkellä palkasta verojen jälkeen 1600 ja joka kuukausi tuosta on varaa laittaa pari sataa säästöön. Tuntuu luksukselta opintotuen jälkeen. Tuskin menoni eläkkeellä ovat paljon suuremmat kuin nytkään - ellen tarvitse jotain kallista lääkitystä, mutta siitäkin kela korvaa.

Vierailija
55/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä ja juttele pankin kanssa, mikä olisi paras tapa. Eläkkeellä kulut ovat pienemmät kuin työssä käyvällä. Minä kasvatan puskurirahastoa. Ei paniikkia. Eläkeläiset saavat monista asioista alennuksia. Maailma muuttuu eikä nyt tiedetä, mitä tapahtuu 20 vuoden kuluttua. Yksi asia on varma, säästäminen kannattaa aina. Ä

Vierailija
56/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monelle on käynyi niin että noin  60 -senä jompi kumpi on saanut syövän.   Silloin ei lähdetä ulkomaille asumaan vaan on oikeastaan pakko olla täällä Suomessa. Kyllä sairastaminen tulee kalliiksi. Sairaala laskuja tulee nopeasti  monta  tuhatta euroa. Lääkkeet siihen päälle. Se jolla on eläke vaikka se   1500 e / kk maksaa niiden pienempituloisten hoitopäivämaksut. Vaikka kaikki ovat samalla osastolla , siellä näkee kuinka toset eivät maksa mitää. Siellä sos. hoitaja kerää köyhempien ( kansaneläkeäisen  ) laskut ja maksaa ne sossussa.   Vaikka on sairaalassa samat menot ne on siellä kotona. Kaikki tulot viedään ja tilit syynätään. Myös puoliso, jopa avopuoliso joutuu osallistumaan tuloillaan hoitomaksuihin.

mieheni on eläkkeellä, saa takuueläkkeen noin 800. kun hän oli sairaalassa kyllä lasku tuli ihan kotiin eikä sitä mikään sos.hoitaja maksanut vaan ihan itse maksettiin, ja niin ovat muutkin tuntemani tehneet. en tunne ketään joka olisi vapautettu sairaalamaksuista vaikka tunnen monta eläkeläistä joilla eläke 800 - 1200.

Vierailija
57/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla rahalla elää kuin kuningas jossain romania-bulgaria-meksiko paskaläävässä.

Juu, ei ehkä ole varaa uusimpaan rahat- pois-hölmöiltä-iphoneen mutta varaa isohkoon kämppään, autoon, siivojaan ja syödä ulkona.

Vierailija
58/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan YEL-vakuutusta jonka perusteella saan tavoite-eläkeiässä n. 7500 euroa kuukaudessa. Lisäksi sijoitan muutaman satasen kuukaudessa. Asunto saadaan maksettua ja todennäköisesti vaihdetaan pienempään ja edullisempaan ennen eläkeikää. Odotettavissa on myös muutamia satoja tuhansia perintöä. 

Olen heti työelämäään siirryttyäni ymmärtänyt että eläkepäivät on sellaisia, minkälaiseksi ne rakennan. 

Vierailija
59/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi luulla että eläkeläinen kuluttaa ruokaa vähemmän. Kyllä iso mies syö 62- vuotiaana saman kuin ennenkin sen 4000 kaloria / vrk. kun on aikaa tulee syötyä paremmin ja kalliimpaa kun käy vieraita. Auto vie saman kuin  sähkö , matkat , vakuutukset,  vesi ,tietoliikenne ja puhelin, poliklinikka, hammaslääkäri. Jaa mistähän saa jotain halvemmalla. Lapset odottavat rahallista tukea ja lapsenlapset tarvisee kaikkea.

Vierailija
60/192 |
08.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet suunnittelevat vaihtavansa pienempään asuntoon. Kunnes sitten eläkeiässä käy ilmi että ne pinemmät asunnot ovat hirveän kalliita, eikä ole kivaa asua kerrostalossa jos ei ole 30 vuoteen joutunut kuuntelemaan naapurin yöjuhlintaa ja kolinaa.  Aamukahvi omalla terassilla on ihan parasta kun on sitä aikaa.